Geld & Recht alle pijlers

Hoe gaat een eenvoudige erfenis

21-04-2019 18:47 35 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi


Toen de vriend van.oma lange tijd terug overleed was het volgens mij simpel
Hij woonde bij oma in maar zij waren niet getrouwd oid
Zijn spullen werden gewoon omas bezit en volgens mij heeft zij gewoon zijn geld vd bank gehaald maar dat weet ik niet zeker. Omas vriend had familie maar die kregen niks iig

Nu de vraag wat als mn oma overlijdt
Mn moeder is enige erfgenaam
En ze heeft met de lopende rekening een enof rekening met oma. Puur omdat dat handig is. Met de spaar niet
Maar we kunnen wel inloggen in haar bankieren app e.d. en dus ook geld overboeken
Hoe gaat dit als oma overlijdt? Komt er dan een notaris bij of kan dit allemaal door ons zelf geregeld worden?
Wat gebeurt er als we zelf het geld van de rekening halen. Is er dan iets of iemand die je terug fluit?
We zullen.ook kosten hebben zoals de vaste kosten betalen en kosten voor het huis leeghalen
Je moet dan neem ik aan belasting betalen maar dit moet je dan zelf opgeven denk ik?
Ik hoop dat mn oma nog lang leeft maar was benieuwd hoe dit gaat
anoniem_381542 wijzigde dit bericht op 21-04-2019 19:08
0.29% gewijzigd
Oma kan beter met warme hand schenken. Als het op een rekening staat moet je erfbelasting betalen die is niet mals. Die aasgieren van de belastingdienst kunnen gewoon checken hoeveel er op de (spaar)rekening stond op de dag van overlijden. Als oma het geld niet meer zelf wil spenderen dan kan ze beter af en toe wat van haar rekening afhalen en aan jullie geven.
Alle reacties Link kopieren
Moet je zelf regelen. Er moet echter wel
Gekeken worden of oma een testament heeft.
Had de vriend van je oma een testament? Zo niet, dan was zijn familie eigenlijk de erfgenaam van zijn geld en spullen. Afhankelijk van hoe lang het geleden is dat de vriend van je oma is overleden, is die vordering wel of niet verjaard.

Wat betreft de erfenis van je oma moet je vooral zorgen dat je het goed regelt voor de belastingdienst. Belastingfraude is een misdrijf.
Alle reacties Link kopieren
Vriend 12 jaar geleden overleden en had geen testament
Ja goedregeldn voor bd is dan gewoon achteraf aangeven bij de aangifte en dan dus belasting betalen neem ik aan

Oma is over de 90 en geeft zelf niet veel uit. Ze wil niks en.leeft erg zuinig
Beter nu idd maar ja dat ga ik niet zeggen natuurlijk

Ik denk dat oma geen belasti g heeft betaald over het geld van haar vriend destijds
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
21-04-2019 18:51
Oma kan beter met warme hand schenken. Als het op een rekening staat moet je erfbelasting betalen die is niet mals. Die aasgieren van de belastingdienst kunnen gewoon checken hoeveel er op de (spaar)rekening stond op de dag van overlijden. Als oma het geld niet meer zelf wil spenderen dan kan ze beter af en toe wat van haar rekening afhalen en aan jullie geven.
Erfbelasting voor kinderen valt reuze mee.
Maar ik ben het met je eens dat erfbelasting diefstal is.

Tja, of oma wil schenken is natuurlijk vraag 2. Mijn schoonmoeder zei altijd ‘je moet je niet uitkleden voor je naar bed gaat’.
_pipje_ schreef:
21-04-2019 19:04
Vriend 12 jaar geleden overleden en had geen testament
Ja goedregeldn voor bd is dan gewoon achteraf aangeven bij de aangifte en dan dus belasting betalen neem ik aan

Oma is over de 90 en geeft zelf niet veel uit. Ze wil niks en.leeft erg zuinig
Beter nu idd maar ja dat ga ik niet zeggen natuurlijk

Ik denk dat oma geen belasti g heeft betaald over het geld van haar vriend destijds
Waarom niet? Lijkt me dat iedereen liever heeft dat z'n spaargeld naar z'n kinderen gaat dan naar de belastingdienst. Het is jouw moeder die dat kan aankaarten. Zonde dat dat op de rekening van oma blijft staan terwijl ze toch geen dure wensen meer heeft. Ze zou het beter al helemaal doorsluizen naar je moeder behalve wat ze dan maandelijks denkt nodig te hebben. En wil ze nog een keer iets extra's dan moet je moeder gewoon voor haar lappen.
Alle reacties Link kopieren
_pipje_ schreef:
21-04-2019 19:04
Vriend 12 jaar geleden overleden en had geen testament
Ja goedregeldn voor bd is dan gewoon achteraf aangeven bij de aangifte en dan dus belasting betalen neem ik aan

Oma is over de 90 en geeft zelf niet veel uit. Ze wil niks en.leeft erg zuinig
Beter nu idd maar ja dat ga ik niet zeggen natuurlijk

Ik denk dat oma geen belasti g heeft betaald over het geld van haar vriend destijds
Zo werkt dat niet.
De belastingdienst komt echt wel langs...
En je moeder moet in overleg treden met de bank. Zij zal moeten aantonen dat ze de enige erfgenaam is.
lelietje-van-dalen wijzigde dit bericht op 21-04-2019 19:09
Reden: Typefoutje
0.24% gewijzigd
Reik niet naar de hemel - maar haal hem naar je toe, Karin Bloemen.
Alle reacties Link kopieren
Als er geen testament is dan erft jou moeder.
zij mag € 20.616,- erven zonder daarover erf belasting te hoeven betalen.

Is er dus behoorlijk meer dan € 22.000,- dan kan je oma zoals RB al aangeeft beter met de warme hand beginnen te schenken.

Zoals je zegt over kosten van leeghalen van de woning en kosten uitvaart, die mag je eerst in mindering brengen op de erfenis.

Houdt er rekening mee dat bankrekeningen gelijk geblokkeerd worden door de bank als de eigenaar overleden is.

zie:
https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... fbelasting
Alcohol lost je problemen niet op, maar dat doen melk en water ook niet.
Alle reacties Link kopieren
Lopervanhiernaardaar schreef:
21-04-2019 19:08
Als er geen testament is dan erft jou moeder.
zij mag € 20.616,- erven zonder daarover erf belasting te hoeven betalen.

Is er dus behoorlijk meer dan € 22.000,- dan kan je oma zoals RB al aangeeft beter met de warme hand beginnen te schenken.

Zoals je zegt over kosten van leeghalen van de woning en kosten uitvaart, die mag je eerst in mindering brengen op de erfenis.

Houdt er rekening mee dat bankrekeningen gelijk geblokkeerd worden door de bank als de eigenaar overleden is.
Als je het de bank vertelt wel ja. Als je zelf niks zegt, komen ze daar zelf niet zomaar achter.
lelietje-van-dalen wijzigde dit bericht op 21-04-2019 21:20
0.37% gewijzigd
Reik niet naar de hemel - maar haal hem naar je toe, Karin Bloemen.
girasole3 schreef:
21-04-2019 19:07
Erfbelasting voor kinderen valt reuze mee.
Maar ik ben het met je eens dat erfbelasting diefstal is.

Tja, of oma wil schenken is natuurlijk vraag 2. Mijn schoonmoeder zei altijd ‘je moet je niet uitkleden voor je naar bed gaat’.
Boven de 20.000 moet je al gaan betalen als kind. Voor partners is 600.000 vrij te erven geloof ik.

Correctie: lees ik dit nu goed dat je vanaf 2019 sowieso 10% moet betalen als kind en als partner over lage erfenissen? En maar liefst 20% als het boven de 125.000 zit...
https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... ng-betalen
Alle reacties Link kopieren
Ja dat rekeningen geblokkeerd worden wist ik maar dan moet je wel melden denk ik dat ze is overleden en dan kun je voordien geld eraf halen
En ik weet bij enof rekeningen blokkeren ze niet de rekening want dan kan de ander met zijn pasje er nog gewoon bij. Dit heb ik eens nagevraagd omdat ik.met mijn moeder ook enof heb
Alle reacties Link kopieren
En die familie van die vriend, waren dat kinderen? Want die hebben altijd recht op hun kindsdeel. En als er geen testament was ej oma was niet met hem getrouwd, was oma nooit de rechtmatige erfgename. Het kan dus best nog zo zijn dat er nog familie op de proppen komt om geld te vangen als oma overleden is. Hoe dat allemaal werkt weet ik noet, maar ik vind het heel raar dat oma alles heeft gehouden terwijl ze nooit erfgename kan zijn geweest. Of ging het echt om bedrsgen van niks?
snoepzak schreef:
21-04-2019 19:17
En die familie van die vriend, waren dat kinderen? Want die hebben altijd recht op hun kindsdeel. En als er geen testament was ej oma was niet met hem getrouwd, was oma nooit de rechtmatige erfgename. Het kan dus best nog zo zijn dat er nog familie op de proppen komt om geld te vangen als oma overleden is. Hoe dat allemaal werkt weet ik noet, maar ik vind het heel raar dat oma alles heeft gehouden terwijl ze nooit erfgename kan zijn geweest. Of ging het echt om bedrsgen van niks?
Als die man kinderen had dan hadden die toch wel direct hun erfenis opgeeisd? Als zijn overlijden al 12 jaar geleden is en oma is die hele tijd met rust gelaten, zou ik daar niet zo bang voor zijn.
Alle reacties Link kopieren
Ik weet niet om hoeveel geld het ging vermoed slechts een paar duizend euro
Vriend had geen kinderen maar iig een nichtje die er vaak kwam
Zij komt nu ook nog wekelijks bij oma
Ook had hij destijds een zus. Ik dacht een halfzus. Zij is nu ook overleden
Let wel dat je ook als ze wil schenken maar een bepaald bedrag belastingsvrij mag schenken ;).
Naniene schreef:
21-04-2019 19:36
Let wel dat je ook als ze wil schenken maar een bepaald bedrag belastingsvrij mag schenken ;).
Contant ipv overboeken.
Alle reacties Link kopieren
Dus je oma heeft het geld onrechtmatig ingepikt van haar vriend?
Alle reacties Link kopieren
chocolol schreef:
21-04-2019 21:18
Dus je oma heeft het geld onrechtmatig ingepikt van haar vriend?
Daar komt het opneer ja denk ik
Maar denk niet dat oma het zo ziet
Ze leefden samen voor een lange tijd dus ja
Na 12 jaar is de verjaringstermijn voor het alsnog claimen van de erfenis wel verstreken.
Alle reacties Link kopieren
chocolol schreef:
21-04-2019 21:18
Dus je oma heeft het geld onrechtmatig ingepikt van haar vriend?
Wat een ongelooflijk botte opmerking.
Die mensen leefden al jaren samen en hielden van elkaar zoals ik het lees.

Hoe jij het brengt maakt de oma bijna een heks.

Je kunt je woorden ook wat subtieler kiezen.
Echt wat is dat toch af en toe met mensen en hun reacties.
DTEEZ!
Alle reacties Link kopieren
Mijn tante (zus van mijn moeder) is laatst overleden (in het ziekenhuis) en de bank blokkeerde direct -binnen 2 dagen- de rekening van mijn tante. Dit omdat het ziekenhuis dit in een of ander systeem meldt, waar het gemeentehuis en de bank blijkbaar ook in kunnen.
Mijn ouders had een bankpasje van de rekening van mijn tante waarmee ze altijd boodschappen deden voor mijn bedlegerige tante. Op de dag van overlijden, en de dag erna, hebben mijn ouders zoveel mogelijk gepind om de -directe- kosten van mijn tante te betalen. (Dit wist mijn tante dat ze dat zouden doen. Dus niet als in 'geniepig geld wegtrekken'.)

Vanaf 3 dagen na het overlijden (mijn moeder was enige overgebleven familielid) zat de bankrekening dus op slot, Er kwamen van alle kanten brieven bij mijn ouders binnen waarin/waarmee mijn moeder kon of moest aantonen dat ze namens mijn tante abbonnementen kon stoppen, nog openstaande zaken moest betalen en waarvoor ze gerechtigd was om voor op te treden.

Belastingdienst heeft zelfs een heel eigen telefoonnummer/helpdesk voor nabestaanden van overleden mensen. Gaat allemaal heel soepel. ('T was nog wel veel werk hoor, daar niet van.)

Maar Nederland is hier zeer georganiseerd in.

Het duurde trouwens wel een tijdje voordat die rekening van mijn tante weer openkwam. Het overige geld op die rekening werdt beschikbaar voor mijn ouders om kosten voor (oa de uitvaart) van mijn tante te betalen, dus het was (vind ik) wel verstandig dat ze asap zoveel mogelijk geld hadden gepind.
(Geen enkele instantie trouwens die daar ooit over begonnen is.)
Alle reacties Link kopieren
Djoels schreef:
21-04-2019 22:30
Wat een ongelooflijk botte opmerking.
Die mensen leefden al jaren samen en hielden van elkaar zoals ik het lees.

Hoe jij het brengt maakt de oma bijna een heks.

Je kunt je woorden ook wat subtieler kiezen.
Echt wat is dat toch af en toe met mensen en hun reacties.

Kijk of jij er nog zo over denkt als iemand anders er met het geld van jouw erfenis vandoor gaat.
Verder was het geen opmerking maar een vraag, die TO bevestigde.
Ik breng het niet alsof die oma een heks is, dat maak jij er echt zelf van.
Alle reacties Link kopieren
chocolol schreef:
21-04-2019 22:37
Kijk of jij er nog zo over denkt als iemand anders er met het geld van jouw erfenis vandoor gaat.
Verder was het geen opmerking maar een vraag, die TO bevestigde.
Ik breng het niet alsof die oma een heks is, dat maak jij er echt zelf van.
Het is de manier waarop je de vraag stelt, als jij dit geen botte manier vindt tja.
DTEEZ!
Alle reacties Link kopieren
Zo snel
Mogelijk een verklaring van erfrecht op laten stellen als rekeningen geblokkeerd zijn. De bank wil zien dat jij erfgenaam bent.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven