Geld & Recht alle pijlers

Buren willen een schutting... in de voortuin

22-04-2019 22:38 109 berichten
Eigenlijk wil ik gewoon even van mij afschrijven, want het liefst zou ik mijn buurvrouw een enkeltje maar de maan willen sturen.
Twee jaar geleden zijn we hier komen wonen. Van een flatje 4-hoog achter naar een eengezinswoning. Dat de buren van klimop hielden, namen we maar voor lief. De oude bewoners van ons nieuwe huis hielden ook van klimop, maar dit hadden ze, slim genoeg, al verwijderd. De schuttingen waren er echter al door aangetast en nodig aan vervanging toe omdat ze letterlijk op omvallen staan. De klimop-buren wilden in eerste instantie niet, want ze waren op leeftijd en dat koste ze teveel werk.
Nu hebben we met meerdere buren een klus van weten te maken, en gaan ze alsnog mee in het project. En wonder-boven-wonder konden ze die troep opeens zelf verwijderen. Prima. Waarschijnlijk omdat ze zelf met deze aannemer op de proppen zijn gekomen een leuke korting voor zichzelf hebben kunnen bedingen.
Nu is het de bedoeling dat er ook een 1.10 hoog schot in de voortuin komt. Haaks op de gevel. Nu staat er haaks aan de voorgevel een schot, 1.80m hoog, in een tuintje van 1,50m diep. Dit haalt een hoop daglicht weg in mijn keuken, wat ik heb aangeven bij haar. Maar nee, buurvrouw roept dat dit ding al er 27 jaar staat en ze hem dan maar op eigen grond gaat zetten. Want ze wil ‘vrij staan’ (lees: poedelnaakt door het huis banjeren) Dat buurvrouw dit huis enkel als postadres gebruikt en doordeweeks in een vakantiewoning resideert doet er niet toe. Dat het volgens de APV niet mag, heeft ze ook geen boodschap aan. Ik wil er geen burenruzie van maken omdat het mij niet waard is, maar ik wil dit ook niet over mijn kant laten gaan omdat ik bang ben dat ze straks nog meer over ons heen gaan lopen. Ik heb als alternatief een boompje aangeboden, maar ze wil de hele voortuin bestraat hebben. Wat is nu wijsheid? Manlief zegt dat ik beter mijn mond kan houden tot de achtertuin gedaan is....
Bedoel je dat er nu 110 staat en er 180 komt? anders zie ik het probleem niet.
Altijd jammer als je er niet uit komt met de buren
Er staat nu een 1.80. De bedoeling is dat er een 1.10 komt.
Alle reacties Link kopieren
zo te lezen heb je twee opties: wel over je kant laten gaan, of dan maar een burenruzie.
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
Alle reacties Link kopieren
Daglicht in de keuken, wat er waarschijnlijk al genoeg is, tegenover privacy... Ik zou het wel weten. Volgens mij mag het niet maar als de buren zo'n schutting wilden plaatsen.. Be My Guest! Heerlijk juist geen inkijk. Het gaat toch alleen maar om jullie erfgrens. Wat je aan de straatkant doet moet je zelf weten en kun je open laten.

Btw als die 180 er al stond neemt de nieuwe schutting van dezelfde hoogte dus niet méér licht weg hé.
anoniem_170687 wijzigde dit bericht op 22-04-2019 22:43
13.55% gewijzigd
snippers schreef:
22-04-2019 22:42
Er staat nu een 1.80. De bedoeling is dat er een 1.10 komt.
maar als die lager is dan houdt je toch meer licht over?
Alle reacties Link kopieren
Dus die schutting wordt 70cm lager? Ik zie het probleem niet? 1.10 is toch niks? Mijn neefje van 5 is net zo groot geloof ik.
Alle reacties Link kopieren
snippers schreef:
22-04-2019 22:42
Er staat nu een 1.80. De bedoeling is dat er een 1.10 komt.
Het wordt dus lager en het helpt niet tegen inkijk. 1,10 daar kijk ik zelfs overheen.
Wat is het probleem?
rosings schreef:
22-04-2019 22:43
maar als die lager is dan houdt je toch meer licht over?
Dat is juist de bedoeling. Ze willen een nieuwe 1.80 er voor in de plaats terug.

Wat Nina zegt, kan ik ook wel inkomen, hoewel je vanaf de straat al amper binnen kan kijken. De ramen zijn namelijk vrij hoog geplaatst.
Alle reacties Link kopieren
Ze mogen niet hoger gaan dan 1 meter aan de voorkant
https://www.juridischloket.nl/wonen-en- ... scheiding/
...
Alle reacties Link kopieren
snippers schreef:
22-04-2019 22:42
Er staat nu een 1.80. De bedoeling is dat er een 1.10 komt.

snippers schreef:
22-04-2019 22:46
Dat is juist de bedoeling. Ze willen een nieuwe 1.80 er voor in de plaats terug.

Je spreekt jezelf tegen. Of ik snap je niet?
Alle reacties Link kopieren
Je staat dus in je recht, maar je wil je recht niet halen want je moet vriendjes blijven met de buuf die er nooit is.

Recht is niet iets dat je vanzelf krijgt, als je je recht niet wil halen, dan krijg je het dus niet. De keuze is echt volledig aan jezelf.
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
Alle reacties Link kopieren
Pergamon schreef:
22-04-2019 22:48
Je spreekt jezelf tegen. Of ik snap je niet?
TO wil 1.10, buuf wil 1.80, er staat nu 1.80
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
Ik geloof dat ik mijn vraagstelling wat verkeerd heb geformuleerd. Er staat nu een 1.80 hoog schot. Buren willen een 1.80 hoge er voor terug, wij een 1.10. Hun andere buren, willen overigens ook een 1.10 als erfafscheiding tussen de huizen.
Alle reacties Link kopieren
JollyRider schreef:
22-04-2019 22:50
TO wil 1.10, buuf wil 1.80, er staat nu 1.80

Oh zo. Jezus wat onduidelijk. Middelen een optie? Dus 1.45?
Calamitycat schreef:
22-04-2019 22:48
Ze mogen niet hoger gaan dan 1 meter aan de voorkant
https://www.juridischloket.nl/wonen-en- ... scheiding/
Dit is wat wij, de buren, en de aannemer er niet in krijgen. Ik had al een check gedaan bij omgevingsloket.nl en navraag gedaan bij onze gemeente. Het mag gewoon niet. Argument van de buuf is: het ding staat er al 27 jaar en niemand heeft er ooit wat over gezegd.
Alle reacties Link kopieren
snippers schreef:
22-04-2019 22:54
Dit is wat wij, de buren, en de aannemer er niet in krijgen. Ik had al een check gedaan bij omgevingsloket.nl en navraag gedaan bij onze gemeente. Het mag gewoon niet. Argument van de buuf is: het ding staat er al 27 jaar en niemand heeft er ooit wat over gezegd.
Daar heeft buuf nogal een punt. En als jij je recht niet wenst te halen, kan je verder je druk maken zoveel je wil, maar gaat er dus gewoon 1.80 komen.
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
Pergamon schreef:
22-04-2019 22:51
Oh zo. Jezus wat onduidelijk. Middelen een optie? Dus 1.45?
Ik ben bereid om dan aan mijn kant best een laag boompje oid neer te zetten. Desnoods dan maar iets met een raster.
Alle reacties Link kopieren
snippers schreef:
22-04-2019 22:54
Dit is wat wij, de buren, en de aannemer er niet in krijgen. Ik had al een check gedaan bij omgevingsloket.nl en navraag gedaan bij onze gemeente. Het mag gewoon niet. Argument van de buuf is: het ding staat er al 27 jaar en niemand heeft er ooit wat over gezegd.
Ze houdt er dus haar eigen wetten en regels op na. Daar kan je haar op aanspreken. Ze heeft zich gewoon aan de regels te houden, klaar.
...
Pergamon schreef:
22-04-2019 22:48
Je spreekt jezelf tegen. Of ik snap je niet?


Nee TO spreekt zichzelf niet tegen. De OP was niet duidelijk. Ik heb deze ook 2x moeten lezen voor ik begreep dat er nu een 180 staat, TO een 110 hek wil maar de buuf 180 wil houden.

Ik zou ook kiezen voor de 180 vanwege de inkijk. Ben ook op mijn privacy gesteld.

En ik zou zorgen dat de schutting meest op de grond van de buren komt staan want dan zijn zij ook verantwoordelijk voor een nieuwe schutting, mocht er gedoe van komen. Niet eerlijk dat weet ik maar in dit geval wil TO niet zo een hoge schutting.
Alle reacties Link kopieren
Wordt de achtertuin eerst gedaan? Dan zou ik idd wat je man zegt wachten met een punt maken tot dat klaar is. Als ze blijft weigeren een lagere schot te plaatsen in de voortuin en opnieuw een hoge plaatst dan kun je samen met de andere buren bij de gemeente een verzoek tot handhaving indienen. Als de gemeente dan bij ze aanklopt hebben ze weinig keuze en moeten ze de schotten wel verlagen.
Alle reacties Link kopieren
Calamitycat schreef:
22-04-2019 22:57
Ze houdt er dus haar eigen wetten en regels op na. Daar kan je haar op aanspreken. Ze heeft zich gewoon aan de regels te houden, klaar.
Kan je doen. Hebben TO, de andere buren en kennelijk een aannemer al gedaan. Als iemand zich niet aan de regels houdt, ook niet na aanspreken, en je wil er niets aan doen is het inderdaad klaar.
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
Alle reacties Link kopieren
JollyRider schreef:
22-04-2019 23:00
Kan je doen. Hebben TO, de andere buren en kennelijk een aannemer al gedaan. Als iemand zich niet aan de regels houdt, ook niet na aanspreken, en je wil er niets aan doen is het inderdaad klaar.
Heb je helemaal gelijk in.
Als de buurvrouw niet thuis is de schutting halveren is geen optie zeker? ;-D
...
Alle reacties Link kopieren
Miek_ schreef:
22-04-2019 22:59
Wordt de achtertuin eerst gedaan? Dan zou ik idd wat je man zegt wachten met een punt maken tot dat klaar is. Als ze blijft weigeren een lagere schot te plaatsen in de voortuin en opnieuw een hoge plaatst dan kun je samen met de andere buren bij de gemeente een verzoek tot handhaving indienen. Als de gemeente dan bij ze aanklopt hebben ze weinig keuze en moeten ze de schotten wel verlagen.
Dit. Zeker omdat ze toch amper thuis is. Van een eventuele ruzie zul je dan weinig merken.
Nee heb je, ja kun je krijgen
Alle reacties Link kopieren
Calamitycat schreef:
22-04-2019 23:02
Heb je helemaal gelijk in.
Als de buurvrouw niet thuis is de schutting halveren is geen optie zeker? ;-D
Niet als je geen burenruzie wil
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven