Geld & Recht alle pijlers

Bijverdienen in de uitkering... Hoe gaat dat?

23-04-2019 14:15 37 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ontvang momenteel een WW uitkering die over 2 maanden afloopt maar zou graag willen bijverdienen met affiliate marketing, dus door me aan te sluiten bij enkele partnerprogramma's (ook Amerikaanse bijv. Amazon). Ik weet niet of sommigen hier bekend zijn met affiliate marketing, maar dat is een vorm van bijverdienen waar je vaak niet direct resultaat van ziet. Ik moet dan eerst nog een website of een blog oprichten, content schrijven hiervoor, websitebezoekes aantrekken etc. Eventueel een webshop opbouwen voordat ik uberhaupt mijn eerste cent binnen krijg door middel van affiliate links en advertenties. Dat is veel werk en hier kan makkelijk weken of maanden nog overheen gaan en dan gaat er vaak zelfs nog een tijdje overheen voordat je je affiliate inkomsten kan laten uitcashen. Vaak gaat het in het begin ook om vrijwel kleine verdiensten.

Omdat er waarschijnlijk een flinke tijd overheen zal gaan voordat ik iets van inkomsten zal zien en zelfs bij mijn inkomsten kan, bijv door het te laten uitcashen op mijn bankrekening, vroeg ik me af of ik mijn plannen (plannen dus nog geen daadwerkelijke inkomsten!) om deze vorm van bijverdienen te willen uitoefenen nu meteen al als wijziging in mijn situatie moet doorgeven of dit pas moet doen als er daadwerkelijk inkomsten binnenkomen? En moet ik mijn inkomsten via de inkomstenopgave doorgeven pas als ik al geld op mijn affiliate account heb staan of pas als ik deze laat uitcashen? Je mag namelijk vaak pas uitcashen bij een bepaald bedrag. Verschilt ook per partnerprogramma. Omdat dit een vrij onbekend manier van bijverdienen is... Gelukkig tegenwoordig iets bekender dan een aantal jaren geleden maar toch kan ik er nog niet veel over vinden wil ik liever eerst mijn vraag hier voorleggen voordat ik naar het uwv stap. Daarbij twijfel ik of dat kleine beetje bijverdienste wel echt loont aangezien dit of verrekend wordt of je mag er maar 30% van houden? Klopt dit? Ik neem aan dat ik er daarna ook nog inkomstenbelasting over moet afdragen? Houd ik dan uberhaupt nog wat over?

Nu weet ik natuurlijk niet wat ik daadwerkelijk ga verdienen nog, maar zit toch met veel vragen en twijfels of dit wel een slimme zet is om hiermee vanuit een uitkering mee te beginnen. En wat als ik na 2 maanden in de bijstand kom? Kan ik niet beter wachten tot ik eerst een baan vind voordat ik dit ga uitproberen? Aan de andere kant heb ik een job hopper verleden en vaak tijdelijke contracten die niet verlengd worden en kom dan vaak eens in de zoveel tijd in de uitkering terecht. Ik ben er dus vrij vaak afhankelijk van aangezien ik nooit veel zekerheid heb met banen. Graag hoor ik jullie mening. Misschien dat iemand hier al ervaring mee heeft?
Kijk op de website van UWV, daar is veel info te vinden. Of bel anders je werkcoach.

Maar je mag iig niet zonder toestemming beginnen aan een eigen bedrijf. Dus voordat je ook maar iets doet (inschrijven kvk, daadwerkelijk aan de slag gaan) moet je toestemming hebben. Vervolgens zijn er verschillende scenario’s, sowieso ga je minder ww krijgen.

https://www.uwv.nl/particulieren/eigen- ... oud-van-ww

Aanvulling: ik heb het opgevat als eigen bedrijf maar als dit als loondienst wordt gezien is het natuurlijk anders. Gewoon contact opnemen met het UWV, via de belastingdienst zien ze alles dus ik zou het niet zonder toestemming doen..
anoniem_383135 wijzigde dit bericht op 23-04-2019 14:31
49.31% gewijzigd
Het UWV weet precies het antwoord op je vragen. Bel ze even.
Alle reacties Link kopieren
Pas als t geld op je rekening staat vul je het in in je overzicht.
Zo zal het bij de bijstand ook wel gaan. Ik zou een gewone baan zoeken, er is werk zat momenteel.
ik geef mn bek ook maar een douw
Madeliefjees schreef:
23-04-2019 14:22
Pas als t geld op je rekening staat vul je het in in je overzicht.
Zo zal het bij de bijstand ook wel gaan. Ik zou een gewone baan zoeken, er is werk zat momenteel.
Bijstand is heel wat anders dan ww, zeker mbt inhouden gewerkte uren/inkomsten.

Bel het UWV TO, daar zijn ze voor. ;-)
anoniem_370013 wijzigde dit bericht op 23-04-2019 14:24
10.94% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Het klinkt allemaal zo bijzonder vreemd, dat ik me afvraag of je uberhaupt ooit aan gaat verdienen. Lekker opstarten, wat niet weet, wat niet deert.
Het zijn inkomsten wanneer jij erbij kan, lijkt me. Dus vanaf de eerste euro op je account. En daar dien je nog inkomstenbelasting over af te dragen.
Ik weet niet of je mag bijverdienen met een uitkering, maar dat lijkt me niet. Misschien dat iemand anders daar iets reeels over kan zeggen.
Je moet erop te vertrouwen dat als hij bij je weg wil, hij heus wel weggaat. En tot die tijd is hij vrijwillig bij je. (Murrmurr)
Alle reacties Link kopieren
Ik zou investeren in manieren om minder te jobhoppen, in een netwerk en vooral in je contacten bij uitzendbureaus die veel dagwerk hebben zodat je niet steeds een uitkering hoeft aan te vragen. Niet in een website die je nog moet maken en waar je geen drol mee verdiend.
Maar dat vroeg je niet.

Ik denk dat het inkomen moet opgegeven bij de periode waarover het gaat dus wat je nu verdiend dat geef je nu door. En ja, daar betaal je ook nog belasting over.
Pick your battles and bloom
Alle reacties Link kopieren
Je zal je eerst in moeten schrijven bij de kvk en dit van tevoren aangeven bij het uwv dan krijg je 6 maanden de tijd voordat ze je eruit zetten. Geef je het niet op en ze komen erachter dan heb je kans dat je in de toekomst je hele ww moet terug betalen
Alle reacties Link kopieren
Er zijn twee manieren waarop je dit kunt doen:
- Gewoon bijverdienen in de WW. Dan mag je inderdaad 30% houden van elke euro die je verdient, 70% wordt in mindering gebracht op je uitkering. Wat je er aan overhoudt is het bijhouden van je werkervaring en het opzetten van een inkomstenbron. Zodra je 100% van je laatstverdiende loon verdient zit je gewoon weer op 100%, dan zeg je toch ook niet 'waarom zou ik werken, ik kan met niks doen 70% hiervan krijgen? Geef het wel op tijd aan bij het UWV, en zorg dat je duidelijk hebt wanneer ze inkomsten tellen (doorgaans vanaf het moment dat ze onherroepelijk aan jou zijn toegekend, wat, zeker bij inkomsten uit het buitenland, veel eerder kan zijn dan het moment waarop het op je bankrekening staat).

- Gebruik maken van startersregeling. In overleg met het UWV mag je als zelfstandige beginnen met behoud van WW en met een aantal leuke regelingen. Maar dat is een stuk moeilijker traject, en dan moet je ondernemingsplan aanleveren enzo. Jouw verhaal klinkt nogal vaag en ik weet niet of dat hier onder past?
Anarchie is leuk, maar je blijft van mijn kaas af
Alle reacties Link kopieren
Ik heb eens even gegoogled op affiliate marketing en ik kan me niet voorstellen dat het uwv dat serieus neemt en ik geloof niet dat er bij de kvk iemand staat ingeschreven die zijn geld verdient met deze ondernemingsvorm. Tenminste niet in de manier waarop to het voor zich ziet.
Je moet erop te vertrouwen dat als hij bij je weg wil, hij heus wel weggaat. En tot die tijd is hij vrijwillig bij je. (Murrmurr)
Alle reacties Link kopieren
handigmetgeld schreef:
23-04-2019 14:34
Er zijn twee manieren waarop je dit kunt doen:
- Gewoon bijverdienen in de WW. Dan mag je inderdaad 30% houden van elke euro die je verdient, 70% wordt in mindering gebracht op je uitkering. Wat je er aan overhoudt is het bijhouden van je werkervaring en het opzetten van een inkomstenbron. Zodra je 100% van je laatstverdiende loon verdient zit je gewoon weer op 100%, dan zeg je toch ook niet 'waarom zou ik werken, ik kan met niks doen 70% hiervan krijgen? Geef het wel op tijd aan bij het UWV, en zorg dat je duidelijk hebt wanneer ze inkomsten tellen (doorgaans vanaf het moment dat ze onherroepelijk aan jou zijn toegekend, wat, zeker bij inkomsten uit het buitenland, veel eerder kan zijn dan het moment waarop het op je bankrekening staat).

- Gebruik maken van startersregeling. In overleg met het UWV mag je als zelfstandige beginnen met behoud van WW en met een aantal leuke regelingen. Maar dat is een stuk moeilijker traject, en dan moet je ondernemingsplan aanleveren enzo. Jouw verhaal klinkt nogal vaag en ik weet niet of dat hier onder past?
Als je bijverdient als zelfstandig ondernemer zonder startersregeling, dan wordt je WW blijvend gekort. Dus stel dat je de eerste maand 500 euro gekort wordt en de volgende maand maar 100 euro verdient, dan wordt je WW wel blijvend gekort met die 500 euro. Niet handig dus.
Alle reacties Link kopieren
Affiliate marketing is alleen financieel rendabel als je heel veel social media volgers hebt die allemaal blind op jouw advies vertrouwen en naar de winkel rennen zodra jij iets aanprijst. Heb je dat niet, dan kost het vooral heel veel tijd en levert het je vrijwel niets op.

Maar TO, als je het toch wil proberen, dan zou ik dat buiten de WW om doen. Als je aanspraak maakt op de WW en je hebt daarnaast al neveninkomsten, dan kun je die inkomsten namelijk gewoon blijven verdienen zonder dat het op je WW gekort wordt. Oftewel, begin er pas aan als je aan het werk bent, en geef dan bij je eventuele volgende WW-aanvraag door dat je dit ook als neveninkomstenbron hebt.
Maar hij heeft al WW en had dus bij het aanvragen nog geen neveninkomsten.
Alle reacties Link kopieren
Die neveninkomsten moet je dan wel al enige jaren hebben voordat ze niet meer van je uitkering worden afgetrokken.
ik geef mn bek ook maar een douw
Alle reacties Link kopieren
Je kunt dus werken en je bent nog jong gok ik (rond de 35?). Dan vraag ik mij af waarom je nog steeds in de WW zit en over twee maanden misschien in de bijstand. In welke regio woon je en wat voor werk zoek je?
Alle reacties Link kopieren
Het klinkt een beetje als de omgekeerde wereld: een blog starten om te starten met affiliate marketing. Ik geloof daar niet in, ik geloof in goed in bloggen zijn en een interessant onderwerp hebben. En daar vervolgens dmv affiliate marketing geld mee kunnen verdienen.

Ik zou dan ook vooral tijd en energie steken in het vinden van een leuke baan, wellicht een jobcoach die je kan helpen met het onderzoeken waarom je een jobhopper bent en/of wat de juiste baan en werkplek is voor jou.
Alle reacties Link kopieren
Er zijn nu banen genoeg die omgezet worden in een vast dienstverband, zelfs voor ongeschoold werk. Bedrijven zijn heel blij als ze iemand vinden die zijn werk goed doet en wil blijven.
Alle reacties Link kopieren
Madeliefjees schreef:
23-04-2019 14:54
Die neveninkomsten moet je dan wel al enige jaren hebben voordat ze niet meer van je uitkering worden afgetrokken.
Ik heb tijdens de WW een flink bedrag verdiend aan mijn eigen onderneming, terwijl ik er de jaren daarvoor niets mee verdiende, en dat was geen enkel punt. Ik kon wel aantonen dat het bedrijf al een tijd bestond en dat ik daar al die tijd ook al aan verbonden was.
Alle reacties Link kopieren
ninanoname schreef:
23-04-2019 14:41
Ik heb eens even gegoogled op affiliate marketing en ik kan me niet voorstellen dat het uwv dat serieus neemt en ik geloof niet dat er bij de kvk iemand staat ingeschreven die zijn geld verdient met deze ondernemingsvorm. Tenminste niet in de manier waarop to het voor zich ziet.
:rofl:

Om herkenbaarheid ga ik er niet teveel op in, maar laten we het er maar op houden dat er in elk geval 1 iemand ingeschreven staat bij de KvK die letterlijk miljoenen heeft verdient met affiliate marketing :$
Alle reacties Link kopieren
Anonievrouwtje schreef:
23-04-2019 15:17
:rofl:

Om herkenbaarheid ga ik er niet teveel op in, maar laten we het er maar op houden dat er in elk geval 1 iemand ingeschreven staat bij de KvK die letterlijk miljoenen heeft verdient met affiliate marketing :$
Ja, natuurlijk. Net zoals er zijn die miljoenen hebben verdiend met voetballen, met bier brouwen, of met tv programma's maken. Maar als je nu in de WW zit en zegt dat je wil gaan voetballen, bier brouwen of tv maken naast je uitkering in de hoop daar geld mee te verdienen, dan denk ik toch dat je het niet helemaal begrijpt.
Anarchie is leuk, maar je blijft van mijn kaas af
Alle reacties Link kopieren
handigmetgeld schreef:
23-04-2019 15:27
Ja, natuurlijk. Net zoals er zijn die miljoenen hebben verdiend met voetballen, met bier brouwen, of met tv programma's maken. Maar als je nu in de WW zit en zegt dat je wil gaan voetballen, bier brouwen of tv maken naast je uitkering in de hoop daar geld mee te verdienen, dan denk ik toch dat je het niet helemaal begrijpt.
Dat denk ik dus ook!
Alle reacties Link kopieren
Zo te lezen is dat affiliate marketing op dit moment vooral verspilde energie.
De kans dat het iets substantieels oplevert is klein.
Als ik jou was, zou ik me gaan richten op ten eerste een nieuwe baan en ten tweede op behoorlijke scholing zodat je niet steeds weer werkeloos wordt.
Alle reacties Link kopieren
Elke minuut die je werkt dien je te melden bij het UWV dus ook alle voorbereidende uren. Dikke kans dat je daarbij over het maximaal toegestane uren gaat met een ww-uitkering.

Zelfs vrijwilligerswerk (dus onbetaald) dien je door te geven aan het UWV.
Niet geschoten is altijd mis
Alle reacties Link kopieren
Begin een vlog of blog als hobby, verzamel volgers, specialeer jezelf in een bepaald onderwerp.
Ga ondertussen werk zoeken. Zodra je werk hebt en los bent van de uitkering kun je naast je werk proberen van je vlog je werk te maken.

Je mag misschien niet (of beperkt) werken, niemand verbied je om boeken te lezen of gratis online lezingen te volgen over online ondernemen.
ninanoname schreef:
23-04-2019 14:41
Ik heb eens even gegoogled op affiliate marketing en ik kan me niet voorstellen dat het uwv dat serieus neemt en ik geloof niet dat er bij de kvk iemand staat ingeschreven die zijn geld verdient met deze ondernemingsvorm. Tenminste niet in de manier waarop to het voor zich ziet.
Euh, hallo! 2019 hier! Alle bloggers, instagrammers, YouTubers of andere influencers die ook maar enigszins succesvol zijn verdienen een groot deel van hun inkomsten door affiliate marketing. En dat kan om flink veel geld gaan.

TO heeft nog niks, dus zo’n vaart zal het nog niet lopen, maar onderschat deze vorm van geld verdienen niet!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven