Geld & Recht alle pijlers

kosten nacontrole kaakchirurg

24-04-2019 15:16 30 berichten
Alle reacties Link kopieren
Onlangs ben ik bij de kaakchirurg geweest voor een apexresectie. Ik moet binnenkort terug voor een nacontrole maar ik vraag me nu af of het niet handiger en goedkoper is om een foto te laten maken bij mijn tandarts. Daar moet ik komende maand toch heen voor controle. Of zitten de kosten van de nacontrole al bij de behandeling van de kaakchirurg inbegrepen. Iemand die dit weet?
Alle reacties Link kopieren
Als ik het goed onthouden heb, valt de kaakchirurg onder de basisverzekering. Moet je dus je eigen risico voor betalen. Dat heb je waarschijnlijk met de apextresectie al opgebruikt?
Zou nu dan ook gewoon naar de kaakchirurg gaan.
goed onthouden groenebroek :-D
ik sluit me bij je aan.
Ik zou sowieso naar de kaakchirurg gaan, een tandarts kan toch een apexresectie beoordelen?
Ik ben echt verbaasd dat je het overweegt...
Alle reacties Link kopieren
Nacontrole van mijn man ging ook via eigen risico...
Pupsel schreef:
24-04-2019 15:34
Nacontrole van mijn man ging ook via eigen risico...
heb jij je man laten na-controleren
:-D
Alle reacties Link kopieren
Geen idee hoe duur de behandeling is, heb nog geen rekening gekregen. Ik was uitgegaan van een paar honderd euro maar dat is dus een stuk duurder zo te lezen?

@ Lisa, mijn tandarts kon prima beoordelen dat ik een wortelpuntontsteking had middels een foto en heeft me vervolgens doorverwezen dus dan kan hij vast ook wel zien of het er nu inmiddels weer goed uitziet of niet. Het kwam gewoon even in me op, omdat ik eerst die nacontrole heb en een week later alweer naar de tandarts moet. Voelt een beetje dubbelop maar als het beter is om naar de kaakchirurg te gaan dan doe ik dat natuurlijk.
Alle reacties Link kopieren
ouwewijsneus schreef:
24-04-2019 15:35
heb jij je man laten na-controleren
:-D
Ik ga mijn man ook eens laten controleren denk ik! :-)

Maar even weer on topic: ik denk dat je je eigen risico al (bijna) geheel kwijt bent met de eerste behandeling dus dat je kostentechnisch sowieso goedkoper uit bent bij de kaakchirurg.

En los daarvan lijkt me het me inderdaad verstandiger om de nacontrole van een behandeling die door de kaakchirurg is uitgevoerd ook door de kaakchirurg te laten doen - er is toch een reden dat de kaakchirurg de behandeling heeft gedaan en niet de tandarts?
Zullen we proberen het een beetje gezellig te houden?!
overzichtje kosten:
https://www.meandermc.nl/patientenporta ... Kosten-MKA
Alle reacties Link kopieren
ouwewijsneus schreef:
24-04-2019 15:42
overzichtje kosten:
https://www.meandermc.nl/patientenporta ... Kosten-MKA
Dat valt me nog mee; ik heb ooit vier verstandskiezen laten verwijderen in een academisch ziekenhuis en dat was bij elkaar een stuk duurder dan wat ik hier zie...
Zullen we proberen het een beetje gezellig te houden?!
Alle reacties Link kopieren
eckano schreef:
24-04-2019 15:46
Dat valt me nog mee; ik heb ooit vier verstandskiezen laten verwijderen in een academisch ziekenhuis en dat was bij elkaar een stuk duurder dan wat ik hier zie...
Losse ziekenhuisprijzen van een ander ziekenhuis heb je niet zo veel aan. Ziekenhuizen moeten verplicht onderhandelen over alle tarieven, maar kijken zelf naar het gehele pakket wat zij afnemen. Een ziekenhuis dat ingreep X heel weinig of zelfs helemaal niet doet, kan daar een hele lage prijs voor onderhandelen, want dat kost ze toch (bijna) niks. In ruil krijgen ze dan een hogere prijs voor een bij hen veel voorkomende ingreep. Daarom verschillen prijzen voor dezelfde behandeling soms enorm tussen ziekenhuizen. De verzekeraar grijpt dat graag aan om te ‘bewijzen’ dat het ene ziekenhuis te duur is met iets, terwijl dat onzin is, is gewoon het gevolg van de manier waarop ze gedwongen worden te onderhandelen.
De kaakchirurg kost altijd je eigen risico sowieso. Alles wat je in het ziekenhuis moet laten doen gaat van je eigen risico af. Dat stond op het bord in mijn ziekenhuis toen ik vorig jaar bij de kaakchirurg zat.

Ik zou het ziekenhuis gewoon even bellen om het te vragen.
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor het kostenoverzicht, handig. Maar ik zal inderdaad de kliniek nog even bellen. Wil wel weten hoe duur het nou precies is.
Het is ook maar de vraag of je tandarts dit erbij doet op een regulier consult.
Die van mij niet…..
Reken er maar op dat het je volledige eigen risico kost van dit jaar
Maar als je de foto bij de tandarts laat maken, verwacht je dan ook dat hij die beoordeelt? Of moet hij hem dan doorsturen naar de kaakchirurg? Hoe zie je dat voor je?
Hangt er toch ook vanaf hoe hoog het eigen risico van TO is? Als ze een hoger eigen risico heeft is het wellicht het onderzoeken waard.
Alle reacties Link kopieren
gizzmo-returns schreef:
24-04-2019 16:53
Maar als je de foto bij de tandarts laat maken, verwacht je dan ook dat hij die beoordeelt? Of moet hij hem dan doorsturen naar de kaakchirurg? Hoe zie je dat voor je?
Ik denk niet dat zo'n nacontrole nou zo spannend is dus ja ik ging er vanuit dat mijn tandarts die ook kan beoordelen. Ga het sowieso nog even navragen en dan zal hij me wel kunnen vertellen of het kan of niet. Maar ik dacht wie weet heeft iemand hier er wel ervaring mee dus vraag het gewoon even. Even los van of ik het zelf moet betalen of niet, ik ga niet overal in mee alleen omdat het protocol is. Dat maakt de zorg alleen onnodig duur en inefficiënt. Heb wel vaker gevraagd of iets nou echt nodig was en dan bleek soms dat het toch anders kon of niet hoefde.
Alle reacties Link kopieren
-Hanka- schreef:
24-04-2019 17:01
Hangt er toch ook vanaf hoe hoog het eigen risico van TO is? Als ze een hoger eigen risico heeft is het wellicht het onderzoeken waard.
Klopt, dat is inderdaad iets om rekening mee te houden maar ik heb geen hoger eigen risico.
Alle reacties Link kopieren
jellycups01 schreef:
24-04-2019 17:20
Ik denk niet dat zo'n nacontrole nou zo spannend is dus ja ik ging er vanuit dat mijn tandarts die ook kan beoordelen. Ga het sowieso nog even navragen en dan zal hij me wel kunnen vertellen of het kan of niet. Maar ik dacht wie weet heeft iemand hier er wel ervaring mee dus vraag het gewoon even. Even los van of ik het zelf moet betalen of niet, ik ga niet overal in mee alleen omdat het protocol is. Dat maakt de zorg alleen onnodig duur en inefficiënt. Heb wel vaker gevraagd of iets nou echt nodig was en dan bleek soms dat het toch anders kon of niet hoefde.
Moet je wel opletten dat je niet twee keer voor hetzelfde betaalt. Ziekenhuizen werken met dbc’s, dat zijn een soort zorgpakketjes. Grote kans dat bij de dbc ‘apex resectie’ de nacontrole al inbegrepen zit. Als je het dan elders laat doen, heb je dus eigenlijk 2x betaald, eerst al in de ziekenhuisprijs, en dan nog een keer bij de tandarts. Dat is dus niet per se goedkoper, noch voor jou, noch aan ‘zorgkosten in het algemeen’.
nausicaa schreef:
24-04-2019 17:30
Moet je wel opletten dat je niet twee keer voor hetzelfde betaalt. Ziekenhuizen werken met dbc’s, dat zijn een soort zorgpakketjes. Grote kans dat bij de dbc ‘apex resectie’ de nacontrole al inbegrepen zit. Als je het dan elders laat doen, heb je dus eigenlijk 2x betaald, eerst al in de ziekenhuisprijs, en dan nog een keer bij de tandarts. Dat is dus niet per se goedkoper, noch voor jou, noch aan ‘zorgkosten in het algemeen’.
dit inderdaad!
nausicaa schreef:
24-04-2019 15:56
Losse ziekenhuisprijzen van een ander ziekenhuis heb je niet zo veel aan. Ziekenhuizen moeten verplicht onderhandelen over alle tarieven, maar kijken zelf naar het gehele pakket wat zij afnemen.
Volgens mij worden de prijzen jaarlijks door de NZa vastgelegd en niet door de zorgverzekeraar.
Alle reacties Link kopieren
nausicaa schreef:
24-04-2019 17:30
Moet je wel opletten dat je niet twee keer voor hetzelfde betaalt. Ziekenhuizen werken met dbc’s, dat zijn een soort zorgpakketjes. Grote kans dat bij de dbc ‘apex resectie’ de nacontrole al inbegrepen zit. Als je het dan elders laat doen, heb je dus eigenlijk 2x betaald, eerst al in de ziekenhuisprijs, en dan nog een keer bij de tandarts. Dat is dus niet per se goedkoper, noch voor jou, noch aan ‘zorgkosten in het algemeen’.
Precies, dat vroeg ik me dus af of de nacontrole inbegrepen was of niet. Maar ga morgen de kliniek wel even bellen.
jellycups01 wijzigde dit bericht op 24-04-2019 18:35
0.56% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
dubbel
Alle reacties Link kopieren
jellycups01 schreef:
24-04-2019 15:16
of het niet handiger en goedkoper is om een foto te laten maken bij mijn tandarts. Daar moet ik komende maand toch heen voor controle.
Maar als er dan wat wordt gevonden heb je 2x kosten. De kaakchirurg zal zelf onderzoek willen doen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven