Geld & Recht alle pijlers

Kind 18 en financiën

25-04-2019 10:14 252 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben benieuwd hoe het bij andere gezinnen gaat:

Een van onze kinderen wordt volgende maand 18 en gaat na de zomervakantie hoogstwaarschijnlijk een studie volgen aan een Hogeschool.

Wij hebben geld gespaard om alle studiekosten te betalen. Maar dan is er nog kleedgeld, zakgeld, zorgverzekering en vast nog meer. De Kinderbijslag stopt, maar kleding zal er nog nodig zijn en de uitjes worden grootser, duurder en steeds vaker.

Wat betalen jullie voor je kind? Ik kan me voorstellen dat er soms geen keuze is en er een lening zal moeten worden aangegaan wat schoolkosten betreft.

Willen jullie dat jullie kind een baantje ernaast heeft voor zijn/haar uitjes? Of betalen jullie alles en krijgt kind zakgeld/ een maandelijkse toelage?
Alle reacties Link kopieren
Zorgverzekering (minus teruggave) en collegegeld (max 6 jaar) zijn voor onze rekening. De rest is aan henzelf.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Alle reacties Link kopieren
Het duurt bij ons nog even, maar wij willen het zo gaan doen:
Studie en bijbehorende zaken (boeken e.d.) worden betaald door ons als ouders, we sparen hiervoor. Zorgtoeslag gaat naar dochter, zorgverzekering betaalt ze daarvan. Zolang ze studeert, zou ik haar geld willen geven voor kleding e.d., een redelijk bedrag (maar ik weet niet hoeveel dat is :-)). Uitjes etc. zal ze een bijbaan voor moeten zoeken. Hopelijk heeft ze dan al enkele jaren een bijbaan waarmee ze een buffertje heeft aangelegd voor dit soort dingen.
Als de opleiding goed te bereizen is, mag ze zonder kostgeld te betalen thuis blijven wonen. Als ze er in dat geval zelf voor kiest om buiten te deur te gaan wonen, zou ik hoogstens een bijdrage doen in de hoeveelheid die ze anders gekost zou hebben als ze thuis zou blijven wonen en moet ze de rest zelf financieren. Als het voor haar opleiding nodig is om elders te gaan wonen, zullen we haar daar voor zover mogelijk financieel bij ondersteunen.
Alle reacties Link kopieren
Hij krijgt max. zorgtoeslag dus dat kost bijna niks. Wij betaalden alleen de studie, voor de rest hadden ze een baantje. Kostgeld hoefde niet betaald te worden.
ik geef mn bek ook maar een douw
Alle reacties Link kopieren
mijn kind is 14 en dus geen 18, ik spaar ook voor studie, maar ik vind dat mijn kind wel een bijbaantje erbij kan nemen om andere kosten te dekken. in het weekend of avond erbij. Het voordeel is ook , ze bouwen ervaring op en nemen verantwoordelijkheid enz.
Alle reacties Link kopieren
Mijn ouders keken naar de berekening van het Nibud. Naast het spaarpotje wat ze vanaf mijn geboorte hadden opgebouwd (voor collegegeld) kreeg ik maandelijks het bedrag wat Nibud aangaf. Verder moest ik het doen met baantjes en (in mijn afstudeerjaar) met een lening. Dat laatste was een bewuste keus, ik heb toen extra activiteiten gedaan waardoor ik niet kon / wou werken, maar zo wel erg goed kon afstuderen (heb ik nog steeds profijt van).
Alle reacties Link kopieren
Enn schreef:
25-04-2019 10:18
Zorgverzekering (minus teruggave) en collegegeld (max 6 jaar) zijn voor onze rekening. De rest is aan henzelf.
En mogen ze dan geld lenen? Is natuurlijk allemaal eigen verantwoording, maar het zou zo zonde zijn als er een flinke schuld ontstaat.

Is dit al aan de hand bij jou Enn of is dit toekomstplanning?
Alle reacties Link kopieren
Wij betalen alles voor school en sport
Alle reacties Link kopieren
Hier tweeling van 18. Werken al 2 jaar paar uur per week, in de vakanties vaker. Wij betalen hun studiekosten. Ze krijgen studiefinanciering. Wij betalen nog de essentiële dingen, zoals winterjassen en schoenen, als ze dingen 'voor de leuk' willen betalen ze dat zelf.

Wij hebben een klein autootje voor ze gekocht (die ze delen), zij betalen de benzine, wegenbelasting en verzekering. Uitjes betalen ze ook zelf.
Alle reacties Link kopieren
flatverkopen schreef:
25-04-2019 10:19
Het duurt bij ons nog even, maar wij willen het zo gaan doen:
Studie en bijbehorende zaken (boeken e.d.) worden betaald door ons als ouders, we sparen hiervoor. Zorgtoeslag gaat naar dochter, zorgverzekering betaalt ze daarvan. Zolang ze studeert, zou ik haar geld willen geven voor kleding e.d., een redelijk bedrag (maar ik weet niet hoeveel dat is :-)). Uitjes etc. zal ze een bijbaan voor moeten zoeken. Hopelijk heeft ze dan al enkele jaren een bijbaan waarmee ze een buffertje heeft aangelegd voor dit soort dingen.
Als de opleiding goed te bereizen is, mag ze zonder kostgeld te betalen thuis blijven wonen. Als ze er in dat geval zelf voor kiest om buiten te deur te gaan wonen, zou ik hoogstens een bijdrage doen in de hoeveelheid die ze anders gekost zou hebben als ze thuis zou blijven wonen en moet ze de rest zelf financieren. Als het voor haar opleiding nodig is om elders te gaan wonen, zullen we haar daar voor zover mogelijk financieel bij ondersteunen.
Zo hebben wij het ook voor ogen. Maar nu nog kijken of dit werkt.
Alle reacties Link kopieren
Linkje naar site van Nibud, waar volgens mij goede informatie op staat:
https://www.nibud.nl/consumenten/studie ... als-ouder/
Alle reacties Link kopieren
Madeliefjees schreef:
25-04-2019 10:20
Hij krijgt max. zorgtoeslag dus dat kost bijna niks. Wij betaalden alleen de studie, voor de rest hadden ze een baantje. Kostgeld hoefde niet betaald te worden.
Dus kleding, vakanties en uitjes zelf betalen?
Alle reacties Link kopieren
Zelf ging ik op mijn 18e samenwonen dus vanaf toen betaalde ik alles zelf.
Mijn broer heeft veel langer thuis gewoond, maar volgens mij zijn mijn ouders bij hem op zijn 18e ook gestopt met kleedgeld/zakgeld. Wel hebben ze zijn studies betaald.

Ik zou sowieso niet meer betalen voor die (steeds groter wordende) uitjes. 18 jaar is oud genoeg om een baan te nemen en zelf dat soort dingen te bekostigen.
Alle reacties Link kopieren
Claudia2010 schreef:
25-04-2019 10:21
En mogen ze dan geld lenen? Is natuurlijk allemaal eigen verantwoording, maar het zou zo zonde zijn als er een flinke schuld ontstaat.

Is dit al aan de hand bij jou Enn of is dit toekomstplanning?
Nope is al gaande en inmiddels al heel wat jaren. Studieschuld aangaan is hun keuze maar ze besluiten wel om het er met ons over te hebben.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Alle reacties Link kopieren
Claudia2010 schreef:
25-04-2019 10:24
Dus kleding, vakanties en uitjes zelf betalen?
Ja, tuurlijk. Dat maakt eens in de zoveel tijd samen een dagje shoppen alleen maar gezellig.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Alle reacties Link kopieren
mamavanvier schreef:
25-04-2019 10:20
mijn kind is 14 en dus geen 18, ik spaar ook voor studie, maar ik vind dat mijn kind wel een bijbaantje erbij kan nemen om andere kosten te dekken. in het weekend of avond erbij. Het voordeel is ook , ze bouwen ervaring op en nemen verantwoordelijkheid enz.
Inderdaad mijn idee. Maar die van ons loopt hier niet zo hard in..voor.. (?)
Het eerste jaar hebben wij ongeveer alles betaald. Dochter kreeg zorgtoeslag en van ons nog aanvulling voor studiekosten, medische kosten, zak- en kleedgeld op een niet al te hoog niveau. Daarnaast had ze een baantje. Momenteel studeert ze in het buitenland. De kosten daarvan (kamer en eten) betaalt ze van haar spaarrekening (die door vader en grootouder is gevuld). Daarnaast krijgt ze haar reguliere maandelijkse bijdrage van haar vader en mij. De bedoeling is dat we vanaf haar 21e alleen nog maar collegegeld en boeken betalen. Hopelijk houden we ons daaraan.
Alle reacties Link kopieren
vivapimpelmees schreef:
25-04-2019 10:23
Hier tweeling van 18. Werken al 2 jaar paar uur per week, in de vakanties vaker. Wij betalen hun studiekosten. Ze krijgen studiefinanciering. Wij betalen nog de essentiële dingen, zoals winterjassen en schoenen, als ze dingen 'voor de leuk' willen betalen ze dat zelf.

Wij hebben een klein autootje voor ze gekocht (die ze delen), zij betalen de benzine, wegenbelasting en verzekering. Uitjes betalen ze ook zelf.
Goed voor elkaar! En dat gaat zonder gemopper?
Alle reacties Link kopieren
Pergamon schreef:
25-04-2019 10:23
Linkje naar site van Nibud, waar volgens mij goede informatie op staat:
https://www.nibud.nl/consumenten/studie ... als-ouder/
Ga ik lezen. Bedankt Pergamon
Alle reacties Link kopieren
Claudia2010 schreef:
25-04-2019 10:26
Inderdaad mijn idee. Maar die van ons loopt hier niet zo hard in..voor.. (?)
Ghè dan dus minder kleding, uitjes, en andere zaken. Je kunt niets kopen als je geen geld hebt. Als je werkt heb je geld, zo werkt het voor ons ook en zo simpel is het dus.
enn wijzigde dit bericht op 25-04-2019 10:30
13.45% gewijzigd
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Alle reacties Link kopieren
karzou schreef:
25-04-2019 10:22
Wij betalen alles voor school en sport
En de rest betalen ze zelf middels baantje of lening?
Alle reacties Link kopieren
kind 1 : 21 wij betalen studiekosten (collegeld en boekengeld) en haar zorgverzekering. Zorgtoeslag houdt ze nu zelf. Ze had geen bijbaan ivm studiedruk dus betaalden wij nogal veel voor haar. Per 1/5 alleen nog maar studiekosten, ze is bijna klaar dus wij ook :-)

kind 2: studiekosten en zorgkosten minus zorgtoeslag.

kind 3: zit nu nog op VO, gaat na zomer naar hbo. Dan betalen wij studiekosten en vanaf 18 zorgkosten minus zorgtoeslag.

Gezinsvakanties waren inclusief ;-) , overige uitjes en kleding betalen ze zelf Ben geen filantroop

En willen ze bijlenen, eigen zaak maar ze weten dat het niet handig is om te lenen voor feesten en vakantie... We hebben dit uitgebreid besproken, doen ze het toch, niet mijn probleem..
Alle reacties Link kopieren
Claudia2010 schreef:
25-04-2019 10:26
Inderdaad mijn idee. Maar die van ons loopt hier niet zo hard in..voor.. (?)
Dat lijkt me nu een prima gelegenheid om jouw kind te leren dat voor niets de zon op gaat. Niet willen werken is prima, maar dan zijn de consequenties van die keuze dus ook voor kind.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben 25 en toen ik 18 was betaalde ik zelf maandelijks mijn studiekosten, zorgverzekering en uitstapjes/kleding e.d.
Ik ontving zorgtoeslag, basisbeurs studiefinanciering en had sinds mijn 15e een bijbaan voor in het weekend en 's avonds.
Mijn moeder betaalde mijn telefoonabonnement en soms kleding.

Toen ik 21 werd en afgestudeerd werd, kwam het geld dat mijn ouders hadden gespaard vrij en kreeg ik mijn "studiegeld" als het ware terug.

Ik vond dit een top regeling, vooral als ik nu terug kijk. Waar studiegenoten dolgelukkig waren als ze zorgtoeslag of studiefinanciering ontvingen (en omdat zij zelf niets hoefden te betalen) en nu amper spaargeld hebben, moest ik alles zelf betalen en heb ik geleerd te werken voor datgene dat je wilt kopen.
Alle reacties Link kopieren
Eens met poldervrouw! :)
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven