Geld & Recht alle pijlers

Vastgoed kopen als investering; wie heeft tips & tricks?

26-04-2019 12:12 52 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn vriend en ik willen ons spaargeld (grotendeels) in vastgoed stoppen als investering zodat we (hopelijk) uiteindelijk zoveel rendement halen dat we iets minder kunnen gaan werken in de toekomst. Het is dus echt een investering voor 'later' voor ons (we zijn nu midden 40). Spaargeld op de bank levert momenteel zo goed als niets op, dus zijn we hierop gestuit bij het zoeken naar alternatieven. Dit spreekt ons aan en we zijn ons al volop aan het inlezen.

Situatie is in grote lijnen: samen ongeveer 1 ton aan spaargeld te besteden om een appartement te kopen, deels met een kleine hypotheek uiteraard omdat ook een goedkoper appartement niet snel voor die prijs aan te schaffen zal zijn. Idee is om deze dan te verhuren en op die manier door te sparen om een tweede appartement te kopen etc. etc.

We hebben momenteel ieder een eigen koophuis (we latten dus) met een deel eigen geld en een deel hypotheek. Binnen een jaar of 5-8 (als de kinderen het huis uit zijn) willen we gaan samenwonen en kunnen we dus meer kapitaal inzetten dat vrijkomt bij de verkoop van één van onze huidige huizen.

We zijn ons hier al enige tijd in aan het verdiepen, maar tips & tricks zijn zeker nog welkom! Wie heeft dit al eens gedaan, of doet dit momenteel en kan ons wat verder op weg helpen? Bedankt!
Alle reacties Link kopieren
Eerlijk gezegd. Ik zou niet al je geld in onroerend goed steken. De markt kan veranderen Je moet het ook onderhouden en de prijzen kunnen ook dalen. Ik zou slechts een deel in een object voor verhuur steken en een ander deel op een goede beleggingsrekening zetten met een combi aan aandelen/indexfondsen bijv via giro, binck, ...etc.

Je zou een huis ook kunnen flippen wanneer je markt toch blijft aantrekken. Dus verfraaien en verkopen.

Ik zou met vermogen altijd aan risico spreiding doen en een noodfonds van 3-6 maanden vaste lasten achter de hand houden.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Vooral goed inlezen in de plaatselijke regels, evt. juridisch advies inwinnen. Volgens mij zijn er op veel plekken regels m.b.t. verhuur aan derden, dat dit niet zomaar mag (vanuit de gemeente). Ook is het vaak niet toegestaan een woning te verhuren als hier nog hypotheek op zit (vanuit de hypotheekverstrekker).

En zoals viva-amber noemt: kun je het kapitaal missen, mocht het moeilijk blijken het pand te verkopen in een andere markt?
De markt lijkt aan het pieken en dus is het opletten geblazen.
Als je koopt puur omdat je hoopt dat het snel meer waard wordt lijkt het nu geen goed moment.
Als je het koopt om het vervolgens te verhuren ben je echt lange termijn bezig en zou ik het doen als je de middelen hebt.
Als je koopt omdat je toch ergens moet wonen, let dan vooral goed op dat het een woning is die veel pluspunten heeft qua locatie zodat je het later weer makkelijk kan verkopen. Een standaard rijtjeshuis met een tuin op het noorden dus vermijden.

In jullie geval: probeer de koop van jullie te verhuren appartement volledig met eigen geld te doen want je krijgt er geen aftrek meer van.
anoniem_365114 wijzigde dit bericht op 26-04-2019 12:37
11.80% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Heb je al zonnepanelen op je eigen huis? Ik zou eerst investeren in zonnepanelen en dan pas kijken naar andere investeringen.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb het ook wel eens overwogen, maar het toch niet gedaan. Ik heb vooral geen zin in gedoe met huurders. Als er iets mis is met de woning kloppen ze namelijk bij jou als eigenaar aan. Om nog maar te zwijgen over huurders die een woning helemaal uitgeleefd achterlaten. Dan maar iets minder rendement en veel minder zorgen.
Alle reacties Link kopieren
boekenlegger0 schreef:
26-04-2019 12:35
Heb je al zonnepanelen op je eigen huis? Ik zou eerst investeren in zonnepanelen en dan pas kijken naar andere investeringen.

En je eigen hypotheek aflossen.
Alle reacties Link kopieren
Van de hypotheekverstrekker mag je meestal niet verhuren.

Persoonlijk zou ik inzetten op het aflossen van de hypotheek van jullie huidige huizen en dan tegen de tijd dat je gaat samenwonen het overgebleven huis verhuren.

Denk ook aan het onderhoud (kun je het zelf of moet je het laten doen) en huurders zijn niet altijd even netjes, ook iets waar je rekening moet houden met extra kosten. Daarnaast is de hypotheek voor het huis waar je niet woont niet aftrekbaar van de belasting.
Anniexx schreef:
26-04-2019 12:12
Situatie is in grote lijnen: samen ongeveer 1 ton aan spaargeld te besteden om een appartement te kopen, deels met een kleine hypotheek uiteraard omdat ook een goedkoper appartement niet snel voor die prijs aan te schaffen zal zijn.
O, de tijden dat je een flatje voor een ton kon kopen..
Alle reacties Link kopieren
vastgoed is leuk, zeker wanneer je dit zelf goed kan onderhouden.

Hoe wil je het appartement gaan verhuren? Ga je dit zelf doen, of via een bureau. Niet elke huurder is even netjes. Er zal ook regelmatig onderhoud gedaan moeten worden, Zijn jullie zelf handig?

Een appartement opknappen verhuren is 1 ding. Maar de wooneisen veranderen. Of een aantal jaren kan het "uitgewoond" zijn en de eisen verhoogd. Wat gaat het dan opleveren?
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben 2 jaar geleden ook een appartement gekocht voor de verhuur. Volledig uit eigen middelen gefinancierd. Tot nu toe bevalt het ons goed. Het netto rendement uit de verhuur is ongeveer 4,5%, hier zijn alle kosten dus al vanaf. Onderhoud etc. is allemaal geregeld via de vve dus hier hebben we geen omkijken naar.
Alle reacties Link kopieren
Trotter schreef:
26-04-2019 12:35
Ik heb het ook wel eens overwogen, maar het toch niet gedaan. Ik heb vooral geen zin in gedoe met huurders. Als er iets mis is met de woning kloppen ze namelijk bij jou als eigenaar aan. Om nog maar te zwijgen over huurders die een woning helemaal uitgeleefd achterlaten. Dan maar iets minder rendement en veel minder zorgen.
Dit. Wel aan het nadenken om een stuk bouwgrond te kopen. Geen onderhoud, geen last van huurders en als je het een jaar of 20 kan laten liggen zal het vrijwel zeker meer waard zijn dan nu.
Life is short. Eat dessert first.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou er alleen aan beginnen als je de woning zonder hypotheek kunt kopen, of je eigen woning hypotheek vrij hebt.

Wij hebben een tweede woning voor de verhuur, midden in Amsterdam waar geen hypotheek op zit, dan nog moet je geld apart zetten voor diverse zaken en reken je niet te rijk. Het meeste zullen wij verdienen aan de waarde stijging van de woning en tot die tijd zit je geld ook vast en kunnen wij het niet gebruiken voor andere dingen.
Alle reacties Link kopieren
Pipsalon schreef:
26-04-2019 13:05
Wij hebben 2 jaar geleden ook een appartement gekocht voor de verhuur. Volledig uit eigen middelen gefinancierd. Tot nu toe bevalt het ons goed. Het netto rendement uit de verhuur is ongeveer 4,5%, hier zijn alle kosten dus al vanaf. Onderhoud etc. is allemaal geregeld via de vve dus hier hebben we geen omkijken naar.
Onderhoud binnen het appartement is niet via de vve, maar voor de eigenaar. Wat in mijn appartement dat ik verhuurde tegenkwam: mengkraan douche, verwarming, inbouwkookplaat, slot voordeur.
Toen ik er zelf woonde: lekkage douchebak met als resultaat nat plafond in de keuken (maisonette)
Alle reacties Link kopieren
Lijkt me dat die ton spaargeld veel te weinig is. Kosten koper, opknapkosten, overdrachtskosten en notariskosten moeten daar nog vanaf. Van wat dan overblijft zou je dan nog een appartement moeten gaan kopen? Je krijgt namelijk geen hypotheek als je onroerend goed wilt kopen met als doel om dit te gaan verhuren. Je moet dit dus volledig zelf - dus zonder hypotheek - financieren.

Dus ja hier stopt het al.
boogschutter10 wijzigde dit bericht op 26-04-2019 13:54
26.80% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Jullie rekenen dus niet meer op kosten als jullie kinderen gaan studeren? Zijn er 2 inkomens? Is er sprake van alimentatie? Is er nog fiscaal partnerschap met exen?
Overigens vind ik je wel erg simpel denken. Een ton is erg weinig geld om iets te kopen. Je zit dan in een lager segment, vaak zit je dan met huurders die een appartementje als tussenwoning zien. Dus dan kan je na een paar jaar weer opzoek naar nieuwe huurders. Los daarvan is er het onderhoud aan de woning, reken daarbij op een 15% die je van de netto inkomsten apart moet houden in een potje. Ook wordt je op de meest vervelende tijden gebeld dat er iets is; een boiler die het niet meer doet, een koelkast die het begeeft etc. Ook moet je er rekening mee houden dat huurders niet zo met het huis omgaan als jij zou willen. Dus ondanks een contract ineens gaten in de muur ed. Of een huurder die zijn fiets mee naar binnen sleept en de muren beschadigd ondanks klachten van jou daarover en verwijzen naar het contract.
Los van het hele verhaal is jullie huidige situatie niet de meest ideale om samen in zee te gaan met een dergelijke grote financiele beslissing. Je moet ook regelen bij de notaris hoe het gaat bij uit elkaar gaan en overlijden en bij de erfenis aan jullie kinderen.
Denk aan de egels en eekhoorns in de herfst en winter.
Alle reacties Link kopieren
Dank voor jullie snelle reacties.

Om eea te verduidelijken: de ton spaargeld waar ik het over heb ik echt geld dat we nu 'over' hebben. Daarnaast hebben we dan voldoende reserves achter de hand om onverwachte (grote) uitgaven op te vangen. Studerende kinderen is een aparte spaarpot met ex-partners en hier uiteraard niet in meegenomen.

Idee is ook niet om nu direct iets te kopen, maar nog even door te sparen tot we iets ruimer in ons budget zitten.

Uiteraard zullen we eea goed regelen bij de notaris aangezien we niet gehuwd/samenwonend zijn.

Wij zien dit echt als een investering voor de toekomst, niet om er snel geld mee te verdienen of uit te halen.

We streven ernaar zonder hypotheek een appartement te kunnen kopen, mede gezien het feit dat de bank meestal niet instemt met verhuur. Daarnaast is mijn vriend erg handig én hebben we een familielid met een eigen aannemersbedrijf die tegen kostprijs onderhoud kan plegen waar nodig.

Het idee van iets kopen en opknappen en dan doorverkopen klinkt ook goed. Juist ook omdat we graag zelf klussen en we daarmee niet op al te hoge kosten zitten gezien het feit dat we via ons familielid ook bouwmaterialen tegen groothandelsprijzen kunnen bestellen. Dan heb je geen 'gedoe' met huurders inderdaad. Zeker het overwegen waard.

Pipsalon: fijn om te lezen dat je er positieve ervaringen mee hebt. Ik lees vooral veel waarschuwingen en negatieve inslag (begrijpelijk overigens) maar weet gewoon dat dit lonend kan zijn alleen zijn nog in de onderzoeksfase hoe we dit precies moeten aanpakken. Kun je iets meer vertellen hoe jullie dit onderzocht hebben?
Alle reacties Link kopieren
Mugske schreef:
26-04-2019 13:38
Onderhoud binnen het appartement is niet via de vve, maar voor de eigenaar. Wat in mijn appartement dat ik verhuurde tegenkwam: mengkraan douche, verwarming, inbouwkookplaat, slot voordeur.
Toen ik er zelf woonde: lekkage douchebak met als resultaat nat plafond in de keuken (maisonette)
Klopt. Ons appartement is nieuwbouw dus alle apparatuur is ook nieuw. Wij gaan er voorlopig vanuit dat er weinig onderhoud in binnen zal zijn. Het kan natuurlijk voorkomen dat er een keer iets kapot gaat of gerepareerd moet worden.

Wat betreft hypotheek zou ik kijken of jullie die op jullie eigen woning kunnen verhogen om met dat geld de aankoop te doen.
Zoals hier al is gezegd mag je geen hypotheek nemen op een woning om die vervolgens te verhuren.
Alle reacties Link kopieren
Zorg ook dat de woning in de buurt is van waar je zelf woont. Zo kun je snel langsgaan als er iets is.

Praktijkvoorbeeld: woning aan andere kant land verhuurd. Midden in de winter boiler stuk. Gelukkig onderhoudsmonteur die meteen langs kon gaan en anders handig familielid in de buurt.
Alle reacties Link kopieren
Goeie Mugske is zeker de bedoeling ja. We twijfelen nog tussen het dorp waar we zelf wonen of een van de grote steden waar we in de buurt wonen (<25km). Maar we houden het zeker op max 20 min afstand als het aan ons ligt....
Bij de koop van een appartement van rond de ton zul je ongeveer 7000 euro kosten koper hebben. Bij een huurprijs van 700 euro ben je dus al minstens 10 maanden volledige huur kwijt om dit terug te verdienen. Zet per maand 100 euro opzij voor onderhoudskosten, en 50 euro compensatie voor eventuele leegstand. Verhuur je via een verhuurmakelaar dan kost dat 5-10% van de jaarlijkse huuropbrengst (ongeveer 1 maand huur).
Het eerste jaar levert verhuur je dus niets op, ben je net uit de kosten.

De huizenmarkt lijkt ook op een top te zitten op dit moment, de prijzen stijgen nog maar het aantal woningen dat verkocht wordt daalt. Niet het juiste moment om in te stappen.
Alle reacties Link kopieren
Waar denk je nog een appartement voor een ton inclusief alle kosten te kunnen kopen? Als dit al lukt dan heb je het over zwaar verwaarloosd en/ of op een slechte locatie ... .

Of je nu wilt gaan verhuren of wilt opknappen en doorverkopen: met een ton doe je niet veel. Dit mis ik in je verhaal.
Alle reacties Link kopieren
Anniexx schreef:
26-04-2019 14:18
We streven ernaar zonder hypotheek een appartement te kunnen kopen, mede gezien het feit dat de bank meestal niet instemt met verhuur.

Houd je er ook rekening mee dat ook de vve moet instemmen met verhuur? Vask staat in het huishoudelijk reglement al dat dat niet is toegestaan.
Alle reacties Link kopieren
Is een vakantiehuis kopen geen optie? Het beheer kun je laten doen door het vakantiepark.

Bovendien hebben je huurders geen huurrechten.
Zorgen om morgen ontneemt je de kracht van vandaag.
Alle reacties Link kopieren
4,5% Rendement is niet veel. Zeker niet als je denkt dat de VVE voor de binnenkant ook het onderhoud doet. Dan kom je ooit nog eens voor vervelende kosten te staan.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven