Geld & Recht alle pijlers

Toeslagen en samenwonen

30-04-2019 12:47 93 berichten
Alle reacties Link kopieren
Weet iemand het antwoord op de volgende situatie:

Vanaf 1 januari 2019 ontvang ik toeslagen. Nu komt de vader van mijn kind bij mij wonen en worden we op dat moment toeslagpartners. Hoe zit het dan met de toeslagen? Ik zet vanaf het moment van inschrijving alle toeslagen op stop, maar wat gebeurt er met de toeslagen van januari tot moment van inschrijving? Moet ik die nu wel of niet gaan terugbetalen? De belastingdienst zegt dat zijn inkomen tot moment van inschrijving niet worden meegerekend omdat hij pas op het moment van inschrijving toeslagpartner is, maar op internet lees ik weer andere verhalen..
Alle reacties Link kopieren
Pas vanaf inschrijving vormen jullie toeslagpartners dus dan gaat het pas in.
Alle reacties Link kopieren
Zijn inkomen gaat meetellen vanaf het moment dat hij bij jou ingeschreven staat.
Verdienen jullie samen in de resterende maanden van het jaar meer dan de toeslaggrens dan moet je (een gedeelte) terug betalen.
Alle reacties Link kopieren
Toeslagpartner ben je direct het gehele jaar. Wel worden beide inkomsten pas vanaf deze datum opgeteld.

Toch heb je grote kans dat je nu boven die grens uit komt en allea terug moet betalen.
Je kan bij je belastingaangifte kiezen of je toeslagpartners wilt zijn voor het hele jaar of niet, toch? Dacht ik tenminste.
Alle reacties Link kopieren
Heb je ze al gebeld?

Bij ons is het een beetje anders: mijn vriend komt officieel per 1 juli bij me wonen en ergens in oktober krijgen we een kind samen.
Met samenwonen ben je niet automatisch toeslagpartner maar met een kind wel.
Heb de belastingdienst gebeld en hun antwoord was dat we, als ons kind geboren wordt, dan per 1 juli met terugwerkende kracht toch toeslagpartners zijn (dus niet per oktober)
Dus voor de berekening van toeslagen word ik voor 1 juli nog alleen gezien en na 1 juli samen.
Het was een heel duidelijk en helder antwoord, dus ik zou ze gewoon bellen en niet afgaan wat je leest op internet
pinda-kaas wijzigde dit bericht op 30-04-2019 13:06
0.08% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Naniene schreef:
30-04-2019 12:56
Je kan bij je belastingaangifte kiezen of je toeslagpartners wilt zijn voor het hele jaar of niet, toch? Dacht ik tenminste.
ja dat kan inderdaad, maar dat wil je liever niet als dat betekent dat je dan toeslagen moet terugbetalen natuurlijk.
Pinda-Kaas schreef:
30-04-2019 13:02
ja dat kan inderdaad, maar dat wil je liever niet als dat betekent dat je dan toeslagen moet terugbetalen natuurlijk.
Lijkt me niet nee. Maar je kan dus ook kiezen dat je dat niet wil ;).
Alle reacties Link kopieren
Naniene schreef:
30-04-2019 13:07
Lijkt me niet nee. Maar je kan dus ook kiezen dat je dat niet wil ;).
Nee dat kan niet ze hebben samen een kind dan ben je automatisch toeslagpartner als je samen woont
Alle reacties Link kopieren
Ik kon alles terug betalen..
Carpe diem
Alle reacties Link kopieren
Cat1985 schreef:
30-04-2019 12:53
Toeslagpartner ben je direct het gehele jaar.
Dat is alleen als je al het gehele jaar samenwoonde en dan later pas toeslagpartner wordt.
Je kan niet met terugwerkende kracht toeslagpartner zijn over de periode dat je nog niet met elkaar op hetzelfde adres woonde.

Voorbeelden van de website van de belastingdienst:

U woont vanaf 1 februari 2019 samen met iemand die nog niet uw toeslagpartner is. Op 1 juli trouwt u. Dan bent u elkaars toeslagpartner vanaf 1 februari 2019.

U woont op 15 november 2018 samen met iemand die nog niet uw toeslagpartner is. Op 1 augustus 2019 sluit u een samenlevingscontract bij de notaris. U bent dan elkaars toeslagpartner vanaf 1 januari 2019.

U woont vanaf 1 mei 2019 samen met iemand die nog niet uw toeslagpartner is. Op 1 augustus krijgt u samen een kind. Dan bent u elkaars toeslagpartner vanaf 1 mei 2019.
Alle reacties Link kopieren
granny71 schreef:
30-04-2019 12:51
Zijn inkomen gaat meetellen vanaf het moment dat hij bij jou ingeschreven staat.
Verdienen jullie samen in de resterende maanden van het jaar meer dan de toeslaggrens dan moet je (een gedeelte) terug betalen.
Dit idd. Zelf ook gehad.. Ex verdiende teveel en ik heb alles (half jaar toen we niet samenwoonden) mogen terugbetalen...
Seriously?
Pinda-Kaas schreef:
30-04-2019 13:02
ja dat kan inderdaad, maar dat wil je liever niet als dat betekent dat je dan toeslagen moet terugbetalen natuurlijk.

Nee, je kan kiezen of je fiscale partners wil zijn. Heel wat anders dan toeslagpartners.


Toeslagpartner word je zodra je gaat samenwonen ect:

En het kan dus zijn dat je samen (dat deel van het jaar dat je samenwoont) te veel verdient er er terug betaald moet gaan worden. Berekend over dat hele jaar.

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... n/partner/
anoniem_370013 wijzigde dit bericht op 30-04-2019 13:14
14.89% gewijzigd
Naniene schreef:
30-04-2019 13:07
Lijkt me niet nee. Maar je kan dus ook kiezen dat je dat niet wil ;).

Nee, je kan alleen kiezen in bepaalde situaties om nog geen fiscale partners te zijn. Dat word nogal eens door elkaar gehaald. Maar is heel wat anders.
Alle reacties Link kopieren
Lucifer2018 schreef:
30-04-2019 13:11
Nee, je kan kiezen of je fiscale partners wil zijn. Heel wat anders dan toeslagpartners.
je hebt natuurlijk gelijk!
Alle reacties Link kopieren
Pinda-Kaas schreef:
30-04-2019 13:10
Dat is alleen als je al het gehele jaar samenwoonde en dan later pas toeslagpartner wordt.
Je kan niet met terugwerkende kracht toeslagpartner zijn over de periode dat je nog niet met elkaar op hetzelfde adres woonde.

Voorbeelden van de website van de belastingdienst:

U woont vanaf 1 februari 2019 samen met iemand die nog niet uw toeslagpartner is. Op 1 juli trouwt u. Dan bent u elkaars toeslagpartner vanaf 1 februari 2019.

U woont op 15 november 2018 samen met iemand die nog niet uw toeslagpartner is. Op 1 augustus 2019 sluit u een samenlevingscontract bij de notaris. U bent dan elkaars toeslagpartner vanaf 1 januari 2019.

U woont vanaf 1 mei 2019 samen met iemand die nog niet uw toeslagpartner is. Op 1 augustus krijgt u samen een kind. Dan bent u elkaars toeslagpartner vanaf 1 mei 2019.
Dat klopt ik zei het niet goed. De toeslag wordt op het gehele jaar beschikt. Heb je er door zijn inkomsten geen recht meer op kan je alles terug betalen ook van de periode dat je nog niet samenwoonde.

Mijn man moest ook zijn zorgtoeslag terug betalen van de maanden dat wij nog niet samenwoonde. (Jan,feb,mrt) toen wij in oktober een samenlevingscontract tekende om een huis te kunnen kopen.
Alle reacties Link kopieren
Bij toeslagen gaat het uiteindelijk om wat je per jaar verdient. Het inkomen van je vriend zal inderdaad pas meegerekend worden vanaf het moment dat jullie gaan samenwonen. Even kijken wat dan het jaarinkomen is dus, ik verwacht inderdaad wel dat je moet terugbetalen.
Er gaat wel geluid op om dit te veranderen in de toekomst maar volgens mij gaat dat nog wel even duren.
Je wordt met terugwerkende kracht per januari toeslagpartners . En moet dan dus waarschijnlijk terug gaan betalen, afhankelijk van jullie gezamenlijke recht
Alle reacties Link kopieren
Maar hoe zit het dan precies?

Stel ik heb een jaarinkomen van pak hem beet 13000 euro.
Hij woont vanaf 1 mei in en heeft een jaarinkomen van 24000 euro.

Hoe berekenen ze dit dan over het hele jaar?
Alle reacties Link kopieren
Het inkomen van je vriend telt inderdaad mee vanaf het moment dat je gaat samenwonen. Op jaarbasis wordt dan de toeslag bepaald. Toen in bij mijn vriendin ging wonen moest zij uiteindelijk alles terugbetalen van de eerste maanden. Dat was toen iets van 2000 euro. Maar uiteindelijk wel terecht natuurlijk. Op jaarbasis heb je er immers geen recht op.

Wat is jouw inkomen en wat is het inkomen van je vriend?
Alle reacties Link kopieren
Het inkomen van je vriend telt inderdaad mee vanaf het moment dat je gaat samenwonen. Op jaarbasis wordt dan de toeslag bepaald. Toen in bij mijn vriendin ging wonen moest zij uiteindelijk alles terugbetalen van de eerste maanden. Dat was toen iets van 2000 euro. Maar uiteindelijk wel terecht natuurlijk. Op jaarbasis heb je er immers geen recht op.

Wat is jouw inkomen en wat is het inkomen van je vriend
anoniem_379466 wijzigde dit bericht op 30-04-2019 17:33
18.76% gewijzigd
december18december schreef:
30-04-2019 13:21
Maar hoe zit het dan precies?

Stel ik heb een jaarinkomen van pak hem beet 13000 euro.
Hij woont vanaf 1 mei in en heeft een jaarinkomen van 24000 euro.

Hoe berekenen ze dit dan over het hele jaar?
Dat samen. Dus jaarinkomen word 37.000.

En hoe dat precies uitpakt voor je toeslagen kan je met rekentool van de belasting op hun site zo na rekenen.

Dat kan je prima zelf even doen.
Alle reacties Link kopieren
december18december schreef:
30-04-2019 13:21
Maar hoe zit het dan precies?

Stel ik heb een jaarinkomen van pak hem beet 13000 euro.
Hij woont vanaf 1 mei in en heeft een jaarinkomen van 24000 euro.

Hoe berekenen ze dit dan over het hele jaar?
volgens mij, maar ik hoop dat de rest even meekijkt:
jouw inkomen wordt over het hele jaar geteld en het inkomen van je vriend vanaf dat jullie samenwonen. Stel dat dit is per 1 mei 2019. Dan zijn jullie nog 8 maanden toeslagpartner. Volgens mij moet je dan rekenen op 24000/12x8=16.000
Het bedrag dat wordt gebruikt om de toeslagen te berekenen is dan 13.000+16.000=29.000

Maar pin me er niet op vast, hopelijk kunnen andere forummers dit bevestigen?
Alle reacties Link kopieren
Pinda-Kaas schreef:
30-04-2019 13:28
volgens mij, maar ik hoop dat de rest even meekijkt:
jouw inkomen wordt over het hele jaar geteld en het inkomen van je vriend vanaf dat jullie samenwonen. Stel dat dit is per 1 mei 2019. Dan zijn jullie nog 8 maanden toeslagpartner. Volgens mij moet je dan rekenen op 24000/12x8=16.000
Het bedrag dat wordt gebruikt om de toeslagen te berekenen is dan 13.000+16.000=29.000

Maar pin me er niet op vast, hopelijk kunnen andere forummers dit bevestigen?
Dit klopt, is mijn ervaring! Er wordt niet met het volledige jaarinkomen gerekend.
anoniem_376079 wijzigde dit bericht op 30-04-2019 13:30
4.62% gewijzigd

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven