Geld & Recht alle pijlers

Formulier Toestemming voor reizen met kind

01-05-2019 22:41 44 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wie heeft hier ervaring mee?
Ik vlieg deze zomer met mijn dochter naar een bestemming binnen europa.
Met haar vader gaat ze ergens kamperen. waar is nog niet bekend.
We hebben co-ouderschap en delen dingen als reisbestemming enz via app mail en live.
Geen ruzie of gedoe verder.

Kan ik voor ieder van ons een formulier opstellen met 'diverse' als reisbestemming en het telefoonnummer van de ouders er bij?
Voor hem zal t geen probleem zijn maar kom ik daarmee ook door de controle op het vliegveld?
en w.b. de kopie van het paspoort van de andere ouder, mag dat een officieel gecensureerde zijn of moet het burgerservicenummer leesbaar zijn?

alvast bedankt voor het meedenken.
Been there, done that, got the T-shirt.
Alle reacties Link kopieren
https://www.rijksoverheid.nl/documenten ... buitenland

Je kunt hier een voorbeeldformulier vinden en alle informatie die je nodig hebt.
Kan je gewoon kant en klaar downloaden.
Alle reacties Link kopieren
Moire schreef:
01-05-2019 22:46
Kan je gewoon kant en klaar downloaden.
Klopt, hij staat ook bij de link hierboven.
Alle reacties Link kopieren
Je kan toch op het moment dat de bestemming bekend is het formulier invullen? Als jullie op goede voet samen staan, dan is er wederzijds vertrouwen.
Alle reacties Link kopieren
Gewoon invullen met bestemming en kopie pspoort. Wij hebben ook uittreksel gezagsregister en geboorteregister.

Formulier vullen we elke keer in, de andere documenten bewaren we en nemen we elk jaar mee
katrien1974 schreef:
01-05-2019 22:53
Gewoon invullen met bestemming en kopie pspoort. Wij hebben ook uittreksel gezagsregister en geboorteregister.

Formulier vullen we elke keer in, de andere documenten bewaren we en nemen we elk jaar mee
+1
Met vliegen zou ik er zeker voor zorgen dat je alle documenten bij je hebt. De controles zijn vrij streng. Ga je met de auto binnen europa dan zijn de controles er vaak niet. Toch neem ik altijd de benodigde papieren mee want ze zullen je er maar uit pikken bij de douane.
Alle reacties Link kopieren
Als je gaat vliegen ga je toch ergens heen? Dan is dat dus je bestemming. Ook op de bonnefooi kamperen is vast niet in heel Europa, dus dan heb je al vast een land. De controles zijn met name bij de grenzen, dus dan ben je al een heel eind.
Alle reacties Link kopieren
Kamperen kan net zo makkelijk duitsland als frankrijk zijn. Of italie.

We wonen dicht bij de grens en zijn dus regelmatig in t 'buitenland' Het zou makkelijker zijn om een doorlopende verklaring te hebben. Maar ik weet dus niet of ik daarmee gedoe krijg met vliegen.
Been there, done that, got the T-shirt.
Alle reacties Link kopieren
Nee, dat kan formeel niet (doorlopend). Zelfs die uittreksels zijn technisch gezien niet zo lang geldig (alsof het feit dat je geboren bent iedere drie maanden verandert of zo).
Ik weet het, kinderontvoeringen enzo, maar ik vind het maar lastig gedoe. Iemand die echt een kind wil ontvoeren lukt dat nog steeds wel (met de auto naar plek waar minder gecontroleerd wordt en dan vliegen bv). En de meeste kinderontvoeringen door een ouder zijn naar buurlanden, dus sowieso niet per vliegtuig. Ik blijf dit met een kanon op een mug schieten vinden, maar ja.
Alle reacties Link kopieren
Jeetje wat een papierwerk!

Maar goed het zal nodig zijn, ik wist van het formulier maar niet dat je nog allerlei zaken bij GBA en rechtbank op moet vragen. Goed dat ik nu weet, ik moet dit jaar voor het eerst reizen op deze manier. Ik had het allemaal veel te laat gaan regelen en had ik dikke stres gehad.
Ik doe mijn best
Alle reacties Link kopieren
nausicaa schreef:
02-05-2019 00:39
Nee, dat kan formeel niet (doorlopend). Zelfs die uittreksels zijn technisch gezien niet zo lang geldig (alsof het feit dat je geboren bent iedere drie maanden verandert of zo).
Ik weet het, kinderontvoeringen enzo, maar ik vind het maar lastig gedoe. Iemand die echt een kind wil ontvoeren lukt dat nog steeds wel (met de auto naar plek waar minder gecontroleerd wordt en dan vliegen bv). En de meeste kinderontvoeringen door een ouder zijn naar buurlanden, dus sowieso niet per vliegtuig. Ik blijf dit met een kanon op een mug schieten vinden, maar ja.
Tja, dan stopt de douane toch helemaal met die controle. Kijken of de kindontvoeringen dan ook stijgen, maar ja kindontvoeringen enzo, wat kan het schelen. Behalve natuurlijk wanneer het je eigen kind is, dan hebben de autoriteiten er te weinig aan gedaan.
Alle reacties Link kopieren
lucky82 schreef:
02-05-2019 07:22
Tja, dan stopt de douane toch helemaal met die controle. Kijken of de kindontvoeringen dan ook stijgen, maar ja kindontvoeringen enzo, wat kan het schelen. Behalve natuurlijk wanneer het je eigen kind is, dan hebben de autoriteiten er te weinig aan gedaan.
Tot ene jaar of wat geleden werden deze controles nauwelijks gedaan, sinds een paar jaar zijn ze ineens veel meer gaan controleren. Het is nu nog te vroeg, maar ik ben benieuwd naar het omgekeerde: is het aantal ontvoeringen afgenomen na die strengere controles? Ik vermoed van niet namelijk, en in dat geval kun je er inderdaad net zo goed mee stoppen. Natuurlijk, als er mensen aan je balie staan waar je twijfelt, kun je altijd doorvragen, maar dat konden ze altijd al.

Ik ken serieus iemand waar moeilijk gedaan werd omdat ze met haar 17-jarige zoon naar Londen ging. Nederlandse moeder, Nederlands kind, naar Londen voor een midweekje. Als die jongen alleen in de rij had gestaan had niemand met zijn ogen geknipperd, maar nu zijn moeder er bij was, was het ineens een enorm probleem.
Wordt er binnen Europa wel gecontroleerd dan? Wij hebben nog maar 1 vlucht meegemaakt maar geen paspoortcontrole gehad. Alleen vluchtig even bij het boarden.
Ik vind het ook veel papierwerk, hier nemen we uittreksel gba mee zodat duidelijk is dat we beide de ouders zijn, ook al reizen we met ons vier. Mijn angst is niet dat we eruit gepikt worden in NL maar dat landen waar we binnen willen de gezinsconstructie niet snappen en toegang ontzeggen.

To, je kunt je papieren gewoon downloaden en per reis/vakantie even invullen.
anoniem_117397 wijzigde dit bericht op 02-05-2019 08:52
0.19% gewijzigd
nausicaa schreef:
02-05-2019 08:16
(...)Ik ken serieus iemand waar moeilijk gedaan werd omdat ze met haar 17-jarige zoon naar Londen ging. Nederlandse moeder, Nederlands kind, naar Londen voor een midweekje. Als die jongen alleen in de rij had gestaan had niemand met zijn ogen geknipperd, maar nu zijn moeder er bij was, was het ineens een enorm probleem.
Het Verenigd Koninkrijk is berucht wat dit betreft. Een vriendin van me (Nederlandse) heeft een zus in de UK wonen die ze graag bezoekt. En een heel erg dwarsliggende ex. Ze heeft al diverse malen flink trammelant gehad bij de douane met haar meereizende kind (toen 15-16 jaar), want ex weigert formulieren in te vullen om toestemming te geven. Dit geldt voor meer zaken, o.a. medische toestemming, scholen en zo, dit moet allemaal via de rechtbank, waarbij ex flink dwars zit.

Vriendin heeft toen besloten voorlopig maar zonder kind te reizen naar haar zus, want de kosten voor vervangende toestemming via de rechtbank rijzen de pan uit. Haar kind wordt binnenkort 18, dan zijn ze van het gezeik (en de dwarsliggende ex) af.
Maak gewoon een paar formulieren.
Alle reacties Link kopieren
quattro-stagioni schreef:
02-05-2019 08:49
Het Verenigd Koninkrijk is berucht wat dit betreft. Een vriendin van me (Nederlandse) heeft een zus in de UK wonen die ze graag bezoekt. En een heel erg dwarsliggende ex. Ze heeft al diverse malen flink trammelant gehad bij de douane met haar meereizende kind (toen 15-16 jaar), want ex weigert formulieren in te vullen om toestemming te geven. Dit geldt voor meer zaken, o.a. medische toestemming, scholen en zo, dit moet allemaal via de rechtbank, waarbij ex flink dwars zit.

Vriendin heeft toen besloten voorlopig maar zonder kind te reizen naar haar zus, want de kosten voor vervangende toestemming via de rechtbank rijzen de pan uit. Haar kind wordt binnenkort 18, dan zijn ze van het gezeik (en de dwarsliggende ex) af.
In dit geval was het de Nederlandse controle waar ze moeilijk deden. Want het risico dat een 17 jarige die een kop boven zijn moeder uitsteekt en gewoon volledig Nederlands is en spreekt naar Londen ontvoert wordt is natuurlijk aanzienlijk.
Het bizarste was dus echt nog dat als hij alleen reisde, er geen enkel probleem was.
Alle reacties Link kopieren
Mijn situatie:
Zoon (8) en ik wonen in Nederland
Ex woont in India
Zoon heeft achternaam van zijn vader

Wij worden elke keer gecontroleerd, zeker toen we nog in Londen woonden (2012-2016).

Ik heb standaard een kopie geboorte akte bij me, kopie van vader's paspoort en een algemene toestemmingsverklaring. Die verklaring is dus wel degelijk doorlopend, gebruik dezelfde alweer een jaar of 3.

Ik merkte op een gegeven moment ook dat ze zoon direct vragen gingen stellen, zoals: "hoe heet je moeder?" Wel waar ik gewoon naast stond hoor, maar ze nemen het wel serieus. Zeker in de UK, zoals hierboven al aangegeven is.

Met die papieren bij me nooit gedoe gehad, sterker nog: vaak gehoord dat het fijn was dat ik zo goed voorbereid was.
nausicaa schreef:
02-05-2019 09:02
In dit geval was het de Nederlandse controle waar ze moeilijk deden. Want het risico dat een 17 jarige die een kop boven zijn moeder uitsteekt en gewoon volledig Nederlands is en spreekt naar Londen ontvoert wordt is natuurlijk aanzienlijk.
Het bizarste was dus echt nog dat als hij alleen reisde, er geen enkel probleem was.
Bij mijn vriendin ging het om een stoere blonde dochter van 15 of 16.

Triest dat er kinderontvoeringen gebeuren, maar de controle slaat nu verschrikkelijk door en vooral alleenreizende ouders met dwarse of verdwenen exen hebben er een probleem bij. Via de rechter kun je vervangende toestemming krijgen, maar dat kost flink wat geld. Even gezellig heen en weer met verjaardagen en feestdagen naar je zus in de UK wordt dan een duur grapje.
Alle reacties Link kopieren
Wij reisden vorig jaar met ons volledige gezin (vader, moeder, puber van 15) naar Engeland en hoefden nog net geen dna-test te ondergaan op Schiphol.

Behalve de gezagsverklaring nemen we de volgende keer als extraatje onze oude "ongeldig gemaakte" paspoorten mee, waar zoon gewoon in staat bijgeschreven.

Maar waarom mag de school nu wel zonder deze papieren naar het buitenland vertrekken voor een schoolreisje met een roedel pubers?
:huh:
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Alle reacties Link kopieren
nausicaa schreef:
02-05-2019 09:02
In dit geval was het de Nederlandse controle waar ze moeilijk deden. Want het risico dat een 17 jarige die een kop boven zijn moeder uitsteekt en gewoon volledig Nederlands is en spreekt naar Londen ontvoert wordt is natuurlijk aanzienlijk.
Het bizarste was dus echt nog dat als hij alleen reisde, er geen enkel probleem was.
Is dat zo? Ik reis regelmatig met 15/16-jarigen en ze willen toch graag weten waar een volwassene in de groep is. Die 15/16-jarigen komen niet zomaar voorbij de controle.
Die formulieren zijn niet verplicht.
Ik reis binnen Europa zonder deze formulieren alleen met de kinderen.
Nooit gedoe op de luchthaven. Je moet toestemming hebben dat is het enige.
Mailtje kan dus ook.
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben al heel vaak gevlogen in allerlei combinaties (met stiefkinderen met andere namen, ik alleen met de kinderen etc.) naar Londen -elk jaar wel een keer- en landen in Zuid-Europa en hebben nog nooit iets hoeven laten zien. We hebben wel altijd voor de zekerheid formulieren bij ons, maar in al die jaren nog nooit nodig gehad. De Engelse douane heeft één keer aan onze dochter gevraagd of mijn man haar vader is, dat was het.
Alle reacties Link kopieren
Jane Doe schreef:
04-05-2019 20:10
Die formulieren zijn niet verplicht.
Ik reis binnen Europa zonder deze formulieren alleen met de kinderen.
Nooit gedoe op de luchthaven. Je moet toestemming hebben dat is het enige.
Mailtje kan dus ook.
Dat is helaas niet voor iedereen een optie. Lastige ex die geen contact wil maar wel alles dwarsboomt, of gewoon echt geen andere ouder aanwezig (bv overleden of onbekend). Ik ken serieus een geval waar aan de 5 jarige gevraagd werd wat papa er van vond dat hij op reis ging. Heb je enig idee hoeveel pijn het doet om die dan met betraande ogen te horen zeggen: dat weet ik niet, mijn papa is dood.

En nee, sommige mensen zullen nergens last van hebben, er is geen 100% controle. Maar als je gedoe van tevoren wilt voorkomen, kan dat dus heel veel gezeik opleveren.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven