Geld & Recht alle pijlers

Lijfrente

04-05-2019 19:31 6 berichten
Alle reacties Link kopieren
Voor de mensen die verstand hebben van inkomstenbelasting:

We overwegen de lijfrente van mijn man uit te laten betalen. Deze loopt vanaf 1999. We weten dat de maatschappij waar de lijfrente loopt belasting inhoudt (52%). Hij valt normaal in het belastingtarief 38,10%.
Is dit ook het percentage waar we mee kunnen rekenen bij de aangifte volgend jaar i.p.v. de 52% die nu ingehouden zou worden?

We zijn er overigens mee bekend dat er een revisierente betaald moet worden.
jillian76 wijzigde dit bericht op 04-05-2019 19:35
Reden: Toevoeging
6.88% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Waarom koop je dat af?

In jou voorbeeld betaal je dan 38,10 plus 20 procent revisierente, dat is totaal 58,10 procent..... hopelijk want je heffingskortingen zijn inkomensafhankelijk plus je toeslagen kunnen eraan gaan.

Zit je in geldnood?
Alle reacties Link kopieren
esther55 schreef:
04-05-2019 19:54
Waarom koop je dat af?

In jou voorbeeld betaal je dan 38,10 plus 20 procent revisierente, dat is totaal 58,10 procent..... hopelijk want je heffingskortingen zijn inkomensafhankelijk plus je toeslagen kunnen eraan gaan.

Zit je in geldnood?
Toeslagen hebben we niet, ook nooit gehad. Bedankt voor je uitleg.

De reden ga ik liever niet op in, het is iets wat we nu in overweging nemen en zeker niet iets wat we nu al willen doen.
Alle reacties Link kopieren
Volgens mij heeft het er ook mee te maken of alle betaalde premies (of een éénmalig koopsom) wel of niet van de belasting zijn afgetrokken (bij wijze van oudedagsvoorziening)
https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... nte-afkoop

En of de polis nog een zgn. oud-regime polis is (vóór de latere stelsel herziening van -ik dacht 2001)
https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... -berekenen

Je kunt ook de proefberekening opdeze pagina maken (alsof de polis in 2018 is uitgekeerd), misschien kan je daar iets mee?

Zoek je dit soort info? Of is dit allemaal bekend?
Alle reacties Link kopieren
Hier kun je overigens lezen (om compleet te zijn) in welke situaties je géén revisie rente hoeft te betalen:
https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... te-betalen

o.a.: (kopie site)
U betaalt nooit revisierente over een afkoopsom van een oud-regime-lijfrente. Dit zijn lijfrenten die zijn afgesloten:

vóór 16 oktober 1990
De premie mag daarna niet zijn verhoogd, behalve als dat mogelijk was door een clausule in die polis.
op 16 oktober 1990 of later, maar uiterlijk op 31 december 1991, en waarvoor na 31 december 1991 geen premie is betaald
U betaalt ook geen revisierente bij afkoop bij langdurige arbeidsongeschiktheid of als uw lijfrente onder de regeling afkoop kleine lijfrenten valt.
Alle reacties Link kopieren
We hebben de inleg wel afgetrokken van de belasting. De rekentool had ik idd al gebruikt, toch bedankt voor de tip.
De polis is afgesloten in 1999, nieuw regime dus en wel revisierente.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven