Geld & Recht alle pijlers

studieschuld

08-05-2019 12:04 95 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben even benieuwd wat jullie mening is over het hele gebeuren rond studieschuld.

Ik vind namelijk dat je studiefinanciering niet nodig hebt en dus hoef je ook niet te lenen. Of je ouders nou mee betalen of niet en studie opzich is te betalen met je bijbaan, studie €2.000, per jaar boeken €1.000 per jaar, waarvan je lang niet altijd alle boeken nodig hebt. Dit komt dus neer op €3.000 per jaar dit is een bedrag dat in mijn ogen prima te betalen is met een bijbaan, wellicht sponsoren je ouders nog iets of krijg je wat van de overheid omdat je ouders weinig verdienen.

Uit huis gaan is wel duur maar niet onbetaalbaar zelfs in Amsterdam zijn er plekken waar je tegen een fatsoenlijke prijs kan wonen. Dus ook hiervoor hoef je geen schuld op te bouwen.

Je zou in mijn ogen dus een schuld kunnen opbouwen omdat je niet wil werken of omdat je naast je werk nog een extra fun budget wil, dit is iets wat ik niet slim vind omdat die mensen vaak in lengte van jaren na hun studie last hebben van die schuld, denk bijvoorbeeld aan een hypotheek aanvragen.

wat is jullie mening over een studieschuld? en heb je er een ja of nee en zo ja hoe hoog.
Alle reacties Link kopieren
Ik had er een, net klaar met aflossen. Zonder dat had ik niet kunnen studeren. Ondanks dat ik er ca. 20 upw bij werkte. En dan was ik niet eens een uitgaanstypes. Ik ben het dus ook niet met je eens.
Dus jij denkt dat je van een bijbaan kunt leven, en ook nog collegeld, boeken en andere zaken kunt betalen? Dream on.
Alle reacties Link kopieren
Is heel raar misschien, maar ik wilde als student ook nog eten en kleding dragen enzo.
Ik geloof niet meer in sprookjes.
Doornroosje75 schreef:
08-05-2019 12:12
Is heel raar misschien, maar ik wilde als student ook nog eten en kleding dragen enzo.
Ja dat vind ik inderdaad heel raar...
To, je vergeet de normale kosten van levensonderhoud. Mijn kind heeft een stufi, wij betalen de kamerhuur. De rest moet hij zelf doen. Het is geen vetpot, dat bijbaantje is er voor de leuke dingen.
Alle reacties Link kopieren
Ehmm. Dit is wel een heel kort sommetje. Van welk geld ga je je verzekeren. Waarvan ga je eten? Hoe ga je je reiskosten betalen of een andere fiets? En ga zo maar door. Een beetje kamer is toch 400 euro. Zorgverzekering minimaal 120 euro. Overige verzekringen 50 euro. Reiskosten 50 euro. Eten 150 euro. Ik kom dan gauw aan 1000 euro per maand aan kosten. Ik weet niet hoor, mijn opleiding was 5 dagen per week van 8.15 tot 16u school. Dan werkgroepen meestal tot 17.30 en in de avond studeerde ik op mijn kamer. Ik werkte 1 avond en de zaterdag. (Zondag gebruikte ik vaak om nog even naar mijn ouders te gaan of te studeren). En met die werkdagen had ik als student echt geen 1000 euro per maand verdiend. Dus ja. Wel geleend. En ondertussen afgelost.
Alle reacties Link kopieren
:rofl:

Even loepen dames.
To kreeg tot zijn 21ste zelfs nog kleedgeld en al zijn (school)kosten werden voor hem betaald.
Zelfs het "uit huis gaan" werd voor hem betaald.
Praat je zelf ook mee in je topics of plemp je wat neer en laat het verder zo?
granny71 schreef:
08-05-2019 12:14
:rofl:

Even loepen dames.
To kreeg tot zijn 21ste zelfs nog kleedgeld en al zijn (school)kosten werden voor hem betaald.
Zelfs het "uit huis gaan" werd voor hem betaald.
Ha, ja, daar kweek je heel realistische kindertjes mee.
Alle reacties Link kopieren
Een studieschuld is prima mits je het geleende geld daadwerkelijk moet gebruiken voor je studie. En niet voor een vakantie naar het buitenland, uitjes, een te luxe kamer, nieuwe iPhone, etc.

Niet iedereen is in staat om te werken naast de studie of is de studie gewoon een stuk duurder dan alleen het college geld en een paar boeken.

Er is niets mis met lenen, maar denk wel heel erg goed na of je een lening nodig hebt. En wat de eventuele consequenties zijn voor de toekomst. Het is niet zomaar goedkoop geld.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Alle reacties Link kopieren
granny71 schreef:
08-05-2019 12:14
:rofl:

Even loepen dames.
To kreeg tot zijn 21ste zelfs nog kleedgeld en al zijn (school)kosten werden voor hem betaald.
Zelfs het "uit huis gaan" werd voor hem betaald.
En dan is hij er nog trots op ook dat hij geen studieschuld heeft. Nou, nou wat een prestatie zeg.
dahlia74 wijzigde dit bericht op 08-05-2019 12:21
0.73% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
granny71 schreef:
08-05-2019 12:14
:rofl:

Even loepen dames.
To kreeg tot zijn 21ste zelfs nog kleedgeld en al zijn (school)kosten werden voor hem betaald.
Zelfs het "uit huis gaan" werd voor hem betaald.
Ah, gouwe lepel in zijn bek en dan lekker oordelen over anderen. Altijd leuk.
Ik geloof niet meer in sprookjes.
Alle reacties Link kopieren
granny71 schreef:
08-05-2019 12:14
:rofl:

Even loepen dames.
To kreeg tot zijn 21ste zelfs nog kleedgeld en al zijn (school)kosten werden voor hem betaald.
Zelfs het "uit huis gaan" werd voor hem betaald.
Hahaha en dan de arrogantie hebben om mensen die het allemaal zelf moeten financieren, te vertellen hoe zij het moeten doen.

Echt TO ga je schamen!
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een studieschuld. Ik heb een universitaire bachelor en master. Mijn moeder heeft haar middelbare school niet afgemaakt en werkt in een fabriek en mijn vader werkt niet ivm ziekte.
Zij hadden mijn studie nooit kunnen betalen. Ik ging op kamers, werkte veel, maar wilde inderdaad nog leuke dingen doen. Mee op studiereis, studeren in het buitenland, eten kopen etc. etc. Ik ben het niet met je eens. Je bent aan het rellen.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind je mening superinteressant. Ik doe er verder niets mee.
Je hoeft niet overal iets van te vinden.
Alle reacties Link kopieren
Even een simpele rekensom voor de kosten per maand als student:

collegegeld: 167 (=2000/12)
boeken: 84 (=1000/12)
kamerhuur: 350
boodschappen: 150
gezelligheid: 75
kleding: 50

dat is totaal zo'n 875 euro. Dat is per week dus zo'n 220 euro.
Een normaal uurloon is zo'n 10 euro per uur, betekent 22 uur werken per week. Naast je 40 uur studie en naast dat je in het weekend ook nog wel eens bij je ouders langs wil of op een weekendje mee wil.

Dan nog geen rekening houden met vakantie/ weekendje weg en behoorlijk zuinig leven.

Nee dat gaat niet lukken...
Alle reacties Link kopieren
Ik heb ook een studieschuld. Ik had ook kunnen studeren zonder te lenen maar ik heb wel een toptijd gehad. Vaak uitgaan, meerdere vakanties per jaar, eigen auto rijden etc. Geen spijt van, ben door mijn studie goed gaan verdienen en nu betaal ik het terug. Als je studeert is 10.000 euro een vermogen, als je eenmaal werkt heb je het zo bij elkaar gespaard. Lekker genieten van het leven.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een particuliere opleiding gevolgd en die was het 4 voudige van het door jou genoemde bedrag maar ik heb mijn studieschuld inmiddels terug betaald.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
puck-en-hans schreef:
08-05-2019 12:19
Ik vind je mening superinteressant. Ik doe er verder niets mee.
Dit inderdaad.
En door
Alle reacties Link kopieren
BlueFairy schreef:
08-05-2019 12:21
Even een simpele rekensom voor de kosten per maand als student:

collegegeld: 167 (=2000/12)
boeken: 84 (=1000/12)
kamerhuur: 350
boodschappen: 150
gezelligheid: 75
kleding: 50

dat is totaal zo'n 875 euro. Dat is per week dus zo'n 220 euro.
Een normaal uurloon is zo'n 10 euro per uur, betekent 22 uur werken per week. Naast je 40 uur studie en naast dat je in het weekend ook nog wel eens bij je ouders langs wil of op een weekendje mee wil.

Dan nog geen rekening houden met vakantie/ weekendje weg en behoorlijk zuinig leven.

Nee dat gaat niet lukken...
Wel als je ouders je studiekosten en zelfs je kleding nog betalen op je 21ste
Alle reacties Link kopieren
granny71 schreef:
08-05-2019 12:24
Wel als je ouders je studiekosten en zelfs je kleding nog betalen op je 21ste
Oh ja, als je geen kosten hebt dan kan het natuurlijk wel. :bonk:
Alle reacties Link kopieren
Lenen voor je studie is een uitstekende investering in de toekomst. Als je de juiste studie kiest betaalt dat zich wel terug.

En nee, je kunt niet voor 3000 per jaar studeren als je ook nog wat te vreten wil hebben en niet als een kluizenaar op een zolderkamertje bij je ouders zit. Lenen is sinds het afschaffen van stufi helaas bittere noodzaak.
Dat moet iedereen lekker zelf weten, of ze een studielening willen of niet
Alle reacties Link kopieren
En dan ook die naam van TO he. Alsof hij het licht komt brengen :lol:
Alle reacties Link kopieren
Als je bijbaan zo goed betaalt dat je er een WO-studie van kan betalen én je levensonderhoud, waarom zou je dan in hemelsnaam nog gaan studeren? Schrap die studie en leef als God in Frankrijk van 12 uur arbeid.

Maar goed, ik kreeg voor mijn 16 uur betaalde arbeid destijds 400 euro netto. Daar kon ik mijn kamer en de gas en elektra van betalen, maar dan had ik geen verzekeringen, geen eten en geen belastingen betaald. Laat staan die studie. Of kleding. Of belkosten. Reiskosten. Om over buitensporige luxe als kadootjes en af en toe iets alcoholisch niet te spreken. Ach ja, andere tijden natuurlijk.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven