Geld & Recht alle pijlers

Schoonouders willen kopieen van mijn documenten.

09-05-2019 07:27 133 berichten
Mijn schoonouders hebben thuis een kluis waar ze alles in stoppen. Ze hebben kopieen van de paspoorten van hun kinderen, kopieen van hun diploma's, contracten, credit cards, echt alles. Nu ik getrouwd ben willen ze ook graag een kopie van het huwelijkscertificaat van mij en mijn man en het liefst ook nog een kopie van mijn paspoort. Ze doen dit met goede bedoelingen, onder het mom van 'als je het ooit kwijtraakt, hebben wij nog een kopie voor je'. Ze zijn er alleen wel echt heel dwingend in, het moét op hun manier.

Mij staat dit dus gigantisch tegen. Mijn officiele documenten wil ik gewoon niet aan iemand anders geven. Ook niet aan schoonouders. Het voelt gewoon of het van mij is en het gaat niemand wat aan. Ik kan ook wel een scan op iCloud opslaan of naar mezelf mailen. Daarnaast is een kopie van een certificaat toch niet voldoende als je iets juridisch moet bewijzen.

Mijn man vindt het geen probleem om het aan zijn ouders te geven, maar ook niet per se belangrijk. Hij vindt het vooral vervelend dat zijn ouders heel erg gaan zeuren als we het niet geven. Dat is voor mij dus juist nog meer reden om het niet te doen, want zeuren moet niet worden beloond.

Nu ben ik wel benieuwd naar meningen van anderen. Vinden jullie dat ik me aanstel en gewoon die kopieen moet geven, of vinden jullie dat ik in mijn recht sta om officiele documenten voor mezelf te houden?
Niet geven! Het heeft geen toegevoegde waarde. Zorg dat je zelf onafhankelijk van andere in samenspraak met je man dit gaat regelen.
Alle reacties Link kopieren
Los van documenten of wat dan ook ben ik heel erg allergisch voor mensen die vinden dat ik iets 'moet'. Ik zou ze dan ook lekker in hun sop laten gaar koken.
Alle reacties Link kopieren
Hier heb ik nog nooit van gehoord. Wat een rare dwingende ouders. Zij hebben niks met jouw officiële documenten te maken. Ik zou ze dan ook zeker niet geven.
...
Als jij dat niet wil geven dan geef je het niet. Zou daar ook geen seconde over in discussie gaan.
Alle reacties Link kopieren
Ik geef je groot gelijk. Zou hier ook geen zin in hebben. Punt 1 zie ik het nut er niet van in en punt 2 zou ik ook heel erg dwars worden als ze er zo over blijven drammen.
Alle reacties Link kopieren
Nee zou ik ook niet doen. Ik beheer mijn eigen spullen.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Alle reacties Link kopieren
Dat principiële niet willen toegeven omdat ze zeuren vind ik vrij kinderachtig, je hebt geen taak die mensen op te voeden. Los daarvan heb je wmb gewoon gelijk
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
Gaan ze dan ook bijhouden wanneer iedereens paspoort verlengd moet worden en dat er een nieuwe kopie moet komen?

(Ik zou het ook niet doen. Mensen komen prima aan een nieuw paspoort zonder kopie uit een kluis. Ik zou het niet nodig vinden.)
NOOIT doen. Echt niet.
Je zegt hun dat je alles op de cloud hebt opgeslagen, en legt nog even uit wat de cloud is. En je vriend gaat maar vertellen dat jullie daar nooit meer een vraag of eis over willen horen.
anoniem_380790 wijzigde dit bericht op 09-05-2019 07:36
81.03% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Nee, zou ik ook niet doen. En van dat gezeur zou ik vooral boos worden.
Alle reacties Link kopieren
Die tijd is voorbij, kleine jongetjes worden groot en hebben een eigen kluis.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Een kopie van een paspoort is toch helemaal niets waard? Je kan er niks mee, waarom dat in een kluis zou moeten is mij heel erg onduidelijk.
Dank voor jullie reacties, oke ik ga het nu zeker niet doen. Goed om even wat meningen te krijgen van mensen die niet beinvloed zijn!
Alle reacties Link kopieren
stel ze eens voor, dat jullie voor de veiligheid ook van al hun documenten een kopie in huis gaan bewaren :)

Maar zonder gekheid, die lui zijn niet goed hoor
Dat zou ik echt nooit doen.
Alle reacties Link kopieren
Die mensen hebben gewoon in een gekke bui een kluis gekocht en moeten voor zichzelf verantwoorden dat ze dat kreng hebben.
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
Hoe oud zijn die mensen en hoe groot is die stapel kopieën in de kluis inmiddels?
Alle reacties Link kopieren
Geef ze een gesloten enveloppe met al ‘jouw documenten’ waar dan gewoon blanco papieren inzitten. Iedereen blij. ‘
Alle reacties Link kopieren
Nee..
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Mijn ouders hebben ook zo’n kluis en het enige wat er nu nog in zit zijn mijn diploma’s de rest van mijn spullen bewaar ik thuis. En in geval van een noodgeval of brand kun je heel veel dingen bij verzekeringsmaatschappijen de notaris en de gemeente opvragen. Mijn vader heeft ooit tijdens de verhuizing aangeboden dat mocht ik ooit iets belangrijks hebben het er altijd in mag. Maar nooit aangedrongen en al helemaal niet het aan mijn partner gevraagd.
Alle reacties Link kopieren
Zeg dat je een foto van je paspoort op je telefoon hebt, echt wat een ouderwetse praktijken
Alle reacties Link kopieren
In bijzondere uitzonderingssituaties kan het wel degelijk handig zijn om een kopie van een document te laten zien. Maar dat zijn zulke ongewone situaties dat ik daar niet op zou anticiperen. Ik zou het dus niet doen.

Overigens denk ik dat als je schoonouders blijven zeuren, je waarschijnlijk niet duidelijk genoeg hebt gemaakt dat je er niet in meegaat.
nosceteipsum wijzigde dit bericht op 09-05-2019 07:46
3.74% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Nee joh, jullie zijn volwassenen en daarmee verantwoordelijk voor je eigen administratie. Als je wat dingen in de cloud hebt staan, is dat voldoende. Daarbij, een kopie van je paspoort is, vrij waardeloos als je je wil legitimeren.

Ik zou ook heel geïrriteerd raken van dat dwingende 'moeten'. Wat is het volgende dat ze willen?
Onzin, mijn paspoort is wel eens gejat, en ik heb gewoon zonder kopie een nieuwe kunnen aanvragen (was wel een gedoe, maar dat heb je toch)
En een kopie is niet rechtsgeldig, dus het is niet zo dat je die kunt gebruiken tot je een nieuwe hebt.

Verder zou ik aangeven dat ik niet van gedram en gezeur gedient ben, en dat dat sowieso nooit een positief resultaat gaat geven, waar het ook over gaat.
Voor mij zou dat ook echt een reden kunnen zijn om even wat afstand te nemen, ik ga niet graag met mensen om die steeds ruzie zoeken (en daar valt drammen zeker onder voor mij)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven