Geld & Recht alle pijlers

Als de directie een document van tafel wil vegen

09-05-2019 13:49 109 berichten
Ik ga het proberen een beetje kort en bondig te houden. Vooral ivm privacy gevoelige informatie.

Man heeft een baan, heeft bij begin van het dienstverband aangegeven dat hij in 4,5 dagen 40 uur werkt, en 1 middag thuis is voor de kinderen. Dit is niet in het contract gezet, maar staat wel zwart op wit (er staat letterlijk dat hij zijn uren flexibel in mag zetten)
Dat doet hij dus ook, haalt zijn werk en uren in de avonden in en soms in het weekend.

Nu zegt de directie dat ze dat document van tafel gaan vegen en hij flexibeler moet zijn. Maar met die flexibiliteit bedoelen ze niet dat man zijn eigen uren dus in kan delen, maar dat hij op draven op de momenten dat het bedrijf dat wil.

Kan dit?
Alle reacties Link kopieren
Ze kunnen dit best willen, maar ik zou zelf juridische hulp inschakelen om te kijken of dit ook mag.

Als er nooit gepraat is over dat het niet de bedoeling ‘s avonds en in het weekend te werken ipv doordeweeks en het altijd goed ging, komt het hartstikke uit de lucht vallen.

Ik zou er dus niet zomaar mee akkoord gaan en uitzoeken wat wel en niet mag. Dat het zwart op wit staat is in jullie voordeel.
ALdoende leert men :)
Man werkt in een wereld waarbij vaders niet zoveel te willen hebben helaas. Hij heeft het dus inderdaad zwart op wit laten zetten hierom.

Er is over gesproken bij aantreden, dat hij werkt op momenten dat hem uit komt, naast zijn uren die hij aanwezig is. Dat is (afgezien van afspraken buiten de deur en vakanties) ma-do en vrijdagochtend.
De uren die hij werkt buiten kantoortijden is extra, als hij veel buiten is geweest en weinig achter de pc heeft gezeten bijvoorbeeld.
De werkuren kunnen per maand anders zijn? Geen vast inkomen meer?
Alle reacties Link kopieren
Komt het er op neer dat hij op vrijdagmiddag ook beschikbaar moet zijn?
fairy1 schreef:
09-05-2019 14:14
Komt het er op neer dat hij op vrijdagmiddag ook beschikbaar moet zijn?
ja
Alle reacties Link kopieren
Altijd of incidenteel?

Ik heb bv woe vrij maar bij een opleidingsdag of zoiets kom ik wel. En dan compenseer ik die uren weer,
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Verwachten ze dat hij alle flexibiliteit overboord gooit m.b.t. prive zaken, of is er een mogelijkheid een ander dagdeel te blokken?
viva-amber schreef:
09-05-2019 14:17
Altijd of incidenteel?

Ik heb bv woe vrij maar bij een opleidingsdag of zoiets kom ik wel. En dan compenseer ik die uren weer,
Incidenteel is het geen probleem, dan ruilen man en ik van dagen en dan hoor je niemand erover.

Maar ze willen dat hij structureel meedraait in het rooster van de vestiging (wat onzin is, hij is een van de managers daar en is niet eens altijd aanwezig op de werkvloer ivm afspraken buiten de deur)
fairy1 schreef:
09-05-2019 14:20
Verwachten ze dat hij alle flexibiliteit overboord gooit m.b.t. prive zaken, of is er een mogelijkheid een ander dagdeel te blokken?
alle flexibiliteit overboord. Ze willen dat hij mee gaat draaien in het rooster (zie uitleg in mijn vorige post)

Dat houdt ook in dat we heel veel rondom de opvang om moeten gooien en zij moeten die flexibiliteit dan ook maar net hebben om ons tegemoed te komen
Alle reacties Link kopieren
Kijk het arbeidscontract eens na. Staat er tussen welke tijden er gewerkt wordt? Zo ja, dan kan de werkgever verlangen dat je partner op zijn vrije dag komt werken.
Als er geen aanvang- en eindtijden in staan, dan heb je eigenlijk geen poot om op te staan.

Je scrhijft dat partner zijn werktijden flexibel mag in zetten en dat dit zwart op wit staat. Staat dit op papier van het bedrijf, heeft daar iemand van het bedrijf voor getekend? Wordt in dit schrijven gerefereerd aan het arbeidscontract? Is een bepaalde periode opgenomen waarin die afspraak geldig was?

Ik zou eens contact opnemen met de vakbond of een jurist voor advies. Met de informatie die er gegeven is, valt er weinig over te zeggen.
Kleppeboxx schreef:
09-05-2019 14:23
Kijk het arbeidscontract eens na. Staat er tussen welke tijden er gewerkt wordt? Zo ja, dan kan de werkgever verlangen dat je partner op zijn vrije dag komt werken.
Als er geen aanvang- en eindtijden in staan, dan heb je eigenlijk geen poot om op te staan.

Je scrhijft dat partner zijn werktijden flexibel mag in zetten en dat dit zwart op wit staat. Staat dit op papier van het bedrijf, heeft daar iemand van het bedrijf voor getekend? Wordt in dit schrijven gerefereerd aan het arbeidscontract? Is een bepaalde periode opgenomen waarin die afspraak geldig was?

Ik zou eens contact opnemen met de vakbond of een jurist voor advies. Met de informatie die er gegeven is, valt er weinig over te zeggen.
Er staat voor de functie van man geen directe verwijzing naar werktijden.

Het schrijven staat op briefpapier van het bedrijf, zonder begin of eind datum en ondertekend door de directeur HRM
Alle reacties Link kopieren
Had je tot nu toe ook opvang op de dagen dat je man thuis werkte? Zag dat vrijdagmiddag vaste dag voor hem is maar dat hij dinsdag en woensdag ook flexibel was in tijd indelen, had je voor die dagen ook opvang?
Waar is dat document, als het geen onderdeel van het contract is?

Als hij nu elke vrijdagmiddag aanwezig moet zijn is heel vervelend en tegen de afspraken. Maar ik zou het kunnen begrijpen als het bedrijf bezwaar heeft als hij zijn verloren uren altijd ´s avonds of in het weekend inhaalt, want ik neem aan dat dat dan thuis is? Ligt het bezwaar daar, dat ze geen controle hebben of hij zijn uren daadwerkelijk maakt?
Rosalind schreef:
09-05-2019 14:28
Waar is dat document, als het geen onderdeel van het contract is?

Als hij nu elke vrijdagmiddag aanwezig moet zijn is heel vervelend en tegen de afspraken. Maar ik zou het kunnen begrijpen als het bedrijf bezwaar heeft als hij zijn verloren uren altijd ´s avonds of in het weekend inhaalt, want ik neem aan dat dat dan thuis is? Ligt het bezwaar daar, dat ze geen controle hebben of hij zijn uren daadwerkelijk maakt?
De verloren uren die hij niet achter de pc op de werkvloer aanwezig is. Dus op een afspraak buiten de deur is.
Gewoon werktijd waarin administratieve zaken blijven liggen. Hij werkt dus over eigenlijk.
Hij maakt zijn uren maar is vrijdagmiddag thuis voor de kinderen
fairy1 schreef:
09-05-2019 14:28
Had je tot nu toe ook opvang op de dagen dat je man thuis werkte? Zag dat vrijdagmiddag vaste dag voor hem is maar dat hij dinsdag en woensdag ook flexibel was in tijd indelen, had je voor die dagen ook opvang?
Ik werk 3 dagen, 2 thuis
2 dagen opvang en hij vrijdagmiddag thuis.
Die middag willen ze dat hij ook aanwezig is
JuliaChild schreef:
09-05-2019 14:32
De verloren uren die hij niet achter de pc op de werkvloer aanwezig is. Dus op een afspraak buiten de deur is.
Gewoon werktijd waarin administratieve zaken blijven liggen. Hij werkt dus over eigenlijk.
Hij maakt zijn uren maar is vrijdagmiddag thuis voor de kinderen
Ik begrijp het niet zo goed. Afspraken buiten de deur zijn neem ik aan niet ´s avonds en in het weekend.
Dus nogmaals: het werk dat hij inhaalt, waarover je het in de OP hebt, administratie etc begrijp ik, doet hij thuis?
Alle reacties Link kopieren
In de basis heeft de werkgever de vrijheid om werkuren naar inzicht in te plannen en werktijden van medewerkers te wijzigen. Als de wijziging voor meerdere personen geldt, dan zal de OR instemming moeten verlenen voordat de nieuwe regel van kracht kan gaan.

De enige uitzondering hierop is als anders is overeengekomen en dat schriftelijk is vastgelegd. In dit geval staat er wel iets op schrift, maar het staat er niet echt duidelijk. Het is dus de vraag in hoeverre de eerder gemaakte afspraak te bewijzen is. Dat zal dus afhangen van alle correspondentie die tussen jouw man en zijn werkgever heeft plaatsgevonden over dit onderwerp, en dat kan een jurist het best beoordelen.
Je moet een afspraak buiten de deur niet definiëren als “ verloren tijd” als dit werk afspraken zijn. Ik heb regelmatig werkoverleg op andere locaties en beschouw dat gewoon als werktijd. Andere taken die geen spoed hebben blijven dan gewoon liggen tot de volgende dag. Dan ga ik echt ‘s avonds niet nog overwerken, want ik heb mijn uren gewoon gemaakt.
forumfossiel schreef:
09-05-2019 14:42
Je moet een afspraak buiten de deur niet definiëren als “ verloren tijd” als dit werk afspraken zijn. Ik heb regelmatig werkoverleg op andere locaties en beschouw dat gewoon als werktijd. Andere taken die geen spoed hebben blijven dan gewoon liggen tot de volgende dag. Dan ga ik echt ‘s avonds niet nog overwerken, want ik heb mijn uren gewoon gemaakt.
Dit lijkt mij ook niet meer dan logisch.
Alle reacties Link kopieren
Nummer*Zoveel schreef:
09-05-2019 14:37
In de basis heeft de werkgever de vrijheid om werkuren naar inzicht in te plannen en werktijden van medewerkers te wijzigen. Als de wijziging voor meerdere personen geldt, dan zal de OR instemming moeten verlenen voordat de nieuwe regel van kracht kan gaan.

De enige uitzondering hierop is als anders is overeengekomen en dat schriftelijk is vastgelegd. In dit geval staat er wel iets op schrift, maar het staat er niet echt duidelijk. Het is dus de vraag in hoeverre de eerder gemaakte afspraak te bewijzen is. Dat zal dus afhangen van alle correspondentie die tussen jouw man en zijn werkgever heeft plaatsgevonden over dit onderwerp, en dat kan een jurist het best beoordelen.
Op grond van wat er in dit topic staat, is inderdaad niet helemaal duidelijk wat er nou precies is vastgelegd. TO, je schrijft dat de directie het document waarin afspraken gemaakt zijn over zijn werktijden van tafel wil vegen. Dat mag dus volgens deze post van Nummerzoveel niet. Wat in principe wel mag, is eventuele vaagheden in dat document zo interpreteren dat het hun goed uitkomt, en dan wordt het een lastige discussie.

Als ik je man was, zou ik wel gaan solliciteren...
eze wijzigde dit bericht op 09-05-2019 14:47
2.90% gewijzigd
Rosalind schreef:
09-05-2019 14:36
Ik begrijp het niet zo goed. Afspraken buiten de deur zijn neem ik aan niet ´s avonds en in het weekend.
Dus nogmaals: het werk dat hij inhaalt, waarover je het in de OP hebt, administratie etc begrijp ik, doet hij thuis?
Wat hij aan werk thuis doet, is werk waar hij (veelal door afspraken overdag, idd niet s'avonds) overdag niet aantoe is gekomen.
Dat heeft niets met de kinderen te maken.
(overigens heeft hij nu wel een beetje het gevoel dat niet meer te doen, dan wacht de administratie maar een dagje)
Alle reacties Link kopieren
Zou het nog een optie zijn om een andere vaste middag vrij af te spreken? Begrijpt werkgever dat kinderopvang ook gewoon op vaste dagen geregeld moet worden en dat er nou eenmaal behoefte is aan 1 vrije middag in de week?
De zin in de brief van de directeur HRM bij aanstelling is:
"verder bieden wij u de ruimte en flexibiliteit om uw uren naar eigen inzicht in te vullen, hierbij faciliteren wij u met een laptop en mobiele telefoon"
fairy1 schreef:
09-05-2019 14:46
Zou het nog een optie zijn om een andere vaste middag vrij af te spreken? Begrijpt werkgever dat kinderopvang ook gewoon op vaste dagen geregeld moet worden en dat er nou eenmaal behoefte is aan 1 vrije middag in de week?
Wij hebben al is eerder geruild van dagen.
De dagen bij de opvang zijn inmiddels niet om te ruilen of aan te vullen (zitten vol)
De enige mogelijkheid om te ruilen is met mij. Gelukkig is mijn werkgever daar wel flexibel in, maar ook daar zitten wel grenzen aan vermoed ik zo.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven