Geld & Recht alle pijlers

Spaarrekening voor op jezelf

09-05-2019 14:17 52 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal!

Ik ben 22 jaar en bijna klaar met studeren. Mijn vriend moet nog een aantal jaar studeren. Na mijn studie treed ik fulltime in dienst bij het bedrijf waar ik nu parttime werk naast mijn studie, en nu het 'echte leven' een stuk dichterbij begint te komen, vraag ik me het een en ander af.

Hoeveel spaargeld zou je moeten hebben om op jezelf te gaan? Ik merk dat ik steeds vaker al naar leuke flatjes of appartementen begin te kijken. Ik ben wel van plan om nog minimaal een jaar thuis te wonen om te sparen, ook omdat mijn vriend nog 4 jaar moet studeren en dus niet echt in kosten bij kan dragen (vind ik ook niet erg). Ik heb nu ongeveer 12 duizend op de spaar staan, en ik vraag me af hoeveel je nodig hebt om écht zorgeloos op jezelf te gaan. (Van deze 12 duizend gaat er wel nog wat gereisd worden de komende maanden, dus misschien dat er na de zomer 10duizend op staat).

Natuurlijk weet ik dat het ervan afhangt of je koopt of huurt. Ik ben bang dat ik als in principe 'alleenstaande' starter (omdat mijn vriend niet mee kan betalen) weinig kans heb op een koopwoning, dus zal ik waarschijnlijk in eerste instantie huren.

Wat is een realistisch bedrag om naartoe te sparen? Wat voor buffer zouden jullie adviseren? Wat zijn jullie ervaringen met het proces van op jezelf gaan?

Alvast bedankt voor jullie reacties!
Ennie
Alle reacties Link kopieren
Goh.. toen wij de kosten koper moesten betalen (ca 7500 bij ons) moesten we nog sparen om dat bedrag bij elkaar te krijgen. Wat we wilde laten verbouwen hebben we meegenomen in het bouwdepot en de meeste spullen zijn van ons huurhuis meegekomen.

Toen we het huurhuis in gingen hebben we ca 3000 euro aan spullen gehaald om het huis leefbaar te maken (wij huurden heel goedkoop omdat het huis echt vervallen was) en verder via marktplaats het meeste aan meubulair gekocht... ik gok hooguit 1500 euro. De bedden / tv’s zijn van het ouderlijk huis meegenomen en dat scheelt een hoop geld.

Het is echt net hoe duur je het jezelf wil maken denk ik... ik vond het ontzettend meevallen. Met het bedrag dat jij hebt had ik het toch zeker gered
10.000 is veel als je voor het eerst gaat huren. Het ligt er ook een beetje aan wat je allemaal wil kopen en in welke kwaliteit. Als je alle meubels nieuw wil en dure vloerbedekking en een dure wasmachine en ook een vaatwasser wil hebben ben je natuurlijk veel meer kwijt dan wanneer je naar de kringloop gaat en goedkopere appliances koopt.

Ik zou er als ik jou was naar streven ongeveer 3000 over te houden, dan kun je altijd makkelijk eens een nieuwe koelkast kopen als het nodig is of een nieuwe laptop ofzo.
Alle reacties Link kopieren
Dat lijkt me best wel een realistisch bedrag. Ik heb het met veel minder gedaan.

Moet je alles kopen, heb je al wat? Wil je alles nieuw kopen, of ook tweedehands? Ik zit denk ik aan de 2000 (borg en huur niet meegerekend) euro. (huis is nog niet helemaal af). Ik heb alles moeten verven en een vloer moeten leggen, maar heb een kleine woning. Mijn keuken zat er al in, badkamer is gedeeld dus daar had ik geen kosten aan.

Zo had ik bijvoorbeeld al een eettafel, wasmachine, koelkast, diepvries, bestek, waterkoker, stofzuiger. Kledingkast en inductiekookplaat kreeg ik er gratis bij van vorige bewoner. Bed en tv van ouderlijk huis meegenomen. Ik heb het een ander tweedehands gekocht, zoals gordijnen + rolgordijnen, oven/magnetron.

Je kan het net zo duur maken als je zelf wilt.
flaffy wijzigde dit bericht op 09-05-2019 14:29
6.08% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Als je gaat huren heb je echt niet veel geld nodig voor achter de hand. Ik zou denken: 1 of 2 maanden huur om de borg en/of administratiekosten te betalen. Daarnaast mogelijk wat spulletjes. Als je bij je ouders woont zal je veel moeten aanschaffen. Dat kan natuurlijk allemaal tweedehands. Ik denk dat je met 3000 een heel eind komt. Ik neem aan dat je niet veel hoeft te klussen in een huurhuis, hooguit wat schilderwerk of een laminaatvloer, zeg 500. Vervolgens wil je daarna nog wat geld overhouden voor onvoorzien, als de wasmachine kapot gaat of zo. Dat hoeft niet veel te zijn want het groeit in de komende jaren wel weer aan als je werkt. Laten we zeggen 1500-2000. Kom je totaal op ongeveer 7000. Dat geld is dan niet 'weg' want de meeste kosten zijn eenmalig, en je neemt je spulletjes ook weer mee en je borg krijg je terug.
Veel dingen kan je ook langzaamaan al kopen buiten het sparen om, denk aan theedoeken, handdoeken, badlakens, kopjes, glazen, borden, bestek. Dat scheelt altijd weer als je dat over het jaar dat je nog thuiswoont "uitsmeert".

Verder denk ik dat je met je geld wel goed gaat uitkomen, toen ik op mezelf ging wonen heb ik het met veel minder gedaan.
Alle reacties Link kopieren
De vraag is wat je verstaat onder 'écht zorgeloos op jezelf te gaan'. Gezien je focus op je spaarrekening stel je nogal wat eisen. Echt zorgeloos op jezelf kun je namelijk ook met 200 euro. Belangrijk is dat er elke maand genoeg binnenkomt om elke maand van te leven, maar echt veel spaargeld heb je niet nodig. Een oude wasmachine en een bank van de kringloop, een paar pannen en een theedoek van je oma, en je kunt leven.

Kortom: Wat wil je precies? Wat stel je je voor bij 'op jezelf wonen', en wat vind je belangrijk? Wil je dat je huisje mooi is ingericht? Wil je geen zorgen hebben over onverwachtte kosten? Wil je een paar maanden zonder inkomsten kunnen overbruggen? Maak gewoon eens een lijstje van waar je dat geld misschien aan uit zou willen geven, en sorteer die op prioriteit. Dan krijg je al veel meer gevoel.
Anarchie is leuk, maar je blijft van mijn kaas af
Alle reacties Link kopieren
Ik ging uit huis met 1000 euro, ging prima.
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor jullie reacties! Uitzet is zo goed als compleet met glazen, textiel, pannen, servies en een aantal keukenapparaten. Goede tip handigmetgeld! Denk dat ik vooral een potje wil hebben waar ik bij onvoorziene kosten van kan profiteren inderdaad. En het huisje leuk mee kan inrichten. Stoelen en bank koop ik liever nieuw, de rest mag best tweedehands!
Wat de rest hierboven ook al zegt: als je huurt heb je niet zo veel risico's qua financien behalve een kapotte wasmachine.
Ga je particulier of sociaal huren?

Ik ging met 1200 euro spaargeld de deur uit, maar dat was als student. 12000 klinkt mij als meer dan genoeg om een goede start te maken. Als je nu al de deur uit zou gaan, kan je dan maandelijks nog sparen of wordt dat lastig?

Uit je posts klinkt het ook alsof je meteen samen wil gaan wonen, klopt dat? Je kan natuurlijk ook prima eerst een tijdje op jezelf gaan wonen zonder vriend he.
Je hoeft niet meer te sparen joh, tienduizend euro (plus een bijna complete uitzet!) is meer dan genoeg. De meeste volwassenen hebben niet eens zoveel spaargeld, laat staan toen ze op zichzelf gingen wonen.
Alle reacties Link kopieren
-Hanka- schreef:
09-05-2019 15:15
Wat de rest hierboven ook al zegt: als je huurt heb je niet zo veel risico's qua financien behalve een kapotte wasmachine.
Ga je particulier of sociaal huren?

Ik ging met 1200 euro spaargeld de deur uit, maar dat was als student. 12000 klinkt mij als meer dan genoeg om een goede start te maken. Als je nu al de deur uit zou gaan, kan je dan maandelijks nog sparen of wordt dat lastig?

Uit je posts klinkt het ook alsof je meteen samen wil gaan wonen, klopt dat? Je kan natuurlijk ook prima eerst een tijdje op jezelf gaan wonen zonder vriend he.

Op zich zou ik als ik nu op mezelf zou gaan wel nog wat kunnen sparen maar echt niet veel meer. Is op zich dan ook niet nodig begrijp ik uit jullie reacties :).

Ik begrijp dat ik wel eerst op mezelf kan gaan wonen maar in de praktijk zal het toch zo zijn dat mijn vriend vaak bij me is. Ik wil dan financieel compleet onafhankelijk zijn omdat ik niet wil dat mijn studerende vriend financieel veel bij moet dragen.
Alle reacties Link kopieren
Het is nu wel heel anders dan vroeger (en dan bedoel ik echt vroeger :D ) Toen ging je met krijgertjes op kamers oid en spaarde je in de loop der jaren langzaam je spullen bij elkaar. Daarvoor bleef je net zolang bij je ouders tot je ging trouwen en spaarde je je uitzet bij elkaar (al dan niet met hulk van de familie) Nu wil men als eerste woning meteen maar alles nieuw en luxe. Veel mensen gaan sparen en kopen samen wat tegenwoordig. Ook omdat er niet veel keus is natuurlijk.
Dus tja, het ligt er aan wat je wil. Ik vind 12000 best veel, had zelf 500 geloof ik :D Maar ja als je alles nieuw hip en duur koopt is dat bedrag snel verdwenen. Begin je met kringloop en marktplaats heb je er ruim genoeg aan.
Alle reacties Link kopieren
O mijn goed, als ik op die leeftijd 10.000 euro op mijn spaarrekening had was ik gelijk uit huis gegaan :lol: Of wil je gelijk samenwonen?
Ik vond en vind het heel leerzaam (en leuk, niet te vergeten) om op mezelf te wonen, al was dat de eerste jaren op een kamer, en later een klein appartementje in een niet al te beste wijk.
Je leert veel van op jezelf wonen, en dan bedoel ik nog niet eens qua financien en huishouden, maar meer jezelf leren kennen, helemaal je eigen gang kunnen gaan, maar ook 'alleen' leren omgaan met tegenslagen, het alleen-zijn an sich, etc.
Ik hoop echt dat mijn dochters ook eerst alleen gaan wonen.
Alle reacties Link kopieren
Enniepennniee schreef:
09-05-2019 15:28
Op zich zou ik als ik nu op mezelf zou gaan wel nog wat kunnen sparen maar echt niet veel meer. Is op zich dan ook niet nodig begrijp ik uit jullie reacties :).

Ik begrijp dat ik wel eerst op mezelf kan gaan wonen maar in de praktijk zal het toch zo zijn dat mijn vriend vaak bij me is. Ik wil dan financieel compleet onafhankelijk zijn omdat ik niet wil dat mijn studerende vriend financieel veel bij moet dragen.
Dat laatste snap ik niet. Dus hij gaat onofficieel eigenlijk zo'n beetje bij je wonen, maar jij vind wel dat je dan alles alleen moet betalen..?
Mijns inziens dubbel nadeel; als je gaat huren krijg je iets wat gericht is op 1 persoon, dus zal niet enorm ruim zijn, en dan komt je vriend bij je in op die beperkte ruimte, dus je gaat eigenlijk ook niet écht alleen wonen, maar je betaalt dan wel alles alleen.
Waarom?
Alle reacties Link kopieren
glitglam schreef:
09-05-2019 15:43
O mijn goed, als ik op die leeftijd 10.000 euro op mijn spaarrekening had was ik gelijk uit huis gegaan :lol: Of wil je gelijk samenwonen?
Ik vond en vind het heel leerzaam (en leuk, niet te vergeten) om op mezelf te wonen, al was dat de eerste jaren op een kamer, en later een klein appartementje in een niet al te beste wijk.
Je leert veel van op jezelf wonen, en dan bedoel ik nog niet eens qua financien en huishouden, maar meer jezelf leren kennen, helemaal je eigen gang kunnen gaan, maar ook 'alleen' leren omgaan met tegenslagen, het alleen-zijn an sich, etc.
Ik hoop echt dat mijn dochters ook eerst alleen gaan wonen.
Thanks voor je reactie! Denk dat ik wel ‘op mezelf ga’ maar dat mijn vriend wel een groot deel van de tijd bij me is. Heb ervoor gekozen niet op kamers te gaan omdat de uni waar ik studeer vlakbij huis was en dit niet nodig was. Als ik op mezelf ga, is het dus echt de eerste keer.

Hebben je dochters wel een vriend op het moment? Waarom hoop je dat ze eerst op zichzelf gaan als ik vragen mag? :)
Alle reacties Link kopieren
glitglam schreef:
09-05-2019 15:46
Dat laatste snap ik niet. Dus hij gaat onofficieel eigenlijk zo'n beetje bij je wonen, maar jij vind wel dat je dan alles alleen moet betalen..?
Mijns inziens dubbel nadeel; als je gaat huren krijg je iets wat gericht is op 1 persoon, dus zal niet enorm ruim zijn, en dan komt je vriend bij je in op die beperkte ruimte, dus je gaat eigenlijk ook niet écht alleen wonen, maar je betaalt dan wel alles alleen.
Waarom?
Nee ik ben degene die al kriebels heeft om op zichzelf te gaan. Hij niet super erg. Dus als ik op mezelf ga, dan doe ik dat omdat ik dat wil.. dan betaal ik er ook zelf voor. Hij zal regelmatig bij me eten, dan mag hij me in ruil daarvoor een keer mee uit eten nemen :). Wil dat hij financieel gezien net zo’n zorgeloze studententijd heeft als ik
Alle reacties Link kopieren
nina1966 schreef:
09-05-2019 15:34
Het is nu wel heel anders dan vroeger (en dan bedoel ik echt vroeger :D ) Toen ging je met krijgertjes op kamers oid en spaarde je in de loop der jaren langzaam je spullen bij elkaar. Daarvoor bleef je net zolang bij je ouders tot je ging trouwen en spaarde je je uitzet bij elkaar (al dan niet met hulk van de familie) Nu wil men als eerste woning meteen maar alles nieuw en luxe. Veel mensen gaan sparen en kopen samen wat tegenwoordig. Ook omdat er niet veel keus is natuurlijk.
Dus tja, het ligt er aan wat je wil. Ik vind 12000 best veel, had zelf 500 geloof ik :D Maar ja als je alles nieuw hip en duur koopt is dat bedrag snel verdwenen. Begin je met kringloop en marktplaats heb je er ruim genoeg aan.
ik ook, 500, in guldens
en wel het eea bij elkaar gespaard aan dingen (pannen, vergiet etc)
Alle reacties Link kopieren
Je hebt geld zat, je kunt gewoon op zoek naar een leuke huurwoning. Ik ging naar mijn huurwoning met een budget van ik denk zo'n 3000 euro en daar kon een hoop mee. Het ligt er natuurlijk aan wat voor woning je betrekt. Bij mij moest er overal nieuwe vloerbedekking in, verf op de muren en zelf witgoed meenemen. Maar dat is niet altijd zo. Ik heb een aantal jaar later nog geïnvesteerd in een mooie nieuwe laminaatvloer door het hele huis, en gaandeweg de meubels vervangen voor mooiere/betere/nieuwere exemplaren. Woon hier nu 10 jaar en vanwege komst van een baby gooien we weer een bedragje tegenaan om wat dingen te verbeteren en vernieuwen.

of je je vriend kosteloos bij je gaat laten verblijven daar zou ik nog eens goed over nadenken. Het is heel lief van je en je wil hem natuurlijk graag bij je hebben, maar heel handig en fair is het natuurlijk niet.
Wil je niet eerst gaan reizen voor je je vastlegt aan al die vaste lasten omtrent een eigen huis?
Alle reacties Link kopieren
Enniepennniee schreef:
09-05-2019 15:49
Thanks voor je reactie! Denk dat ik wel ‘op mezelf ga’ maar dat mijn vriend wel een groot deel van de tijd bij me is. Heb ervoor gekozen niet op kamers te gaan omdat de uni waar ik studeer vlakbij huis was en dit niet nodig was. Als ik op mezelf ga, is het dus echt de eerste keer.

Hebben je dochters wel een vriend op het moment? Waarom hoop je dat ze eerst op zichzelf gaan als ik vragen mag? :)
Mijn dochters hebben alleen nog maar 'vriendjes' , want ze zijn 6 en bijna 2 :-)
Omdat ik dat proces en het alleen wonen leerzaam en verrijkend vind. Daar krijg ik ookvaak reacties op van mensen die gelijk zijn gaan samenwonen (want dan doe je toch ook het huishouden, de financien etc), maar je staat er niet écht 'alleen' voor als je thuiskomt, als er iets is, als er een extra rekening komt, als je je een keer eenzaam voelt etc. Daar leer je m.i. wél echt in je eentje mee dealen als je alleen woont, en dat heb ik zeker ervaren als een heel waardevolle toevoeging, en ik weet wat ik allemaal 'kan', ook in mijn eentje, zonder partner en zonder extra inkomen.
Daarnaast ook de leuke dingen; van echt met niemand rekening hoeven houden. Ik houd ook van alleen zijn, dat scheelt misschien.
Maar ook (of juist) als je moeite hebt met alleen zijn, vind ik het goed om die dingen te ervaren en te leren.
Plus ik zou er niet aan moeten denken om op die leeftijd al samen te wonen, vooral recht vanuit het huis van ouders,weer in een 'gezinssituatie'. Maar dat is persoonlijk natuurlijk. Dat was hoe ik op die leeftijd in elkaar stak.
Maar bovenstaande is dus waarom ik graag wil dat mijn dochters eerst op eigen benen gaan staan, en echt zelfstandig leren zijn, alleen.
Alle reacties Link kopieren
Pinda-Kaas schreef:
09-05-2019 15:53

of je je vriend kosteloos bij je gaat laten verblijven daar zou ik nog eens goed over nadenken. Het is heel lief van je en je wil hem natuurlijk graag bij je hebben, maar heel handig en fair is het natuurlijk niet.
Allereerst gefeliciteerd met je zwangerschap!
Ja we moeten nog even kijken hoe we dat precies doen.. momenteel betaal ik ook best veel omdat hij het financieel niet super breed heefy en ik een goede baan heb. Dat vindt ie ook al niet heel fijn, wil graag zelf dingen betalen. Dus hoe we het precies verdelen moeten we nog bekijken
Alle reacties Link kopieren
nina1966 schreef:
09-05-2019 15:34
Het is nu wel heel anders dan vroeger (en dan bedoel ik echt vroeger :D ) Toen ging je met krijgertjes op kamers oid en spaarde je in de loop der jaren langzaam je spullen bij elkaar. Daarvoor bleef je net zolang bij je ouders tot je ging trouwen en spaarde je je uitzet bij elkaar (al dan niet met hulk van de familie) Nu wil men als eerste woning meteen maar alles nieuw en luxe. Veel mensen gaan sparen en kopen samen wat tegenwoordig. Ook omdat er niet veel keus is natuurlijk.
Dus tja, het ligt er aan wat je wil. Ik vind 12000 best veel, had zelf 500 geloof ik :D Maar ja als je alles nieuw hip en duur koopt is dat bedrag snel verdwenen. Begin je met kringloop en marktplaats heb je er ruim genoeg aan.
ik heb het ook nog zo gedaan hoor..langzaam spulletjes bij elkaar sparen en een kamer betrokken. Toen heel even wegens omstandigheden terug bij mn moeder gezeten en weer spullen gespaard, en toen naar mn eerste echte woning. En echt begonnen met vrijwel alleen maar gedoneerde en overgenomen spullen. Alleen mn eettafel was echt nieuw geloof ik!
Een 500 in de tijd dat jij op jezelf ging had wel een behoorlijk andere waarde dan 500 nu denk ik ;) of had je dat al omgerekend
Alle reacties Link kopieren
Enniepennniee schreef:
09-05-2019 15:57
Allereerst gefeliciteerd met je zwangerschap!
Ja we moeten nog even kijken hoe we dat precies doen.. momenteel betaal ik ook best veel omdat hij het financieel niet super breed heefy en ik een goede baan heb. Dat vindt ie ook al niet heel fijn, wil graag zelf dingen betalen. Dus hoe we het precies verdelen moeten we nog bekijken
lief, dankjewel

dat is wel een van de dingen waarom ik het zei inderdaad: financiële ongelijkheid is niet altijd fijn in een relatie. Op heel veel manieren kan dat voor spanning zorgen, vanuit beide partijen.
Alle reacties Link kopieren
Ik ging inmiddels ook ‘vroeger’ op mezelf wonen en heb toen alles nieuw gekocht.
In mijn omgeving deed vrijwel iedereen dat.
Natuurlijk kun je met krijgertjes en kringloop spullen beginnen, maar daar had ik toen ook al geen zin in.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven