Geld & Recht alle pijlers

Wie heeft er ook GEEN spaargeld?

13-05-2019 15:38 670 berichten
Ik merk dat ik langzaamaan een punthoofd van al die verwende pubers met dikke bankrekeningen krijg.

Ik ben van de generatie dat niemand een cent te makken had. Muzikanten, theatermakers, vrije geesten en antikraak wonen. We waren met niks al tevreden en sparen was voor later.

Nog steeds denk ik dat al dat dichttimmeren en al die angstzaaierij voor de financiele ondergang echt zwaar overtrokken is.

Deze generaties willen meteen kopen en inrichten en nieuwe auto's kopen, verwegvakanties vieren in de tropen en 100 duizend achter de hand 'voor het geval dat'.

Ik lees hier mensen hypotheekvrij leven op hun 35ste,ik lees astronomische spaarrekeningen en ik lees ouders die buitenproportionele bankrekeningen voor hun bloedjes bijhouden omdat 'studeren zo duur is' en 'werken erbij gewoon echt veel te zwaar is' en 'het leven al veels te duur is en alles' .

Ik word daar inmiddels bijkans doodziek van. Wat is dit voor eendimensionale flauwekulsite geworden zo.

Wie leeft er ook gewoon een beetje bij de dag zonder tonnen achter de hand en vindt een kleine spaarrekening voldoende en wil niet leven in angst of allerhande 'whatifs'.

Ik heb wat geld achter de hand voor als er iets kapot gaat en als dat op is omdat ik het gebruikt heb voor waar ik het voor heb, dan begin ik opnieuw met sparen.
Ik spaar niet voor de erfenis van mijn kinderen. Die werken er zelf maar voor. Ik heb niet als doel hypotheekvrij te leven en ik ga nu niet sober zitten leven voor alle mogelijke doemscenario's die waarschijnlijk nooit komen.

Dus: wie heeft er ook geen/weinig spaargeld?
Alle reacties Link kopieren
En die muzikanten, vrije geesten, theatermakers en antikraakwoners: werkten die voor hun eigen levensonderhoud of lieten ze daar de samenleving voor opdraaien middels een uitkering?
De bedragen die hier genoemd worden leven in LALA land.
Ik lig er niet wakker van.
Alle reacties Link kopieren
Waarom zou je een punthoofd krijgen van mensen die in hun eigen onderhoud voorzien en door hard werken een spaarrekening achter de hand houden voor onvoorziene zaken?
karin6789 schreef:
13-05-2019 15:42
En die muzikanten, vrije geesten, theatermakers en antikraakwoners: werkten die voor hun eigen levensonderhoud of lieten ze daar de samenleving voor opdraaien middels een uitkering?
Hoi schat,

Die werkten gewoon zelf. Inmiddels veertigers en vijftigers en hun caravan op bakkum verruilt voor een yurt in kuttekrabbeveen huisje in de stad en leven een prima leven met prima banen maar zonder die twee ton achter de hand (en ook geen 1, en ook geen halve en ook geen kwart ton, hooguit 500-3000 euro)
En ze leven nog lang en gelukkig...
karin6789 schreef:
13-05-2019 15:42
En die muzikanten, vrije geesten, theatermakers en antikraakwoners: werkten die voor hun eigen levensonderhoud of lieten ze daar de samenleving voor opdraaien middels een uitkering?
Ik ken verschillende anti kraak bewoners die een goede ict baan hebben.
Die komen te kort voor sociaal huur maar hebben het spaargeld niet voor te kopen.
anoniem_380666 wijzigde dit bericht op 13-05-2019 15:47
11.08% gewijzigd
nessemeisje schreef:
13-05-2019 15:44
Waarom zou je een punthoofd krijgen van mensen die in hun eigen onderhoud voorzien en door hard werken een spaarrekening achter de hand houden voor onvoorziene zaken?
Omdat het bijna als norm wordt gezien hier op deze site. Echt die topics zitten enorm in mijn allergie.
20 en 10k op je rekening en je afvragen of dat wel genoeg is.
Echt, pleurt op.
2019 schreef:
13-05-2019 15:45
Ik ken verschillende anti kraak bewoners die een goede ict baan hebben.
Precies. Dat.
BonnieM- schreef:
13-05-2019 15:46
Omdat het bijna als norm wordt gezien hier op deze site. Echt die topics zitten enorm in mijn allergie.
20 en 10k op je rekening en je afvragen of dat wel genoeg is.
Echt, pleurt op.
Adem in.. adem uit... Adem in...
2019 schreef:
13-05-2019 15:44
De bedragen die hier genoemd worden leven in LALA land.
Ik lig er niet wakker van.
Irl kom ik ze gewoon nooit tegen. En ik woon behoorlijk in een witte middenklasse wijk met alleen maar 2 verdieners en huizen vanaf 3 en een halve ton. En toch niemand die van die enorme spaarrekeningen en investeringen en hypotheekaflossingen doet als op deze site (voor zover ik weet dan he)
anoniem_385230 wijzigde dit bericht op 13-05-2019 15:49
0.56% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ik :hello:
"Kleine" spaarrekening met daarop 25000 omdat ik de afgelopen 2 jaar niks heb uitgegeven zodat ik komen jaar een nieuwe keuken kan kopen, ben tegen de 40 en heb nog 20 jaar hypotheek te gaan, kinderen hebben spaarrekening met daarop 1000, ik spaar elke maand 10 voor ze :)

Dus......
Alle reacties Link kopieren
Ik heb ook geen spaargeld, en niet perse omdat ik dat niet wil want het zou me net iets meer rust geven als ik wel wat achter de hand had, al is het een paar honderd euro. Maar simpelweg omdat ik niks over hou om te sparen.
Carpediem80 schreef:
13-05-2019 15:48
Ik :hello:
"Kleine" spaarrekening met daarop 25000 omdat ik de afgelopen 2 jaar niks heb uitgegeven zodat ik komen jaar een nieuwe keuken kan kopen, ben tegen de 40 en heb nog 20 jaar hypotheek te gaan, kinderen hebben spaarrekening met daarop 1000, ik spaar elke maand 10 voor ze :)

Dus......
Kijk,dat bedoel ik dus.

Een spaarrekening met een kwart ton er op klein noemen.Koekoek.
Grappig dat je je daar druk over kunt maken.
BonnieM- schreef:
13-05-2019 15:48
Irl kom ik ze gewoon nooit tegen. En ik woon behoorlijk in een witte middenklasse wijk met alleen maar 2 verdieners en huizen vanaf 3 en een halve ton. En toch niemand die van die enorme spaarrekeningen en investeringen en hypotheekaflossingen doet als op deze site (voor zover ik weet dan he)
Nee dat weet je niet maar ze zetten allemaal dikke bankregeningbedragen op het viva forum neer.
Niet alles wat je op het internet leest is waar he.
Ik moet zeggen dat ik hier ook wel erg hoge bedragen lees soms hoor. Wij zijn zestigers en hebben nu aardig gespaard voor na de pensionering (hebben géén eigen huis) maar toen wij dertigers waren konden we soms niet pinnen (kwam niks meer uit de flappentapper) en toch hebben we het zonder subsidies en uitkeringen prima gered. Sparen is goed maar overdrijven hoeft niet.
Angst lijkt soms een rol te spelen maar het leven is niet maakbaar.
Ook kinderen krijgen eindeloos uitstellen omdat de spaarrekening niet vet genoeg is snap ik niet. Een kind behoeft een dak boven het hoofd,veel liefde en aandacht. Gewoon rond kunnen komen is prima.
BonnieM- schreef:
13-05-2019 15:46
Omdat het bijna als norm wordt gezien hier op deze site. Echt die topics zitten enorm in mijn allergie.
20 en 10k op je rekening en je afvragen of dat wel genoeg is.
Echt, pleurt op.
Hoe komt het dat het je zo raakt?
Als jij het prima weet te rooien, hoef jij je niet druk te maken.
Parallella schreef:
13-05-2019 15:50
Grappig dat je je daar druk over kunt maken.
Ach, ik ben een gezegend mens zullen we maar zeggen.
Ik heb lekker veel spaargeld. Héérlijk. Lekker oppotten.
Alle reacties Link kopieren
Ik snap het wel een beetje.

Vooral bij heel jonge mensen valt het me op dat ze het leven proberen financieel te plannen tot een zeer opvallend detailniveau (zoveel hypotheek, zoveel werken, dan en dan een baby, die kost zo en zoveel). Misschien is het gebrek aan vertrouwen in de toekomst? dat zou ik wel weer sneu vinden.

Heb zelf tot 35 zonder spaargeld geleefd en nu heb ik er ineens heel veel van - guess what ik word er onzekerder van ipv relaxter. Vreemd.
Alle reacties Link kopieren
Nectarinepit schreef:
13-05-2019 15:50
Niet alles wat je op het internet leest is waar he.
En ook niet alles wat je hoort is waar.
MadameJean schreef:
13-05-2019 15:52
Ik snap het wel een beetje.

Vooral bij heel jonge mensen valt het me op dat ze het leven proberen financieel te plannen tot een zeer opvallend detailniveau (zoveel hypotheek, zoveel werken, dan en dan een baby, die kost zo en zoveel). Misschien is het gebrek aan vertrouwen in de toekomst? dat zou ik wel weer sneu vinden.

Heb zelf tot 35 zonder spaargeld geleefd en nu heb ik er ineens heel veel van - guess what ik word er onzekerder van ipv relaxter. Vreemd.

Dat komt omdat je niet wil verliezen wat je hebt. Heb je niks, heb je ook niks te verliezen.
Alle reacties Link kopieren
BonnieM- schreef:
13-05-2019 15:50
Kijk,dat bedoel ik dus.

Een spaarrekening met een kwart ton er op klein noemen.Koekoek.
Klein tussen aanhalingstekens. Als mijn keuken is vervangen (wat echt moet want koelkast en oven doen het niet meer, kastjes hangen scheef want kapot, dan ook meteen de vloer want stukken eruit) blijft er niet veel over. Ik heb er 2 jaar alles voor gelaten, niet uiteten niet nar de film etc. Keuzes maken...
Carpediem80 schreef:
13-05-2019 15:54
Klein tussen aanhalingstekens. Als mijn keuken is vervangen (wat echt moet want koelkast en oven doen het niet meer, kastjes hangen scheef want kapot, dan ook meteen de vloer want stukken eruit) blijft er niet veel over. Ik heb er 2 jaar alles voor gelaten, niet uiteten niet nar de film etc. Keuzes maken...
Hoe kunnen kastjes nu scheef hangen?
Trouwens om marktplaats zie je hele mooie keukens voor weinig geld.
anoniem_380666 wijzigde dit bericht op 13-05-2019 15:55
7.46% gewijzigd

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven