Geld & Recht alle pijlers

Hoeveel (schoon) moeder betalen voor oppassen

15-05-2019 16:04 824 berichten
Alle reacties Link kopieren
.
anoniem_386159 wijzigde dit bericht op 02-09-2019 14:33
99.36% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Interessant topic, ik volg even..
Alle reacties Link kopieren
Niets, want ze passen niet op. Mijn moeder is dood en mijn schoonmoeder zou zo’n vaste taak niet aankunnen.
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
Als schoonmoeder geen geld wil, geef haar dan ook geen geld. In plaats van een bosje bloemen zou je ook een keer een iets duurder cadeau kunnen geven zoals een dagtripje, theater, keer samen met haar winkelen op jou kosten etc.
Alle reacties Link kopieren
Dubbel
lila01 wijzigde dit bericht op 15-05-2019 16:50
95.97% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
lila01 schreef:
15-05-2019 16:49
Ik zou voor schoonmoeder het zelfde bedrag reserveren en haar na een jaar een mooi kado geven, of samen inderdaad een leuk uitje. Vind je het vervelend dat je moeder geld vraagt?
Alle reacties Link kopieren
Ik heb zowel mijn ouders als mijn schoonouders nooit betaald voor het oppassen. Er was ook geen vaste oppasdag. Maar ook een avondje uit, of een dagje op pad heb ik niet betaald.
Zij wilden het niet en wij ook niet. Lijkt me ook heel naar, als er voor familiaire hulp betaald zou moeten worden. Waar eindigt dat dan? Hulp gaat hier over en weer, niet op een weegschaaltje en we zijn er voor elkaar als het moet.
Je moet erop te vertrouwen dat als hij bij je weg wil, hij heus wel weggaat. En tot die tijd is hij vrijwillig bij je. (Murrmurr)
Nee, want mijn (schoon)ouders passen niet op.

Waarom geef je je schoonmoeder geen bloemenabonnement, waarbij ze wekelijks een bos bloemen van 20 euro bezorgd krijgt?
Dan kom je op dezelfde vergoeding uit als je moeder krijgt.
Alle reacties Link kopieren
Mijn schoonmoeder past op omdat ze het zelf heel graag wilde doen. Ze is gepensioneerd en vind haar kleinkinderen heerlijk. 'Houdt haar jong" en ze noemt de kleinkinderen haar nieuwe hobby.

Mijn moeder vraagt alleen een vergoeding voor de reiskosten die ze maakt. Dat geven we haar dan ook. Bij elkaar denk ik zo'n 150 euro per maand, want ik reken 19 cent de kilometer en niet alleen de benzine.
doreia* wijzigde dit bericht op 15-05-2019 16:52
0.38% gewijzigd
Je kunt het leven ook met een vrolijk gezicht serieus nemen - Irmgard Erath
80 euro voor 1.5 dag per week is een koopje :) Ik zou voor schoonmoeder hetzelfde bedrag reserveren en daar af en toe iets groters mee doen. Weekendje weg, uit eten, dagje pretpark.
Alle reacties Link kopieren
ninanoname schreef:
15-05-2019 16:50
Ik heb zowel mijn ouders als mijn schoonouders nooit betaald voor het oppassen. Er was ook geen vaste oppasdag. Maar ook een avondje uit, of een dagje op pad heb ik niet betaald.
Zij wilden het niet en wij ook niet. Lijkt me ook heel naar, als er voor familiaire hulp betaald zou moeten worden. Waar eindigt dat dan? Hulp gaat hier over en weer, niet op een weegschaaltje en we zijn er voor elkaar als het moet.
Maar als het structureel is, een dag per week bijvoorbeeld? Dat scheelt kosten voor kinderopvang, dus een aardigheidje als bedankje lijkt me dan wel een mooi gebaar.
ninanoname schreef:
15-05-2019 16:50
Ik heb zowel mijn ouders als mijn schoonouders nooit betaald voor het oppassen. Er was ook geen vaste oppasdag. Maar ook een avondje uit, of een dagje op pad heb ik niet betaald.
Zij wilden het niet en wij ook niet. Lijkt me ook heel naar, als er voor familiaire hulp betaald zou moeten worden. Waar eindigt dat dan? Hulp gaat hier over en weer, niet op een weegschaaltje en we zijn er voor elkaar als het moet.
Nou, structureel elke week 1,5 dag oppassen is niet niks.
Ik vind het heel netjes dat TO een vergoeding aanbiedt.
Alle reacties Link kopieren
dan mag je haar wel bombarderen met bloemen... (is Flowerbomb van V&R kado geven een idee?)
Lorem Ipsum
Alle reacties Link kopieren
Beide kanten passen 1 dag per week op, we geven aan beiden niets eerlijk gezegd... Het is voor hen even leuk als voor de kinderen. Wanneer het te zwaar wordt, verminderen we het uiteraard.
Ik zou haar dezelfde vergoeding aanbieden als je je moeder geeft, gewoon, om gedoe te voorkomen. Als ze het niet accepteert, kun je het in een andere vorm gieten (iets groters voor haar kopen of een bepaald abonnement voor haar betalen) en als ze dat ook niet wil, dan heb je het in elk geval geprobeerd.
TsumTsum schreef:
15-05-2019 16:49
Als schoonmoeder geen geld wil, geef haar dan ook geen geld. In plaats van een bosje bloemen zou je ook een keer een iets duurder cadeau kunnen geven zoals een dagtripje, theater, keer samen met haar winkelen op jou kosten etc.
Moeder paste op als ik werkte. Ik noteerde elke keer dat ze opgepast had, bedrag x in een bestandje en daar kocht ik dan iets van. Een bloemetje, een boek, en jas die ze mooi vond maar te duur en een keer een fiets of een sieraad. Mijn moeder heeft dus nooit 'gratis' opgepast.

Schoonmoeder paste alleen op in uitzonderingen die kreeg meestal een bloemetje of plant. (Drie keer per jaar)
turquasi schreef:
15-05-2019 16:53
dan mag je haar wel bombarderen met bloemen... (is Flowerbomb van V&R kado geven een idee?)

Daarom zou ik eerder een groot cadeau doen. 80 euro per maand (als TO dat ook aan haar schoonmoeder wil geven) is toch 960 euro per jaar. Dat wordt jaarlijks een heel luxe weekendje weg :D
Alle reacties Link kopieren
Ik ben nog geen oma, maar als ik zou oppassen wil ik daar niets voor hebben. Ok, af en toe een bloemetje of zo, zeker geen geld. Ik heb dat geld niet nodig.
ik geef mn bek ook maar een douw
Schoonouders passen structureel een dag per week op de kinderen, maar wij geven niks. Dat hebben we wel aangeboden, maar ze willen het absoluut niet. Voor hen is het juist een cadeau dat ze hun kleinkinderen iedere week een hele dag kunnen zien en leuke dingen met hen kunnen doen. Ze doen het met heel veel plezier en liefde en zien het niet als een opgave.
Alle reacties Link kopieren
Rosalind schreef:
15-05-2019 16:52
Nou, structureel elke week 1,5 dag oppassen is niet niks.
Ik vind het heel netjes dat TO een vergoeding aanbiedt.
Straks komt je moeder in een bejaardenhuis terecht en ga jij de was voor haar doen, vraag je daar dan ook geld voor, omdat het structureel elke week is? Of als één van je ouders erg ziek wordt en je ze elke week naar het ziekenhuis moet brengen, reken je daar dan ook voor? Of je vader kan niet meer zelfstandig z'n boodschappen doen, en jij doet dat elke week voor hem, daar vraag je toch niks voor? Ik zou dat nooit over mijn hart kunnen verkrijgen.
Het is allemaal niet niks en structureel. Ik zie dat allemaal als dingen die je voor elkaar doet, gewoon, omdat je familie bent. En als ik het idee zou krijgen dat het oppassen een opgave wordt, dan zou ik mijn ouders zeker niet vragen om op te passen.
Je moet erop te vertrouwen dat als hij bij je weg wil, hij heus wel weggaat. En tot die tijd is hij vrijwillig bij je. (Murrmurr)
Alle reacties Link kopieren
ohja een weekend weg is ook een mooi kado
Lorem Ipsum
Is dat benzine geld in de maand die 80 euro?
ninanoname schreef:
15-05-2019 17:01
Straks komt je moeder in een bejaardenhuis terecht en ga jij de was voor haar doen, vraag je daar dan ook geld voor, omdat het structureel elke week is? Of als één van je ouders erg ziek wordt en je ze elke week naar het ziekenhuis moet brengen, reken je daar dan ook voor? Of je vader kan niet meer zelfstandig z'n boodschappen doen, en jij doet dat elke week voor hem, daar vraag je toch niks voor? Ik zou dat nooit over mijn hart kunnen verkrijgen.
Het is allemaal niet niks en structureel. Ik zie dat allemaal als dingen die je voor elkaar doet, gewoon, omdat je familie bent. En als ik het idee zou krijgen dat het oppassen een opgave wordt, dan zou ik mijn ouders zeker niet vragen om op te passen.

Dat vind ik iets anders. Mijn ouders hebben 20 jaar voor mij gezorgd (en alles betaald). Als je volwassen bent, vind ik dat je daar zelf verantwoordelijk voor bent. Op hun oude dag "betaal" ik die 20 jaar weer terug.
Mijn moeder past één middag per week op. Ze wil er niets voor hebben, maar we vergoeden uit eigen beweging haar reiskosten en doen soms iets extra’s (bosje bloemen of mee uit nemen).
Wat is er mis met de kinderopvang?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven