Geld & Recht alle pijlers

hoogte hypotheek

15-05-2019 20:01 147 berichten
Alle reacties Link kopieren
Man en ik zijn op zoek naar een nieuw huis en nu hebben we ons droomhuis gevonden. Maar.. hij is boven het budget dat we voor onszelf hadden gesteld. Nu ben ik benieuwd hoe hoog jullie de hypotheek zouden nemen met onze inkomsten. Momenteel komt er 5000 netto binnen, maar binnenkort willen we ook voor een baby gaan en daarna zijn we van plan allebei een dag minder te werken. Dan zal er 4000 netto binnenkomen. Momenteel zouden we ongeveer 500.000 kunnen lenen, maar we vinden het lastig te bepalen hoeveel we nou maximaal aan een hypotheek willen uitgeven zodat we ook nog een beetje leuk kunnen leven.

Wat is de maximale prijsklasse waarin jij de hypotheek zou nemen?

Totaal aantal stemmen: 180

475.000 - 500.000 (brutokosten 1776-1870) (4%)
450.000 - 475.000 (brutokosten 1684-1775) Geen stemmen
425.000 - 450.000 (brutokosten 1591-1683) (3%)
400.000 - 425.000 (brutokosten 1465 - 1590) (10%)
375.000 - 400.000 (brutokosten (1404 - 1464) (14%)
350.000 - 375.000 (brutokosten 1309 - 1403) (24%)
lager (44%)
Alle reacties Link kopieren
Daar kan niemand toch iets over roepen? Wij weten toch niet welke andere uitgaven jullie hebben?
Alle reacties Link kopieren
Op hoeveel jaar zou het zijn? Zal jullie loon nog stijgen terug na die 4000? Werkzekerheid?
Alle reacties Link kopieren
Even naar mijn eigen situatie kijkende, bij ons komt er net iets minder binnen en wij zitten rond de 2 ton. Vind dat meer dan genoeg. Ook al moet je natuurlijk wel iets kunnen vinden voor dat bedrag. Ik zou wel iets kopen met het oog op de toekomst, als je snel aan kinderen wil beginnen zijn wat extra slaapkamers wel handig.
Alle reacties Link kopieren
Precies wat Lady_Day zegt. Hebben jullie dure hobby’s, risicovolle beroepen, maken jullie altijd dure reizen, studieleningen, willen jullie veel sparen.. Iedereen gaat anders met zn geld om en vind andere dingen belangrijk.
Lach hard, duik diep, kom terug..
Alle reacties Link kopieren
Als je nu maximaal 500.000 kan lenen en je weet nu al dat je minder wil gaan werken dan zou het wel erg dom zijn om voor een hypotheek van 475.0000 / 500.000 euro te gaan. Dan weet je zeker dat je binnenkort erg krap komt te zitten.

Ik zou ook niet voor het maximale bedrag gaan wat je met het inkomen kan krijgen wat je gaat verdienden als je minder gaat werken.

Regelmatig leuke dingen kunnen doen vind ik erg belkangrihk. Die leuke dingen kosten nu eenmaal geld.
Alle reacties Link kopieren
Bij 4000 netto en stijgende kosten (kinderopvang bv) zou ik nooit zo'n hoge hypotheek nemen! Ook nog op basis van 2 salarissen - Wat als er iets anders loopt dan je nu hoopt en bedenkt? Te hoge vaste lasten kunnen, zoveel stress opleveren.. Wil je dat echt? In deze markt (hoge prijzen) is het ook niet gezegd dat je er straks zomaar weer vanaf kunt als je het financieel niet redt.

Uit m'n hoofd krijg je ongeveer 180.000 euro voor 750 bruto per maand.. Het kan iets minder zijn :).
Ik zou max voor 350.000 gaan/375.000 gaan dan (1500 bruto per maand) liever minder. Je hebt ook nog gwl, onderhoud, verzekeringen, belastingen.. Woonlasten van meer dan 1/3 van je maandinkomen legt ongelooflijk veel druk op je financiën.

De vraag voor jullie is wat belangrijk is. Een groter huis of meer ruimte/vrijheid.
Alle reacties Link kopieren
madamecannibale schreef:
15-05-2019 20:06
Even naar mijn eigen situatie kijkende, bij ons komt er net iets minder binnen en wij zitten rond de 2 ton. Vind dat meer dan genoeg. Ook al moet je natuurlijk wel iets kunnen vinden voor dat bedrag. Ik zou wel iets kopen met het oog op de toekomst, als je snel aan kinderen wil beginnen zijn wat extra slaapkamers wel handig.
2 Ton is wat we voor ons huidige appartement hopen te krijgen, dus dat gaat hem helaas niet worden in deze markt :(

Verder hebben we geen gekke uitgaven. Sport, zorgverzekering en telefoons komen op 360, boodschappen ongeveer 250 en verder hebben we geen abonnementen of leningen.
Wij (gezin, twee kinderen) hebben netto iets meer, en een hypotheek van 350.000. Met een deeltje aflossingsvrij. Ik zou geen hogere lasten willen hebben. We houden nu genoeg over om leuk te leven en te sparen.
Maar goed, vrienden met een vergelijkbaar inkomen (gezin met drie kinderen) hebben een hypotheek van meer dan 5 ton, en die vinden dat ook goed te doen.
Ligt er dus maar net aan hoe je je leven invult verder.
Alle reacties Link kopieren
De 'norm', voor wat het waard is, is om maximaal 1/3 van je loon aan hypotheek kwijt te zijn. Dus 4000 / 3 = 1300 max.

Ik heb zelf een hoger netto salaris, maar een lagere hypotheek.... en nog vind ik het teveel. Echt, je leeft zo veel relaxer met een lagere woonlast.
Maar het is natuurlijk compleet up-to-you. Een droom-huis is ook wat levens-plezier waard....
Reken uit hoeveel geld je kwijt zult zijn aan kinderopvang. Dat kan een flinke kostenpost zijn.
:fortune:

De bol zegt doen.
Ik zou voor maximaal € 275.000 á € 300.000 gaan, zodat als jullie minder werken en kinderen hebben ook nog voldoende financiële armslag hebben.
Alle reacties Link kopieren
Jullie kunnen nu 5 ton lenen, als jullie inkomen daalt dus nog maar 4 ton.
Dat kan je betalen, maar dat plakje ham op brood kan je dan wel vergeten. Dan moeten jullie zuinig leven.
Ik zou liever leuk willen leven in een minder duur huis.
Ga voor 3 ton maximaal.
ik geef mn bek ook maar een douw
Alle reacties Link kopieren
Wij mochten toen we ons huis kochten, jaren geleden, 3,5 keer ons bruto loon lenen.
En dan heb je een hypotheek waar je iedere nacht lekker van slaapt. Later is die 3,5 keer naar 5 keer gegaan en een tijdje zelfs nog hoger, dit heeft er alleen maar voor gezorgd dat huizen duurder zijn geworden, en een groot deel van de inkomens naar de bank gaat, en niet in de economie terechtkomt.
Alcohol lost je problemen niet op, maar dat doen melk en water ook niet.
Wat is jullie gezamenlijk bruto inkomen? Ik vind dit heel lastig rekenen. Ik zou tot max 4,5 x het verwachte toekomstige bruto inkomen gaan.
Alle reacties Link kopieren
Hier ook ongeveer 4000 netto inkomsten, twee kleine kinderen. We hebben een hypotheek rond de 240. Ik vind dit prima zo; we kunnen er goed van leven. We hebben geen dure hobby's en onze vakantie bestaat uit een midweekje landal ofzo dus kost ook niet zoveel. Wel hebben we beiden een auto, dus dat is een grote kostenpost qua benzine, onderhoud etc. Daarnaast proberen we te sparen. Dit lukt niet altijd zoveel als ik zou willen, maar we mogen denk ik niet klagen. Een hogere hypotheek zou ik niet willen; zoals het nu is, past het goed bij ons gezin.
Alle reacties Link kopieren
Wij zitten samen boven jullie netto inkomen maar zijn met onze hypotheek niet hoger gegaan dan 310000

Kunnen nu lekker sparen paar keer per jaar op vakantie en we kunnen over een paar jaar hopelijk beide een dag minder gaan werken.

Onze keuze is heel bewust geweest om niet een top hypotheek te nemen
Luister nou maar gewoon naar wat ik zeg!
Alle reacties Link kopieren
MinkeDeWit schreef:
15-05-2019 20:26
Wat is jullie gezamenlijk bruto inkomen? Ik vind dit heel lastig rekenen. Ik zou tot max 4,5 x het verwachte toekomstige bruto inkomen gaan.
Ongeveer 65.000 als we minder zijn gaan werken. Dat maal 4,5 is 292.000. Met dat inkomen zouden we 325.000 kunnen lenen. We staan nog wel aan het begin van onze carriere, maar ik ben wat huiverig om daarop te rekenen.
Het liefst zou ik ook zo laag mogelijke lasten hebben, tijdens de crisis riep ik het hardst dat ik later een hypotheek op een inkomen zou nemen, maar in de huidige markt en met de leennormen van tegenwoordig gaat dat gewoon niet. Dus nu is het de vraag hoe ver we willen gaan.
Wat voor hypotheek ga je dan nemen dat de bruto kosten zo hoog zijn?

Wij willen onze hypotheek openbreken maar gaan veel minder betalen.
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben nu 4500 netto inkomen en bruto hypotheeklasten van 1700 euro.
Als ik opnieuw zou kunnen kiezen zou ik voor een goedkoper huis gaan, want inmiddels:
- 2 kinderen op Kdv (1000 netto p.m.!)
- boodschappengeld bijna verdubbeld naar 600 door luiers, flesvoeding, fruit, verse groenten etc.
- en dan nog kosten voor kleding/kapper kinderen
- 265 euro energie/gas p.m.

En ik merk dat een groot huis fijn is, maar ik zou liever mijn geld uitgeven aan uitstapjes/vakanties met de kinderen (en dat zit er nu niet altijd in :| )
ik vind een bedrag van 1700 euro op jullie salaris fors.
Als de kinderen wat ouder zijn dan wil je misschien ook eens op vakantie en/of weekendjes weg.
Alle reacties Link kopieren
Kirsi schreef:
15-05-2019 20:34
Wij hebben nu 4500 netto inkomen en bruto hypotheeklasten van 1700 euro.
Als ik opnieuw zou kunnen kiezen zou ik voor een goedkoper huis gaan, want inmiddels:
- 2 kinderen op Kdv (1000 netto p.m.!)
- boodschappengeld bijna verdubbeld naar 600 door luiers, flesvoeding, fruit, verse groenten etc.
- en dan nog kosten voor kleding/kapper kinderen
- 265 euro energie/gas p.m.

En ik merk dat een groot huis fijn is, maar ik zou liever mijn geld uitgeven aan uitstapjes/vakanties met de kinderen (en dat zit er nu niet altijd in :| )
Poeh, die kinderopvang hakt er flink in inderdaad! Voor hoeveel dagen opvang is dat? En krijg je bij die inkomsten ook nog kinderbijslag enzo?
Alle reacties Link kopieren
Hoe is de verdeling van die 5K netto? 50/50 of eerder 70/30?

In het laatste geval: hoe voelt het als de 70% van het netto inkomen wegvalt (of achteruit gaat door bv WW of AO?). Dat voel je dan harder in je portemonnee dan wanneer het 50/50 is.

Conclusie: op basis van je gegevens echt geen zinnig woord over te zeggen. (En met bruto bedragen rekent makkelijker)
Je moet het leven niet te serieus nemen. Je overleeft het toch niet!
Zou bij deze financiële situatie denken aan een hypotheek van 350.000 tot 375.000.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven