Geld & Recht alle pijlers

Financiën apart

16-05-2019 07:29 153 berichten
Man en ik hebben besloten onze financiën te gaan scheiden
Verschillende rekeningen geopend. We hebben beide een betaal en spaarrekening en daarnaast is er een gezamenlijke en/of rekening.
Van die laatste gaan alle gezamenlijke kosten af. Spaargeld voor de kinderen. Op basis van geschiedenis hebben we een inschatting van de kosten gemaakt. Man legt 2/3 en ik 1/3 in.
Maar dan.
Hoe gaat het als we uiteten gaan, of wat gaan drinken. Cadeaus voor vrienden
We zijn nog even zoekende naar de verdeling van deze kosten. Hoe gaat dit bij andere?
Alle reacties Link kopieren
Jullie zijn getrouwd op HV?
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
Alle reacties Link kopieren
Ik deed dit met mijn ex ook en alle gezamenlijke kosten gingen van de gezamenlijke rekening, dus ook uit eten.

Ik vind het wel bijzonder dat jullie blijkbaar vanuit alles op een hoop naar deze manier gaan. Ik ben eigenlijk wel benieuwd waarom..
Wij hebben maar één rekening. Wat is de reden dat jullie dat willen gaan veranderen. Waar loop je tegenaan.
Wat is de reden dat jullie de financiën van scheiden?

Ik snap gescheiden financiën heel goed als je gaat samenwonen. Met de kennis van nu zou ik dat destijds ook gedaan hebben.

Maar als alles al op een hoop zit, lijkt het me een lastigere klus om het te gaan scheiden. Alles voor/van samen betaal je samen, alles voor je zelf betaal je zelf, lijkt mij. Maar dat is ook afhankelijk van de verhouding in inkomen en werk en zorg.
Gewoon per keer afstemmen: wie er geld voor over heeft betaalt. Of afspreken dat dit altijd uit de gezamenlijke pot komt. Of om de beurt.
Hangt een beetje af van wat jullie willen bereiken met deze verandering.
Hier hetzelfde. Voor etentjes oid. Dat gaat van de gezamenlijke rekening. We leggen niet alleen geld in voor alle vaste lasten maar ook voor leuke dingen en vakanties e.d.. Dat gaat dus allemaal van de gezamenlijke rekening. Ach en soms pak ik mijn eigen pas eens als we samen wat doen of doet hij dat. Hier een eigen zaak en dus logisch dat onze rekeningen gescheiden zijn. Mijn eigen rekening is meer voor de 'ik heb zin mezelf ziek te kopen aan kleren' oid. En mijn zakelijke rekening is voor mijn eigen kantoorkosten, facturen ed
anoniem_245179 wijzigde dit bericht op 16-05-2019 07:39
27.99% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
lisbeth schreef:
16-05-2019 07:29
Hoe gaat dit bij andere?
Getrouwd op HV om grote bezittingen te beschermen (huis, bedrijf, auto’s) maar dagelijkse inkomsten en uitgaven lopen via de gezamenlijke boedel.

En scheiden van de financiën zou hier automatisch scheiding van het huwelijk betekenen.
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
Alle reacties Link kopieren
Hoe dit bij anderen gaat? Nou niet eigenlijk. Wat een raar verhaal om na jaren, terwijl jullie samenwonen en kinderen hebben ineens de financiën te gaan scheiden. Jullie gaan ook de GvG omzetten in HV?
Alle reacties Link kopieren
Wij hadden dat eerst maar vonden het op een gegeven moment niet meer werkbaar met kinderen.
Alle reacties Link kopieren
Ik kan me dat nooit zo goed voorstellen. Het zou bij ons ook niet werken. Of er moeten heel zwaarwegende externe factoren zijn (zijn die er TO?).

Je bent samen 1 team, waarom dan gescheiden op bepaalde vlakken? Nadenken over wie-wat betaalt? het lijkt me vreselijk
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
16-05-2019 07:56
Ik kan me dat nooit zo goed voorstellen. Het zou bij ons ook niet werken. Of er moeten heel zwaarwegende externe factoren zijn (zijn die er TO?).

Je bent samen 1 team, waarom dan gescheiden op bepaalde vlakken? Nadenken over wie-wat betaalt? het lijkt me vreselijk
Precies dat. Daarom zouhet hier ook een voorbode van echtscheiding zijn. Twee individuen, maar wel een team. Al dat verrekenen, en je maar druk maken of het wel eerlijk is. Echt, voor geen goud
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
Ons huwelijk loopt niet op rolletjes. We zijn nog in discussie wel scheiden niet scheiden. 1 ding wat we in ieder geval nu willen regelen is gescheiden rekeningen en weten hoe we er financieel voor staan mocht het fout gaan.
Alle reacties Link kopieren
Maar als je in gemeenschap van goederen getrouwd bent maakt dat geen drol uit.
Alle reacties Link kopieren
Hier ook allebei eigen rekening en een gezamenlijke, hier word door beide een x bedrag per maand op gezet voor vaste lasten, benodigdheden voor ons zoontje en leuke dingen.
Eigen rekening voor leuke dingen voor onszelf en vind het fijn dat ik ook gewoon eens een cadeautje kan kopen zonder dat hij het meteen ziet. Ik spaar ook van mijn eigen rekening naar een eigen spaarrekening.

Niet getrouwd overigens.


Goed dat jullie kijken samen hoe het eventueel alleen zou zijn financiëel.
Sterkte, hopelijk komen jullie eruit.
Weet wat je zegt, maar zeg niet alles wat je weet
lucky82 schreef:
16-05-2019 08:09
Maar als je in gemeenschap van goederen getrouwd bent maakt dat geen drol uit.
Voor mij wel. Op dit punt wil ik voor een deel weten wat mijn financiën zijn. Zelf voor een deel verantwoordelijk zijn voor wat ik spaar en zelf verantwoordelijk zijn voor wat ik uitgeef
Alle reacties Link kopieren
Wij betalen alles samen, behalve de echt persoonlijke dingen als kleding, etentjes zonder partner en de kapper. We zouden ook alles samen kunnen doen, maar we vinden het fijn om nog een potje te hebben waar de ander echt niks mee te maken heeft. Als ik dan die te dure tas wil kopen dan is dat mijn zaak en gaat het niet ten koste van zijn budget. Zorguitgaven doen we wel samen omdat mijn vriend standaard veel meer kosten heeft en dat nogal scheef voelde, ondanks dat we allebei hetzelfde deel van ons salaris overmaakten naar de gezamenlijke rekening hield hij veel minder over voor leuke dingen dan ik. Cadeautjes doen we vaak samen, soms apart. Een cadeautje voor mijn collega zou ik apart doen, maar een cadeau voor vrienden doen we meestal samen, ook als maar een van ons naar de verjaardag gaat.

Edit: oh ik lees nu pas de reden. Ik hoop dat jullie er nog uitkomen TO!
gioia82 wijzigde dit bericht op 16-05-2019 08:16
4.40% gewijzigd
Wow, wat zie jij er vandaag geweldig uit!
Alle reacties Link kopieren
lisbeth schreef:
16-05-2019 08:05
Ons huwelijk loopt niet op rolletjes. We zijn nog in discussie wel scheiden niet scheiden. 1 ding wat we in ieder geval nu willen regelen is gescheiden rekeningen en weten hoe we er financieel voor staan mocht het fout gaan.
he bah
maar is een berekening op papier dan niet voldoende?
Jullie weten beiden wat je verdient, je kunt al uitrekenen (ongeveer) wie hoeveel alimentatie moet gaan betalen, wie toeslagen krijgt etc.

En daarnaast, en dan weet je of je het financieel redt/ of niet. En dan? houdt dat de scheiding tegen??
sterkte
Alle reacties Link kopieren
lisbeth schreef:
16-05-2019 08:05
Ons huwelijk loopt niet op rolletjes. We zijn nog in discussie wel scheiden niet scheiden. 1 ding wat we in ieder geval nu willen regelen is gescheiden rekeningen en weten hoe we er financieel voor staan mocht het fout gaan.
Ah, inderdaad een voorbode dus. Balen voor je. Maarwel nuttig om er bijte vertellen als je vraagt hoe het bij anderen gaat. Want het maakt best iets uit of je aan het ontvlechten bent, of juist onderweg naar samengaan.

Heel eerlijk gezegd denk ik dat jullie alleen goed beeld krijgen als jullie alles strikt scheiden, inclusief de woning. En dat willen jullie wellicht (nog) niet
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
Alle reacties Link kopieren
lisbeth schreef:
16-05-2019 08:14
Voor mij wel. Op dit punt wil ik voor een deel weten wat mijn financiën zijn. Zelf voor een deel verantwoordelijk zijn voor wat ik spaar en zelf verantwoordelijk zijn voor wat ik uitgeef
Zolang je maar voor ogen houdt dat dit zuiver conceptueel is. Je kan niets voor jezelf sparen of uitgeven in gvg
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
lilalinda schreef:
16-05-2019 08:15
he bah
maar is een berekening op papier dan niet voldoende?
Jullie weten beiden wat je verdient, je kunt al uitrekenen (ongeveer) wie hoeveel alimentatie moet gaan betalen, wie toeslagen krijgt etc.

En daarnaast, en dan weet je of je het financieel redt/ of niet. En dan? houdt dat de scheiding tegen??
sterkte
Nee het houdt absoluut geen scheiding tegen.
Die scheiding zou er ook komen als de financiën samen waren. Het is gewoon iets wat ik nu wil doen.
Gewoon als een soort geruststelling naar mezelf dat ik dat in ieder geval al geregeld heb. De rest is al zo’n puinhoop
JollyRider schreef:
16-05-2019 08:20
Ah, inderdaad een voorbode dus. Balen voor je. Maarwel nuttig om er bijte vertellen als je vraagt hoe het bij anderen gaat. Want het maakt best iets uit of je aan het ontvlechten bent, of juist onderweg naar samengaan.

Heel eerlijk gezegd denk ik dat jullie alleen goed beeld krijgen als jullie alles strikt scheiden, inclusief de woning. En dat willen jullie wellicht (nog) niet
We gaan wel al met een adviseur praten om te kijken wat onze mogelijkheden zijn mocht het fout gaan. Wie kan de woning betalen en wie niet etc
Alle reacties Link kopieren
lisbeth schreef:
16-05-2019 08:23
Nee het houdt absoluut geen scheiding tegen.
Die scheiding zou er ook komen als de financiën samen waren. Het is gewoon iets wat ik nu wil doen.
Gewoon als een soort geruststelling naar mezelf dat ik dat in ieder geval al geregeld heb. De rest is al zo’n puinhoop
:hug: klinkt als heel veel onverteld verdriet
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
Alle reacties Link kopieren
lisbeth schreef:
16-05-2019 08:24
We gaan wel al met een adviseur praten om te kijken wat onze mogelijkheden zijn mocht het fout gaan. Wie kan de woning betalen en wie niet etc
Verstandig. En bezoekook eens een advocaat. Alleen
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
Als ik uit eten ga betaal ik dat is duidelijk en kleding van mij is ook voor mijn kosten. Het was inderdaad meer het gezamenlijke glaasje wijn. We hebben voor 90% gezamenlijke vrienden dus die cadeaus
Zo’n zaken

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven