Geld & Recht alle pijlers

Financiën apart

16-05-2019 07:29 153 berichten
Man en ik hebben besloten onze financiën te gaan scheiden
Verschillende rekeningen geopend. We hebben beide een betaal en spaarrekening en daarnaast is er een gezamenlijke en/of rekening.
Van die laatste gaan alle gezamenlijke kosten af. Spaargeld voor de kinderen. Op basis van geschiedenis hebben we een inschatting van de kosten gemaakt. Man legt 2/3 en ik 1/3 in.
Maar dan.
Hoe gaat het als we uiteten gaan, of wat gaan drinken. Cadeaus voor vrienden
We zijn nog even zoekende naar de verdeling van deze kosten. Hoe gaat dit bij andere?
Alle reacties Link kopieren
lisbeth schreef:
16-05-2019 11:54
het alimentatie stuk hebben we besproken. omdat ik meer ga verdienen en man minder was nu het idee om beide niks te eisen. Ik eis nu niks maar man eist ook niks als hij straks minder verdient en ik meer. dat leek ons beide het eerlijkste.
Heeft het zin als ik nog reageer? Je weet vast al wat ik ga zeggen :)
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
JollyRider schreef:
16-05-2019 11:58
Heeft het zin als ik nog reageer? Je weet vast al wat ik ga zeggen :)
Dat ze dat dus moet bespreken en laten narekenen zonder man bij een advocaat. Alvast.

En TO en eventueel ex kunnen in een later stadium altijd herziening aanvragen mbt alimentatie. Als het echt zo is dat ze uiteindelijk net zo veel of meer verdient dan haar misschien aankomende ex? In beiden voordeel.
Alle reacties Link kopieren
Iedere afspraak die je nu maakt kan herzien worden. Kijk nietgek op als hij straks alsnog alimentatie vraagt bijvoorbeeld
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
alimentatie wordt zeker berekend hoor, dat heb ik aangevraagd. ik ben niet volledig naief ;-)
Alle reacties Link kopieren
lisbeth schreef:
16-05-2019 12:02
alimentatie wordt zeker berekend hoor, dat heb ik aangevraagd. ik ben niet volledig naief ;-)
Nee, maar mogelijk (!) iets aan de optimistische kant :)
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
JollyRider schreef:
16-05-2019 12:05
Nee, maar mogelijk (!) iets aan de optimistische kant :)
nee ik ben vanuit principe geen voorstander van partner alimentatie. als ik gescheiden ben wil ik liever zelf mijn broek ophouden. Ik weet dat er een heleboel logische redenen zijn voor partner alimentatie maar het is een trots dingetje. Daarbij is het bij ons ook nog zo dat als ik om te beginnen van hem alimentatie eis hij het later ook weer van mij kan eisen. en dan ben ik zelf de dupe ervan.
voor ons is het dus belangrijk om te weten wat ik in eerste instantie zou kunnen eisen. wat mijn salaris op termijn kan worden en wat zijn salaris in worst case wordt. en wat hij in zo'n geval van mij kan eisen. is dat vergelijkbaar dan zou ik zeggen streep erdoor anders blijf je heen en weer van elkaar eisen.
Alle reacties Link kopieren
Dat bedoel ik met optimisme. Hij kan alimentatie vragen ongeacht wat jij doet
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
wat ik tot nu toe heb begrepen is dat we in het covenant kunnen laten opnemen dat we beide niks eisen. dat zou dan ook rechtsgeldig moeten zijn
Alle reacties Link kopieren
lisbeth schreef:
16-05-2019 12:10
nee ik ben vanuit principe geen voorstander van partner alimentatie. als ik gescheiden ben wil ik liever zelf mijn broek ophouden. Ik weet dat er een heleboel logische redenen zijn voor partner alimentatie maar het is een trots dingetje. Daarbij is het bij ons ook nog zo dat als ik om te beginnen van hem alimentatie eis hij het later ook weer van mij kan eisen. en dan ben ik zelf de dupe ervan.
voor ons is het dus belangrijk om te weten wat ik in eerste instantie zou kunnen eisen. wat mijn salaris op termijn kan worden en wat zijn salaris in worst case wordt. en wat hij in zo'n geval van mij kan eisen. is dat vergelijkbaar dan zou ik zeggen streep erdoor anders blijf je heen en weer van elkaar eisen.
Het is niet zo dat als jij nu niks eist, hij later niks kan eisen he.
Zeker als hij ooit in de bijstand zou komen, hoe onvoorstelbaar dat ook lijkt, dan doet de gemeente het wel voor hem, omdat dat de regels zijn.
lisbeth schreef:
16-05-2019 11:55
het verschil is echter dat ik weet dat ik hem ooit zal evenaren of zelfs ooit zal overstijgen. dat zal misschien niet binnen drie jaar zijn maar dat kan op termijn wel gebeuren
Dat kun je nooit zeker zeggen wat de toekomst brengt.Een ongeluk of een ziekte kan altijd gebeuren.
Alle reacties Link kopieren
lisbeth schreef:
16-05-2019 12:15
wat ik tot nu toe heb begrepen is dat we in het covenant kunnen laten opnemen dat we beide niks eisen. dat zou dan ook rechtsgeldig moeten zijn
Dat is in ieder geval goed, datje op de rechtsgeldigheid van afspraken let. Hoe dan ook, sterkte er mee
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
Maar als,zoals je schreef,geld jullie beiden niet uitmaakt waarom dan eerst beginnen over gescheiden financiele rekeningen ed. Waarom dan moeilijk doen over partneralimentatie,je wilt het niet maar laat het wel berekenen want je weet maar nooit.
omdat het toch alijd goed is iets eerst te berekenen. Ik kan nu wel een inschatting maken maar weet nooit of dat echt klopt.
Alle reacties Link kopieren
poppiejoppie schreef:
16-05-2019 12:19
Dat kun je nooit zeker zeggen wat de toekomst brengt.Een ongeluk of een ziekte kan altijd gebeuren.
Inderdaad. Of werkloosheid op een leeftijd dat je niet zo makkelijk meer aan een nieuwe baan komt.

En als het dan bijstand wordt, dan kun je in je convenant hebben opgeschreven wat je maar wilt, maar dan geldt toch echt de onderhoudsplicht uit het burgerlijk wetboek. En als jullie er zelf niet uitkomen, verhaalt de gemeente het wel op jou.
Alle reacties Link kopieren
Ach verdomd, kwartje valt. Is dat de reden van de te verwachten omslag in de inkomsten? Hij zit in de ww en gaat geen baan meer vinden?
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
JollyRider schreef:
16-05-2019 12:32
Ach verdomd, kwartje valt. Is dat de reden van de te verwachten omslag in de inkomsten? Hij zit in de ww en gaat geen baan meer vinden?
nee hij heeft een ziekte
Alle reacties Link kopieren
lisbeth schreef:
16-05-2019 12:36
nee hij heeft een ziekte
Dat is, financieel gezien, vrij vergelijkbaar, maar voor jou minder kwetsbaar voor partneralimentatie
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
Vraag je wel even aan je advocaat of zon afspraak in het convenant rechtsgeldig is?
Enig idee op welke termijn zijn inkomen te laag gaat worden? Binnen de twaalf jaar?
Alle reacties Link kopieren
Je verdient 1/3e van wat je man nu verdient. Je zal zelf wel weten welke salarisstijgingen je verwacht maar dat is een fors gat om in te lopen!

Je man is ziek lees ik, maar werkt nu nog wel. Daarna zal hij ziektewet krijgen en daarna Wia. Weet je hoe hoog die uitkeringen zijn, waar hij naar terugvalt? En voor hoe lang?
En weet je zeker dat jij meer gaat verdienen dan dat? Is je man trouwens niet bijverzekerd tegen arbeidsongeschiktheid? In dat geval kan hij wellicht tot zijn pensioen tot 70% van zijn huidige salaris blijven ontvangen.

Ik snap je angst dat hij in worst case ook later alimentatie van jou kan vragen maar je hebt nu de hoogste kosten met nog kinderen thuis, moeten verhuizen, opnieuw beginnen. Daarnaast weet je dus niet of jouw salaris ooit veel uitstijgt boven zijn ziekte-uitkering. Misschien gaat het dan maar om peanuts voor nog een paar jaar, terwijl jij er nu op dit moment wel heel veel bij gebaat zou zijn. En bovendien: na een huwelijk voor elkaar zorgen werkt twee kanten op. Jij hebt thuis kunnen zitten en voor de kinderen kunnen zorgen, waarom dan niet een beetje voor hem zorgen als hij straks te ziek is. Dat is net zo goed ‘eerlijk’.

Hoe dan ook lijken jullie erg van een gevoel uit te gaan (passen jullie echt niet bij elkaar? ;) ).

Het helpt denk ik om eerst alle scenario’s heel helder en concreet uit te zoeken, vóór je elkaar allemaal dingen gaat toezeggen.
Bedjeindezon schreef:
16-05-2019 12:50
En bovendien: na een huwelijk voor elkaar zorgen werkt twee kanten op. Jij hebt thuis kunnen zitten en voor de kinderen kunnen zorgen, waarom dan niet een beetje voor hem zorgen als hij straks te ziek is. Dat is net zo goed ‘eerlijk’.
:worship:
Bedjeindezon schreef:
16-05-2019 12:50
Je verdient 1/3e van wat je man nu verdient. Je zal zelf wel weten welke salarisstijgingen je verwacht maar dat is een fors gat om in te lopen!

Je man is ziek lees ik, maar werkt nu nog wel. Daarna zal hij ziektewet krijgen en daarna Wia. Weet je hoe hoog die uitkeringen zijn, waar hij naar terugvalt? En voor hoe lang?
En weet je zeker dat jij meer gaat verdienen dan dat? Is je man trouwens niet bijverzekerd tegen arbeidsongeschiktheid? In dat geval kan hij wellicht tot zijn pensioen tot 70% van zijn huidige salaris blijven ontvangen.

Ik snap je angst dat hij in worst case ook later alimentatie van jou kan vragen maar je hebt nu de hoogste kosten met nog kinderen thuis, moeten verhuizen, opnieuw beginnen. Daarnaast weet je dus niet of jouw salaris ooit veel uitstijgt boven zijn ziekte-uitkering. Misschien gaat het dan maar om peanuts voor nog een paar jaar, terwijl jij er nu op dit moment wel heel veel bij gebaat zou zijn. En bovendien: na een huwelijk voor elkaar zorgen werkt twee kanten op. Jij hebt thuis kunnen zitten en voor de kinderen kunnen zorgen, waarom dan niet een beetje voor hem zorgen als hij straks te ziek is. Dat is net zo goed ‘eerlijk’.

Hoe dan ook lijken jullie erg van een gevoel uit te gaan (passen jullie echt niet bij elkaar? ;) ).

Het helpt denk ik om eerst alle scenario’s heel helder en concreet uit te zoeken, vóór je elkaar allemaal dingen gaat toezeggen.
Of man gaat aangepast werk doen. Een uitkering is niet een vaststaand feit.
Alle reacties Link kopieren
lise1985 schreef:
16-05-2019 13:03
Of man gaat aangepast werk doen. Een uitkering is niet een vaststaand feit.
Of je wordt net voor een rottig percentage afgekeurd en krijgt echt een lage uitkering, en aangepast werk vinden is geen een-tweetje.
Geen idee wat de man van TO heeft natuurlijk, maar een eeuwige uitkering van 70% krijg je tegenwoordig niet zomaar. En als man van TO nu veel verdient, wordt het ook nog afgetopt tot een x% van het maximum dagloon.
het is een zekerheid dat hij met zijn ziekte op termijn afgekeurd gaat worden. binnen een paar jaar voor een deel en op termijn volledig. wanneer op termijn is moeilijk te zeggen omdat zijn ziekte onvoorspelbaar is.
heel vervelend en dat is voor mij ergens een extra reden om geen alimentatie te eisen. Ik wil dat hij zolang hij nog kan kan sparen voor als zijn inkomsten minder worden.
ziek zijn is al erg genoeg en ik wil het niet erger maken met financiele eisen. Dat betekent misschien dat ik het de eerste jaren zwaarder heb maar ook dat verandert op termijn.
lisbeth schreef:
16-05-2019 13:41
het is een zekerheid dat hij met zijn ziekte op termijn afgekeurd gaat worden. binnen een paar jaar voor een deel en op termijn volledig. wanneer op termijn is moeilijk te zeggen omdat zijn ziekte onvoorspelbaar is.
heel vervelend en dat is voor mij ergens een extra reden om geen alimentatie te eisen. Ik wil dat hij zolang hij nog kan kan sparen voor als zijn inkomsten minder worden.
ziek zijn is al erg genoeg en ik wil het niet erger maken met financiele eisen. Dat betekent misschien dat ik het de eerste jaren zwaarder heb maar ook dat verandert op termijn.

Oh.. dus eigenlijk is het omgedraaid. Niet hij is berekenend en wil er wat uitslepen maar jij. Je zegt: hier heb je een paar maanden spaargeld, heel jammer dat je ziek bent maar denk maar niet dat ik nu voor jou ga betalen als we gaan scheiden (nadat hij jaren jou onderhouden heeft).

Ik snap weinig van jullie gedachten over ‘eerlijkheid’.
Alle reacties Link kopieren
lisbeth schreef:
16-05-2019 13:41
het is een zekerheid dat hij met zijn ziekte op termijn afgekeurd gaat worden. binnen een paar jaar voor een deel en op termijn volledig. wanneer op termijn is moeilijk te zeggen omdat zijn ziekte onvoorspelbaar is.
heel vervelend en dat is voor mij ergens een extra reden om geen alimentatie te eisen. Ik wil dat hij zolang hij nog kan kan sparen voor als zijn inkomsten minder worden.
ziek zijn is al erg genoeg en ik wil het niet erger maken met financiele eisen. Dat betekent misschien dat ik het de eerste jaren zwaarder heb maar ook dat verandert op termijn.
Mondelinge afspraken hebben absoluut geen waarde, hou daar rekening mee.
Jij wil geen alimentatie eisen. Wat als hij zich bedenkt als hij thuis zit en minder te besteden heeft? Rekening mee houden.
Maak een afspraak met een advocaat, alleen.
Voorlopig één spaarrekening ipv gescheiden rekeningen, goede beslissing.
Ga als de bliksem zorgen dat je inzicht krijgt in jullie financiën!
Life is short. Eat dessert first.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven