Geld & Recht alle pijlers

uitbetaling algemene heffingskorting klopt niet ?

16-05-2019 08:05 9 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik begrijp iets niet. Je kan de heffingskortingen uit laten betalen als je zelf weinig verdient en je partner voldoende afdraagt. Op een of andere manier heb ik dat al 2 jaar niet gekregen nadat ik mijn IB had gedaan. (we doen gezamenlijk aangifte) Voor ik de belastingdienst ga bellen, wellicht dat iemand hier weet waarom ik het niet krijg.

Ik ben geboren in 1971 (weet dat voor 1963 geen afbouw plaats vindt). Heb vorig jaar mijn eigen zaak beeindigd en kort gewerkt bij een bedrijf.

Inkomsten box 1 € 2956
IB € 263
Premie vv € 817

Heffingskortingen maximaal in aanmerking 1080.
Terug ontvangen 203.

Ik heb dus geen voorlopige teruggave gehad. Mijn man heeft > 10.000 IB betaald

Als ik niet had gewerkt had ik 755 (maximale algemene heffingskorting voor mijn leeftijd) ontvangen. Werken moet toch lonen ?
Alle reacties Link kopieren
https://financieel.infonu.nl/belasting/ ... rtner.html

Hier staat het allemaal
Je hebt nog teveel verdiend
Je hebt toch ook meer verdiend dan die 755,- dus dat loont dan toch?
Alle reacties Link kopieren
Die 755 zit toch gewoon in die 1080? Je inkomen krijg je feitelijk netto, want over die 2956 hoef je geen belasting te betalen dankzij je heffingskortingen. Dus in plaats van 755 met niks doen, krijg jij 2956 omdat je werkt.

Aanrechtsubsidie is voor mensen die te weinig verdienen om hun volledige heffingskorting te verreken, bij jou is dat niet het geval.
Just when the caterpillar thought the world was over, it became a butterfly
Alle reacties Link kopieren
Hoe meer je verdient, hoe minder algemene heffingskorting je krijgt, dat klopt gewoon, hoor. Werk loont inderdaad, maar niet in deze vorm.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren
In de eerste schijf betaal je 36,55% inkomstenbelasting. Bij jouw inkomen zou dat 1081 euro zijn. Je hebt maar 263 euro inkomstenbelasting betaald. Het verschil is 818 euro. Zit die 755 daar niet al in?
Alle reacties Link kopieren
@ Eze kijk eens naar het bedrag van de premie volksverzekeringen ;-)
Just when the caterpillar thought the world was over, it became a butterfly
Alle reacties Link kopieren
Loonheffing en premie vv berekend over je inkomen van €2956 = €1080.
Dat is dus ook meteen de maximale heffingskorting die in aanmerking genomen kan worden, dus per saldo hoefde je geen loonheffing te betalen.
Waarschijnlijk is er door je werkgever toch €203,00 ingehouden en die krijg je dus terug.

De €755 algemene heffingskorting voor minstverdienende partner staat hier los van en hier heb je geen recht op, omdat je met je eigen inkomen al boven de €755 aan heffingskorting zit.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven