Geld & Recht alle pijlers

hoeveel spaargeld na de aanschaf van een eerste huis?

16-05-2019 15:58 60 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn vriendin en ik zijn aan het kijken naar huizen. Mijn vriendin heeft een studieschuld en ik heb een spaarpot. We hebben beide nog een startersloon omdat we ook pas 25 zijn. We zouden ex studieschuld voor ongeveer 3 ton kunnen lenen maar omdat we ons niet willen vast zetten en niet willen liegen over de studieschuld gaan we maximaal voor 2,25 ton aan hypotheek nemen. Na het aanvullen met een gedeelte eigen vermogen komen we boven de 3 ton uit maar ik wil niet alles er in stoppen. We gaan op een plek wonen waar we waarschijnlijk beide een auto willen hebben en je wilt nog wat achter de hand houden voor het geval dat. Mijn vraag is dus hoeveel houden starters gemiddel achter de hand?
Zo laag zal je startersloon niet zijn als je 3 ton kan lenen.

Ik had na aankoop en verbouwing niks meer over. Maar ik kon ook geen 2,25 ton lenen als starter, ook niet met z'n tweetjes.
Ik denk dat er gemiddeld genomen weinig over is na een aankoop huis en bijbehorende verhuizing.
Alle reacties Link kopieren
Toen had ik nog twee euro op de spaarrekening staan. En met ieder extraatje (vakantiegeld, 13e maand) weer een stukje huis aangepakt of een poging tot tuinaanleg gedaan. Pas na het eerste jaar konden we weer geld opzij gaan zetten (en fingers crossed dat er geen auto, wasmachine of laptop eruit zou knallen).
Nee heb je, ja kun je krijgen
Alle reacties Link kopieren
Als je na de aankoop en verbouwing / inrichting en de auto's nog zo'n 10.000 over hebt, dan kun je wel wat tegenslagen aan. Zeker als je direct weer inzet op gaan sparen. Loondienst toch, beide?
Je moet erop te vertrouwen dat als hij bij je weg wil, hij heus wel weggaat. En tot die tijd is hij vrijwillig bij je. (Murrmurr)
Alle reacties Link kopieren
Eerste koophuis, nieuwbouw. Na de keuken, badkamer en tuin saldo (min)-1000,-

En dat bleef nog wel even zo want een nieuw huis is steeds nieuwe leuke dingen vinden 🙈

Als ik het over zou doen dan had ik graag een kleine buffer gehad van 2500,- ofzo, voor als de wasmachine, vaatwasser enz tegelijk stuk zouden gaan.
Alle reacties Link kopieren
Bij elkaar verdienen we ongeveer 4000 netto in de maand, dat is niet weinig maar het is ook niet super veel. De verdeling is gelijk. Dit is zonder bonussen meegenomen maar dat is ook variabel inkomen en dat hebben we dan ook niet opgegeven bij de hypotheek adviseur.

Er staat nu gezamenlijk ongeveer 65000 op spaarrekeningen dat is hoegenaamd allemaal van mij. Daarnaast komt er nog een belastingvrije ton van mijn ouders bij het kopen van het huis.

Maar ik vraag me af hoe slim het is om al je spaargeld in je huis te stoppen. Aan de ene kant gaan de lasten omlaag omdat je minder hypotheek hebt aan de andere kant is er niks om op terug te vallen als je even een maandje of twee geen baan hebt of er gaat iets stukt.
Als je zo aan het begin staat lijkt me het voldoende om geld te hebben om je wasmachine te vervangen als het nodig mocht zijn. Maar wèl gelijk gaan bouwen aan die buffer!
DeMessias schreef:
16-05-2019 16:08
Bij elkaar verdienen we ongeveer 4000 netto in de maand, dat is niet weinig maar het is ook niet super veel. De verdeling is gelijk. Dit is zonder bonussen meegenomen maar dat is ook variabel inkomen en dat hebben we dan ook niet opgegeven bij de hypotheek adviseur.

Er staat nu gezamenlijk ongeveer 65000 op spaarrekeningen dat is hoegenaamd allemaal van mij. Daarnaast komt er nog een belastingvrije ton van mijn ouders bij het kopen van het huis.

Maar ik vraag me af hoe slim het is om al je spaargeld in je huis te stoppen. Aan de ene kant gaan de lasten omlaag omdat je minder hypotheek hebt aan de andere kant is er niks om op terug te vallen als je even een maandje of twee geen baan hebt of er gaat iets stukt.

Nee, niet super veel. :roll:

Lijkt me echt moeilijk om dan wat te reserveren.
Lucifer2018 schreef:
16-05-2019 16:10
Nee, niet super veel. :roll:

Lijkt me echt moeilijk om dan wat te reserveren.

o_o :rofl:
Alle reacties Link kopieren
Lucifer2018 schreef:
16-05-2019 16:10
Nee, niet super veel.
dat niet super veel gaat over het inkomen. Als ik om mij heen kijk naar mensen uit mijn regio met mijn studie achtergrond dan is dat niet ver boven gemiddeld. Mijn vriendin zit voor haar studie achtergrond wellicht net iets onder gemiddeld. Dus nee niet super veel, het spaargeld daarentegen vind ik persoonlijk wel veel voor onze leeftijd.
DeMessias schreef:
16-05-2019 16:13
dat niet super veel gaat over het inkomen. Als ik om mij heen kijk naar mensen uit mijn regio met mijn studie achtergrond dan is dat niet ver boven gemiddeld. Mijn vriendin zit voor haar studie achtergrond wellicht net iets onder gemiddeld. Dus nee niet super veel, het spaargeld daarentegen vind ik persoonlijk wel veel voor onze leeftijd.

O ik dacht inderdaad dat je het spaargeld bedoelde.
Alle reacties Link kopieren
DeMessias schreef:
16-05-2019 16:08
Bij elkaar verdienen we ongeveer 4000 netto in de maand, dat is niet weinig maar het is ook niet super veel. De verdeling is gelijk. Dit is zonder bonussen meegenomen maar dat is ook variabel inkomen en dat hebben we dan ook niet opgegeven bij de hypotheek adviseur.

Er staat nu gezamenlijk ongeveer 65000 op spaarrekeningen dat is hoegenaamd allemaal van mij. Daarnaast komt er nog een belastingvrije ton van mijn ouders bij het kopen van het huis.

Maar ik vraag me af hoe slim het is om al je spaargeld in je huis te stoppen. Aan de ene kant gaan de lasten omlaag omdat je minder hypotheek hebt aan de andere kant is er niks om op terug te vallen als je even een maandje of twee geen baan hebt of er gaat iets stukt.
Hoe kun je zo zijn :rofl:
65k spaargeld en een ton van je ouders? Je bent zeker niet de stereotype starter dus volgens mij hoef je je zeker geen zorgen te maken. Ik zou 15k achter de hand houden in jouw geval. En goed in het contract verwerken dat bij een scheiding dat geld ook weer terug naar jou gaat,
DeMessias schreef:
16-05-2019 16:13
dat niet super veel gaat over het inkomen. Als ik om mij heen kijk naar mensen uit mijn regio met mijn studie achtergrond dan is dat niet ver boven gemiddeld. Mijn vriendin zit voor haar studie achtergrond wellicht net iets onder gemiddeld. Dus nee niet super veel, het spaargeld daarentegen vind ik persoonlijk wel veel voor onze leeftijd.
Het salaris is niks mis mee. Zeker niet als beginnende werkers.
En je hebt een megapot achter de hand.

En dat te samen daar kan je prima een flink huis mee kopen, verbouwen en wat over houden. Zat starters ( met veel lager inkomen) dromen hier van.
Alle reacties Link kopieren
Babette2017 schreef:
16-05-2019 16:18
Hoe kun je zo zijn :rofl:
65k spaargeld en een ton van je ouders? Je bent zeker niet de stereotype starter dus volgens mij hoef je je zeker geen zorgen te maken. Ik zou 15k achter de hand houden in jouw geval. En goed in het contract verwerken dat bij een scheiding dat geld ook weer terug naar jou gaat,
Ik weet zelf ook wel dat ik in een positie zit die niet normaal is. Maar dan kan ik toch nog steeds een vraag hebben over wat slim is. We laten inderdaad vastleggen bij de notaris wie wat betaald heeft aan het huis.
Alle reacties Link kopieren
Lucifer2018 schreef:
16-05-2019 16:19
Het salaris is niks mis mee. Zeker niet als beginnende werkers.
En je hebt een megapot achter de hand.

En dat te samen daar kan je prima een flink huis mee kopen, verbouwen en wat over houden. Zat starters ( met veel lager inkomen) dromen hier van.
We proberen een huis te kopen dat al zo goed als instap klaar is. Dit omdat vooral ik totaal onhandig ben, ik kan niet eens binnen een fatsoenlijke tijd een band plakken. De vraag is meer hoeveel moet je ongeveer achter de hand houden ik hoorde hier al 15k dat was ongeveer wat ik zelf ook al dacht.
Alle reacties Link kopieren
Lucifer2018 schreef:
16-05-2019 16:01
Zo laag zal je startersloon niet zijn als je 3 ton kan lenen.
Met 2 x 2500 Euro/maand kom je al ruim boven de 3 ton uit. En 2500 is een gemiddeld startsalaris voor een HBO-er. Of het slim is om je op zo'n jonge leeftijd zulke verplichtingen aan te gaan is weer wat anders. Ik zou eerst een paar lekker gaan huren (met alle flexibiliteit die daarbij hoort). 3 ton in een huis steken betekent dat er niet veel over is voor leuke dingen die bij die leeftijd horen.
anoniem_360188 wijzigde dit bericht op 16-05-2019 16:25
35.93% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
20000 achter de hand houden (moest er iets onverwacht gebeuren ivm het huis) en de rest gebruiken en de hypotheek zo laag mogelijk houden. Ik zou persoonlijk niet gaan voor een duurder huis, maar voor een lagere hypotheek.
Life is short. Eat dessert first.
doornroosje9 schreef:
16-05-2019 16:24
20000 achter de hand houden (moest er iets onverwacht gebeuren ivm het huis) en de rest gebruiken en de hypotheek zo laag mogelijk houden. Ik zou persoonlijk niet gaan voor een duurder huis, maar voor een lagere hypotheek.
Precies dit. Van een lagere hypotheek heb je veel meer plezier, zeker op lange termijn, mocht je hier blijven wonen dan kun je mogelijk uiteindelijk volledig hypotheekvrij wonen (als je aflost tenminste).
Alle reacties Link kopieren
JonathanStrange schreef:
16-05-2019 16:27
Precies dit. Van een lagere hypotheek heb je veel meer plezier, zeker op lange termijn, mocht je hier blijven wonen dan kun je mogelijk uiteindelijk volledig hypotheekvrij wonen (als je aflost tenminste).
Ja daarom nemen wij ook niet de maximale hypotheek. We willen naast wonen ook lekker leven.
Ik probeer mijn buffer op 5 cijfers te houden. Ik heb ook altijd apart voor het huis gespaard. Voor als er onderhoud nodig is, etc.

Ik zou nu niet de hoofdprijs gaan betalen voor een huis rond de drie ton, overigens. Als je net begint kun je in de meeste gevallen voor 250.000 een prima leuk eerste huis kopen waar ook nog wel een stel baby's in passen, indien nodig. Dat dikke volgende huis zou ik dan tijdens de volgende crisis aanschaffen.

In jouw geval zou ik denk ik zelfs proberen om 30.000 achter de hand te houden (of wat is dat bedrag waaronder je geen belasting betaalt). En de rest investeren in zaken als zonnepanelen en zo (het huis dus). Waardevermeerdering.
Alle reacties Link kopieren
DeMessias schreef:
16-05-2019 16:22
We proberen een huis te kopen dat al zo goed als instap klaar is. Dit omdat vooral ik totaal onhandig ben, ik kan niet eens binnen een fatsoenlijke tijd een band plakken. De vraag is meer hoeveel moet je ongeveer achter de hand houden ik hoorde hier al 15k dat was ongeveer wat ik zelf ook al dacht.

Als jij of je vriendin niets zelf kunnen, zou ik meer achter de hand houden. Dan moet je voor ieder onderhoud iemand laten komen en dat is duur. Ik zou 25.000 aanhouden.
Alle reacties Link kopieren
10000 achter de hand als je een andere auto aan moet schaffen. Die ton van je ouders in het huis stoppen en met de rest van het spaargeld de boel inrichten.
Goede startpositie hoor!
ik geef mn bek ook maar een douw
Wij hadden na verbouwen en inrichten hooguit 2000 euro over. Niet heel fijn maar daarna weer flink gaan sparen.
Maar wij hadden zeker geen 65.000 euro spaargeld plus een ton om in het huis te stoppen...
In jouw geval zou ik dus zeker een wat hogere buffer aanhouden, bv 15.000 euro.
Alle reacties Link kopieren
MarvelousMrsMaisel schreef:
16-05-2019 16:28
Ik probeer mijn buffer op 5 cijfers te houden. Ik heb ook altijd apart voor het huis gespaard. Voor als er onderhoud nodig is, etc.

Ik zou nu niet de hoofdprijs gaan betalen voor een huis rond de drie ton, overigens. Als je net begint kun je in de meeste gevallen voor 250.000 een prima leuk eerste huis kopen waar ook nog wel een stel baby's in passen, indien nodig. Dat dikke volgende huis zou ik dan tijdens de volgende crisis aanschaffen.

In jouw geval zou ik denk ik zelfs proberen om 30.000 achter de hand te houden (of wat is dat bedrag waaronder je geen belasting betaalt). En de rest investeren in zaken als zonnepanelen en zo (het huis dus). Waardevermeerdering.
Vermogens belasting ligt zonder partner op 30k ongeveer. Wij gaan een samenlevingscontract tekenen dus dan ligt het dubbel zo hoog, daarnaast gaat de studieschuld van het vermogen af dus zou ik sowieso geen vermogensbelasting meer gaan betalen. Wij willen een huis voor tussen de 250k-325k dat zou betekenen dat de hypotheek nooit hoger zal zijn dan 230k en dat is prima te betalen met ons inkomen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven