Geld & Recht alle pijlers

Huisbaas wekt op het randje van criminaliteit

17-05-2019 13:38 46 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik woon nu ongeveer 2 jaar in een zelfstandig appartement in de particuliere sector met een huisbaas die zich totaal niet aan de wet houd. Ik ben ongeveer een half jaar geleden ziek geworden en moest daarom stoppen met werken. Mijn financiële situatie is sinds dien een stuk slechter geworden. Ik leef nu van en bijstandsuitkering en ben bezig met een aanvraag voor een Wajong uitkering. De huisbaas heeft vlak na dat ik ziek werd de huur verhoogd met €257 en vlak daarna ging er iets fout bij de gemeente wat er op neer komt dat ik vier jaar belasting in een keer moest betalen en geen kwijtschelding kreeg. Ik zit nu dus in een situatie waarin ik bijna niet kan sparen om te verhuizen en ondanks dat ik al zeven jaar als woningzoekende sta ingeschreven voor een sociale huurwoning sta ik nog steeds maar op (gemiddeld) plek 350 van de 450 dit gaat dus de komende jaren niks opleveren. Mijn vraag is of iemand een idee heeft hoe ik mijn woonsituatie kan veranderen. Het meest logische zou zijn om naar de huurcommissie te gaan omdat ik recht heb op bijna een halvering van de huur. Het probleem is dat ik dan gewoon mijn huis uit gezet word. De huisbaas weet dat ik dat weet en dat ik daarom niet moeilijk ga doen. Hoe erg hij zich ook niet aan zijn afspraken houd. Hij weet dat hij alles kan flikken omdat hij de macht heeft. Met name twee buren van mij hebben heel erg moeilijk gedaan en zijn naar de huurcommissie gestapt. Zij hebben toen volgens het puntensysteem een grote verlaging van de huur gekregen. De huisbaas heeft ze toen meegedeeld dat ze over twee maanden hun huis uit moesten omdat hij de ruimte ergens anders voor ging gebruiken. Een week nadat ze weg waren had hij al een nieuwe huurder. Ze hebben dus twee maanden een normale huur gehad en daarna waren ze hun huis kwijt. Dit is geen optie voor mij. Ik kan in die tijd niet genoeg geld sparen om te verhuizen en verhuizen gaat mij überhaupt te zwaar worden op dit moment. Ik voel me alsof ik met mijn rug tegen de muur sta. Dit levert mij stress op die ik absoluut niet kan gebruiken op dit moment.
Hier is een lijstje van dingen wat de huisbaas allemaal verkeerd doet.

-Veel te hoge huur volgens het puntensysteem van de huurcommissie. Door het woningtekort krijgt hij toch wel huurders omdat het jaren duurt voordat je aan de beurt bent voor een sociale huurwoning.
-Doet geen reparties waar hij verantwoordelijk voor is. De kraan van mijn wasmachine gaat niet meer open na een reparatie aan de wasmachine. Ik zit nu mijn laatste geld uit te geven aan de wasserette terwijl ik gewoon een wasmachine heb. Ik kan het onmogelijk zelf repareren omdat de hoofdkraan achter een deur is die op slot zit. De reparatie duur max 15 minuten maar zijn klusjesman heeft het te druk volgens hem.
-Ik heb geen gasaansluiting terwijl ik daar wel voor betaal en het me al twee jaar beloofd word.
-Doet geen onderhoud. Ik kan geen tv en internet aanvragen omdat volgens Ziggo de signaalsterkte te zwak is (waarschijnlijk door een kabel die niet goed is aangelegd). Ik zit dus zonder tv en met een zwak wifi signaal van de buren. De elektra is te verouderd en ik zit op dezelfde groep als twee buren. Er zitten geen stoppen in de meterkast. Lampen flikkeren. Twee versterkers en de voeding van mijn pc is kapot gegaan hierdoor. Het is niet brandveilig en als ik aan het koken ben (elektrisch omdat ik nog steeds geen gas heb wat me beloof is en waar ik voor betaal) en mijn buren zijn allebei thuis dan slaat de aardlekschakelaar om.
-De servicekosten zijn veel te hoog namelijk €350 bij een huur van €600. Over servicekosten hoeft hij namelijk geen belasting te betalen maar hierdoor loop ik een heleboel huurtoeslag mis. Het is wettelijk niet toegestaan om zo’n hoog bedrag aan servicekosten te rekenen.
-Houd zich niet aan het contract. Daarin staat bijvoorbeeld dat hij verantwoordelijk is voor het schoonhouden en onderhoud aan de gemeenschappelijke ruimtes (hal). Hij heeft bovendien nog de brutaliteit om boos op ons te worden als het er niet netjes genoeg uit ziet.
-Heeft de huur met 257 verhoogd ook al was de huur daarvoor al te hoog volgens het puntensysteem. Hij wil niet zeggen welk deel van de verhoging bij de kale huur hoort en welk deel bij de service kosten. Hierdoor kan ik niet meer huurtoeslag aanvragen omdat ik dan het risico loop dat ik de teveel ontvangen toeslag terug moet betalen. Hij zou maanden geleden al een nieuw contract maken maar die krijg ik gewoon niet omdat hij zegt dat hij het te druk heeft.
-Ik moet altijd maar rekening houden met hem. Ik moest mijn hele inboedel verplaatsen omdat er een reparatie aan het plafond moest gebeuren. Door alle steigers die door mijn kamer geschoven werden is mijn nieuwe vloer kapot.
-Bij een reparatie in de gang hebben zijn klusjesmannen mijn voordeur geforceerd toen ik niet thuis was. Daarna hebben ze de deurpost weer een beetje aan elkaar gelijmd. (Je kan je wel voorstellen hoe naar het is als je thuis komt en je voordeur is ingetrapt). Dit gaven ze ook niet toe ook al was het duidelijk waardoor je toch bang bent dat er dingen in je huis missen.
-Hij heeft het contract zelf nooit getekend ook al heb ik hem daar al heel vaak om gevraagd. Nu kan hij overal onder uit komen omdat er nooit een geldig contract is geweest. Bovendien is het contract wat ik zelf heb moeten tekenen voor de woning van mijn buurman. Ik kwam er na een jaar achter dat ik overal een verkeerd huisnummer achterliet wat tot problemen leidde bij instanties.
Als ik hem er op wijs dat het belachelijk is dat hij zich niet aan de gemaakte afspraken houd omdat hij het te druk heeft word hij geïrriteerd en ik weet dat als ik door blijf drammen dat hij me gewoon mijn huis uit zet. Veel van zijn huurders hebben psychische problemen en staan onder bewind omdat hij samenwerkt met sociale werkers. Zij doen dus nooit moeilijk tegen de huisbaas. Hij is dus gewend dat iedereen het wel prima vind zo en wil gewoon geen gezeik. Het enige wat hij wel goed doet is dat hij zich dan netjes aan de twee maanden houd om mensen er uit te zetten als ze wel zeiken.
Wat kan ik doen om deze situatie te veranderen?
Alle reacties Link kopieren
Toch de huurcommissie denk ik en op zoek naar een andere woning. Dat is lastig, maar steek daar voorlopig je energie in
Diem huurders die zich binnen twee maanden hun huis uit hebben laten zetten hebben het niet slim aangepakt, ze hadden namelijk huurbescherming en het is niet toegestaan om om die reden de huur op te zeggen, dus je loopt helemaal geen gevaar, integendeel. De verhuurder heeft plichten en daar heeft hij zich maar aan te houden en doet hij dat niet dan kan je weer naar de huurcommissie stappen en het recht laten trekken, trekt hij zich daar niets van aan dan kan je altijd nog pro deo naar de rechter. Laat je niet ringeloren door dat figuur, hij maakt misbruik van jouw onwetendheid.
Echt, je bent bang om niets
Ik zou ook alles op alles zetten om een andere woning te vinden. Je kunt een juridische strijd aangaan met deze huisbaas maar dan moet je een lange adem hebben. Je bent waarschijnlijk beter af als je daar zo snel mogelijk weggaat.

Kun je niet gaan wonen in een plaats waar de wachtlijsten minder lang zijn?
Zijn er in jouw regio geen sociale huurwoningen via loting te krijgen?
Huren bij een andere particulier? Lastig natuurlijk met weinig inkomen, maar toch maar proberen.
Tijdelijk bij familie of vrienden inwonen?
Alle reacties Link kopieren
Wow wat heftig. Als ik het goed heb onthouden van een paar rechtvakken van mijn studie mag een verhuurder jou er niet zomaar uitzetten omdat zijn plannen zijn gewijzigd. Maar als je wil weten wat je rechten zijn en hoe je hier op een goede manier uit kan komen met je huurbaas zou ik even het juridisch loket raadplegen. Dit is gratis en kan misschien zelfs wel online. Zij kunnen je helpen met wat je verder moet doen.
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... escherming
Alle reacties Link kopieren
Vooropgesteld, ik ken je situatie niet, weet niet hoe oud je bent etc.
Maar ik zou denken aan:
- elders gaan wonen, bij ouders of een vriend(in)
- kleiner gaan wonen, studentenflat?
- andere stad kiezen

Huurcommisie houdt geen stand, want jij woont daar niet eens. Geen contract en ander huisnummer

Rot situatie!
hij kan je er niet uitzetten. Dus als hij dreigt gewoon niet luisteren, dan zal hij naar de rechter moeten en met die exorbitante huurprijs staat hij er niet best op.
Bel eens met de woonbond
Hier kan je per direct een goede woning huren, vaak voor een goede prijs. Je moet wel in het westen willen wonen.

https://directwonen.nl/
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
17-05-2019 13:56
Vooropgesteld, ik ken je situatie niet, weet niet hoe oud je bent etc.
Maar ik zou denken aan:
- elders gaan wonen, bij ouders of een vriend(in)
- kleiner gaan wonen, studentenflat?
- andere stad kiezen

Huurcommisie houdt geen stand, want jij woont daar niet eens. Geen contract en ander huisnummer

Rot situatie!
Dit.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Je voldoet vast aan de criteria om van rechtswege een huurcontract te hebben.
En ik kan me niet voorstellen dat de andere huurders daadwerkelijk hadden hoeven verhuizen als er een kort geding was geweest - zeker niet nu na hen weer andere huurders kwamen.

Maar goed, het kost vooral veel negatieve energie. Als je niet gebonden bent aan de regio, kun je dan niet ergens anders heen?
Natuurlijk kun je dit aanvechten, en sta je in je recht. Maar dit soort huisjesmelkers hebben echt nog wel andere methoden om TO het leven zuur te maken. Beter kies je eieren voor je geld. Dit klinkt bovendien niet bepaald als een droomwoning die het vechten waard is.
Alle reacties Link kopieren
Zo’n huurbaas hadden wij ook. Alleen jij bent als huurder heel goed beschermd. Hij kan wel de boek flessen: laat hem maar: hij kan je er niet zomaar uitzetten hoor.
Juist doordat iedereen hem maar laat begaan kan hij lekker doorgaan met zijn valse praktijken.
Dus gewoon die huurcommissie inschakelen en als er gevaarlijke situaties zijn ook bouw- en woningtoezicht.
Heb je alle gebreken wel eerst volgens de eisen van de huurcommissie gemeld bij de verhuurder?
Heb je geprotesteerd tegen de huurverhoging? Daar zit een namelijk ook een maximaal percentage aan. Dus als ie per 1 juni ingaat: bezwaar aantekenen.

Hij kan dreigen en doen wat ie wil: hij kan jou er echt niet zomaar uitzetten.
En verder zoveel mogelijk verder gaan zoeken. Kijk desnoods ook op Kamernet en op fb bij pagina’s met kamers. Er komen vaak genoeg kamers voorbij in huizen met nog maar 1 of 2 andere huisgenoten en studio’s. Niet ideaal maar beter dan dit.
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
Al aan anti kraak gedacht?
Alle reacties Link kopieren
RikM schreef:
17-05-2019 14:04
Natuurlijk kun je dit aanvechten, en sta je in je recht. Maar dit soort huisjesmelkers hebben echt nog wel andere methoden om TO het leven zuur te maken. Beter kies je eieren voor je geld. Dit klinkt bovendien niet bepaald als een droomwoning die het vechten waard is.
ja, heel fout, maar dat is ook mijn ervaring. Dit soort types heeft altijd een handjevol "achterneven" die je wel even willen helpen verhuizen
Ik ben een schijterd
Je bent voorlopig afhankelijk van bijstanduitkering daarom moet je rekening mee houden dat je een geldig gemeente inschrijfadres hebt voor huurwoning.
anoniem_380666 wijzigde dit bericht op 17-05-2019 14:07
3.07% gewijzigd
Hij heeft het contract zelf nooit getekend ook al heb ik hem daar al heel vaak om gevraagd. Nu kan hij overal onder uit komen omdat er nooit een geldig contract is geweest


Er is dus helemaal geen contract. Jij hebt dat laten gebeuren. Jij bent daar ingetrokken en geld over gemaakt terwijl er geen getekend huurcontract is.

Net als dat je geen duidelijke splitsing hebt van de huur en de servicekosten. Ergens is iets mis gegaan bij de gemeente maar jij moet nu veel geld terug betalen. ect.

Niet om vervelend te doen maar dit zijn hele dure lessen voor dingen niet goed zelf regelen.

Je kan niet bij de huurcommissie terecht denk ik op deze manier, je hebt niet eens een contract.
En geen geld en fut om daar eerst juridische een zaak van te maken.

Ik zou in jouw geval kijken waar je elders kan gaan wonen. Daar mijn energie in stoppen.
anoniem_370013 wijzigde dit bericht op 17-05-2019 14:10
0.23% gewijzigd
lilalinda schreef:
17-05-2019 14:05
ja, heel fout, maar dat is ook mijn ervaring. Dit soort types heeft altijd een handjevol "achterneven" die je wel even willen helpen verhuizen
Ik ben een schijterd

Nou ja, schijterd... Pick your battles. En TO heeft zo te lezen wel genoeg aan haar hoofd. Als je ziek bent heb je weinig zin om een felle strijd aan te gaan met een halve crimineel. Daarvoor moet je heel sterk in je schoenen staan.
suzyqfive schreef:
17-05-2019 14:04
Zo’n huurbaas hadden wij ook. Alleen jij bent als huurder heel goed beschermd. Hij kan wel de boek flessen: laat hem maar: hij kan je er niet zomaar uitzetten hoor.
Juist doordat iedereen hem maar laat begaan kan hij lekker doorgaan met zijn valse praktijken.
Dus gewoon die huurcommissie inschakelen en als er gevaarlijke situaties zijn ook bouw- en woningtoezicht.
Heb je alle gebreken wel eerst volgens de eisen van de huurcommissie gemeld bij de verhuurder?
Heb je geprotesteerd tegen de huurverhoging? Daar zit een namelijk ook een maximaal percentage aan. Dus als ie per 1 juni ingaat: bezwaar aantekenen.

Hij kan dreigen en doen wat ie wil: hij kan jou er echt niet zomaar uitzetten.
En verder zoveel mogelijk verder gaan zoeken. Kijk desnoods ook op Kamernet en op fb bij pagina’s met kamers. Er komen vaak genoeg kamers voorbij in huizen met nog maar 1 of 2 andere huisgenoten en studio’s. Niet ideaal maar beter dan dit.

TO heeft geen contract. Deze huurbaas heeft nooit dat getekend.
Ze zou dan eerst moeten aanvechten dat ze een huurder is , via een rechtzaak waarschijnlijk. Dan daarmee de uitzetting aanvechten. Zonder geld en met een ziekte.
En met een engnek als huurbaas.
Lucifer2018 schreef:
17-05-2019 14:07
Hij heeft het contract zelf nooit getekend ook al heb ik hem daar al heel vaak om gevraagd. Nu kan hij overal onder uit komen omdat er nooit een geldig contract is geweest


Er is dus helemaal geen contract. Jij hebt dat laten gebeuren. Jij bent daar ingetrokken en geld over gemaakt terwijl er geen getekend huurcontract is.

Net als dat je geen duidelijke splitsing hebt van de huur en de servicekosten. Ergens is iets mis gegaan bij de gemeente maar jij moet nu veel geld terug betalen. ect.

Niet om vervelend te doen maar dit zijn hele dure lessen voor dingen niet goed zelf regelen.

Je kan niet bij de huurcommissie terecht denk ik op deze manier, je hebt niet eens een contract.
En geen geld en fut om daar eerst juridische een zaak van te maken.

Ik zou in jouw geval kijken waar je elders kan gaan wonen. Daar mijn energie in stoppen.
Haar bankafschriften met het bewijs dat zij maandelijks de huur betaald heeft is genoeg om huurbescherming te hebben/krijgen.

Ook de brief waar de exorbitante huurverhoging in staat is bewijs.

Je maakt haar bang en dat is nergens voor nodig.
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
17-05-2019 14:05
ja, heel fout, maar dat is ook mijn ervaring. Dit soort types heeft altijd een handjevol "achterneven" die je wel even willen helpen verhuizen
Ik ben een schijterd
O ja, ik ben om minder verhuisd, had toen ook zo'n enge huisbaas. Was overigens een vrouw, maar wel heel intimiderend en met een doodenge vriend.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren
Lucifer2018 schreef:
17-05-2019 14:07
Hij heeft het contract zelf nooit getekend ook al heb ik hem daar al heel vaak om gevraagd. Nu kan hij overal onder uit komen omdat er nooit een geldig contract is geweest


Er is dus helemaal geen contract. Jij hebt dat laten gebeuren. Jij bent daar ingetrokken en geld over gemaakt terwijl er geen getekend huurcontract is.

Net als dat je geen duidelijke splitsing hebt van de huur en de servicekosten. Ergens is iets mis gegaan bij de gemeente maar jij moet nu veel geld terug betalen. ect.

Niet om vervelend te doen maar dit zijn hele dure lessen voor dingen niet goed zelf regelen.

Je kan niet bij de huurcommissie terecht denk ik op deze manier, je hebt niet eens een contract.
En geen geld en fut om daar eerst juridische een zaak van te maken.

Ik zou in jouw geval kijken waar je elders kan gaan wonen. Daar mijn energie in stoppen.
Als TO kan aantonen dat zij iedere maand huur heeft betaald dan heeft zij gewoon een geldige huurovereenkomst hoor.
Some cause happiness wherever they go, others whenever they go. (Oscar Wilde)
Cateautje schreef:
17-05-2019 13:53
Diem huurders die zich binnen twee maanden hun huis uit hebben laten zetten hebben het niet slim aangepakt, ze hadden namelijk huurbescherming en het is niet toegestaan om om die reden de huur op te zeggen, dus je loopt helemaal geen gevaar, integendeel. De verhuurder heeft plichten en daar heeft hij zich maar aan te houden en doet hij dat niet dan kan je weer naar de huurcommissie stappen en het recht laten trekken, trekt hij zich daar niets van aan dan kan je altijd nog pro deo naar de rechter. Laat je niet ringeloren door dat figuur, hij maakt misbruik van jouw onwetendheid.
Echt, je bent bang om niets
Dat idee heb ik ook.
Tenzij hij toevallig prins Bernard heet, dan heb je inderdaad weinig opties.
Maar stel nou dat ze zich er niet uit laat zetten. Dan zit ze nog steeds met een veel te hoge huur, zonder gas, geen wasmachineaansluiting, geen tv en internet, een kapotte voordeur, kapotte vloer, enz. enz. Voordat het daar prettig wonen wordt ben je jaaaren verder. Als het al lukt.
RikM schreef:
17-05-2019 14:43
Maar stel nou dat ze zich er niet uit laat zetten. Dan zit ze nog steeds met een veel te hoge huur, zonder gas, geen wasmachineaansluiting, geen tv en internet, een kapotte voordeur, kapotte vloer, enz. enz. Voordat het daar prettig wonen wordt ben je jaaaren verder. Als het al lukt.
Daar kan ze de woonbond voor inschakelen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven