Geld & Recht alle pijlers

Berekening verlofdagen van fulltime naar parttime

20-05-2019 13:17 29 berichten
Alle reacties Link kopieren
Vanaf 1 juni ga ik parttime werken 3 dagen van 8 uur. Nu heb ik een nieuw verlofoverzicht van dit jaar gehad en hierop staat dat ik nog 192 uur heb, maar volgens mij klopt dit niet. Ik hebt als volgt gerekend:

Bij fulltime werken (40 uur) krijg ik 28 dagen vakantie per jaar, dat is 224 uur per jaar. 224(uur):12(maanden)=18,67(uur per maand

Januari tot en met mei heb ik fulltime gewerkt (inclusief zwangerschapsverlof).18,67(uur per maand) *5(maanden) =93,34(totaal eerste 5 maanden fulltime)

Na mijn zwangerschapsverlof ga ik 3 dagen per week werken. 224(uur):5(dagen fulltime)=44,8(uur)
44,8(uur)*3(dagen parttime) =134,4(uur per jaar parttime)
134,4 (uur per jaar parttime): 12(maanden in jaar)=11,2(uren per maand)
11,2(uren per maand) *7(maanden resterend)= 78,4(uren)

93,4(uren eerste 5 maanden fulltime)+ 78,4 (uren overige 7 maanden parttime) =171,8 uur kom ik dan op uit voor dit jaar.

Daarnaast had ik nog 5 dagen over van vorig jaar is 40 uur. 171,8(+40(uren resterend 2018)=211,8 uur.

Alleen in mijn verlofoverzicht van mijn werk staan 192 uur. Reken ik nou verkeerd? Of zit mijn werk fout?
Alle reacties Link kopieren
Je hebt vast ook al verlof opgenomen of de verplichte vakantiedagen er niet afgehaald?
Alle reacties Link kopieren
Je rekent goed volgens mij. Vraag het even na, dan kunnen ze eventueel uitleggen wat er gebeurd is.
Sometimes I question my sanity, but the unicorn and gummy bears tell me I’m fine!
Alle reacties Link kopieren
Je berekening lijkt te kloppen. Maar omdat je het hebt over het aantal uur dat je nog over hebt: heb je niet al vakantiedagen opgenomen dit jaar die al zijn afgetrokken van je verlofoverzicht?
Of verplicht vrije dagen/collectieve verlofdagen die hierin al zijn meegenomen?
Alle reacties Link kopieren
Is jullie personeelsadministratie zo lastig benaderbaar? Dat zou wel heel jammer zijn, en ook verklaren waarom je de vraag hier op een forum neerlegt, in plaats van daar.
Alle reacties Link kopieren
Je rekent met gemiddelde uren per maand aangezien je rekent door 12, echter als jij ma, di bijvoorbeeld niet werkt en dat zijn de laatste twee werkdagen van het jaar klopt het al niet.

Je moet uitrekenen hoeveel dagen je effectief kan werken volgens je rooster en aan de hand daarvan rekenen met je verlof. Dus werkelijke uren in plaats van gemiddelde uren.
Internagelaktisch
Precies, er vallen ook werkdagen af, zoals 1 januari of tweede paasdag. Die zitten meer aan het begin van het jaar. Hoewel dat verhoudingsgewijs natuurlijk nooit zoveel uit kan verschillen.
Je rekent goed. Ik kom met jouw gegevens op even veel uren te maken. Wanneer de feestdagen vallen maakt niets uit voor de vakantiedagen. Want als je uren pakt ipv dagen kom je in dit geval hetzelfde uit.
Alle reacties Link kopieren
Zeilboot76 schreef:
20-05-2019 14:05
Je rekent goed. Ik kom met jouw gegevens op even veel uren te maken. Wanneer de feestdagen vallen maakt niets uit voor de vakantiedagen. Want als je uren pakt ipv dagen kom je in dit geval hetzelfde uit.
Tuurlijk wel. Als er feestdagen af gaan zijn die zowel qua uren als dagen hetzelfde. Kerst is toch geen 5 uur op 1e kerstdag en 6 op 2e?
Alle reacties Link kopieren
Kattenkop schreef:
20-05-2019 13:23
Je hebt vast ook al verlof opgenomen of de verplichte vakantiedagen er niet afgehaald?
Ik heb nog helemaal geen verlof opgenomen. En verplichte vakantiedagen gaat niet van de 28 dagen af.

Enige wat ik dit jaar heb gehad is zwangerschapsverlof.
Alle reacties Link kopieren
Maaique schreef:
20-05-2019 13:48
Je rekent met gemiddelde uren per maand aangezien je rekent door 12, echter als jij ma, di bijvoorbeeld niet werkt en dat zijn de laatste twee werkdagen van het jaar klopt het al niet.

Je moet uitrekenen hoeveel dagen je effectief kan werken volgens je rooster en aan de hand daarvan rekenen met je verlof. Dus werkelijke uren in plaats van gemiddelde uren.
Dat is een goeie ik ga het nog eens op die manier uitrekenen
Nee, feestdagen gaan niet van je vakantiedagen af. Maar je totaal van 224 uur per jaar is toch gebaseerd op het aantal werkdagen per jaar, en van daaruit in verhouding verder gerekend?
Waarom vraag je het niet op je werk
Alle reacties Link kopieren
Baby12345 schreef:
20-05-2019 16:56
Dat is een goeie ik ga het nog eens op die manier uitrekenen
Het is mn baan ;) Soort van..
Internagelaktisch
Kattenkop schreef:
20-05-2019 14:32
Tuurlijk wel. Als er feestdagen af gaan zijn die zowel qua uren als dagen hetzelfde. Kerst is toch geen 5 uur op 1e kerstdag en 6 op 2e?
Je hoeft voor die dagen geen verlof op te nemen tenzij in de cao anders bepaald. Normaal krijg je uren toegekend voor een heel jaar op fulltime basis. Deze uren deel je door de voltijd uren x de partime uren. Ik ben nog nooit (buiten de zorg) geen andere manier tegen gekomen.
Alle reacties Link kopieren
Niet je vraag, maar mag ik vragen wat je motivatie is om meteen aanpassing van je contract te vragen ipv eerst ouderschapsverlof in te zetten?
Alle reacties Link kopieren
Zijn het allemaal vakantie uren, of ook ATV uren?
Bij ons is fulltime werken op papier 38 uur, maar in de praktijk ben je 40 uur aanwezig. Hierdoor bouw je op wekelijks 2 ATV uren op (op jaarbasis 13 ATV dagen).
Echter; in je zwangerschapsverlof bouw je dit niet op (want je maakt die extra uren niet) en wordt dit dus naar rato verrekend.
Komt er dan op neer dat er iets in mindering wordt gebracht op je verlofsaldo.
piepp wijzigde dit bericht op 20-05-2019 21:00
0.48% gewijzigd
lisa_ schreef:
20-05-2019 17:06
Waarom vraag je het niet op je werk
Het is toch fijn om alvast een beetje voorgerekend te hebben als je zo’n vraag gaat stellen?
Alle reacties Link kopieren
De manier van Maaique klopt niet. Je rekent goed.
Maar er kan van alles aan de hand zijn. De verklaring van piepp bijv. Of misschien zijn er dagen vervallen? Ik zou gewoon vragen hoe zijn de opgegeven uren verklaren en dat vergelijken.
Alle reacties Link kopieren
@zeilboot in mijn cao staat niks idd over dat feestdagen verplichte dagen zijn die je moet opnemen, die krijg je als het ware.

@erizito ouderschapsverlof hebben ze op mijn werk afgeschaft. Je krijg nu 1000 euro als je een baby krijgt en daarmee hebben ze ouderschapsverlof afgeschaft... zomaar ineens.

@piepp wij hebben geen ATV dagen helaas.

@nitflex idd wat voorkennis hebben voordat ik het aan mijn werk vraag. Vindt ik altijd wel fijn 😉
Alle reacties Link kopieren
Baby12345 schreef:
20-05-2019 23:28
@erizito ouderschapsverlof hebben ze op mijn werk afgeschaft. Je krijg nu 1000 euro als je een baby krijgt en daarmee hebben ze ouderschapsverlof afgeschaft... zomaar ineens.
.
Krijgen nieuwe vaders die 1000 euro ook? Anders is het discriminatie. :sarcastic:

(Onbetaald) ouderschapsverlof is een wettelijk recht, een werkgever kan dat voor zover ik weet niet zomaar afschaffen. Tenminste in Nederland. Lees dit ook eens.
Alle reacties Link kopieren
erizito schreef:
21-05-2019 05:00
.
Krijgen nieuwe vaders die 1000 euro ook? Anders is het discriminatie. :sarcastic:

(Onbetaald) ouderschapsverlof is een wettelijk recht, een werkgever kan dat voor zover ik weet niet zomaar afschaffen. Tenminste in Nederland. Lees dit ook eens.
Ja de mannen krijgen dat ook.

Ik dacht inderdaad dat dat ook niet mocht...maar ze zeiden toen het is afgeschaft, klaar...
Alle reacties Link kopieren
Zou toch ff navragen van ouderschapsverlof (en ook je verlof natuurlijk).
Bij mijn man op het werk waren ze ook niet echt blij met de vraag voor ouderschapsverlof. Geen enkele man op het werk heeft het.
Maar goed hij werkt nu 32 uur, ik 24 uur. Na mijn ouderschapsverlof ga ik ook weer 32 uur werken. De kinderen zijn iets groter, ik vind mijn werk leuk en iets meer inkomen is ook niet verkeerd.
Alle reacties Link kopieren
Baby12345 schreef:
21-05-2019 09:21
Ja de mannen krijgen dat ook.

Ik dacht inderdaad dat dat ook niet mocht...maar ze zeiden toen het is afgeschaft, klaar...
Ouderschapsverlof is een wettelijk recht en dat kan de werkgever helemaal niet “afschaffen”. Dat is net zoiets als dat de werkgever zegt “wij doen niet meer aan vakantiegeld” of “wij werken voortaan 60 uur per week”.

Als je ouderschapsverlof opneemt in plaats van minder uren te gaan werken, dan heb je ook bepaalde rechten. Stel bijvoorbeeld dat jij jouw baan kwijt raakt tijdens het verlof of langdurig ziek wordt, dan heb je recht op een uitkering op basis van je oude volledige salaris. Door geen aanspraak te maken op ouderschapsverlof, laat je dus ook alle rechten schieten die daarbij horen.

Ik weet natuurlijk niet hoe belangrijk deze baan voor jou is, maar ik zou er wel een juridische strijd voor over hebben om voor mijn wettelijke rechten (en die van alle collega’s) op te komen.
Alle reacties Link kopieren
Volgens mij bouw je geen verlof op over je zwangerschapsverlof.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven