Geld & Recht alle pijlers

Low / no buy challenge

20-05-2019 18:48 1677 berichten
Alle reacties Link kopieren
Het vorige deel zit alweer vol. Om elkaar te blijven stimuleren aan de challenge mee te doen, heb ik een nieuw topic geopend. Omdat het voor mij geen strikte no buy is, heb ik de titel aangepast. Het staat iedereen vrij om de challenge in te vullen zoals je zelf fijn of nodig vind.

Hierbij een link naar het vorige deel.
In this mad house we must all survive
Alle reacties Link kopieren
Ik moet wel eerlijk zeggen, dat als bijvoorbeeld bepaalde groenten in de aanbieding zijn die we lekker vinden, we die wel eens halen. Maar het is niet zo dat we ineens overgaan op risotto terwijl we dat nooit eten, maar wel in de aanbieding is.
In this mad house we must all survive
Alle reacties Link kopieren
Yes, ik ben er ook weer bij!

Ik haal mijn boodschappen overal en nergens vandaan. Bij de PLUS als mijn zoon daar weer aan het werk is, bij de Aldi als ik haast heb en waar dan ook als ik in de buurt ben om leuke aanbiedingen te scoren.

Ik ben weer knoerthard aan het werk en dan heb ik erg weinig tijd om geld uit te geven. Alhoewel: mijn zoon heeft gisteren nieuwe schoenen besteld, telt dat ook? Zijn oude waren helemaal stuk.

Eten doe ik grotendeels uit de keldervoorraad en diepvries en van de gemakkelijke soort als ik haast heb.
Alle reacties Link kopieren
Ik maak ook een boodschappen/menulijstje. Wij doen boodschappen voor heel de week. 1x aardappels, vlees, groente. Verder meer schotels, rijst, bami, pasta, wraps, Chili con carne, gevulde paprika dat soort dingen. Ga altijd eerst de kastjes langs en kijk of ik dingen kan combineren om te voorkomen dat we eten moeten weggooien. Bijv. voor pasta gebruik ik half doosje champignons, dan gaat de andere helft in een omelet o.i.d.

Letten goed op de prijzen. Maar kopen overigens wel gewoon fris, drank, een koekje bij de koffie, op zondag een lekker broodje, blok kaas. Worden anders erg chagrijnig als dat soort dingen niet in huis zijn, bezuinig liever op iets anders. :mrgreen:
Alle reacties Link kopieren
Boodschappenlijstjes is hier 50/50. Wel let ik altijd op de aanbiedingen en koop ook enkel wat ik vaak eet of eens uit wil proberen. Ik ga geen dingen eten die ik niet lekker vind omdat het goedkoop is ofzo.
Wij maken geen boodschappenlijstje. We bedenken in de winkel wat we de komende week willen eten. We kopen voor maximaal 6 dagen, want bij kopen voor 7 dagen hielden we vrijwel altijd wat over. Er is altijd wel een dag die anders loopt dan je denkt, je eet niet thuis of je haalt wat of je eet iets uit de vriezer of je hebt geen zin in koken en eet dus brood/soep/een omelet (dat zijn standaard dingen die altijd in huis zijn).

Voordat we naar de winkel gaan kijken we grofweg wat van onze voorraad aangevuld moet worden, bijv hoeveel boter is er nog, hoeveel toiletpapier, hoeveel thee, hoeveel muesli, hoeveel kaas, etc.
In de winkel kijken we naar de aanbiedingen groenten, fruit en vlees, en hoe goed dat er allemaal uit ziet, en dan overleggen we waar we zin in hebben. Standaard kopen we altijd melk, karnemelk, yoghurt en brood. We drinken zelf vrijwel geen frisdrank, eten niet veel koek en maar weinig chips en nootjes. Op het moment beperk ik ook mijn chocolade. Geen snaai kopen bespaart best wel op je boodschappen. Wel geven we best wat uit aan drank (wijn, whiskey).

Sinds 1 januari 2017 hou ik onze boodschappen- en afhaaleten- en uit eten-kosten bij. Gemiddeld zijn we met z'n 2en per maand 460 euro kwijt aan boodschappen (supermarkt, drogist, slijterij, markt en alle non-food die we met name bij de Lidl uit de bakken halen, zoals sportkleding, sokken, kaarsen, tuinspullen, etc) en 150 euro per maand aan uit eten gaan en eten afhalen.
Dat kan voordeliger maar als we uit eten gaan, willen we graag goed eten en niet AYCE, en we drinken graag een goeie wijn als we drinken.
Zaken als wasmiddel en persoonlijke verzorgingsproducten vallen voor ons dus ook onder de boodschappen.
Marana schreef:
20-05-2019 19:54
New topic :D Leuk dat het zo actief is!

Ik ervaar de Jumbo wel als goedkoper dan de AH. En ik vind persoonlijk de AH basic producten maar een beperkte keuze hebben, en niet zo geweldig lekker. AH huismerk is gemiddeld net even duurder dan Jumbo huismerk. En bonusaanbiedingen gaan vooral over merkproducten, terwijl ik maar weinig merkproducten koop. Bij de AH valt mij het bedrag bij de kassa veel vaker tegen dan bij de Jumbo.
Helemaal mee eens Marana , AH is zoveel geld voor zo weinig tas boodschappen. :cry:
Jumbo claimt ook echt de goedkoopste te zijn hè?
Dat weet ik niet, of Jumbo ook echt de goedkoopste is. Geen Dirk hier in de buurt :proud:
wat is AYCE ?
Ja Dirk wint het volgens mij van allemaal.

Ik ms momenteel Snorrie en lady hier .

En oh ja Vixxen wat een ontzettend leuk lijstje .
Gekopbloemen schreef:
20-05-2019 21:21
wat is AYCE ?


All You Can Eat


De wok of sushi of tapas of een buffet, voor een vast bedrag 2 uur lang eten wat je wilt.
Alle reacties Link kopieren
Hier ook een boodschappenlijstje. We hebben een app, Wunderlist, en daar hebben we een boodschappenlijstje gedeeld met elkaar waar we dingen opzetten die op zijn, zoals brood, melk, yoghurt oid.
Ik kijk meestal voor ik boodschappen ga doen, wat er in de aanbieding is, maar koop alleen mijn eigen merkdingen en geen dingen die ik normaal ook niet gebruik. Mijn menu stem ik wel af op de aanbiedingen. En, we proberen echt de seizoensgroente van het moment te eten. Dat scheelt ook veel.

Wij doen 2x pw boodschappen. Voor een hele week, hou ik vaak te veel over, omdat soms de week anders loopt dan bedacht en ik hou niet van weggooien. Meestal koken we ook 1 of 2 dagen van restjes groente. Bijvoorbeeld een soep of wraps of een wokgerecht.

Toen we net samen woonde, gaven we wel rond de 700 euro uit aan boodschappen (incl dieren en wasmiddel/shampoo enzo). Dat is nu wel een heel stuk minder. Rond de 400/450. Net of we die maand dierenvoer moeten bestellen of niet :)
Alle reacties Link kopieren
Pil0u schreef:
20-05-2019 21:36
Hier ook een boodschappenlijstje. We hebben een app, Wunderlist, en daar hebben we een boodschappenlijstje gedeeld met elkaar waar we dingen opzetten die op zijn, zoals brood, melk, yoghurt oid.
Ik kijk meestal voor ik boodschappen ga doen, wat er in de aanbieding is, maar koop alleen mijn eigen merkdingen en geen dingen die ik normaal ook niet gebruik. Mijn menu stem ik wel af op de aanbiedingen. En, we proberen echt de seizoensgroente van het moment te eten. Dat scheelt ook veel.

Wij doen 2x pw boodschappen. Voor een hele week, hou ik vaak te veel over, omdat soms de week anders loopt dan bedacht en ik hou niet van weggooien. Meestal koken we ook 1 of 2 dagen van restjes groente. Bijvoorbeeld een soep of wraps of een wokgerecht.

Toen we net samen woonde, gaven we wel rond de 700 euro uit aan boodschappen (incl dieren en wasmiddel/shampoo enzo). Dat is nu wel een heel stuk minder. Rond de 400/450. Net of we die maand dierenvoer moeten bestellen of niet :)
Dat probeer ik ook zo veel mogelijk te doen. Niet alleen speelt het milieu-aspect mee, maar het is ook nog eens goed voor de portemonnee.

Een tijdje geleden was ik een paar keer naar de markt geweest en dat beviel me prima: ik had voor een habbekrats aardig wat groente en fruit in huis. Maar de klad is daar weer in gekomen, dus nu denk ik er weer over om naar de markt te gaan. De dichtst bijzijnde markt stelt eigenlijk niet veel voor (bij wijze van spreke 5 kraampjes), dus ik wil naar een wat grotere markt. Het is een stukje fietsen, maar dan heb je wel veel aanbod. Nadeel voor mij is wel dat ik dan veel prikkels te verwerken heb (grotere markt, dus meer mensen, meer afleiding, op meer dingen letten).
In this mad house we must all survive
Wij gaan volgend weekend na het stemmen naar de markt, is ook al even geleden. Ze zijn niet zo veel goedkoper dan de goedkoopste supers hier (Aldi, Colruyt), maar wel veel verser. Helaas staat m’n favoriete bakker er niet meer, dus zal ik bij de Turk iets lekkers scoren (en baklava :heart: ). Hopelijk kunnen we wel enkele doosjes aardbeien en ander fruit scoren, dat is meestal redelijk goedkoop en natuurlijk ook lekker.

O ja, we gaan binnenkort een weekend naar Nederland en ik heb m’n lijstje voor de Jumbo en AH al klaar :-D
Ik heb alle gerechten die we eten opgeschreven en uit die lijst pik ik er dan elke week 7 uit. Aan de hand daarvan koop ik 1x in de week boodschappen bij de AH (hier zit alleen een AH en Coop in de buurt). Groenten en fruit koop ik daar niet, die koop ik een paar keer per week bij de Turkse buurtsuper. Zo voorkom ik dat er groenten en fruit over de datum gaan. Ook zitten de groenten en fruit daar niet in plastic verpakt.
En het scheelt zo erg in de prijs! Een aubergine is daar 32 cent!

Verder eten we veel rijst, die we in 6 kilo zakken bij een toko kopen. Ook eten we vaak vegetarisch/veganistisch (lactose intolerantie). Fris, koekjes en drank vind ik niet interessant, dus dat koop ik maar af en toe.

Ik zou ook meer op seizoensgroenten kunnen letten, vind het milieu wel belangrijk. Maar hoe weet je of iets een seizoengroente is? :$
Dat kun je bijv hier vinden: https://www.voedingscentrum.nl/nl/servi ... is-er.aspx
Marana schreef:
20-05-2019 22:20
Dat kun je bijv hier vinden: https://www.voedingscentrum.nl/nl/servi ... is-er.aspx

Dank je! (en ik ben nog wel opgegroeid op het platteland :-$ )
Hmm ik vrees dat het voor mij niet compleet mogelijk is om me aan de seizoensgroenten te houden ivm chronische darmproblemen. Jammer.
Vixxen, dan kan je altijd nog proberen te letten op de herkomst van de producten. Ik koop liever (Zuid-)Europees dan bijv. Zuid-Amerikaans of (Indo-)Aziatisch. Niet altijd makkelijk, wel ecologischer en vaak goedkoper.
Alle reacties Link kopieren
Wij doen ook meestal 1x per week de boodschappen en soms tussendoor. Tegenwoordig een lidl naast de ah dus dat is mooi. Af en toe coop of aldi. Hier wordt wel (lidl) fris gedronken. Wij besparen niet echt op boodschappen. Al let ik wel op aanbiedingen.
PiNuts14 schreef:
20-05-2019 22:33
Vixxen, dan kan je altijd nog proberen te letten op de herkomst van de producten. Ik koop liever (Zuid-)Europees dan bijv. Zuid-Amerikaans of (Indo-)Aziatisch. Niet altijd makkelijk, wel ecologischer en vaak goedkoper.

Bedankt voor de tip! Ik weet alleen niet waar de Turk zijn groenten vandaan haalt. Zal het eens vragen.
Alle reacties Link kopieren
-
Staat vaak op de groenten-/fruitdozen (als ze direct uit de doos worden verkocht en niet worden aangevuld in een oude doos met evt andere herkomst :) )
Alle reacties Link kopieren
gemberpannekoek schreef:
20-05-2019 19:33
Goed voornemen, Drackie, ik ben benieuwd of dit voor jou werkt!
Vraag me wel af of per dag 15 euro overschrijven niet in de hand werkt dat je bij de dag blijft leven, in plaats van meer op de lange termijn te denken... Je krijgt dan toch het gevoel dat die 15 euro ook op mag die dag, terwijl ik me afvraag of het nodig is om elke dag 15 euro aan boodschappen uit te geven. Voor hoeveel personen is dat? In mijn eentje besteed ik dat in ieder geval lang niet aan boodschappen, maar ook voor 2 personen lijkt het me nog best veel...
Het is voor twee personen, maar het is al veel minder dan nu. En ik hoef niet écht zuinig, maar het loopt nu de spuigaten uit en dat wil ik niet meer. Ik heb trouwens helemaal niet het idee dat ik die 15 euro ook echt op ga maken elke dag. Ik heb niet eens zin om elke dag naar de winkel te gaan.
Alle reacties Link kopieren
Gekopbloemen schreef:
20-05-2019 21:16
Helemaal mee eens Marana , AH is zoveel geld voor zo weinig tas boodschappen. :cry:
Jumbo claimt ook echt de goedkoopste te zijn hè?
Maar dat geldt alleen voor merkproducten, dat ze de goedkoopste zijn.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind vooral huismerken bij de ah niet duur hoor. Meestal is lidl duurder (maar dan ook lekkerder). Hier gaat het qua onnodige aanschaffen wel goed overigens.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven