Geld & Recht alle pijlers

Low / no buy challenge

20-05-2019 18:48 1677 berichten
Alle reacties Link kopieren
Het vorige deel zit alweer vol. Om elkaar te blijven stimuleren aan de challenge mee te doen, heb ik een nieuw topic geopend. Omdat het voor mij geen strikte no buy is, heb ik de titel aangepast. Het staat iedereen vrij om de challenge in te vullen zoals je zelf fijn of nodig vind.

Hierbij een link naar het vorige deel.
In this mad house we must all survive
Minimalista schreef:
08-01-2020 16:56
Over boodschappen; wij (twee volwassenen) geven per maand tussen de 300 en 400 euro uit. Dit is dan alleen bij de supermarkt, ik ga denk ik drie keer per jaar naar de drogist en geef daar dan 50 euro per keer uit, daar haal ik dan ook een grote fles wasmiddel waar ik bijna een jaar mee uit kan.

Ik denk dat onze lage kosten zitten in het feit dat we geen frisdranken of alcohol drinken, alleen water, limonade, koffie en thee. Met verjaardagen halen we dit wel in huis, daarna staan de flessen hier nog maandenlang in de kast. En we halen amper chocolade, snoep en koek en ook geen kant en klaar maaltijden. Ik kook altijd vers en dan gelijk voor twee dagen. Op haastdagen warmen we een bakje uit de vriezer op.

Het duurste dat ik koop zijn noten, dat tikt soms best wel aan. Ik koop dan een paar soorten en meng ze zelf met cranberry's. Elke dag neem ik een klein bakje mee naar mijn werk, heerlijk! En ik koop heel veel fruit, ik let dan niet op de prijs dus dure blauwe bessen koop ik zonder aarzeling.
Noten...ja die koop ik ook elke maand op de markt. Heerlijk, maar inderdaad best prijzig.
Alle reacties Link kopieren
Lady_Day schreef:
07-01-2020 09:18
Ja, ik ook maar je kunt op dit soort dingen moeilijk low of no buy gaan... :biggrin:
Haha, anders vind ik dit nog best wel ‘n optie. Ik zal het eens voorstellen aan de gemeente.
pixymama schreef:
09-01-2020 13:40
Haha, anders vind ik dit nog best wel ‘n optie. Ik zal het eens voorstellen aan de gemeente.

Ja goed plan, dat ga ik ook proberen! :biggrin: :biggrin:
Alle reacties Link kopieren
Wij eten ook allebei iedere dag een bakje noten waardoor er wekelijks zeker 10 euro aan noten, cranberries en rozijnen gekocht worden. Doordat er geen goede markt in onze huidige woonplaats wordt gehouden kopen we de noten op dit moment bij Lidl.
Qua noten wil ik niet op no buy, ik moet echt blijven eten door de dag anders word ik slap en heel chagrijnig.
Alle reacties Link kopieren
Ik had niet zo'n fijne dag vandaag qua no buy. In mijn hoofd kwam een lijstje met te kopen spullen en die was heel snel heel lang en de wetenschap dat er tegoed van een kadobon op mijn bol.com account staat maakte me onrustig. Het plan is om dat te gebruiken voor kadootjes maar ik had echt een koopdrang om het op te maken. Ik heb niet op het internet gezeten en niks gekocht, maar jemig, ik koop zelden iets en nu heb ik een no buy doel en voelt het even heel beklemmend.
Wel knap dat je er niet aan hebt toegegeven Minimalista!
Alle reacties Link kopieren
Heh? Zijn er nu berichten verdwenen of ben ik aan het ijlen met de pijnstilling??

Edit: ben idd aan het ijlen. Blijkbaar in het consumindertopic gepost :facepalm:
Beterschap Broodtrommel :-)
Alle reacties Link kopieren
Dank je. Operatie gehad op 3 januari en nu thuis aan het herstellen. Maar meeeeen wat gaat dat langzaam zeg. Heb een buikwand operatie gehad dus dat duurt wat langer dan op de andere manieren maar wat ben ik het nu al zat om thuis te zitten zeg. Een voordeel, ik geef niets tot zeer weinig uit :mrgreen:
Alle reacties Link kopieren
Beterschap! Hopelijk knap je snel weer op!
Alle reacties Link kopieren
Hier wel een goede low-buy maand, wat ook wel nodig was, want ik had kosten aan mijn fiets die ik niet aan zag komen.

Ook ben ik mijn oortjes/koptelefoon verloren en daar baal ik wel erg van. Die wil ik wel vervangen want ik heb een heel saai stuk op de fiets naar mijn werk (zo'n 20 minuten recht fietspad) en dan luister ik podcasts en luisterboeken.
"I'm just an animal looking for a home and.... share the same space for a minute or two...”
Alle reacties Link kopieren
@minimalista juist dan het niet willen kopen geeft dan ineens de drang toch te kopen, ken dat wel ja! Juist besluiten even iets niet te doen (net als minder snoepen ofzo) geeft dan extra drang 🙈 maar knap dat je het niet gedaan hebt!

@boebezoebe oortjes heb ik graag je, fijn ook om te wandelen en dan een podcast of Spotify op te zetten, dus ja dan toch maar nieuwe aanschaffen..en fiets moet ook functioneren.

@broodtrommel beterschap!! Nooit fijn nee om dan noodgedwongen thuis te zitten door ziekte / operatie.

Ik ben zelf zo druk met werken en allerlei zaken eromheen dat internet shoppen en winkels ingaan alleen voor echte noodzaak gebeurt 😅
Ja wel heb ik als theeleut een proefpakket met verse thee besteld online. Dat wilde ik al een poosje graag, nu eindelijk gedaan. Doe je ook weer een poos mee dat scheelt.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb vandaag toch maar aan mijn spaarrekening gezeten voor een nieuw paar dr Martens. Ik droeg mijn oude paar al een jaar of 4 en ontdekte vandaag dat er gewoon een gaatje zit in de bouw bij de neus. Een gaatje wordt binnen no time natuurlijk een echt gat.
Schoenen met een gat vind ik echt armoede dus ik heb nieuwe schoenen.
Van harte beterschap, broodtrommel !
perzikboom6 schreef:
18-01-2020 19:33
Ik heb vandaag toch maar aan mijn spaarrekening gezeten voor een nieuw paar dr Martens. Ik droeg mijn oude paar al een jaar of 4 en ontdekte vandaag dat er gewoon een gaatje zit in de bouw bij de neus. Een gaatje wordt binnen no time natuurlijk een echt gat.
Schoenen met een gat vind ik echt armoede dus ik heb nieuwe schoenen.
Leuk! En ook echt geen miskoop dus ik snap dat je een nieuw paar hebt gekocht.
"Vroeger", toen ik tiener was, liep ik altijd op dr Martens. Inmiddels alweer 22 jaar geleden
Ik weet nog dat ze wel vrij stug en grof waren destijds. Lopen ze goed?
Ik vind ze nog steeds tof, maar heb maat 42 en ben dan bang dat dr martens erg groot lijken.
Alle reacties Link kopieren
Hoe gaat het bij jullie? Voor mij zit de eerste maand erop en buiten boodschappen en benzine heb ik geen materiële zaken gekocht. Na een paar rotte dagen, die paar dagen van de maand, ging het top. Ik ben zelfs in de Bever, mijn absolute lievelingswinkel, geweest en heb heerlijk gekeken en mooie dingen gezien maar niks gekocht. In het geen kleding kopen topic zei iemand, wat het ook is, je hebt het vast al, die zin werkt voor mij echt top. Want inderdaad, ik heb al warme truien en prima handschoenen. Dus missie januari volbracht :cheer:
Alle reacties Link kopieren
Hier ook prima maand! Alleen wat kleding voor de kinderen, maar dat gaat het ook het hele jaar door.
En verder vooral bij elke aankoop denken heb ik het echt nodig helpt heel goed. Of denken kan volgende week ook nog en dan vergeet je het weer of niet, en dan heb je het meestal echt nodig 😉
Alle reacties Link kopieren
Meh koelkast is kapot. Kak.. Morgen wordt de nieuwe geleverd. Hoef ik tenminste geen eten meer weg te gooien.

Verder wel ok ish, al heb ik heel erg de neiging nu ik weer iets kan lopen om de winkels in te gaan. Het lukt me nog niet om lange tijden te staan of heel erg ver te lopen. Activiteiten zijn dus beperkt en heb nu een hele erge drang om de winkels even langs te gaan en maar dingen te kopen. Het lukt wel redelijk om dat te onderdrukken hoor, maar die koopdrang zoals nu heb ik al heel erg lang niet zo meer gevoeld.

Het is pure verveling dus weet wel waar het vandaan komt. Of nou ja, op zich zijn er zat dingen te doen maar wil naar buiten na 5 weken en dan wordt het al gauw of ergens een drankje doen met iemand of even in de winkels sneuen.

Ik heb een museumjaarkaart dus probeer deze week even een tentoonstelling te bekijken in de buurt.
Alle reacties Link kopieren
Goed bezig winterkoud! En broodtrommel, inderdaad lekker naar musea gaan! Rugzakje mee met een thermosbeker thee en lekker kijken en uitrusten op bankjes. Gaat goedkomen :high5:
Alle reacties Link kopieren
Hier ook wat kleding voor de kinderen gekocht (want oude kleding was te klein) en wat spullen vervangen die je echt kapot waren.
Ik heb wel ontzettend de neiging om allerlei niet materialistische zaken te kopen en te boeken. Deelname aan evenementen, weekendjes weg, dat soort dingen. Ik hou mij in, maar het is af en toe best lastig.
Evenementen en uitjes doen wij wel, mits binnen budget. Zeker na zeer plots overlijden van een ouder doe ik meer uitjes met andere ouder en ook vriend gaat graag op uitstap.

Qua kleding enzo heb ik niks meer gekocht. Wel heb ik wat eten ingeslagen in Duitsland en Nederland, in het eerste omdat ze er bepaalde vegan producten verkopen die je hier moeilijker vindt en in Nederland omwille van de smaak en prijzen. Een deel heb ik achtergelaten bij ouder omdat ik met OV reis en ouder met de auto komt. De volgende keer komt ouder dus met een krat vol lekkers en praktisch eten, kijk er nu al naar uit :)
Alle reacties Link kopieren
Hier vliegt het geld eruit. Verbouwing in huis en daarvoor de nodige materialen en spullen voor de inrichting gehaald (schilderijen, nachtlampjes, een plafond ventilator, klok). Nieuwe jas want in oude zat een gat, gelukkig was er sale. Een storm paraplu, een duurdere in de hoop dat deze wel heel blijft bij een windvlaag. Een stevige krabpaal, want mijn bankstel ging eraan. Hovenier komt binnenkort de voor en achtertuin aanpakken. Noodzakelijke huishoudelijke spullen bij IKEA. Onnodige maar o zo lekkere hapjes, sapjes, snaai. En tot overmaat van ramp eten besteld omdat we na het klussen geen zin meer hadden om te koken. :| Fail
Ik wil ook graag mee komen schrijven, kan wel een stok achter de deur gebruiken! Op zich hebben we een prima inkomen en kunnen we genoeg sparen, maar toen ik alles op een rijtje ging zetten vond ik het toch wel zonde naar hoeveel dingen er allemaal geld 'weglekt'. Ze zeggen dat je kleine veranderingen beter kunt volhouden dan grote, dus ondanks dat ik wel 100 dingen kan bedenken die ik beter of anders zou willen doen, wil ik met twee dingen beginnen:
1) maximaal 1x per week lunch kopen op mijn werk, verder zelf meenemen
2) €20 per week besparen op boodschappen. We geven nu (2 volwassenen, 1 peuter) zo'n €120 per week uit en dat vind ik toch wel heel erg veel (is zelfs nog zonder luiers en een deel van de verzorgingsproducten). Meteen halveren zal wel niet lukken, dus kijken of ik hiermee een goede start kan maken.

Met onze bruiloft en wat vakanties die voor de deur staan wordt het al duur genoeg :) Hopelijk in februari in elk geval deze 2 doelen behalen.
Oh leuk, dit topic loopt ook weer. ☺️
Alle reacties Link kopieren
@broodtrommel super irritant van je koelkast.. en zeker genieten dat je weer mobieler bent. Dan maar window shopping doen 😁 en lekker van museumjaarkaart gebruik maken.

Wij hebben al aantal jaar abonnement op de dierentuin, ideaal kost eenmalig 250,- ongeveer voor 4 personen, maar halen we er altijd dubbel en dwars uit! Even naar de speeltuin ofiets. Hoef je ook niet hele dag.

@perzikboom ik geef sowieso liever geld uit aan uit eten gaan, avond ergens heen dan aan materialistische zaken. Dus ik snap het wel 😉 maar ook dat kost weer geld 😬

Prullen voor in huis heb ik niks mee, dat scheelt! Evenals kaarsen branden, planten enzo is niet aan mij besteed. Als iets staat dan staat het.

@truusjemier jij hebt geldige reden om geld uit te geven 😇 eind dit jaar als ons nieuwe huis opgeleverd word dan gaat het bij ons ook hard.. daarvoor hebben we oa gelukkig de fikse buffer gecreëerd, maar toch hè!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven