Geld & Recht alle pijlers

Low / no buy challenge

20-05-2019 18:48 1677 berichten
Alle reacties Link kopieren
Het vorige deel zit alweer vol. Om elkaar te blijven stimuleren aan de challenge mee te doen, heb ik een nieuw topic geopend. Omdat het voor mij geen strikte no buy is, heb ik de titel aangepast. Het staat iedereen vrij om de challenge in te vullen zoals je zelf fijn of nodig vind.

Hierbij een link naar het vorige deel.
In this mad house we must all survive
Alle reacties Link kopieren
@loes23 o leuk bruiloft in zicht, dit jaar of 2021? Dan zeker goede motivatie om te sparen. Duur zat allemaal 😅 en uiteraard je kan het zo duur maken als je ze zelf wil maar toch kost het best geld wil je het niet te klein houden en een jurk pak willen.

Ik ben in de week voor 4 personen (2 kinderen, maar eten al als volwassenen soms, zeker de oudste) zeker 130,- per week kwijt aan boodschappen. Is wel mijn streven het daar op te houden, maar minder lukt eigenlijk niet. En wil ook niet beknibbelen op lekker koekjes enzo 🙈

Lunchen op werk kost je maar zo ineens best veel ja! Ik heb geluk dat lunch door werk betaald word waar ik nu werk (lunchen met zijn allen) maar eerdere werkgevers nam ik meestal eigen lunch mee ook. Ook om de verleiding tot de lekkere vette happen te ontwijken..
Alle reacties Link kopieren
Leuk om te lezen hoe jullie sparen en waar jullie voor sparen!

Hier gaat het heel goed met de no-buy challenge. Tot nu toe enkel geld uitgegeven aan boodschappen, cadeaus voor anderen en voer voor mijn dieren.
Alle reacties Link kopieren
@ Winterkoud, het is even irritant omdat het meteen weer een grote uitgave is. Aan de andere kant bespaar ik er straks ook energie mee, hoef ik minder voedsel weg te gooien en kan ik straks beter de aanbiedingen in slaan. Had voorheen zo'n studentikoos tafelmodelletje waar niets in kon, laat staan in de vriezer. Uiteindelijk betaald het zich wel weer uit, maar vind het gewoon nooit leuk om de spaarrekening weer te zien slinken.


Mijn doel is dan ook echt om op de boodschappen te besparen dit jaar. Kleding is vorig jaar al significant terug gebracht. Mijn budget voor 2020 is 250 euro max. Uitstapjes of even ergens zitten voor een drankje is ook iets waar ik eens kritisch naar moet gaan kijken dit jaar.


Ik dacht er over om een boek te kopen a 30 euro. Deze toch maar terug gelegd denkende aan dit topic. Ik heb best veel cadeaubonnen nog liggen, dus als ik de drang echt niet kan onderdrukken haal ik daar wel ergens wat voor.
Alle reacties Link kopieren
Ik doe low buy, maar ik bedenk bij alles of ik het echt nodig heb en hoe graag ik het echt wil hebben. Meestal zakt mijn 'hebben hebben' wel af binnen enkele minuten.
Ik heb voor dit jaar een paar goed haalbare financiële doelen en elke prul/kledingstuk die ik laat liggen in de winkel is een stap dichterbij! Als ik dat in m'n achterhoofd houd gaat het een stuk makkelijker!
Alle reacties Link kopieren
Ik wil ook graag af en toe meeschrijven. Ik doe al een tijdje onbewust aan low buy, no buy. In eerste instantie omdat ik wilde ontspullen (dus niet blijven kopen, liever dingen weg doen). Heb ook veel opgeruimd het afgelopen jaar en heb gemerkt ook dat ik niet zoveel nodig heb in de praktijk. Maar nu vooral omdat ik wil besparen om te sparen. Mijn zwakke plek zijn lekkere dingen onderweg. Een kop koffie, een lekkere koek of chocola (ook in de supermarkt soms als ik een bui heb). Als tweede voordeel hoop ik eindelijk toch wat af te vallen daardoor 😁.

Sparen gaat de laatste maanden wat beter. Ik heb lang weinig spaargeld gehad, ondanks het hebben van een gezin, moest van weinig rondkomen. Dat gaat nu wat beter. Nu mijn vriend hier veel is en daarom regelmatig meebetaald aan boodschappen hou ik sowieso al meer over.

Ik heb een spaardoel, probeer per maand minimaal 300 te sparen, indien mogelijk wat meer.

Ik zie mijn spaarrekening langzaam groeien, hoewel ik binnenkort nog wel wat moet afbetalen aan de belastingdienst maar daarna voorlopig geen grote uitgaven als het goed is. En dan hoop ik toch wel in de loop van dit jaar een buffer van boven de 1000 a 1500 hebben, structureel.

Ook wil ik sparen voor rijlessen trouwens, dat is ook een goede motivatie.
Alle reacties Link kopieren
pixymama schreef:
03-01-2020 09:43
Mijn no-buys:
- alle impulsaankopen - als ik iets denk nodig te hebben, schrijf ik het eerst ergens op en denk ik er een paar dagen over na.
- dingen voor mijn ‘future-me’ - wát een goede term, die slaat de spijker op z’n kop!
- dingen via webshops - als ik iets nodig heb (voor mijn kinderen ofzo) ga ik ervoor naar een fysieke winkel. Als ik daar geen zin in heb, heb ik het blijkbaar ook niet echt nodig.
- geen interieurdingen, behalve kaarsen en planten indien die vervangen moeten worden
- geen boeken en tijdschriften
- geen pennen en boekjes en meuk
- niet meer naar Action/HEMA/Intratuin etc
- in ieder geval tot ik op mijn streefgewicht ben, geen nieuwe kleren. Als ik op mijn streefgewicht ben, mijn hele kast uitmesten, alles passen, wat ik mooi vind houden, wat ik niet meer mooi vind weg en een lijstje maken van welke items ik nog mis en dan die halen. In een fysieke winkel. Van het geld dat ik de maanden ervoor bespaard heb, ik laat mijn ‘zakgeld’ gewoon doorlopen.
- en dan houd ik ook rekening met de ‘variatie’ die genoemd is: ik wil lievelingsdingen, geen variatie!

- uitzondering: hardloopschoenen en badpak
Ik quote hier mijn goede voornemens even - daar is helaas niks van terecht gekomen. Al heb ik een badpak geléénd en niet gekocht, dat uitgespaarde bedrag heb ik -ahum- ruimschoots gecompenseerd met andere dingen.
Ik bedenk dat ik iets wil, gooi het in mijn online winkelmandje en het komt de volgende dag binnen.
Als tijdverdrijf zit ik ‘s avonds winkelmandjes te vullen, in plaats van een boek te lezen of zelfs Netflix te kijken.
En ik wil graag actiever leven, dus het zou hartstikke goed zijn om dingen in een fysieke winkel te halen als ik ze nodig heb, in plaats van het naar mijn huis te swipen.
Eigenlijk alleen maar voordelen zou het hebben.

Mijn laatste impulsaankoop is trouwens een kasboek bij Nibud, haha.

Dus. Mijn plan:
- dadelijk al mijn winkelapps van mijn telefoon gooien. (Oók bol.com. Juíst bol.com!)
- donderdag mijn kasboek opzetten en vanaf dan invullen
- en al het bovenstaande
Lijkt een prima eerste week met minder boodschappen meenemen. Mocht max 100 van mezelf, zitten nu op 75 euro en ik verwacht eigenlijk niet dat er nog meer dan een euro of 5 bij komt. We zijn deze week wel een dag uit eten geweest, dus niet helemaal eerlijk. Maar ook vrienden over de vloer gehad waar we juist wat meer voor moesten hebben. Valt in elk geval niet tegen.

De 20 euro snoep die ik kocht voor onze trouwbedankjes had ik buiten ons budget gelaten, maar dat kan er dus eigenlijk ook nog gewoon in :) Helemaal fijn.
Alle reacties Link kopieren
Waar ik zelf een no buy heb voor dit jaar, hebben anderen dat niet en met de storm van afgelopen weekend heb ik daar goed gebruik van gemaakt. Even de tijd genomen om marktplaats te vullen met spullen die ik niet meer wilde en lekker verdiend. En niks gekocht dus de spaarrekening is weer blij geworden. Jeej
Alle reacties Link kopieren
Ik ervaar nog steeds die koopdrang dus koop ik nu maar af en toe enkele praktische zaken die aan vervanging toe waren. Nieuwe toiletborstelhouder, een lampje, wat ondergoed met een cadeaubon. OK geurstokjes voor in huis maar ook die waren op.

Ihoop dat dit gevoel snel weer over is
Alle reacties Link kopieren
pixymama schreef:
09-02-2020 09:20
Ik quote hier mijn goede voornemens even - daar is helaas niks van terecht gekomen. Al heb ik een badpak geléénd en niet gekocht, dat uitgespaarde bedrag heb ik -ahum- ruimschoots gecompenseerd met andere dingen.
Ik bedenk dat ik iets wil, gooi het in mijn online winkelmandje en het komt de volgende dag binnen.
Als tijdverdrijf zit ik ‘s avonds winkelmandjes te vullen, in plaats van een boek te lezen of zelfs Netflix te kijken.
En ik wil graag actiever leven, dus het zou hartstikke goed zijn om dingen in een fysieke winkel te halen als ik ze nodig heb, in plaats van het naar mijn huis te swipen.
Eigenlijk alleen maar voordelen zou het hebben.

Mijn laatste impulsaankoop is trouwens een kasboek bij Nibud, haha.

Dus. Mijn plan:
- dadelijk al mijn winkelapps van mijn telefoon gooien. (Oók bol.com. Juíst bol.com!)
- donderdag mijn kasboek opzetten en vanaf dan invullen
- en al het bovenstaande
Misschien is het allemaal wat veel gevraagd om het roer radicaal om te gooien?

Kasboek bijhouden vind ik vreselijk, dat doe ik dan braaf twee dagen en laat het dan zitten. Het helpt bij mij niet, maakt vooral dat ik me mislukt voel omdat ik het dan niet doe. Bij mij werkt vooraf sparen gewoon beter: als mijn loon binnen is zet ik mijn spaargeld weg (een realisitsch bedrag, odat er ook niet an het eide van de maand weer geld af moet) en de rest mag (hoeft niet) op. En dan hou ik het wel en beetje in de gaten wara het aan op gaat, maar ik hoe me nergens vervelend over te voelen. Wat er dan nog aan het einde van de maand over is gaat ook naar de spaar.

Sparen doe ik voor verschillende dingen in verschillende potjes (langer termijn beleggen, potje voor de belastingen, potje voor onderhoud aan het huis, potje voor december).
"I'm just an animal looking for a home and.... share the same space for a minute or two...”
Alle reacties Link kopieren
In doe ook mee!
Ik heb eigenlijk niks nodig dit jaar, afgezien van kleding voor de kinderen nieuwe schoenen voor mijzelf, maar misschien zing ik het daar ook wel mee uit dit jaar.
Kleding voor de kinderen wil ik zo veel mogelijk in de sale en via marktplaats kopen. En ook proberen om de kleding waar de kinderen uit zijn gegroeid tot weer te verkopen via marktplaats.
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal, ik schreef helemaal in het begin bij dit topic, het eerste deel. Ik was toen een aantal maanden heel goed aan het sparen, tot ik in de meivakantie op vakantie ging wat veel duurder uitviel dan verwacht en ik veel minder inkomsten kreeg doordat ik minder ging werken. Daarna nog bijna 1000 euro onverwachte schoolkosten van mijn dochter en ik kon weer bij 0 beginnen. Dat was niet motiverend, dus heb ik echt nergens meer op gelet. Ik koop niet veel, maar wel te dure dingen en ik kwam erachter dat ik veel en veel teveel geld uitgeef aan boodschappen. 900 euro in de maand gemiddeld voor een gezin met 2 tieners, dat kan echt veel lager.

Voor mezelf heb ik niets meer nodig, alleen een stuk of 2 sportshirtjes, en voor onze pas verbouwde slaapkamer heb ik nog wat spulletjes nodig. Ik ga proberen wat bij de kringloop te scoren ipv alles nieuw en duur aan te schaffen. Mijn jongste dochter heeft nog een nieuwe zomergarderobe nodig en dat was het denk ik wel. Ik ga dus proberen om behalve dat niets meer te kopen.
Alle reacties Link kopieren
Bij mij gaat het nog steeds goed genoeg, weinig uitgegeven aan kleding, boodschappen blijven we rond maand bedrag zitten van 550,- euro. 900 euro klinkt veel, maar is wel voor 4 volwaardige volwassenen denk ik 😬 wil niet weten hoeveel mij zoontjes eten als ze puber zijn...

Sparen lukt ook nog steeds wel ondanks al grotendeels dubbele vaste lasten.
Vooral het consequent bedenken of je iets echt wel of niet nodig hebt in de winkel helpt goed.
Alle reacties Link kopieren
Lekker dat het zo goed gaat! 900 euro is met 2 oudere kinderen toch ook wel erg veel hoor, het zijn niet van die bodemloze putten zoals je vaak hoort over pubers.
Ik weet wel waar het hem bij mij in zit: ik koop veel teveel duur fruit (een keer een bakje frambozen kan best, maar hier was het dagelijks aardbeien, blauwe bessen, frambozen...tientallen euro’s gaf ik daaraan uit), biologisch vlees (vooral die kip kost echt veel) en vaak zalm en andere dure vis en dan apart weer iets voor mezelf omdat ik vegetarisch eet. Ook teveel gaat er op aan mijn cola light verslaving en Nespresso cups. Daarnaast koop/kocht ik te vaak dingen die ik later weg moet gooien. Bijvoorbeeld een ingrediënt dat nodig was voor iets, maar waarvan ik maar een beetje gebruikte. Als ik het dan een paar weken later weer nodig had, stond het wel in de koelkast maar was het niet meer goed. Of de koelkastlade die steeds voller zat omdat ik elke keer dingen nieuw kocht en ik wist niet dat het er nog was. Ik kocht bijvoorbeeld elke keer een netje met 2 rode uien voor de zekerheid omdat ik niet wist of ik die nog had...toen ik vorige week de koelkast schoonmaakte, bleken er 11 rode uien in te liggen :-$
Dat kan dus allemaal echt veel beter!

Voornemens zijn:
Geen cola meer drinken
Maximaal 1 Nespresso per dag
Geen verspilling meer
Goedkoper fruit
Minder snoep en snaai in huis halen

Wat betreft het biologische vlees en de vis moet ik even kijken wat ik daarmee doe. Ik ben niet van plan om kiloknallers te gaan kopen, maar ik heb wel 3 vleeseters in huis.
Alle reacties Link kopieren
Biologisch vlees zou ik niet op bezuinigen. Dierenwelzijn is een no brainer voor die paar euro, als je het kan missen uiteraard. Je kan ook gewoon de porties wat minderen. Mensen eten sowieso veel te veel vlees tegenwoordig. Dat stukkie vlees bij de maaltijd is echt iets van de laatste decennia

Ik heb besloten om volgende week een kledingruilbeurs uit te gaan proberen. Er is dan ook een interessante lezing over duurzaamheid en verspilling. Laat ik het eens proberen en anders is een ander misschien blij met de ingebrachte kleding. Sommige kledingruilbeurzen fixen ook je kleding als er bijvoorbeeld een zoom los zit.
Alle reacties Link kopieren
Oeh leuk een kledingruilbeurs! Het is ook een ideale manier om van schoenen die eigenlijk gewoon te klein zijn af te komen. Doordat ik vrijwel al mijn kleding zelf maak heb ik vrijwel niets wat ik wil wegduiken. Dingen die gewoon echt afgedragen zijn die wil niemand meer en de rest wil ik zelf houden.
Ik heb wel af en toe stoffen die echt fantastisch lijken als ik ze koop, maar tegen de tijd dat ik er iets van wil gaan maken heb ik geen idee meer wat de bedoeling was. Volgens mij is er in april een ruilbeurs waar je ook stoffen kan ruilen. Ik denk dat ik daar maar heen moet met alles wat toch niet zo heel erg leuk blijkt, hoewel ik ook regelmatig wat aan de BSO doneer.
Ik loop al de hele winter in een kapotte jas omdat ik te dicht bij een terraskachel heb gestaan. Gisteren heb ik op de lapjes markt eindelijk stof voor een jas gevonden. Ik weet niet precies wat er mis mee is want het was maar 4 euro voor een wollen lap van bijna 3 meter dus mogelijk valt het onder de naaimachine uit elkaar ofzo.
Alle reacties Link kopieren
@pamela, ja denk ook wel dat 900,- euro veel is voor 4 personen. Maar wat je zegt duur fruit, niet goed opletten wat er nog ligt dat hakt er dan wel in. Wel gelijk enorme besparing als je daarin echt verandering aanbrengt!

Kleding breng ik wat nog goed is naar kringloop, maar haal zelf eigenlijk altijd nieuw. Wel in sale en of goedkope kleding, weinig tot geen merk over het algemeen. Maar zeker ook een idee om tweedehands te kopen. En goed voor het milieu ook denk ik..
Alle reacties Link kopieren
Misschien is het wel niks hoor, maar het lijkt me een interessante lezing en de trein kost me niets extra's. Ik heb een weekend vrij abonnement. Kan ik net zo goed twee te krappe shirtjes mee nemen.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben gister naar een kledingruil in Utrecht in een buurthuis geweest en vond er niks aan. Allemaal oude meuk. Voortaan ga ik alleen nog naar de wat bekendere kledingruilen.
Alle reacties Link kopieren
Ja daar ben ik dus ook een beetje bang voor dus neem ik gewoon 2 dingen mee. Je hebt een best wel grote en populaire in Amsterdam volgens mij. Helaas net gemist. Moest je ook entree betalen?

Ik koop overigens sinds een jaar of twee veel 2e hands. Veel dingen met kaartjes er zelfs nog aan voor een paar euro. Maar het blijft soms gokken en af en toe zit er wel een misser tussen. Het zou leuk zijn als ik die weer om kan ruilen.
Hoe werkt zo'n ruilbeurs? Mag je net zoveel kledingstukken meenemen als je inbracht, of moet je betalen voor wat je wilt meenemen?
Alle reacties Link kopieren
Is per ruilbeurs verschillend. Heb er even een paar opgezocht gisteren. De 1 is gratis en bij de ander betaal je een paar euro als donatie. Meestal is er een minimum en maximum aantal, rond de 10 kledingstukken.

Er is een Facebook pagina die alle ruilbeurzen bij houdt zag ik. Kledingruil op Rij heet dat.

Ceuvel kledingruil Amsterdam zag er wel goed uit op de foto's qua drukte, omvang en wat er hing. Die hebben gemiddeld 300 ruilers, dan moet er echt wel wat voor je bij zitten lijkt me. Die wil ik graag proberen de eerstvolgende keer in mei. Je kan er ook gratis je kleding laten repareren. Denk aan een zoom, gaat je, knoop. Deze lijkt me echt superleuk.

Swop heeft ook wel media aandacht gehad en ziet er ook goed uit.
Alle reacties Link kopieren
Broodtrommel, waar ik was was het gratis. Was ook de eerste keer volgens mij dat ze het organiseerden. Er hing zelfs een wetsuit (zo een voor het waterskiën enzo). Ik wil volgende keer liever naar Swops inderdaad. Ik volg Kledingruil op rij op instagram en ze post soms filmpjes waar het er altijd druk uit ziet bij die kledingruilen, nou dat was bij mij wel anders haha.
Alle reacties Link kopieren
Even een upje. Hoe gaat het met jullie?

Qua financiën gaat het hier redelijk. Vind het nog steeds lastig om bij mijn boodschappenbudget van € 60,- per week te houden. In de meeste winkels kan / mag er alleen nog met pin betaald worden. Dus ik probeer me nu echt aan m'n boodschappenlijstje te houden en alleen de nodige dingen te halen. Lukt niet altijd, helaas heb ik niet voldoende discipline om die reep chocola te laten liggen.

Even een dip gehad qua sparen, nu probeer ik het weer (langzaamaan) weer op te pakken. Een deel van mijn salaris gaat, zodra ik mijn salaris binnen heb, naar mijn en onze spaarrekening.

Verder baal ik wel dat bepaalde winkels dicht waren / zijn. Mijn schoenen (die ik vaak voor mijn werk aan heb) waren aardig versleten en aan vervanging toe. Normaal gesproken haal ik mijn schoenen voor het werk bij de ANWB, alleen was (is?) deze tijdelijk gesloten. Daarom bij de schoenenwinkel bij ons in de buurt geweest en leuke, fijne schoenen gevonden met € 10,- korting.
En dan zal je ook zien dat al m'n broeken voor het werk of niet (meer) passen of versleten zijn... Normaal gesproken haal ik de broeken bij de C&A en die was tot 1 mei dicht. Helaas een keer een broek gekocht waar ik - nadat ik in mijn stommiteit het kaartje er al af had gehaald - over begon te twijfelen. Het is een leuke broek, maar qua model past het denk ik toch niet zo heel erg bij me. Maar goed, ik trek er lering uit, de volgende keer beter opletten. Daarom bij mijn tweede rondje in mijn zoektocht naar een fatsoenlijke broek dit in het achterhoofd gehouden, hoewel ik winkelen echt niet leuk vind. Maar ik heb mezelf er niet mee als ik terug moet blijven gaan om een fatsoenlijke broek te zoeken, dus toen ik bij de volgende winkel twijfelde over een broek, deze terzijde geschoven en toch even verder gekeken dan mijn neus lang was en nu een broek gekocht waar ik wèl tevreden mee ben.

Daarnaast ben ik de laatste tijd meer bezig met kaartjes sturen (postcrossing en daarnaast naar familie, vrienden en soms wat kennisen). Omdat telkens kaartjes halen bij de lokale boeken- / kantoorwinkel - ondanks de erg leuke kaartjes - best in de papieren kan lopen, maar weer een bestelling gedaan bij een Nederlandse website voor goedkope ansichtkaarten.

Hoe gaat het met jullie financiën in Corona-tijd?
In this mad house we must all survive
Alle reacties Link kopieren
Eigenlijk heel goed hier. Vorige maand wel veel uitgaven gedaan, maar wel veelal nuttige uitgaven zoals een fiets en regenkleding voor die fiets en planten voor binnen en buiten.

Dit salaris ben ik gaan leven alsof ik nu 3 dagen werken in de week met het oog op de nabije toekomst. Het helpt ook met supersnel sparen natuurlijk. Ik heb mezelf een spaardoel gegeven van 3500 euro wat heel veel is op mijn salaris.

Ik heb de minibiebs ontdekt dus ben op dagen dat het te koud is buiten te zitten met een boekje, de boekenkastjes en de stad aan het (her) ontdekken op de fiets. Ik heb echt een hele leuke stapel boeken gekregen op die manier. Mijn oude spullen zet ik er ook weer in. Ook dingen gratis op Marktplaats gezet en gehaald.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven