Geld & Recht alle pijlers

Doorbetaling feestdagen

31-05-2019 15:13 23 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi!

Ik heb eigenlijk een hele simpele vraag, of tja simpel... kort , ik kan er zelf gewoon geen antwoord op vinden!!

Ik werk op een KDV en heb daar een jaarcontract voor vast 30 uur per week.
In mijn CAO staat dat ik feestdagen doorbetaald moet krijgen.

Echter, wat doet mijn baas? Hij plant mij op feestdagen uit! Waardoor ik mijn 30 uur (en vaak meer) op de overige 4 werkdagen werk waarop wij wel open zijn.
Waarschijnlijk met de intentie de feestdag dus niet te hoeven doorbetalen.

Voor zover ik weet kan hij dit wel doen, maar moet hij me alsnog voor de feestdag uitbetalen bovenop de uren die ik in de 4 overige dagen werk als ik de afgelopen ‘ zoveel ‘ weken altijd op die bewuste dag werk.
Alle reacties Link kopieren
Als je een contract voor 30 uur hebt en geen vaste vrije dagen dan staat hij daar vrij in om je om de feestdagen heen te plannen. Maar als je standaard gedurende 26 weken meer dan 30 uur werkt verandert je contract stilzwijgend in die meer uren, dit zal je wel zelf moeten aan tonen en even opzoeken via internet wat precies de eisen zijn.

Maar in principe hoeft hij jou dus niet uit te betalen.
Alle reacties Link kopieren
Staan er vaste dagen in je contract? Want dann maak je overuren in die weken toch? Want je feestdag telt mee?

Wat staat er in je cao?
Alle reacties Link kopieren
Mijn eerste reactie is dat het ook wel logisch is dat hij je uitplant op feestdagen. Of is het kdv waar jij werkt open met feestdagen? Er zijn dan toch helemaal geen collega's aan het werk?
Je moet erop te vertrouwen dat als hij bij je weg wil, hij heus wel weggaat. En tot die tijd is hij vrijwillig bij je. (Murrmurr)
Alle reacties Link kopieren
ninanoname schreef:
31-05-2019 15:27
Mijn eerste reactie is dat het ook wel logisch is dat hij je uitplant op feestdagen. Of is het kdv waar jij werkt open met feestdagen? Er zijn dan toch helemaal geen collega's aan het werk?
dit vraag ik me inderdaad ook af.
Dit staat er in je CAO:

Artikel 7.5 Feestdagen
1. De werknemer heeft recht op verlof met behoud van salaris op de navolgende dagen, voor zover deze niet op een zaterdag of zondag vallen:•nieuwjaarsdag,•tweede paasdag,•koningsdag,•5 mei (1x per5 jaarvanaf 2010),•hemelvaartsdag,•tweede pinksterdag,•eerste en tweede kerstdag.
2. Als het belang van het werk en de normale voortgang van de werkzaamheden in strijd zijn met toekenning van het genoemde verlof uit lid 1, vindt compensatie plaats door toekenning van vervangend verlof met behoud van salaris. De werknemer die op wisselende tijden werkzaam is en die op een in lid 1 genoemde verlofdag óf heeft gewerkt, óf volgens roostervrij was óf wegens arbeidsongeschiktheid óf vakantie niet kon werken, heeft eveneens recht op toekenning van vervangend verlof met behoud van salaris.
3.De werknemer die voor de viering van een niet-christelijke feest-of gedenkdag tijdig daartoeeen verzoek indient hoeft –voor zover de bedrijfsomstandigheden dit toelaten –op die dag niet te werken. De werkgever bepaalt na overleg met de werknemer of dit wordt gerealiseerd via:•vrij volgens rooster;•het opnemen van een vakantiedag;•buitengewoon verlof met of zonder behoud van salaris.

Bron: https://www.fnv.nl/getmedia/fa3828ea-0b ... f?ext=.pdf


Dus jij hebt recht op extra vrije dagen volgens je CAO. Zie wat ik vet gemaakt heb.

Ik zou schriftelijk melden bij je werkgever, dat je gezien artikel 7.5 lid 2 van je CAO recht hebt op x uren vrij omdat je 30 uur hebt gewerkt in de weken met een feestdag, en dat je dus bij deze verzoekt om die uren bij te schrijven bij je vakantieuren.
Waarbij x dan staat voor het aantal uren dat je normaal werkt op 1 dag, maal het aantal feestdagweken waarin je toch 30 uur werkte.
Alle reacties Link kopieren
In principe heb jij naar evenredigheid net zoveel recht op vrije feestdagen als een fulltimer.
Dus hij mag je niet altijd een feestdag door de neus duwen als ‘je was toch al vrij’.
Alle reacties Link kopieren
Dit staat er in het cao:
De werknemer die op wisselende tijden werkzaam is en die op een in lid 1 genoemde
verlofdag óf heeft gewerkt, óf volgens roostervrij was óf wegens arbeidsongeschiktheid óf
vakantie niet kon werken, heeft eveneens recht op toekenning van vervangend verlof met behoud van salaris.


Je hebt dus recht op vervangend verlof. Je krijgt dus niet extra uitbetaald, maar wel extra uren (waarschijnlijk 7,2 uur) om vrij te kunnen nemen op een andere dag.
Alle reacties Link kopieren
s-a-r-kast schreef:
31-05-2019 15:29
In principe heb jij naar evenredigheid net zoveel recht op vrije feestdagen als een fulltimer.
Dus hij mag je niet altijd een feestdag door de neus duwen als ‘je was toch al vrij’.
Zo werkt het bij ons ook. Ik werk 32 uur ipv 40. Een feestdag telt voor mij dus niet als 8 uur maar als 6 uur. (Ik val wel onder een andere cao)
Als je bang bent dat alles in de soep loopt, neem dan een pannetje mee.
Alle reacties Link kopieren
Eigenlijk wil je af en toe een dag minder werken in een feestdagweek, net zoals fulltimers die van ma-tot-vr werken. En dan wel betaald worden voor de 30 uur die in je contract staan.
Logisch. Moet je even tegen de roostermaker zeggen.
Je moet erop te vertrouwen dat als hij bij je weg wil, hij heus wel weggaat. En tot die tijd is hij vrijwillig bij je. (Murrmurr)
ninanoname schreef:
31-05-2019 15:27
Mijn eerste reactie is dat het ook wel logisch is dat hij je uitplant op feestdagen. Of is het kdv waar jij werkt open met feestdagen? Er zijn dan toch helemaal geen collega's aan het werk?


Werk jij zelf fulltime of minder? Stel je werkt iedere maandag en je bent iedere dinsdag vrij, word jij dan geacht om de dinsdag na Pinksteren te komen werken omdat je die week de maandag al vrij was?
Bij ons gaan ze uit van werkbare dagen en een standaard aantal werkuren voor fulltimers. Voor parttimers naar rato, ongeacht hun deeltijddag. Dus dan kom je uit net als bij TO, volgens mij. Een deeltijder op woensdag moet dus vaak extra dagen uren ‘inhalen’ omdat woensdag niet zo vaak een niet-werkbare dag is als maandag of vrijdag.
Alle reacties Link kopieren
Eendje_ schreef:
31-05-2019 15:30
Dit staat er in het cao:
De werknemer die op wisselende tijden werkzaam is en die op een in lid 1 genoemde
verlofdag óf heeft gewerkt, óf volgens roostervrij was óf wegens arbeidsongeschiktheid óf
vakantie niet kon werken, heeft eveneens recht op toekenning van vervangend verlof met behoud van salaris.


Je hebt dus recht op vervangend verlof. Je krijgt dus niet extra uitbetaald, maar wel extra uren (waarschijnlijk 7,2 uur) om vrij te kunnen nemen op een andere dag.
In je cao staat in hoofdstuk 4 dat je met een jaarurensystematiek werkt. Fulltime is 36 uur, dus 7,2 uur per dag. Je krijgt verlofuren naar rato dus 30/36 * 7,2 = 6 uur.
Tip: word lid van een vakbond!!! Zij kunnen ook bellen en schrijven voor jou, als je er in eerste instantie zelf niet uit komt met je werkgever.
Alle reacties Link kopieren
Marana schreef:
31-05-2019 15:33
Werk jij zelf fulltime of minder? Stel je werkt iedere maandag en je bent iedere dinsdag vrij, word jij dan geacht om de dinsdag na Pinksteren te komen werken omdat je die week de maandag al vrij was?
Zo gaat het op mijn werk wel. Ik ben op woensdag vrij (werk 32 uur) en als die woensdag bijvoorbeeld 2e kerstdag is dan moet ik de donderdag erna gewoon werken, dan ben ik niet extra vrij. Of bedoelde je dat niet?
Ik had vroeger maandag als deeltijddag. Die kreeg ik dus nooit betaald. Nu zijn er best veel feestdagen op maandag en die dagen waren fulltimers vrij en die kregen wel gewoon 100% salaris. Door het systeem met werkbare dagen had ik dus extra verlof om dat verschil te compenseren, om ervoor te zorgen dat ik niet meer dan 0,8 keer het aantal uren zou werken dan een fulltimer.
DokterBailey schreef:
31-05-2019 15:46
Zo gaat het op mijn werk wel. Ik ben op woensdag vrij (werk 32 uur) en als die woensdag bijvoorbeeld 2e kerstdag is dan moet ik de donderdag erna gewoon werken, dan ben ik niet extra vrij. Of bedoelde je dat niet?

Nee, ik bedoel niet dat je extra vrij bent. Ik bedoel dat het niet eerlijk als jouw werkgever zou zeggen 'je bent met Pinksteren al op maandag vrij, dus dan moet je woensdag wel komen werken'. Dat is wat er bij TO gebeurt namelijk, en dat is niet eerlijk. TO heeft recht op verlof bij feestdagen, net als jij bij een feestdag op maandag niet je vrije woensdag hoeft in te leveren.
Maar als TO geen vast rooster heeft, hoe wordt dan bepaald op hoeveel extra vrije dagen ze recht heeft?
DokterBailey schreef:
31-05-2019 15:46
Zo gaat het op mijn werk wel. Ik ben op woensdag vrij (werk 32 uur) en als die woensdag bijvoorbeeld 2e kerstdag is dan moet ik de donderdag erna gewoon werken, dan ben ik niet extra vrij. Of bedoelde je dat niet?
Nee, dat wordt er niet bedoeld. Lees even door wat Marana zegt ;)

Mosterd, Marana was sneller met typen
Rosalind schreef:
31-05-2019 16:04
Maar als TO geen vast rooster heeft, hoe wordt dan bepaald op hoeveel extra vrije dagen ze recht heeft?


Dat staat in de CAO, in het stuk wat ik kopieerde in mijn eerste post en elders in die link onder het kopje jaarurensystematiek.
Marana schreef:
31-05-2019 16:09
Dat staat in de CAO, in het stuk wat ik kopieerde in mijn eerste post en elders in die link onder het kopje jaarurensystematiek.
Duidelijk, excuses!
Alle reacties Link kopieren
Mijn contract is 30 uur maar werk eigenlijk elke week 36-40 uur.
Af en toe zit daar een weekje van 30 of 32 uur tussen zodat ik geen recht heb op een contract ophoging naar bv 36 uur :)

Ik weet vaak pas 3 dagen van te voren welke dagen ik die week moet werken en op welke tijden.. kan dus zomaar zijn dat ze me volgende week 32 uur laat werken over 4 dagen , maar kan ook zijn dat ik 30 uur werk over 3 dagen of 40 uur over 4,5 dag!! Komt allemaal voor.

Wat ik dus wil weten is , als een feestdag op een maandag valt word ik gewoon mijn volle uren aantal dus minimaal 30 en vaak extra uren ingeplant op de andere 4 dagen... maar ik ben nog nooit vrij geweest op maandag , ik werk al 2 jaar elke maandag mits vakantiedag.
Dan moet ze me toch gewoon uit betalen voor die dag ondanks dat ze me de rest van de week extra heeft ingeplant ?
Alle reacties Link kopieren
Niet uitbetalen, maar je krijgt verlofuren. Zie de berichten hierboven die over je cao gaan.

Over dat spelen met die uren zou ik eens een jurist raadplegen. Lijkt me dat je baas continu op en over het randje werkt. Lijkt me geen fijne werkgever. In de kinderopvang is op dit moment werk zat, dus zou je niet eens van baan wisselen? :)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven