Geld & Recht alle pijlers

Zonnepanelen huren

31-05-2019 18:17 42 berichten
Alle reacties Link kopieren
Via mijn buurman ben ik gewezen op een bedrijf die zonnepanelen verhuurt, hij heeft ze zelf ook genomen en is erg tevreden. Ik heb nu een offerte gehad en twijfel heel erg omdat ik totaal geen verstand heb van zonepanelen.
Het is zo dat ik via dit bedrijf 14 zonnepanelen kan huren voor 10 jaar. Na 10 jaar mag je ze voor 50 euro per stuk overnemen of laten weghalen. Voor de huur zou ik 78 euro per maand kwijt zijn. Aangezien we ook gas hebben blijven we dat afnemen. Volgens de berekening van dit bedrijf zou ik op circa 180 euro per maand uitkomen (waarvan hij zegt dat ik jaarlijks een teruggave zal krijgen vanwege de energiebelasting). Ik ga nu - mijn maandtermijn is net verhoogd- 200 euro per maand betalen. Ik heb een koophuis van ca 170 m2 die bewoont wordt door 2 volwassenen, 2 tieners en 1 kind. Is dit rendabel of beter niet doen?
Zonnepanelen nu zelf aanschaffen wil ik niet aangezien ik andere prioriteiten heb.
Alle reacties Link kopieren
Maar hoeveel van die 200 is echt stroom en hoeveel is gas? Electra kost niet zo veel.
Ik zou het niet doen. Dat overnemen kun je sowieso vergeten omdat ze dan echt wel af zijn.
Alle reacties Link kopieren
Je betaalt belachelijk veel voor de huur. Je komt uit op ruim € 9.000,-

Wij hebben net een offerte gekregen voor 16 panelen inclusief installatie van ongeveer 7000,-

Je kan een lening via de gemeente aanvragen waarschijnlijk die erg goedkoop is. Je komt dan een stuk goedkoper uit.
Alle reacties Link kopieren
Electra zouden we dan niet meer nodig hebben, alleen gas. In die prijs zit dus de huur van de panelen, gas en energiebelasting.

Hecamel, in dat bedrag zit dan ook nog het onderhoud volgens hun.
Alle reacties Link kopieren
Hecamel schreef:
31-05-2019 18:30
Je betaalt belachelijk veel voor de huur. Je komt uit op ruim € 9.000,-

Wij hebben net een offerte gekregen voor 16 panelen inclusief installatie van ongeveer 7000,-

Je kan een lening via de gemeente aanvragen waarschijnlijk die erg goedkoop is. Je komt dan een stuk goedkoper uit.
Dit dus. Incl afkoop zou je zelfs op 10000 uitkomen. Veel goedkoper om zelf te kopen. Waarom is dat geen optie?
every journey starts with a single step
Alle reacties Link kopieren
Arizona15 schreef:
31-05-2019 18:35
Electra zouden we dan niet meer nodig hebben, alleen gas. In die prijs zit dus de huur van de panelen, gas en energiebelasting.

Hecamel, in dat bedrag zit dan ook nog het onderhoud volgens hun.
Wat bedoel je met electra niet meer nodig? Ook zonnepanelen gaan altijd via het electriciteitsbedrijf. En in de winter verbruik je waarschijnlijk meer dan je zonnepanelen opleveren (zomer waarschijnlijk andersom).

Onderhoud is niet noemenswaardig, zeker de eerste 10 jaar.
every journey starts with a single step
Alle reacties Link kopieren
Arizona15 schreef:
31-05-2019 18:35
Electra zouden we dan niet meer nodig hebben, alleen gas. In die prijs zit dus de huur van de panelen, gas en energiebelasting.

Hecamel, in dat bedrag zit dan ook nog het onderhoud volgens hun.
In principe heb je geen onderhoud aan zonnepanelen. En 3000,- aan onderhoud in 10 jaar vind ik ook flink aan de prijs als ik eerlijk ben.

Voor onze CV installatie betalen we €80,- aan het onderhoud.

Ik zou echt zelf kopen.
Alle reacties Link kopieren
Heb je de optie voor een duurzaamheidslening via de gemeente? Wij bekostigen ze op die manier. Maandlasten voor de lening a 6000,- via IKEA voor 16 panelen ligt op 55 euro. Dat is ook ongeveer de besparing van de zonnepanelen op de energierekening. Lening is rente van 1,6 % en belastingaftrek naar 0,8%.
Ons huis heeft wel wat overwaarde dus ik ben er niet heel bang voor dat er er niet uit kan. Het is in elk geval goedkoper dan huren.
Volgens mij is dit rekensommetje te rooskleurig
De stroom die je s nachts verbruikt, kan je niet via de zonnepanelen “ opnemen”
Die betaal je dus gewoon. Voor de eventuele teruglevering krijg je wel een vergoeding.
anoniem_277465 wijzigde dit bericht op 31-05-2019 19:06
0.83% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Oke duidelijk dus, niet doen. Zo een verkoper vertelt altijd natuurlijk een heel ander verhaal.

Duurzaamheidslening klinkt een stuk beter, ik zal mij daar eens in verdiepen.

De reden dat kopen nu geen optie is, is omdat ik hier geen budget voor heb op het moment. Onze prio is nu een nieuwe keuken.
Alle reacties Link kopieren
JessMariano_1986 schreef:
31-05-2019 18:41
Heb je de optie voor een duurzaamheidslening via de gemeente? Wij bekostigen ze op die manier. Maandlasten voor de lening a 6000,- via IKEA voor 16 panelen ligt op 55 euro. Dat is ook ongeveer de besparing van de zonnepanelen op de energierekening. Lening is rente van 1,6 % en belastingaftrek naar 0,8%.
Ons huis heeft wel wat overwaarde dus ik ben er niet heel bang voor dat er er niet uit kan. Het is in elk geval goedkoper dan huren.
Inderdaad, kijk eens naar een duurzaamheidslening. Ik betaal voor 10 panelen, 35 euro per maand. En na 10 jaar zijn ze helemaal afbetaald en van mijzelf. Ik kan ook tussentijds aflossen als ik wil. De rente in mijn gemeente is 1,9%.
Alle reacties Link kopieren
Goede tip, ik ga er maandag gelijk achteraan. Dat klinkt al een stuk beter dan het voorstel dat wij kregen.
Alle reacties Link kopieren
Panelen leveren alleen als de zon er op schijnt. Als de zon er niet op staat, leveren ze niks. Dus gebruik je dagelijks nog stroom van je energiemaatschappij. Een deel van je opgewekte stroom gebruik je zelf, als je meer oplevert dan je op moment gebruikt lever je terug en krijg je daar een vergeoding voor. In de zomer gaat dit allemaal prima, herfst, winter en lente ga je met 14 panelen niet redden denk ik. Dus reken je niet rijk, je zal nog steeds stroom moeten betalen!
Ik heb nu 8 jaar zonnepanelen en echt nog nooit onderhoud aan moeten plegen! Die dingen zijn in principe onderhoudsvrij!
Arizona15 schreef:
31-05-2019 18:49
Oke duidelijk dus, niet doen. Zo een verkoper vertelt altijd natuurlijk een heel ander verhaal.

Duurzaamheidslening klinkt een stuk beter, ik zal mij daar eens in verdiepen.

De reden dat kopen nu geen optie is, is omdat ik hier geen budget voor heb op het moment. Onze prio is nu een nieuwe keuken.

Zonnepanelen kopen met een lening (+rente) is goedkoper dan zonnepanelen huren. Alleen als je EN het niet zelf kan/wil financieren EN niet kan/wil lenen is huren volgens mij goedkoper dan niks doen.

Maar je moet er dan ook nog bij bedenken dat je je 10 jaar vast legt aan een relatief dure huur/lening zonder onderpand. Als je je huis wil/moet verkopen kan je de zonnepanelen er niet bij verkopen, die zijn immers (nog) niet van jou. Je huis wordt dus ook niet meer waard wat wel het geval is als je ze zelf koopt. En je bent langer aan het aflossen dan de terugverdientijd is van de zonnepanelen (circa 7 jaar). De laatste paar jaar ben je huur aan het betalen over iets wat eigenlijk als lang is afbetaald.

En ter reflectie; een nieuwe keuken verdient zichzelf niet terug maar zonnepanelen wel. Nu zonnepanelen aanschaffen levert elk jaar een stukje nieuwe keuken op. Als je toch beide wil
Denk ook na over de gevolgen als je tussentijds af wilt kopen. Bv bij verkoop van de woning, bij overlijden, arbeidsongeschiktheid....

Ik zou nooit een huurkoop constructie aangaan voor zo'n lange tijd, je weet gewoon niet wat er in de tussentijd kan gebeuren.
Alle reacties Link kopieren
Hoeveel Wattpiek is zo'n zonnepaneel en wat is de opbrengst?
Hoe minder Wattpiek een zonnenpaneel heeft hoe lager de opbrengst per paneel. (voorbeeld 200 Wattpiek levert een stuk minder op dan 300 Wattpiek).
De opbrengst van zonnenpanelen is zodanig dat het niet mogelijk is 100% zelfvoorzienend te zijn. Daarnaast verliezen zonnenpanelen jaarlijks 1% aan opbrengst. Dus over 10 jaar is de opbrengst al 10% minder.

78 euro huur per maand, dat is 936 euro per jaar. Na 10 jaar heb je 9360 euro aan huur betaalt en dan kun je ze over nemen voor 700 euro. Dan ben je al meer dan 10.000 euro kwijt!

Niemand kan in uw portefeuille kijken, 10.000 euro is voor mij 10.000 redenen om niet te huren maar over te gaan tot eigen aankoop. Voor 5.000 tot 7.000 euro kun je goede zonnepanelen laten plaatsen met een hogere opbrengst en de terugverdientijd ligt tussen de 7 tot 8 jaar. De BTW kun je terugvragen en je energiekosten gaan ook naar beneden.

Laat je goed voorlichten door diverse bedrijven en alles terdege doorrekenen voor je een beslissing neemt.
Hecamel schreef:
31-05-2019 18:30
Je betaalt belachelijk veel voor de huur. Je komt uit op ruim € 9.000,-

Wij hebben net een offerte gekregen voor 16 panelen inclusief installatie van ongeveer 7000,-

Je kan een lening via de gemeente aanvragen waarschijnlijk die erg goedkoop is. Je komt dan een stuk goedkoper uit.
Precies. Waarom zou je dan in godesnaam gaan huren? Maar goed dat is eigenlijk met alle dat soort constructies/lease en huur natuurlijk. Flink extra betalen.
Vanaf 2023 wordt de salderingsregeling afgebouwd. Dan lever je terug, maar je krijgt er niks of minder voor terug dan je ervoor betaalt.
Dan heb je de beste opbrengst als het zomer is, maar dan werkt de warmtepomp niet. Het is wat naast elkaar af werken.....
Alle reacties Link kopieren
Vandaag weer, voor de zoveelste keer, een aanbod binnen. Ik kan ze huren voor 83 euro P/M en dan nog 14 euro betalen voor de energie. Laat maar. Ik betaal nu ongeveer 50 euro per maand en bij veel warmte hooguit 55. Dus dat is beter.
Alle reacties Link kopieren
Ow en die tijd van 10 jaar is erg strategisch, omdat je na 10 jaar niet je zonnen panelen hoeft te vervangen, maar wel je vaak je omvormer en dat is dure business.
Alle reacties Link kopieren
Ook geen lening afsluiten, geen geld is niet kopen.
en me vriend die wilt ook nog wat zegge
Vanaf 2023 wordt de salderingsregeling afgebouwd.
Na elke 10 jaar je vervormer vervangen.
Na 10 jaar leveren ze ook al 10% minder stroom

Loont het zich überhaupt om nu nog zonnepanelen te nemen?
poppiejoppie schreef:
01-06-2019 10:28
Vanaf 2023 wordt de salderingsregeling afgebouwd.
Na elke 10 jaar je vervormer vervangen.
Na 10 jaar leveren ze ook al 10% minder stroom

Loont het zich überhaupt om nu nog zonnepanelen te nemen?
Ja; de investering in zonnepanelen verdient zich met 7 a 8 jaar terug. Daarnaast wordt je huis meer waard en ben je duurzamer bezig.
Ook met devaluatie van de opbrengst en een nieuwe omvormer en wegvallende saldering heb je straks nog steeds ruimschoots een positief rendement van de zonnepanelen die je nu koopt omdat ze over 7 à 8 jaar 'gratis' op je dak liggen.
vandale schreef:
01-06-2019 09:31
Ook geen lening afsluiten, geen geld is niet kopen.
Dat is een principiële stelling tegen lenen denk ik?

Want de rekensom, ook met lenen+rente, is nog steeds ruimschoots positief.
Ook als we de opbrengst wat somber inschatten en de rente wat hoger. Als je dan nu zonnepanelen plaatst heb je daar over 10 jaar de gratis energie van. Als je nu eerst 10 jaar gaat sparen beginnen je zonnepanelen dan pas met iets opleveren.

Normaal gesproken ben ik ook wat terughoudend met lenen, maar in dit geval ben je goedkoper en duurzamer bezig dan met sparen.
En helemaal als je een koophuis hebt aangezien het dan ook nog bijdraagt aan de waarde van de woning.

Het moet natuurlijk allemaal wel in verhouding zijn met wat je financieel kan dragen. Ook met een lening moet je je realiseren dat je je geld ergens in vast legt; je neemt een soort voorschot op je geld van de komende 10 jaar. Dat wil niet zeggen dat je dan datzelfde geld nu over hebt voor een nieuwe keuken bijvoorbeeld. En als je en een lening afsluit voor een nieuwe keuken en een nieuwe auto en zonnepanelen en een bed en een TV en een laptop enz. dan kan het natuurlijk goed mis gaan. Maar dat ligt dan wel in de minste plaats aan de zonnepanelen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven