Geld & Recht alle pijlers

Zakelijke rekening van partner inzien.

02-06-2019 21:28 37 berichten
Alle reacties Link kopieren
Dag iedereen,

Mischien kan iemand mij vertellen wat mijn rechten zijn als echtgenote van iemand met een eenmanszaak. Mijn man en ik zijn "tijdelijk" uit elkaar wegens allerlei redenen, die voornamelijk te maken hebben met vertrouwen. Ik vertrouwde hem altijd 100% wat ik blijkbaar niet had moeten doen. We hebben de privé rekeningen gezamenlijk en ik zie dat hij geen geld pint, ook niet voor de dagelijkse levensbehoeften. Ik weet dat hij een lopende en spaarrekening heeft voor zijn eenmanszaak. Wat zijn mijn rechten om deze in te zien? We zijn in gemeenschap van goederen getrouwd. Ik vraag niet om een oordeel maar om een antwoord. Hopelijk heeft iemand die voor mij!
Alle reacties Link kopieren
Geen juridisch antwoord, maar meer logisch geredeneerd: als je in gemeenschap van goeden bent getrouwd, ben jij mede aansprakelijk voor de schulden die hij maakt. Ik zou dan zeggen dat je dus ook de zakelijke rekening moet kunnen inzien. Maar dat is meer logisch boerenverstand dan juridische kennis.
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
Je hebt al gevraagd of je mag kijken?
Alle reacties Link kopieren
Als je in gemeenschap van goederen bent getrouwd zijn alle bezittingen en schulden van jullie samen.

Je hebt dus het recht op inzage in zijn zakelijke rekening.

En nu maar hopen dat hij geen schulden heeft. Want daar ben jij dan ook voor verantwoordelijk.
Oe! Wat een naar verhaal... Ik begrijp je volkomen, dat jij die rekening wil inzien.
Lijkt mij volkomen logisch dat je daar recht op hebt in jullie situatie. Je zou naar het Juridisch Loket kunnen gaan hiermee en je laten voorlichten.
Nogmaals, wat naar... Heel veel sterkte
Als ie zijn eten moet kopen van de zakelijke rekening en zaken en privé door elkaar mengt is hij sowieso én niet goed bezig én een slecht zakenman.


Vraag is wel - als ie zo aan 't knoeien is en jullie ook nog tijdelijk uit elkaar zijn - of je het op simpel mondeling verzoek gaat mogen inzien van hem.
Ik vrees dat je beter gelijk een advocaat inschakelt.
Alle reacties Link kopieren
Een eenmanszaak behoort tot het privé vermogen, met alle nare gevolgen voor jou erbij.
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat ik morgen maar contact opneem met de bank. Van hem krijg ik het waarschijnlijk toch niet in te zien.. Bedankt voor de lieve reacties
Alle reacties Link kopieren
Hier ook man met eigen bedrijf. Nou vertrouw ik hem volledig, maar als hij wil kan hij vanalles voor me achterhouden aan info als hij wil. Er zijn rekeningen in verschillende landen, onder verschillen ondernemingen/bv's/bv's in oprichting etc. Zei laatst nog tegen hem dat ik hoop dat ie niet obverwacht overlijd, want ik zou geen idee hebben waar ik moest beginnen met uitzoeken van zijn zaken. Wij zijn overigens niet getrouwd. Ik ben officieel geen erfgename (kinderen wel) en ben economisch zelfstandig. Er valt ook niet veel te halen, dat scheelt.
Boodschap in het kort: wees er heel alert op dat hij je ales laat zien. Het is zo makkelijk meerdere rekeningen te hebben als ondernemer
Belg007 schreef:
02-06-2019 22:06
Als ie zijn eten moet kopen van de zakelijke rekening en zaken en privé door elkaar mengt is hij sowieso én niet goed bezig én een slecht zakenman.
Het is eerder aannemelijk dat hij nog een eigen privérekening heeft waar TO niets van afweet. Dan kan hij alsnog buiten TO om van zakelijk naar privé overmaken en daarvan pinnen.
AnnemiekS1982 schreef:
02-06-2019 22:41
Ik denk dat ik morgen maar contact opneem met de bank. Van hem krijg ik het waarschijnlijk toch niet in te zien.. Bedankt voor de lieve reacties
Als de rekening niet op jouw naam staat, zou de bank jou geen informatie mogen geven.
AnnemiekS1982 schreef:
02-06-2019 22:41
Ik denk dat ik morgen maar contact opneem met de bank. Van hem krijg ik het waarschijnlijk toch niet in te zien.. Bedankt voor de lieve reacties
Want je hebt het al gevraagd? Ik vind het maar raar dat je de bank gaat benaderen ipv met je partner te praten.
AnnemiekS1982 schreef:
02-06-2019 22:41
Ik denk dat ik morgen maar contact opneem met de bank. Van hem krijg ik het waarschijnlijk toch niet in te zien.. Bedankt voor de lieve reacties
Ik ben benieuwd wat de bank gaat zeggen. Zolang het geen e/o rekening is kan een bank niet zomaar inzicht geven.
Alle reacties Link kopieren
Lucifer2018 schreef:
03-06-2019 08:37
Want je hebt het al gevraagd? Ik vind het maar raar dat je de bank gaat benaderen ipv met je partner te praten.
Dat mag jij raar vinden, maar oordeel niet over een situatie die je niet volledig kent!
Alle reacties Link kopieren
WakeUpje schreef:
03-06-2019 08:50
Ik ben benieuwd wat de bank gaat zeggen. Zolang het geen e/o rekening is kan een bank niet zomaar inzicht geven.
Ik ben ook benieuwd! Ik laat het iig even weten.
De bank gaat cht niks zeggen hoor over rekeningen die niet op jouw naam staan . Dat zou fraai zijn .
snoepzak schreef:
02-06-2019 22:43
Hier ook man met eigen bedrijf. Nou vertrouw ik hem volledig, maar als hij wil kan hij vanalles voor me achterhouden aan info als hij wil. Er zijn rekeningen in verschillende landen, onder verschillen ondernemingen/bv's/bv's in oprichting etc. Zei laatst nog tegen hem dat ik hoop dat ie niet obverwacht overlijd, want ik zou geen idee hebben waar ik moest beginnen met uitzoeken van zijn zaken. Wij zijn overigens niet getrouwd. Ik ben officieel geen erfgename (kinderen wel) en ben economisch zelfstandig. Er valt ook niet veel te halen, dat scheelt.
Boodschap in het kort: wees er heel alert op dat hij je ales laat zien. Het is zo makkelijk meerdere rekeningen te hebben als ondernemer
Zou je dat dan niet eens gaan regelen nu dat kan?
Alle reacties Link kopieren
Ligt er aan wanneer jullie zijn getrouwd. Als hij de zaak al had voordat jullie trouwden, zou het in de nieuwe regels mogelijk buiten de gemeenschap vallen?
Ik weet niet exact hoe dit zit, dus zoek het even op.
Alle reacties Link kopieren
menta schreef:
03-06-2019 09:36
Ligt er aan wanneer jullie zijn getrouwd. Als hij de zaak al had voordat jullie trouwden, zou het in de nieuwe regels mogelijk buiten de gemeenschap vallen?
Ik weet niet exact hoe dit zit, dus zoek het even op.
Vanaf 1 januari 2018 is inderdaad de huwelijks wet veranderd. Sindsdien trouw je in beperkte gemeenschap van goederen, tenzij je zaken anders regelt. Deze beperkte gemeenschap houdt in dat alles opgebouwd voor het huwelijk niet gedeeld wordt, alles tijdens het huwelijk wel. TO is dus verantwoordelijk voor eventuele schulden ontstaan tijdens het huwelijk en ook heeft zij recht op eventuele spaartegoeden opgebouwd tijdens het huwelijk. TO heeft nog steeds recht op inzage in de zakelijke rekeningen, door de gemeenschap van goederen. Maar dit geldt dus alleen als het huwelijk is afgesloten na 1 januari 2018.
Alle reacties Link kopieren
Lucifer2018 schreef:
02-06-2019 22:01
Je hebt al gevraagd of je mag kijken?
Nou, wat denk je zelf ?
Alle reacties Link kopieren
Kun je het niet via de boekhouder/accountant spelen? Misschien dat deze kan bewerkstelligen dat je man wel inzage geeft?
Er is - neem ik aan - een verschil tussen het recht op het geld (of schulden) en het recht om alle details ervan te zien?
je kan de jaarstukken inzien, volgens mij heb je geen recht op inzage in de bedrijfsvoering/ administratie
AnnemiekS1982 schreef:
03-06-2019 08:52
Dat mag jij raar vinden, maar oordeel niet over een situatie die je niet volledig kent!

Sla je ook zo'n toon aan tegen die vent van je?
Alle reacties Link kopieren
kindrebel schreef:
03-06-2019 10:33
Er is - neem ik aan - een verschil tussen het recht op het geld (of schulden) en het recht om alle details ervan te zien?
Details zijn meestal niet belangrijk, wel of er een batig of negatief saldo is. Maar door hun huwelijk in gemeenschap van goederen kan ik mij voorstellen dat TO alles mag inzien, gezien het hier een eenmanszaak betreft.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven