Geld & Recht alle pijlers

Meningsverschil met vriend over kosten samenwonen

10-06-2019 09:03 141 berichten
Goedemorgen,

Ik zit ergens mee en ik ben benieuwd naar andere meningen, advies, ervaringen et cetera.

Dit is er aan de hand: ik ben gaan samenwonen met vriend in zijn (koop)huis. Mijn huurhuis heb ik opgezegd. We hebben afgesproken dat we alle vaste lasten 50/50 doen. Daarnaast hebben we een gezamenlijke rekening waar we ieder wekelijks hetzelfde bedrag op storten. Dit geld is voor boodschappen, spullen voor in huis, vakanties enzovoort.

Allemaal prima. Maar nu moest er onlangs een kozijn vervangen worden. Vriend heeft dit betaald. Ik heb er eerlijk gezegd niet eens bij nagedacht of ik de helft moest betalen. Het is op papier zijn huis. Mocht onze relatie op de klippen lopen, dan sta ik met niets op straat en heb ik (voor mijn gevoel) wel meegeholpen zijn hypotheek af te lossen en het huis leuk in te richten met nieuwe meubels.

Een samenlevingscontract of geregistreerd partnerschap hebben we niet. Dat eerste wil ik wel op korte termijn gaan regelen.

Enfin: vriend vindt dat ik wel degelijk mee moet betalen aan het onderhoud van het huis. Ik vind van niet. We hebben er geen ruzie over, maar worden het ook niet eens in dezen. Wat vinden jullie? Heb ik nou gelijk of ben ik een enorme kniep?

Dank alvast!
Alle reacties Link kopieren
Eerst eens iets op papier gaan zetten voordat je een grote bijdrage gaat doen waardoor zíjn huis meer waard wordt.
Wat verstaan jullie onder 50/50 voor de vaste lasten? Ook de hypotheekrente? En de aflossing?
Alle reacties Link kopieren
Ik ben het met jou eens TO.
I told you walking was idiotic.
Alle reacties Link kopieren
Zolang het huis op zijn naam staat kun je het door jou betaalde bedrag als huur kenmerken en is hij verantwoordelijk voor de kosten van het onderhoud.
Ik ben niet bijgelovig, dat brengt ongeluk...
Alle reacties Link kopieren
Ik neem aan dat je niet meebetaalt aan de aflossing van de hypotheek?
Eerst goed laten adviseren en vastleggen. Zoals ik het zie betaal je huur...en onderhoud is inbegrepen in de huur.

Maar dan moet wel duidelijk zijn wat je betaalt.... hypotheek of enkel gas water licht etc.
Alle reacties Link kopieren
Eerst samenlevingscontract, daarna alle woonlasten inclusief onderhoud verdelen, waarbij het deel wat hij al van de hypotheek heeft afgelost niet verdeeld wordt en alles wat er wirdt afgelost nadat jij bent gaan betalen wel.
Love is the meaning of life
Alle reacties Link kopieren
Als hij wil dat je meebetaalt, moet je ook mede-eigenaar worden. Anders betaal je inderdaad leuk voor zijn huis, maar blijf je met lege handen staan uiteindelijk. Zou ik niet aan beginnen.
Alle reacties Link kopieren
Wat zijn "alle vaste lasten"?

Hier vallen de hypotheekkosten daar niet onder (behalve de rente). Wat de stenen betreft is voor de eigenaar.

Maar bij een grote klus, zoals het renoveren van de badkamer, waar de ander ook jaren profijt van heeft, vraag ik me ook weleens af of die daar niet aan zou kunnen bijdragen... Lastig soms hoor.
Such fun!1
Dank voor jullie reacties alvast.
Ik betaal nu mee aan de hypotheek en gas/water/licht, internet etc etc. Daar is de 50/50 op berekend. De ‘huurprijs’ zogezegd. Onderhoud is hier niet bij inbegrepen.
Alle reacties Link kopieren
Je bent nog steeds niet duidelijk over wat je aan de hypotheek meebetaalt. Rente is logisch, aflossing niet. Wat betaal jij?
Meebetalen aan het onderhoud? Nee, natuurlijk niet. Jij bent niet de eigenaar van het huis. Mocht hij jou mede-eigenaar maken van het huis, dan zou ik meebetalen en anders echt niet.
Alle reacties Link kopieren
Idioot dat je de hypotheek meebetaalt. Een huurbedrag kan je natuurlijk best overeenkomen, maar op deze manier verdient je vriend aan je.
Such fun!1
Eens met jou. Dit is groot onderhoud, en als je in een huurhuis zou wonen dan zou de eigenaar deze reparatie ook moeten betalen.

Goed om hier duidelijke afspraken over te maken, waaraan betaal je wel mee en waaraan niet?

Bijv. regulier onderhoud van de cv ketel wel, vervanging niet. Schilderwerk wel, kozijnen vervangen niet.

Hoe oud is het huis trouwens en hoe goed is het onderhouden? Aangezien er nu een kozijn moet worden vervangen. Als er veel achterstallig onderhoud is, dan zou ik ook een beetje terughoudend zijn en zeker duidelijke afspraken maken over waar je wel of niet aan meebetaalt.

Kijk inderdaad ook naar hoeveel je nu meebetaalt aan de hypotheek: betaal je de helft van de volledige (bruto) hypotheek mee, of alleen aan de netto rente (+ evt. kleine opslag voor klein onderhoud).

Vervelende discussie.
Alle reacties Link kopieren
Polsjef schreef:
10-06-2019 09:11
Eerst goed laten adviseren en vastleggen. Zoals ik het zie betaal je huur...en onderhoud is inbegrepen in de huur.

Eens. Eerlijk is al je meebetaalt aan gas/licht/water, verzekeringen en heffingen. Aan de rente (niet de aflossing) En ook aan noodzakelijk onderhoud, zoals kozijnen.
Alleen, die kozijnen gaan weer heel lang mee. Waarschijnlijk langer dan jij daar woont. Stel dat ze 40 jaar meegaan, dan zou het eerlijk zijn als jij elk jaar de helft van 1/40e deel zou bijdragen.
impala wijzigde dit bericht op 10-06-2019 09:20
12.50% gewijzigd
.
Alle reacties Link kopieren
elfjetwaalfje schreef:
10-06-2019 09:12
Eerst samenlevingscontract, daarna alle woonlasten inclusief onderhoud verdelen, waarbij het deel wat hij al van de hypotheek heeft afgelost niet verdeeld wordt en alles wat er wirdt afgelost nadat jij bent gaan betalen wel.
Waarom?

Onderhoud is voor de eigenaar. Nieuwe kozijnen is waardevermeerdering. Groot onderhoud zou ik zeker niet aan meebetalen.

Lampje vervangen, binnenshuis een likje verf of vervangen meubels vind ik wel wat anders. Meubels kan je verdelen bij uit elkaar gaan en verven e.d. is qua kosten beperkt. Moet ook niet allemaal op de weegschaal.

Hier ben ik trouwens eigenaar en betaalt vriend ook niet mee aan onderhoud.

Ps: ik snap werkelijk waar niet dat je aan de hypotheek mee betaalt. Hier wil ik niks voor de hypotheek hebben. Ook de rente niet. Hij betaalt 50/50 overige vaste lasten en een bijdrage als een soort huur. Hypotheekrenteaftrek is voor mij.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben ook in de koopwoning van
Mijn vriend gaan wonen. Ik betaal naar rato (in ons geval 2/5 -3/5) alles mee. Maar dat ligt dus ook bij de notaris vast. Mocht de relatie mis gaan krijg ik de meerwaarde van de woning ook betaald. Omdat mijn spullen zoals wasmachine , droger , meubelen maar zeer beperkt meegekomen zijn, zou ik bij einde relatie ook her huisvest kosten krijgen. Zodat ik niet met niets begin. En van alles wat we samen nieuw kopen is de helft van mij.
Naar rato : mijn inkomsten zijn een aantal keren gewijzigd. Dan wijzigt mijn aandeel in de lasten ook.
deenje wijzigde dit bericht op 10-06-2019 09:22
16.51% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ik zou zaken wat beter regelen voor jezelf. Dus niet mee betalen aan de aflossing, niet aan onderhoud van het huis en als jullie samen spullen voor de inrichting kopen zou ik afspreken dat jij recht hebt op de helft van de spullen als jullie uit elkaar gaan. Dat klinkt heel zakelijk, maar op dit moment heeft jouw vriend het wel erg goed geregeld voor zichzelf terwijl jij degene bent die met niks achterblijft als jullie uit elkaar zouden gaan.
Wow, wat zie jij er vandaag geweldig uit!
Alle reacties Link kopieren
Hatchi schreef:
10-06-2019 09:17
Meebetalen aan het onderhoud? Nee, natuurlijk niet. Jij bent niet de eigenaar van het huis. Mocht hij jou mede-eigenaar maken van het huis, dan zou ik meebetalen en anders echt niet.
Ik snap dat nooit zo goed. Nee, ze is geen eigenaar, maar betaalt wel mee aan de aflossing (zoals ik t hier begrijp). Maar als ze zelf in een huurhuis zou wonen, is ze ook geen eigenaar, maar betaalt ze toch ook, dmv huur, het koophuis van de eigenaar af? En dan heb je, na al die jaren betalen, toch ook geen recht op de helft van dat huis? Dus of je nu jarenlang vriend geld geeft voor zijn huis, maar dus wel get woongenot hebt, of in een random huurhuis woont; als je er ooit weggaat, heb je financieel niets opgebouwd... In beide gevallen niet...

Vind ik dat terecht; nee. Maar linksom of rechtsom komt het dan toch op hetzelfde neer?
Alle reacties Link kopieren
anjer84 schreef:
10-06-2019 09:18
Waarom?

Onderhoud is voor de eigenaar. Nieuwe kozijnen is waardevermeerdering. Groot onderhoud zou ik zeker niet aan meebetalen.

Als huurder betaal je maandelijks ook een bijdrage voor groot onderhoud. Kozijnen, een nieuwe keuken of badkamer op den duur, een nieuw dak.
Dat is niet bedoeld als verbetering of waardevermeerdering van de woning, maar voor het behoud van de woning.
.
deenje schreef:
10-06-2019 09:20
Ik ben ook in de koopwoning van
Mijn vriend gaan wonen. Ik betaal naar rato (in ons geval 2/5 -3/5) alles mee. Maar dat ligt dus ook bij de notaris vast. Mocht de relatie mis gaan krijg ik de meerwaarde van de woning ook betaald. Omdat mijn spullen zoals wasmachine , droger , meubelen maar zeer beperkt meegekomen zijn, zou ik bij einde relatie ook her huisvest kosten krijgen. Zodat ik niet met niets begin. En van alles wat we samen nieuw kopen is de helft van mij.
Naar rato : mijn inkomsten zijn een aantal keren gewijzigd. Dan wijzigt mijn aandeel in de lasten ook.
Jij hebt het goed geregeld 👍🏻
Alle reacties Link kopieren
Ik heb ook jarenlang samengewoond in het koophuis van mijn vriend zonder samenlevingscontract. Ik betaalde wel mee aan verbruikskosten zoals tv abonnement maar niet aan de hypotheek. Ik betaalde dan weer alle boodschappen, uit eten etc bij wijze van een soort huur. En in kosten aan het huis ben ik heel stellig geweest, alle uitgaven die vast aan het huis zaten (badkamer, vloer) heb ik niet meebetaald. Alle losse spullen en dingen als een likje verf betaalde ik weer in m'n eentje. Nu samen een koophuis, ben blij dat ik van die oude constructie af ben. Ondanks dat het prima ging toch zo nu en dan een discussie, juist omdat onze afspraak een beetje vaag was. Als ik het opnieuw kon doen had ik eerder iets onderling geregeld.
anjer84 schreef:
10-06-2019 09:18

Ps: ik snap werkelijk waar niet dat je aan de hypotheek mee betaalt. Hier wil ik niks voor de hypotheek hebben. Ook de rente niet. Hij betaalt 50/50 overige vaste lasten en een bijdrage als een soort huur. Hypotheekrenteaftrek is voor mij.
Euhm… dat is toch hetzelfde? Of je het nou 'bijdrage als soort van huur' noemt of een gedeelte van de hypotheekkosten? Linksom of rechtsom krijg je dus geld voor het woongenot (overigens terecht).
Alle reacties Link kopieren
impala schreef:
10-06-2019 09:22
Als huurder betaal je maandelijks ook een bijdrage voor groot onderhoud. Kozijnen, een nieuwe keuken of badkamer op den duur, een nieuw dak.
Dat is niet bedoeld als verbetering of waardevermeerdering van de woning, maar voor het behoud van de woning.
Maar als huurder kun je niet ieder moment zomaar op straat gegooid worden, en dat geldt wel voor TO. Zij mag in zijn huis wonen maar haar vriend is heel duidelijk in het feit dat hij de enige eigenaar is. Dat is een heel andere situatie dan huren, en daarom horen daar ook andere kosten bij.
Wow, wat zie jij er vandaag geweldig uit!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven