Geld & Recht alle pijlers

Bopz toets

14-06-2019 04:43 41 berichten
Alle reacties Link kopieren
Goedemorgen!

Voor mijn dementerende moeder zoeken wij nieuwe woonruimte. Het huis waar wij haar graag zouden willen plaatsen wil een BOPZ verklaring voor haar aanvragen.

Ik begrijp niet goed waarom: ze loopt niet weg en is helemaal oké met elders gaan wonen.

Kan er iemand mij de gevolgen van zo een verklaring uitleggen? Het voelt een beetje alsof ze de controle willen overnemen.

Ik ben overigens haar door de rechtbank benoemde mentor, mijn broer is de bewindvoerder.
Alle reacties Link kopieren
Als ik jou zo lees, kunnen ze aanvragen wat ze willen, maar gaat er echt geen BOPZverklaring worden afgegeven. Je moeder geeft toestemming voor opname. Ik zou me daar dus niet druk over maken. Een gedwongen opname wordt het zeker niet ( want ze geeft gewoon toestemming), een artikel 60 (geen toestemming/geen bezwaar) zouden ze nog kunnen proberen, maar ook dat zullen ze waarschijnlijk niet hard kunnen maken. En áls die al afgeven wordt, zal dat voor je moeder voorlopig weinig of geen gevolgen hebben. Maar nogmaals, de kans dat een BOPZverklaring wordt afgegeven voor iemand die gewoon toestemt, is nihil.
Alle reacties Link kopieren
Ze gooien het op artikel 60 idd.
En het probleem is dat ze daar zonder die verklaring niet mag wonen.
Overigens is er al een wlz indicatie: zzp5.
Alle reacties Link kopieren
Is het een huis met een buitendeur die niet voor bewoners opengaat?
Maar dan nog is een art 60 geen gedwongen opname, je moeder kan dan nog steeds weg als ze dat wil, ze mogen haar niet daar vasthouden. Ook mogen ze haar geen gedwongen medicatie geven.
Alle reacties Link kopieren
De deur is inderdaad gesloten voor bewoners.
Welke argumenten geeft de zorgcoördinator, EVV'er?
Alle reacties Link kopieren
depster schreef:
14-06-2019 05:56
Welke argumenten geeft de zorgcoördinator, EVV'er?
Die is er nog helemaal niet. Ze woont er nog niet.
Het enige argument is dat het een Bopz-instelling is en dat ze dat altijd doen. En dat klinkt me raar in de oren.
Ik vind het niet niks...

Maar ja, aan de andere kant is dit toch de instelling waar ze dood zal gaan. Iets anders hoeft niet meer dus dan maakt het niet echt meer uit.
De indicatie voor een opname op een speciale bopz afdeling heeft je moeder vast niet zelf geregeld. Dus in hoeverre zij haar beslissingen kan overzien is de vraag.

Een dergelijke opname is voor mensen met vergevorderde dementie.
Voordat je een bopz afdeling bent moet de instelling aan een aantal voorwaarden voldoen en de cliënt moet ook beschermd worden onder die voorwaarden en daardoor ook onder de wet bopz vallen.
Een bopz indicatie is dan nodig om op een bopz afdeling te wonen.

Hoop dat het zo een beetje duidelijk is waarom zij die indicatie nodig heeft.
Succes!
Alle reacties Link kopieren
Het kan best dat moeder inziet dat ze achteruit gaat en dat een bejaardenhuis (of wat voor term ze er zelf aan geeft) een goede optie is. Ze kan dan nog prima toestemming geven voor opname.
[quote=snowy2 post_id=30046316 time=1560486009 user_id=3882]
Het kan best dat moeder inziet dat ze achteruit gaat en dat een bejaardenhuis (of wat voor term ze er zelf aan geeft) een goede optie is. Ze kan dan nog prima toestemming geven voor opname

Wanneer wordt iemand opgenomen op een bopz afdeling?
Alle reacties Link kopieren
Het betreft een gesloten afdeling. Hier is een BOPZ toets verplicht.
.....
De wet bopz beschermt de mensen tegen dingen als vastbinden, opgesloten worden enz. Zodat alles op de juiste manier gebeurd, onder toeziend oog van de inspectie. Alle middelen en maatregelen moeten dus verantwoord worden en gaan langs de behandel coördinator/psychiater.
Omdat de deur op slot is, is het al vrijheids beperkend, dus valt onder bopz.

Jij bent mentor, dus beslissingsbevoegd. Alles zal in overleg gaan met jou. Mocht je moeder achteruit gaan en bv vast gezet moeten worden in haar rolstoel, dan gaat dat sowieso ook langs jou. De wet bopz is er zodat instellingen niet te pas en te onpas middelen en maatregelen kunnen gaan opleggen.
Komt ze zonder BOPZ-verklaring wel in aanmerking voor wonen in dit huis? Met andere woorden: is ze niet nog 'te goed' voor dit huis?
Marana schreef:
14-06-2019 09:28
Komt ze zonder BOPZ-verklaring wel in aanmerking voor wonen in dit huis? Met andere woorden: is ze niet nog 'te goed' voor dit huis?
Ze heeft een Zzp 5 indicatie
Mijn vader woont ook op een gesloten afdeling, maar kan wel alleen naar buiten. Er is geen BOPZ aangevraagd. Hij heeft ook een WLZ 5.
raindrop57 schreef:
14-06-2019 14:37
Mijn vader woont ook op een gesloten afdeling, maar kan wel alleen naar buiten. Er is geen BOPZ aangevraagd. Hij heeft ook een WLZ 5.
met welke grondslag ?
Alle reacties Link kopieren
Marana schreef:
14-06-2019 09:28
Komt ze zonder BOPZ-verklaring wel in aanmerking voor wonen in dit huis? Met andere woorden: is ze niet nog 'te goed' voor dit huis?
Nee, zonder de verklaring kan ze hier niet gaan wonen zegt de instelling.

En dat is nou precies wat me vreemd aandoet: waarom kan dat niet?
Want ja, misschien is ze inderdaad wel wat te goed voor dit huis, maar het is in haar oude buurt en doet verder vriendelijk aan. En thuis gaat het echt niet meer: mijn vader is zwaar overspannen en heeft een (vinden wij) alcoholprobleem. Zij zelf kan de regie niet meer voeren, dan eet ze niet meer en zal ze zeker niet douchen etc. Als je haar zegt het te gaan doen: dan gaat ze gewoon aan de slag.
Verder zal ze op termijn toch slechter worden...
Alle reacties Link kopieren
Mmaartje schreef:
14-06-2019 08:51
Het betreft een gesloten afdeling. Hier is een BOPZ toets verplicht.
Wat zeg je hier precies mee? Wat moet er nu precies getoetst worden? Of ze er slecht genoeg voor is?

En wat als CIZ toetst en nee zegt?
Is een VBM op papier zetten en door hoofdbehandelaar en mij te laten tekenen voor akkoord dan geen optie?
Alle reacties Link kopieren
Jane Doe schreef:
14-06-2019 10:03
Ze heeft een Zzp 5 indicatie
En dat is dus zeker niet automatisch met een BOPZ indicatie
Alle reacties Link kopieren
Dank Andrea
Jane Doe schreef:
14-06-2019 15:01
met welke grondslag ?
Hij heeft dementie (FTD).
*Sjaan* schreef:
14-06-2019 15:27
Nee, zonder de verklaring kan ze hier niet gaan wonen zegt de instelling.

En dat is nou precies wat me vreemd aandoet: waarom kan dat niet?
Want ja, misschien is ze inderdaad wel wat te goed voor dit huis, maar het is in haar oude buurt en doet verder vriendelijk aan. En thuis gaat het echt niet meer: mijn vader is zwaar overspannen en heeft een (vinden wij) alcoholprobleem. Zij zelf kan de regie niet meer voeren, dan eet ze niet meer en zal ze zeker niet douchen etc. Als je haar zegt het te gaan doen: dan gaat ze gewoon aan de slag.
Verder zal ze op termijn toch slechter worden...
Zie mijn eerdere post
*Sjaan* schreef:
14-06-2019 15:31
En dat is dus zeker niet automatisch met een BOPZ indicatie
Dat hangt van de grondslag en de afdeling af waar iemand naar toe gaat
raindrop57 schreef:
14-06-2019 14:37
Mijn vader woont ook op een gesloten afdeling, maar kan wel alleen naar buiten. Er is geen BOPZ aangevraagd. Hij heeft ook een WLZ 5.
Wat vreemd er moet sowieso een bopz verklaring bij. Doet het ciz
Alle reacties Link kopieren
Jane Doe schreef:
14-06-2019 16:09
Wat vreemd er moet sowieso een bopz verklaring bij. Doet het ciz
Waarbij? Niet bij een zzp5.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven