Geld & Recht alle pijlers

huurverlaging woningbouw mogelijk?

16-06-2019 21:58 42 berichten
Kennissen van mij zitten met deze vraag, zij hebben onlangs een brief gehad voor huurverhoging, hierbij komt de kale huur 2 euro boven de huurtoeslaggrens uit. Bezwaar kunnen ze op basis van hun gezamelijke inkomen niet aantekenen op dit moment. Echter gaat de relatie niet lekker en sluit 1 partij niet uit dat het in de nabije toekomst misschien uit zal lopen op een breuk. De partij die in de woning zal blijven (binding familie etc) heeft een laag inkomen en zal zonder huurtoeslag niet de huur kunnen opbrengen.

Stel dat dit zou gebeuren, kan zij dan alsnog huurverlaging aanvragen op basis van het inkomen zodat ze wel onder de huurtoeslaggrens valt? of is die kans dan verkeken?
Alle reacties Link kopieren
Als het goed is, stijgt de huurtoeslag grens jaarlijks mee met het percentage dat de huur mag stijgen. Dus is de woning nooit onder de toeslaggrens geweest. Ik geef ze weinig kans, maar proberen kan altijd natuurlijk!
diedietje schreef:
16-06-2019 22:03
Als het goed is, stijgt de huurtoeslag grens jaarlijks mee met het percentage dat de huur mag stijgen. Dus is de woning nooit onder de toeslaggrens geweest. Ik geef ze weinig kans, maar proberen kan altijd natuurlijk!
Dat is niet waar, de huurtoeslaggrens stijgt niet jaarlijks mee.
Dat ligt eraan wat voor huurverhoging het is. Is het een inkomensafhankelijke huurverhoging dan kan je later huurverlaging aanvragen als je inkomen ineens veel lager is geworden. Daarmee zou je eventueel weer huurtoeslag kunnen aanvragen.
Als het een reguliere huurverhoging is kan je geen verlaging meer aanvragen in de toekomst (en dus ook geen toeslag aanvragen), ook niet als je inkomen daalt.
Die kans is er niet denk ik, maar wat voor soort verhoging het is..dat weet de woningbouw vast wel.
anoniem_370013 wijzigde dit bericht op 16-06-2019 22:06
66.39% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Dat zou niet zo fraai zijn, als dat zou kunnen.
Ze wonen gewoon te duur als er 1 vertrekt. Dus allebei er uit en daar gaan wonen waar je centen je brengen.
Laat ze maandag de WBV bellen, dan kunnen die het uitleggen.
Bij mij zat er een folder bij de brief voor de huurverhoging. Daarin stond precies wat je moest doen als de huur nu boven de grens voor huurtoeslag uit kwam. Ik heb die folder niet meer, want voor mij niet relevant gezien ik geen recht heb op huurtoeslag. Hebben zij niet zoiets erbij gekregen? Neem aan dat de woningbouwvereniging anders meer informatie kan verschaffen.
Alle reacties Link kopieren
Je krijgt nog wel huurtoeslag over het deel tot de huurtoeslag grens. Als grens ligt op 690 euro en de huur is 740 euro dan moet je 690 euro invullen. Zo is het mij toentertijd uitgelegd door de belastingdienst. Nooit gedoe of gezeur mee gehad.

Huurverlaging moet ook zeker mogelijk zijn via de huurcommissie. Even de site van de betreffende woningbouwvereniging erbij pakken. Daar zou het ergens op moeten staan. Of Google huurverlaging icm de betreffende woningbouwvereniging.
reginamills wijzigde dit bericht op 16-06-2019 22:11
32.50% gewijzigd
I told you walking was idiotic.
Alle reacties Link kopieren
Is het vanwege het zgn “scheefhuren”? Een vriendin heeft dat ook eens gehad. Toen haar partner verdween, werd er automatisch een herberekening toegepast en werd de huur verlaagd. Keek ze zelf ook vanop. Duurde wel even, geloof ik. Maar goed, ze had het ook niet aangevraagd. Wellicht kunnen zij er even actief achteraan bellen?
Alle reacties Link kopieren
Van Woonbond.nl dankzij Google:


Huurprijs huidige woning wordt hoger
Door de jaarlijkse huurverhoging kan de huurprijs van een zittende huurder boven de huurtoeslaggrens raken. Wat gebeurt er dan?

Huishoudens die al recht hadden op toeslag, behouden dat recht als hun huurprijs door een huurverhoging boven deze grens raakt. Maar over het deel van de huurprijs boven de huurtoeslaggrens krijgen zij géén toeslag. Dat deel moeten zij volledig zelf betalen.
ReginaMills schreef:
16-06-2019 22:09
Je krijgt nog wel huurtoeslag over het deel tot de huurtoeslag grens. Als grens ligt op 690 euro en de huur is 740 euro dan moet je 690 euro invullen. Zo is het mij toentertijd uitgelegd door de belastingdienst. Nooit gedoe of gezeur mee gehad.

Huurverlaging moet ook zeker mogelijk zijn via de huurcommissie. Even de site van de betreffende woningbouwvereniging erbij pakken. Daar zou het ergens op moeten staan. Of Google huurverlaging icm de betreffende woningbouwvereniging.
Dat klopt, maar alleen als ze op dit moment al huurtoeslag ontvangen. Dat is me niet helemaal duidelijk.
Alle reacties Link kopieren
Aaltje89 schreef:
16-06-2019 22:12
Dat klopt, maar alleen als ze op dit moment al huurtoeslag ontvangen. Dat is me niet helemaal duidelijk.

Mijn huur lag al boven de grens zonder dat ik ooit huurtoeslag had gehad en dat was ook geen probleem aldus de belastingdienst.
I told you walking was idiotic.
.
anoniem_307731 wijzigde dit bericht op 16-06-2019 22:16
Reden: Niet goed gelezen
99.01% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Is dit een inkomensafhankelijke verhoging die ze hebben gekregen (dus naar aanleiding van een door de huisbaas opgevraagde inkomensverklaring van de belastingdienst)? Dan kan er bij een daling in inkomen weer een verlaging plaatsvinden.

Huren ze bij een wbv of particulier?
Alle reacties Link kopieren
Ze krijgen volgens mij nog wel huurtoeslag maar niet voor het bedrag dat boven de grens zit, dat moeten ze zelf bijdragen.
Dus als de grens op €720 zit en ze moeten nu €722 huur betalen dan moeten ze die €2 euro zelf gaan betalen. Die telt dan niet mee voor de berekening van de hoogte van de toeslag.
Ik heb het gehad met mijn woning waar ik €920 huur betaalde (bijzondere situatie ivm meer kinderen in huis). Ik kreeg geen toeslag over het bedrag boven huurtoeslaggrens, dat moest ik sowieso betalen. Qua inkomen kreeg ik wel toeslag.
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
Ik snap niet waarom die kennissen dit niet gewoon zelf kunnen navragen bij de woningbouw.

Via TO dit hier vragen terwijl die personen zelf en de woningbouw dat binnen 1 minuut kunnen bespreken ... zal wel aan mij liggen.
Alle reacties Link kopieren
Als je kale huur plus de servicekosten waar je toeslag over krijgt boven de € 720,42 komt kun je geen toeslag meer aanvragen. Als je al toeslag ontvangt en je huur komt erboven door een huurverhoging blijf je je toeslag houden. Als je pas later toeslag wil aanvragen dan kan dat dus niet meer.

Je kunt de corporatie dan om
een huurverlaging vragen. Wij doen dat dan wel, maar niet iedere corporatie zal dat doen. Ligt aan hun beleid.

Als het een inkomensafhankelijke huurverhoging is geweest (de afgelopen jaren) kun je die wel terug laten draaien als je inkomen minder wordt.

Komen ze toevallig nu al in aanmerking voor huurbevriezing via het Sociaal Akkoord? (Huur boven de €607 of €650 bij >3 personen en inkomen < +/-30.000?).
The most exciting, challenging and significant relationship is the one with yourself. And if you can find someone to love the you you love that’s fabulous
Alle reacties Link kopieren
Lucifer2018 schreef:
16-06-2019 22:38
Ik snap niet waarom die kennissen dit niet gewoon zelf kunnen navragen bij de woningbouw.

Via TO dit hier vragen terwijl die personen zelf en de woningbouw dat binnen 1 minuut kunnen bespreken ... zal wel aan mij liggen.
dat ontgaat mij ook een beetje
Alle reacties Link kopieren
ReginaMills schreef:
16-06-2019 22:09
Je krijgt nog wel huurtoeslag over het deel tot de huurtoeslag grens. Als grens ligt op 690 euro en de huur is 740 euro dan moet je 690 euro invullen. Zo is het mij toentertijd uitgelegd door de belastingdienst. Nooit gedoe of gezeur mee gehad.

Huurverlaging moet ook zeker mogelijk zijn via de huurcommissie. Even de site van de betreffende woningbouwvereniging erbij pakken. Daar zou het ergens op moeten staan. Of Google huurverlaging icm de betreffende woningbouwvereniging.
Dat kan dus niet. Als je een proefberekening maakt en je vult €740 in dan zal je zien dat je niet in aanmerking komt voor huurtoeslag. Als jij iets anders invult dan kun je dat vroeg of laat terug gaan betalen.

Bijzonder dat je al jaren niks hoort. Want als het goed is geeft een corporatie de huurprijzen ook door aan de Belastingdienst en daar moeten dan toch de alarmbellen gaan rinkelen dat dat niet klopt met jouw opgegeven huurprijs.

Of had je al toeslag voordat je huur boven de liberalisatiegrens kwam? Dan is er idd niks aan de hand.
The most exciting, challenging and significant relationship is the one with yourself. And if you can find someone to love the you you love that’s fabulous
Alle reacties Link kopieren
ReginaMills schreef:
16-06-2019 22:13
Mijn huur lag al boven de grens zonder dat ik ooit huurtoeslag had gehad en dat was ook geen probleem aldus de belastingdienst.
Het was ook geen probleem dat ik 17 was volgens de Belastingdienst toen ik die belde of ik als studend huurtoeslag kon aanvragen. Kon ik toch mooi terugbetalen naderhand.

Zelfde met de belastingaangifte, meerdere keren gebeld
met dezelfde vraag, 3 verschillende antwoorden.

Sorry maar wat jij schetst kan gewoon echt niet. Je kunt geen toeslag aanvragen als je rekenhuur boven de liberalisatiegrens zit.

Of nouja aanvragen door een verkeerde huurprijs in te vullen kan natuurlijk wel. Maar recht hebben op, niet.
The most exciting, challenging and significant relationship is the one with yourself. And if you can find someone to love the you you love that’s fabulous
Alle reacties Link kopieren
carrie-bradshaw schreef:
16-06-2019 23:02
Het was ook geen probleem dat ik 17 was volgens de Belastingdienst toen ik die belde of ik als studend huurtoeslag kon aanvragen. Kon ik toch mooi terugbetalen naderhand.

Zelfde met de belastingaangifte, meerdere keren gebeld
met dezelfde vraag, 3 verschillende antwoorden.

Sorry maar wat jij schetst kan gewoon echt niet. Je kunt geen toeslag aanvragen als je rekenhuur boven de liberalisatiegrens zit.

Of nouja aanvragen door een verkeerde huurprijs in te vullen kan natuurlijk wel. Maar recht hebben op, niet.

Nou ja toch heb ik huurtoeslag gekregen en nooit terug moeten betalen. Alle gegevens hebben ze aangeleverd gekregen incl huurcontract en het was geen probleem. Tot afgelopen november, toen ben ik verhuisd naar een koopwoning.
I told you walking was idiotic.
Als ik hen was, zou ik nu vast even checken of de sociale huurwoning wel aan het puntensysteem voldoet en zo niet, huurverlaging voorstellen https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... tentelling
ReginaMills schreef:
16-06-2019 23:14
Nou ja toch heb ik huurtoeslag gekregen en nooit terug moeten betalen. Alle gegevens hebben ze aangeleverd gekregen incl huurcontract en het was geen probleem. Tot afgelopen november, toen ben ik verhuisd naar een koopwoning.
Erg logisch klinkt het niet. Elke vrije sector huur heeft toch een bedrag dat boven de sociale huur zit? Dan zou iedereen met een huur van €2200 ook wat anders in kunnen vullen en dan nog huurtoeslag krijgen op het deel sociale huur als ze aan de inkomenseisen voldoen.
Alle reacties Link kopieren
Nitflex schreef:
16-06-2019 23:51
Erg logisch klinkt het niet. Elke vrije sector huur heeft toch een bedrag dat boven de sociale huur zit? Dan zou iedereen met een huur van €2200 ook wat anders in kunnen vullen en dan nog huurtoeslag krijgen op het deel sociale huur als ze aan de inkomenseisen voldoen.

Een voorwaarde is dat het een sociale huurwoning moet zijn en je inkomen moet niet te hoog zijn. Als jij in de vrije sector een huis kan huren van 2200 euro dan verdien je überhaupt teveel om huurtoeslag te krijgen. Dus die vlieger gaat niet op.
I told you walking was idiotic.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven