Geld & Recht alle pijlers

Alvast iets huren voordat we gaan scheiden

17-06-2019 20:39 45 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo forummers,
ik wil gaan scheiden en ben op zoek gegaan naar woonruimte.
Waarschijnlijk lukt het op korte termijn een flat huren. Kan ik alvast huren ondanks dat we nog getrouwd zijn en een koophuis hebben?
Ik wil namelijk woonruimte achter de hand hebben mocht hij agressief worden als ik hem vertel dat ik bij hem weg wil.

Hebben jullie verder nog (financiële) tips bij een scheiding?

Alvast bedankt voor jullie reacties.
Alle reacties Link kopieren
Heb je geld voor borg? Kun je de huur zelf betalen? Zodra je huurt zal hij meteen weten dat je weggaat neem ik aan? Zijn er kinderen bij betrokken? Waar blijven die in eerste instantie? Waarom niet eerst praten voordat je stappen zet.. vragen, vragen...
Alle reacties Link kopieren
Hou er in elk geval rekening mee dat je hoe dan ook aansprakelijk blijft voor de (hele!) hypotheek. Je kunt dus niet zomaar stoppen met betalen omdat je daar niet meer woont, of er vanuit gaan dat ex dat betaalt omdat hij dat altijd al deed.
Ben je financieel onafhankelijk en kun je het je veroorloven deze flat voor langere tijd te huren?

Kun je niet een bepaalde tijd bij ouders of vrienden terecht, zodat jullie gezamenlijke financiën eerst helder zijn en duidelijk is hoe jullie er voor staan?
Alle reacties Link kopieren
Als je een koophuis hebt kun je geen sociale huurwoning huren.
Vrije sector wel.
Als je agressie vreest is het denk ik wel verstandig om meteen iets achter de hand te hebben .
Mater tua tam obesa est ut cum Romae est urbs habet octo colles!
SPQR schreef:
17-06-2019 23:18
Als je een koophuis hebt kun je geen sociale huurwoning huren.
Vrije sector wel.
Als je agressie vreest is het denk ik wel verstandig om meteen iets achter de hand te hebben .
Dit klopt niet. Waar zitten mensen anders heen moeten als ze gaan scheiden en het huis te koop staat of verkocht wordt?

Zelf huurde ik al toen ons huis nog niet verkocht was. Een kennia van mij huurt al 6 jaar terwijl ze nog steeds eigebaar is van de woning omdat haat ex de koaten wel kan betalen maar geen hypotheek krijgt ivm eigen zaak.
Alle reacties Link kopieren
Dat kan. Zodra je op jou naam iets anders gaat huren en deze adreswijziging doorgeeft bij de belastingdienst, krijg je in ieder geval huurtoeslag. Mits je onder de grens zit ervoor natuurlijk.
Weet wat je zegt, maar zeg niet alles wat je weet
Alle reacties Link kopieren
Tess1981 schreef:
17-06-2019 23:57
Dit klopt niet. Waar zitten mensen anders heen moeten als ze gaan scheiden en het huis te koop staat of verkocht wordt?

Zelf huurde ik al toen ons huis nog niet verkocht was. Een kennia van mij huurt al 6 jaar terwijl ze nog steeds eigebaar is van de woning omdat haat ex de koaten wel kan betalen maar geen hypotheek krijgt ivm eigen zaak.
Over het algemeen moet je dan aantonen dat je huis in de verkoop staat of iets dergelijks.
Persoonlijk vind ik de situatie van je kennis nogal raar en absurd dat een woningbouw daarmee akkoord gaat. Ik vraag me af of het sociale huur is.
Los daarvan kon mijn ex de boom is, maar dat is een ander verhaal.
Mater tua tam obesa est ut cum Romae est urbs habet octo colles!
Alle reacties Link kopieren
En waar mensen na een scheiding anders heen moeten?
Bij familie of vrienden hokken, vrije sector, een kamer huren, een vakantiewoning huren, anti-kraak.
Dat zie ik veel gebeuren.
Mater tua tam obesa est ut cum Romae est urbs habet octo colles!
Dat komt omdat die mensen of niet lang genoeg ingeschreven staan, of teveel verdienen.

Als TO zo slim is geweest om ingeschreven te staan en in haar eentje de huur kan opbrengen, waarom zou dan vrienden en familie moeten lastigvallen omdat anderen hun zaakjes niet goed regelen?

En als TO agressie vreest dan lijkt me dat praten een gepasseerd station is. Kennelijk kun je het volgens de vivadames nooit goed doen. Open je een topic dat je partner agressief us dan is het advies “ wegwezen “ maar sls je een plek hebt dan moet je eerst praten en mag je daar geen gebruik van maken. Wat een kolder.

@To, ik zou wel contact opnemen met een advocaat en zo snel mogelijk een scheidingsverzoek indienen, zeker als je in gvg getrouwd bent. Vaak geldt de datum van indienen dan als peildatum voor schulden etc, zodat je er niet voor opdraait als je man uit wraak besluit om schulden te maken. Maar een advocaat kan je precies uitleggen wat je moet doen.
Kan ik alvast huren ondanks dat we nog getrouwd zijn en een koophuis hebben?

Waarom zou dat niet kunnen?
Alle reacties Link kopieren
forumfossiel schreef:
18-06-2019 08:45
Dat komt omdat die mensen of niet lang genoeg ingeschreven staan, of teveel verdienen.

Als TO zo slim is geweest om ingeschreven te staan en in haar eentje de huur kan opbrengen, waarom zou dan vrienden en familie moeten lastigvallen omdat anderen hun zaakjes niet goed regelen?

En als TO agressie vreest dan lijkt me dat praten een gepasseerd station is. Kennelijk kun je het volgens de vivadames nooit goed doen. Open je een topic dat je partner agressief us dan is het advies “ wegwezen “ maar sls je een plek hebt dan moet je eerst praten en mag je daar geen gebruik van maken. Wat een kolder.

@To, ik zou wel contact opnemen met een advocaat en zo snel mogelijk een scheidingsverzoek indienen, zeker als je in gvg getrouwd bent. Vaak geldt de datum van indienen dan als peildatum voor schulden etc, zodat je er niet voor opdraait als je man uit wraak besluit om schulden te maken. Maar een advocaat kan je precies uitleggen wat je moet doen.
Nou nou, ik zeg helemaal niet dat ze familie en vrienden lastig moet vallen of dat ze niet mag huren.
Ik geef alleen aan dat je als huiseigenaar meestal niet zomaar een SOCIALE huurwoning mag huren. En terecht, want die woningen zijn schaars. Als de woningbouw bij TO (als het tenminste over sociale huur gaat, want dat lees ik nergens) dat onder voorwaarden wel toestaat en ze voldoet daar aan, dan kan het wel.

Kijk, ik sta zelf wel ingeschreven bij de woningbouw, omdat ik te vaak gezien heb dat mensen na een scheiding of andere problemen op straat staan. Ik kan nu gewoon reageren op woningen en kan zelfs bericht krijgen dat ik de woning mag huren. Maar dan zou ik bij het overleggen van alle gegevens waarschijnlijk de woning toch niet krijgen. Omdat ik dus een koophuis heb en een te hoog inkomen. Dat zien ze nl niet als je alleen maar reageert, dat komt later aan het licht.
Ik hoop dus niet dat TO zich te vroeg rijk rekent.
Mater tua tam obesa est ut cum Romae est urbs habet octo colles!
Ze mag op alles reageren. Of ze het krijgt is wat anders.

Maar ik heb het idee dat ze denkt dat ze helemaal niet wat mag of kan huren omdat ze getrouwd is? Hoe komt ze bij dat idee.
https://www.de-alliantie.nl/faq/woning- ... --q262334/

Eerste Google-resultaat leert me dat het met sociale huurwoningen per regio verschilt. Dus als to het over een sociale huurwoning heeft moet ze even opzoeken welke regels in haar regio gelden.
Vrije sector huren kan natuurlijk wel, als je verder gewoon aan bijv inkomenseisen voldoet.
Alle reacties Link kopieren
Heb je een eigen bankrekening waar hij niet bij kan? Wordt daar je salaris op gestort? Staat jullie spaargeld op een gezamenlijke rekening? Dan beter alvast de helft op je eigen rekening storten. Hebben jullie kinderen met spaargeld? Ook veiligstellen als je je aanstaande ex niet vertrouwt.

Omdat TO het heeft over een flat waar ze op korte termijn in kan, ging ik er eigenlijk van uit dat het dan wel vrije sector zou zijn.
Alle reacties Link kopieren
SPQR schreef:
17-06-2019 23:18
Als je een koophuis hebt kun je geen sociale huurwoning huren.
Vrije sector wel.
Als je agressie vreest is het denk ik wel verstandig om meteen iets achter de hand te hebben .
Dit klopt echt niet. Ik heb hiervoor veel navraag gedaan en het mag wel. Ook van de belastingdienst. Huursuvbsidie krijg je van after het moment dat je er daadwerkelijk ingeschreven staat.
SPQR schreef:
18-06-2019 07:29
Over het algemeen moet je dan aantonen dat je huis in de verkoop staat of iets dergelijks.
Persoonlijk vind ik de situatie van je kennis nogal raar en absurd dat een woningbouw daarmee akkoord gaat. Ik vraag me af of het sociale huur is.
Los daarvan kon mijn ex de boom is, maar dat is een ander verhaal.
Als je na jaren op een wachtlijst staan aan de beurt hebt vragen ze niet of je een koopwoning hebt hoor.

Sterker nog, je hebt vanaf het moment dat je je in je nieuwe woning inschrijft ook recht op huursubsidie.

Er zijn ook mensen die van koop kleiner willen gaan wonen en willen gaan huren. Die zetten hun huis ook pas te koop wanneer ze een woning hebben.

Bij urgentie is dat natuurlijk een heel ander verhaal.

Bij mijn kennis was het zeker sociale huur sterker nog, met urgentie omdat ze in scheiding lag. Dat krijg je niet inmiddels niet meer.
anoniem_63cc130a49eac wijzigde dit bericht op 18-06-2019 10:33
6.18% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
delicious35 schreef:
18-06-2019 10:15
Dit klopt echt niet. Ik heb hiervoor veel navraag gedaan en het mag wel. Ook van de belastingdienst. Huursuvbsidie krijg je van after het moment dat je er daadwerkelijk ingeschreven staat.
Het is afhankelijk van de verhuurder, bv in deze link geldrn allerlei andere regels per verhuurder.
https://www.de-alliantie.nl/faq/woning- ... --q262334/

Ik wilde to alleen erop wijzen dat ze dit goed moet nagaan voordat ze plots geen recht op het huis heeft.
Mater tua tam obesa est ut cum Romae est urbs habet octo colles!
Alle reacties Link kopieren
Wie heeft het over een sociale huurwoning? Ze kan toch ook gewoon vrije sector huren?

Wie weet staat het koophuis op haar naam of zijn naam of zijn ze op huwelijkse voorwaarden die wij niet kunnen weten getrouwd.
Alle reacties Link kopieren
Ja je kan huren al heb je een koophuis . En zeker gezien de situatie . Er zijn nog gemeentes waar je wel urgentie kunt krijgen . In mijn gemeente kan je urgentie in uitzonderlijke gevallen krijgen .
Wij huren zelf particulier.

Ik heb ooit zelf in een soortgelijke situatie gezeten, ik ging eerst naar een soort van opvanghuis .
Tip ga nu al wat dingen die je mee wil nemen apart leggen bij iemand die je vertrouwd. Denk aan paspoort, andere waardevolle papieren . Maar ook wat kleding .
Als de situatie dan escaleert heb je al de belangrijkste dingen tot je beschikking .
Schakel eventueel een proffessinal in zoals veilig thuis . Maak ook afspraken met iemand die je vertrouwt dat je bv elke dag op een bepaald tijdstip belt met een afgesproken code woord dat alles in orde is, dan weet degene dat als je niet belt dat ze langs moeten komen .

Ik heb het ook op die manier manier gedaan. Heb wel de inboedel en heel veel andere spullen moeten achterlaten, maar mijn zoon en mijn vrijheid en mijn leven vond ik het belangrijkste. Ik kon niet meer terug om spullen op te halen . Je blijft wel als het huis op beide naam staat verantwoordelijk voor de kosten .


Success met alles :redrose:
anoniem_290143 wijzigde dit bericht op 18-06-2019 11:30
6.10% gewijzigd
alles is energie
Lady_Day schreef:
18-06-2019 11:07
Wie heeft het over een sociale huurwoning? Ze kan toch ook gewoon vrije sector huren?

Wie weet staat het koophuis op haar naam of zijn naam of zijn ze op huwelijkse voorwaarden die wij niet kunnen weten getrouwd.

Dit. We hebben veel te weinig info om hier iets zinnigs over te kunnen zeggen.
Als je het kan betalen, ja hoor.
Alle reacties Link kopieren
Lady_Day schreef:
18-06-2019 11:07
Wie heeft het over een sociale huurwoning? Ze kan toch ook gewoon vrije sector huren?

Wie weet staat het koophuis op haar naam of zijn naam of zijn ze op huwelijkse voorwaarden die wij niet kunnen weten getrouwd.
Ik zeg dan ook áls het sociale huur is, ik schrijf toch dat ik dat ook niet weet?
Mater tua tam obesa est ut cum Romae est urbs habet octo colles!
Isveilig thuis ook bekend met jouw situatie?
Waarom zou het niet kunnen? Zolang je maar betaalt.
Wij hadden naast de koopwoning uiteindelijk twee huurhuizen.
Je moet ergens beginnen met ontvlechten.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven