Geld & Recht alle pijlers

Bewindvoering/budgetbeheer

24-06-2019 19:40 60 berichten
Alle reacties Link kopieren
Beste lezer(es,

Door foute keuzes heb ik een schuld waar ik niet meer zelf uit ga komen.

Tijd om hulp in te schakelen. Ben dus op zoek naar een betrouwbare bewindvoerder.

Gezien het om een niet al te hoog bedrag gaat, ik vast inkomen heb met binnenkort netto meer geld beschikbaar. Moet het binnen een jaar af te lossen zijn.

Echter door verhalen over fraude en misbruik ben ik bang dat het van kwaad tot erger kan gaan.

Welk bureau is betrouwbaar? Gaat om regio Nijmegen.

Bedankt voor het lezen
Schuldhulpverlening via gemeente

Een bewindvoerder is niet perse een schuldregelaar
Alle reacties Link kopieren
Dankje, die heb ik inderdaad al gemaild voor een afspraak.
Alle reacties Link kopieren
Wil je alleen van je schulden af en kun je de maandelijkse betalingen nog wel zelf? Dan kun je je melden bij de gemeente. Maar als het bedrag te laag en/of het aantal schuldeisers te laag is, kom je niet in aanmerking.

In zo'n geval kun je vragen of een bewindvoerder je schulden wil regelen.

Je kunt voor betrouwbare kantoren de rechtbank bellen, bewindsbureau.
Ook kun je op de website van de BPBI en NBPB ( brancheverenigingen) kijken wie er volwaardig lid is. Deze kantoren voldoen meer dan voldoende aan de kwaliteitseisen.

Ga NIET met een bureau in zee dat niet is aangesloten bij een branchevereniging en ook niet met een bureau dat alléén budgetbeheer aanbied!

Bel verschillende kantoren op voor een gesprek. Kijk waar het klikt, want je moet namelijk een aantal jaar met elkaar samenwerken om je financiële situatie te verbeteren. Succes!
Je kunt het leven ook met een vrolijk gezicht serieus nemen - Irmgard Erath
Alle reacties Link kopieren
Doreia, bedankt voor je informatie. Ik sla het op en ga aan de slag!
Inderdaad aanmelden bij je gemeente! Je schulden zijn nooit te laag voor schuldhulpverlening. Als het goed is wordt er gekeken naar wat er voor jou nodig is. Dat kan een schuldsanering zijn, maar ook alleen adviesgesprek of een krediet van de gemeente. Ook kunnen ze je daar helpen aan budgetbeheer of bewindvoering mocht dat nodig zijn. Goed dat je hulp zoekt!
Alle reacties Link kopieren
rooiemens schreef:
24-06-2019 19:52
Je schulden zijn nooit te laag voor schuldhulpverlening. Als het goed is wordt er gekeken naar wat er voor jou nodig is. Dat kan een schuldsanering zijn, maar ook alleen adviesgesprek of een krediet van de gemeente. Ook kunnen ze je daar helpen aan budgetbeheer of bewindvoering mocht dat nodig zijn. Goed dat je hulp zoekt!
Zeker wel.
Als je minder dan 10.00 euro of minder dan 5 schuldeisers hebt, wijzen ze je af.
Je kunt het leven ook met een vrolijk gezicht serieus nemen - Irmgard Erath
Alle reacties Link kopieren
Wat is voor jou de toegevoegde waarde van zo iemand?

Zo'n bewindvoerder/budgetbeheerder kost namelijk best veel en volgens mij moet je dat gewoon zelf betalen. (ik dacht iets van minimaal €1200,- per jaar) Nog afgezien van alle negatieve verhalen die je vaak hoort over dit soort mensen.

Met de meeste schuldeisers zijn best zelf afspraken te maken, zeker als je in staat bent om zaken binnen een jaar af te lossen. Iemand die zelf proactief belt en een voorstel doet, daar staan ze meestal best voor open, zeker als je met een goed verhaal komt over jouw situatie.
Alle reacties Link kopieren
Je zou ook budgetbeheer kunnen overwegen of een schuldhulpmaatje, je houdt dan zelf de regie over je geld. Ga eens naar het sociaal wijkteam bij jou in de buurt en laat je informeren.
Wie wat wil die moet wat.
Alle reacties Link kopieren
Als je verwacht dat je het binnen een jaar op te lossen valt, dan kun je toch zelf een plan maken?
Uit de OP af te lezen, klinkt het alsof je (binnenkort) maandelijks een afloscapaciteit hebt van 500,- euro per maand met bijvoorbeeld en schuld ter grootte van in totaal 6.000,- euro?

Waar heb je hulp bij nodig: bij het maken van afspraken met schuldeisers en/of met het maken van een goed overzicht c.q. een financiële planning?
gebruna wijzigde dit bericht op 24-06-2019 20:46
0.35% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
...
Alle reacties Link kopieren
jo12345 schreef:
24-06-2019 20:24
Wat is voor jou de toegevoegde waarde van zo iemand?

Zo'n bewindvoerder/budgetbeheerder kost namelijk best veel en volgens mij moet je dat gewoon zelf betalen. (ik dacht iets van minimaal €1200,- per jaar) Nog afgezien van alle negatieve verhalen die je vaak hoort over dit soort mensen.

Met de meeste schuldeisers zijn best zelf afspraken te maken, zeker als je in staat bent om zaken binnen een jaar af te lossen. Iemand die zelf proactief belt en een voorstel doet, daar staan ze meestal best voor open, zeker als je met een goed verhaal komt over jouw situatie.
Als je een laag inkomen hebt kun je bijzondere bijstand krijgen voor de bewindvoerderkosten.

En de negatieve verhalen hoor je natuurlijk veel. Dat komt omdat het over geld gaat en dan krijg je veel negatieve verhalen. Bovendien zijn er voor bewindvoerders gewoon opleidingseisen vanuit de rechtbank en niet iedereen mag zich dus zomaar bewindvoerder noemen. Als TO dan ook nog iemand zoekt die bij de branchevereniging is aangesloten, dan weet je dat je iemand hebt die gewoon aan kwaliteitseisen moet voldaan en elk jaar gecontroleerd wordt door zowel de rechtbank als de branchevereniging.

Ik ken overigens wel een goede en betrouwbare in Lent. Moet je maar even op de site van de branchevereniging kijken.

Daarnaast kan TO het wellicht zelf oplossen, maar veel deurwaarderskantoren doen liever zaken met een bewindvoerder omdat ze dan weten dat het opgelost gaat worden en dat er iemand op zit.
Alle reacties Link kopieren
Minnimouse, jouw laatste alinea dekt wel ongeveer de lading.

Rave meisje, dat is zeker een goede tip. Het overzicht weer terug. Heb zelf een overzicht inkomsten en uitgaven maar door deze hele situatie ontbreekt het aan zelfvertrouwen.

Ga het even op me in laten werken. Dank jullie allemaal voor het meedenken en de tips. Het doet me goed dat vreemden zo behulpzaam zijn. Zag het even allemaal niet meer helder.
Fijne avond!
Alle reacties Link kopieren
Succes, CourtneyLove!
Doreia* schreef:
24-06-2019 19:53
Zeker wel.
Als je minder dan 10.00 euro of minder dan 5 schuldeisers hebt, wijzen ze je af.
Waar baseer je dat op? Dit soort beperkingen aan de toelating is al jaren niet meer. Ik vind het een slecht advies om iemand weg te houden van de verantwoordelijke hulpverlening en haar zelf te laten aanmodderen of bij particuliere hulp die ze zelf moet betalen en mogelijk onbetrouwbaar is. Je Gemeente is altijd de eerste stap als je er zelf niet uitkomt.

Kijk op de site van je eigen gemeente!
Alle reacties Link kopieren
Doreia* schreef:
24-06-2019 19:53
Zeker wel.
Als je minder dan 10.00 euro of minder dan 5 schuldeisers hebt, wijzen ze je af.
Dat begrijp ik met 10 euro. Maar ik denk dat ze meer schuld heeft.
Alle reacties Link kopieren
rooiemens schreef:
24-06-2019 21:29
Waar baseer je dat op? Dit soort beperkingen aan de toelating is al jaren niet meer. Ik vind het een slecht advies om iemand weg te houden van de verantwoordelijke hulpverlening en haar zelf te laten aanmodderen of bij particuliere hulp die ze zelf moet betalen en mogelijk onbetrouwbaar is. Je Gemeente is altijd de eerste stap als je er zelf niet uitkomt.

Kijk op de site van je eigen gemeente!
Ik baseer dat op mijn eigen jarenlange ervaring met mensen toeleiden naar de MSNP of WSNP.
Je kunt het leven ook met een vrolijk gezicht serieus nemen - Irmgard Erath
CourtneyLove schreef:
24-06-2019 21:06
Minnimouse, jouw laatste alinea dekt wel ongeveer de lading.

Rave meisje, dat is zeker een goede tip. Het overzicht weer terug. Heb zelf een overzicht inkomsten en uitgaven maar door deze hele situatie ontbreekt het aan zelfvertrouwen.

Ga het even op me in laten werken. Dank jullie allemaal voor het meedenken en de tips. Het doet me goed dat vreemden zo behulpzaam zijn. Zag het even allemaal niet meer helder.
Fijne avond!

Je kan hulp vragen bij Humanitas Thuisadministratie, is geen schuldhulpverlening, niemand zit aan je geld. En je blijft alles zelf doen maar zij helpen je met overzicht, wie te bellen, kijken of er potjes zijn, betaalafspraken maken en blijven je even volgen om te zien of alles goed gaat.

Zij werken ook vaak met gemeentes samen, verwijzen je ook vaak door naar hen.

Je kan zelf op hun site kijken of ze in regio zitten en contact leggen.
Hoezo kun je er zelf niet uitkomen? Val je te snel voor verleidingen? Denk je dat budgetbeheer je discipline met je geld gaat leren?

De beste spaartip die ik ooit kreeg en die ook enorm op het aflossen van schulden toepasbaar is is om sparen (aflossen in jouw geval) éérst te doen ipv als sluitpost te zien. Zodra je salaris binnenkomt gaat als eerste die betaling eruit. Zo voel je je minder ‘rijk’ en geef je niet direct al je geld uit aan onnodige zaken.

Als je dit nu een jaartje doet en je schuld aflost en daarna er gewoon mee doorgaat maar dan als spaargeld dan zul je zien hoe snel het bedrag oploopt. Echt!
Doreia* schreef:
24-06-2019 21:54
Ik baseer dat op mijn eigen jarenlange ervaring met mensen toeleiden naar de MSNP of WSNP.
Schuldhulpverlening is niet alleen msnp en wsnp. Maar ook het voorkomen van schulden via advies, coaching, kredietverstrekking en verwijzing. Als iedereen zo denkt komen ze inderdaad pas als het water aan de lippen staat...
puntillita schreef:
24-06-2019 22:14
Hoezo kun je er zelf niet uitkomen? Val je te snel voor verleidingen? Denk je dat budgetbeheer je discipline met je geld gaat leren?

De beste spaartip die ik ooit kreeg en die ook enorm op het aflossen van schulden toepasbaar is is om sparen (aflossen in jouw geval) éérst te doen ipv als sluitpost te zien. Zodra je salaris binnenkomt gaat als eerste die betaling eruit. Zo voel je je minder ‘rijk’ en geef je niet direct al je geld uit aan onnodige zaken.

Als je dit nu een jaartje doet en je schuld aflost en daarna er gewoon mee doorgaat maar dan als spaargeld dan zul je zien hoe snel het bedrag oploopt. Echt!
Dat is voor sparen een super idee. Maar voor aflossen niet, als je na het aflossen je lopende lasten niet meer kunt betalen heb je een probleem. En zo ga je het ene gat met het andere andere vullen. Slippery slope.
Je moet natuurlijk wel een haalbaar bedrag bepalen. Maar ik zou liever een week brood met pindakaas en komkommer eten (bij wijze van) en wèl aflossen dan pizza laten bezorgen. Dat soort keuzes is bij normale mensen sterk afhankelijk van hoe rijk ze zich voelen, dus als er weinig op de rekening staat gaat het uitgavenpatroon omlaag.
Alle reacties Link kopieren
Door foute keuzes heb ik een schuld waar ik niet meer zelf uit ga komen.
Zij heeft het water nu toch tot de lippen staan? Eerste zin uit de OP.
En bewindvoerders worden gevraagd om daar waar mogelijk de mensen weer gewoon zelfredzaam te maken. En de allermeeste van mijn collega's doen dat ook gewoon.
Je kunt het leven ook met een vrolijk gezicht serieus nemen - Irmgard Erath
Ik lees het als wel de middelen, maar niet de discipline hebben om de schuld af te lossen. Anders is het nogal in tegenspraak met elkaar dat TO er niet zelf uit denkt te komen, maar wel in een jaar de hele schuld kan aflossen.
Lucifer2018 schreef:
24-06-2019 21:56
Je kan hulp vragen bij Humanitas Thuisadministratie, is geen schuldhulpverlening, niemand zit aan je geld. En je blijft alles zelf doen maar zij helpen je met overzicht, wie te bellen, kijken of er potjes zijn, betaalafspraken maken en blijven je even volgen om te zien of alles goed gaat.

Zij werken ook vaak met gemeentes samen, verwijzen je ook vaak door naar hen.

Je kan zelf op hun site kijken of ze in regio zitten en contact leggen.
Dit is de beste en betrouwbaarste optie.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven