Geld & Recht alle pijlers

Pgb wlz beheer

29-06-2019 14:24 58 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi,

Een van mijn ouders is ernstig ziek. Nou krijgen we de mogelijkheid via pgb zorg in de kopen. Voordat we akkoord gaan wil ik graag weten wat het allemaal behelst.

Is het moeilijk om die administratie te doen?
Hoe werkt het als de zorgbehoefte van dag tot dag wisselt?
Moet je naast de facturen ook nog een papieren administratie bijhouden of is facturen inzamelen voldoende?
Als familie als zorgverlener wordt uitbetaald zijn ze dan zzp-er en hoe zit dit met inkomstenbelasting?
Mag je je eigen bijdrage van het pgb aftrekken?

Ik ben wel bezig met me inlezen maar het is best veel en ik moet overmorgen laten weten hoe en wat. Hebben jullie tips of valkuilen? Wellicht zeggen jullie begin er niet aan de administratie is een hel.
Of is iemand inhuren hiervoor slim?

Als toevoeging: ik ben een beetje een controlefreak dus ik hou het liefst alles in eigen hand maar ik moet wel zeker weten dat ik de administratie aan kan en geen blunders ga maken.

Graag hoor ik alles van jullie qua ervaringen en tips. Dankjewel iig.
Neem contact op met Per Saldo
Alle reacties Link kopieren
gizzmo-returns schreef:
29-06-2019 14:26
Neem contact op met Per Saldo
Die zijn pas maandag 10.00uur bereikbaar en ik moet het 9uur laten weten. Het is een beetje vervelend omdat ik de optie ook pas vrijdag kwart voor vijf kreeg en er wel haast bij is. Toch dank voor de tip.
Dan stel je de beslissing uit. Een pgb is geen peanuts en daar zou ik echt even over bellen..

Laat je niet opjutten, wie bepaalt dit tijdstip?
Alle reacties Link kopieren
Eén van mijn ouders heeft PGB. Ik weet er dus wel het een en ander vanaf. Maar wacht ook reacties van anderen af. Mijn antwoorden zijn gebaseerd op persoonlijke ervaring met mijn ouder. Ik verwerk de urendeclaraties online van diens zorgverlener(s).

Is het moeilijk om die administratie te doen? > dat vind ik niet, maar het is ook maar net hoe administratief handig je bent. Voornaamste is het zelf regelen van contracten en het verwerken van de declaraties (gebeurt online)

Hoe werkt het als de zorgbehoefte van dag tot dag wisselt? > volgens mij maak je afspraken met de zorgverlener(s) die je hebt gecontracteerd, deze moeten dus flexibel zijn (is dus criterium in je selectieprocedure).
Het kan zijn dat als je meer dan 2 dagen per week werkt, er andere spelregels gelden (meer rechten/plichten). Dat weet ik niet precies.

Moet je naast de facturen ook nog een papieren administratie bijhouden of is facturen inzamelen voldoende? > het kan ook zonder facturen zelfs, enkel doorgeven van gewerkte uren. De contracten met je zorgverleners moet je bijhouden. Bijhouden van budget en uren gebeurt via online portaal SVB.

Als familie als zorgverlener wordt uitbetaald zijn ze dan zzp-er en hoe zit dit met inkomstenbelasting? > ze zijn dan niet per se ZZP-er, zij kunnen de inkomsten gewoon opgeven als 'inkomsten uit overige werkzaamheden'. Ze moeten dus wel zeker belasting betalen over de inkomsten. Je hoeft dus geen ondernemer/zzp'er te worden en ook geen facturen te maken.

Mag je je eigen bijdrage van het pgb aftrekken? > voor zover ik weet niet. Je bedoelt bijdrage aan CAK?
Een theorie stelt dat, als iemand ooit ontdekt waar het Universum precies voor dient en waarom het er is, het meteen zal verdwijnen en vervangen zal worden door iets dat nog bizarder en onbegrijpelijker is. Een andere theorie stelt dat dit al gebeurd is.
Alle reacties Link kopieren
Inderdaad niet overhaast beslissen. Vanwaar de tijdsdruk wil ik ook weten.

Vergeet niet dat je - voor zover ik weet - dus zelf ook sollicitatiegesprekken moet houden met mogelijke zorgverleners. Voor zover die niet uit je eigen netwerk komen.
anoniem_380791 wijzigde dit bericht op 29-06-2019 14:34
53.31% gewijzigd
Een theorie stelt dat, als iemand ooit ontdekt waar het Universum precies voor dient en waarom het er is, het meteen zal verdwijnen en vervangen zal worden door iets dat nog bizarder en onbegrijpelijker is. Een andere theorie stelt dat dit al gebeurd is.
Alle reacties Link kopieren
Ouder ligt in ziekenhuis en moet daar weg. Dus ziekenhuis wil dat het snel rond is. Zij leggen de druk op. Ook wil ouder zelf naar huis maar de zorg moet wel goed geregeld worden.
Alle reacties Link kopieren
juflena schreef:
29-06-2019 14:34
Ouder ligt in ziekenhuis en moet daar weg. Dus ziekenhuis wil dat het snel rond is. Zij leggen de druk op. Ook wil ouder zelf naar huis maar de zorg moet wel goed geregeld worden.

Hebben ze daar geen 'bureau' dat je helpt bij de transitie?
Volgens mij is het mogelijk om tijdelijk thuiszorg te regelen totdat er definitiever oplossingen zijn gevonden. PGB aanvragen duurt toch een tijdje...?
Een theorie stelt dat, als iemand ooit ontdekt waar het Universum precies voor dient en waarom het er is, het meteen zal verdwijnen en vervangen zal worden door iets dat nog bizarder en onbegrijpelijker is. Een andere theorie stelt dat dit al gebeurd is.
juflena schreef:
29-06-2019 14:34
Ouder ligt in ziekenhuis en moet daar weg. Dus ziekenhuis wil dat het snel rond is. Zij leggen de druk op. Ook wil ouder zelf naar huis maar de zorg moet wel goed geregeld worden.
Dat uurtje zal het verschil niet uitmaken, gewoon zeggen dat het iets later wordt

Persoonlijk zou ik een pgb afraden. Besteed alles uit zou ik zeggen.
Alle reacties Link kopieren
Courage, dank voor je uitgebreide antwoord!
Alle reacties Link kopieren
gizzmo-returns schreef:
29-06-2019 14:36
Persoonlijk zou ik een pgb afraden. Besteed alles uit zou ik zeggen.

Voor mijn ouder is PGB prettig.
Maar je moet wel weten wat de voor- en nadelen zijn.
Zelf regie houden is één van de voordelen. Je kan in sommige gevallen dan beter zorg op maat regelen.
Wil je geen 'gedoe', kan datzelfde juist weer een nadeel zijn.
Een theorie stelt dat, als iemand ooit ontdekt waar het Universum precies voor dient en waarom het er is, het meteen zal verdwijnen en vervangen zal worden door iets dat nog bizarder en onbegrijpelijker is. Een andere theorie stelt dat dit al gebeurd is.
Alle reacties Link kopieren
Coerage schreef:
29-06-2019 14:36
Hebben ze daar geen 'bureau' dat je helpt bij de transitie?
Volgens mij is het mogelijk om tijdelijk thuiszorg te regelen totdat er definitiever oplossingen zijn gevonden. PGB aanvragen duurt toch een tijdje...?
Er ligt nu een ZIN indicatie en het schijnt volgens de transferverpleegkundige alleen een kwestie van omzetten te zijn.
Alle reacties Link kopieren
gizzmo-returns schreef:
29-06-2019 14:36
Dat uurtje zal het verschil niet uitmaken, gewoon zeggen dat het iets later wordt

Persoonlijk zou ik een pgb afraden. Besteed alles uit zou ik zeggen.
Waarom raad je het af?

Ik zie wel als voordeel dat ik zelf bepaal wie er komt zorgen voor ouder.
Besteed je tijd liever aan het er zijn voor je ouders, dan met deze vervelende administratieve rompslomp

Wat zou de reden zijn om voor een pgb te kiezen?
Alle reacties Link kopieren
juflena schreef:
29-06-2019 14:39
Er ligt nu een ZIN indicatie en het schijnt volgens de transferverpleegkundige alleen een kwestie van omzetten te zijn.

Tja... Daar weet ik niet zoveel van af.
Maar dat omzetten naar PGB kan ook later toch? Lijkt mij?
Een theorie stelt dat, als iemand ooit ontdekt waar het Universum precies voor dient en waarom het er is, het meteen zal verdwijnen en vervangen zal worden door iets dat nog bizarder en onbegrijpelijker is. Een andere theorie stelt dat dit al gebeurd is.
juflena schreef:
29-06-2019 14:40
Waarom raad je het af?

Ik zie wel als voordeel dat ik zelf bepaal wie er komt zorgen voor ouder.
Omdat ik helaas veel mensen zie in mijn werk die het administratief niet aankunnen .
Alle reacties Link kopieren
gizzmo-returns schreef:
29-06-2019 14:40
Besteed je tijd liever aan het er zijn voor je ouders, dan met deze vervelende administratieve rompslomp

Wat zou de reden zijn om voor een pgb te kiezen?

Ik ben niet per se voor of tegen PGB, maar ik vind het jammer dat je dit zo stelt.
Voor sommige mensen kan het heel fijn zijn juist.
Dat je niet afhankelijk bent van de Thuiszorg; dat de Thuiszorg iedere keer een ander stuurt, of dat de zorgverlener niet komt, want 'oeps' vakanties niet goed geregeld. Dat Thuiszorg alleen op tijd X kan komen en niet op Y. Dat Thuiszorg niet even dat pak melk dat vergeten is, mee kan nemen, want 'niet in het takenpakket'. Niets ten nadele van Thuiszorg, maar het voordeel van PGB kán zijn dat je flexibel afspraken kan maken met je zorgverlener, zowel qua tijdstippen als qua werkzaamheden.
Een theorie stelt dat, als iemand ooit ontdekt waar het Universum precies voor dient en waarom het er is, het meteen zal verdwijnen en vervangen zal worden door iets dat nog bizarder en onbegrijpelijker is. Een andere theorie stelt dat dit al gebeurd is.
Alle reacties Link kopieren
gizzmo-returns schreef:
29-06-2019 14:40
Besteed je tijd liever aan het er zijn voor je ouders, dan met deze vervelende administratieve rompslomp

Wat zou de reden zijn om voor een pgb te kiezen?
De zorgbehoefte is vrij groot. De meeste thuiszorgorganisaties hebben niet genoeg mensen. Er is er een gevonden maar die werkt alleen via pgb basis.

Daarnaast ik doe ook een hoop qua maar omdat ik zelf ook energie moet verdelen tussen andere zieke ouder en eigen gezin en zelf fibromyalgie hebben kan ik de ene week meer doen dan de andere.

Plus zoals ik zei, ik ben eem controlefreak en heb enorm veel slechte ervaringen in de zorg. Daarom is de behoefte zeer groot om zelf te bepalen wie ik vertrouw met mijn ouder.
Alle reacties Link kopieren
gizzmo-returns schreef:
29-06-2019 14:42
Omdat ik helaas veel mensen zie in mijn werk die het administratief niet aankunnen .

Maar er zijn mensen die dat wél kunnen.
TO wil juist onderzoeken of zij het aan kan.
Een theorie stelt dat, als iemand ooit ontdekt waar het Universum precies voor dient en waarom het er is, het meteen zal verdwijnen en vervangen zal worden door iets dat nog bizarder en onbegrijpelijker is. Een andere theorie stelt dat dit al gebeurd is.
Alle reacties Link kopieren
Coerage schreef:
29-06-2019 14:44
Ik ben niet per se voor of tegen PGB, maar ik vind het jammer dat je dit zo stelt.
Voor sommige mensen kan het heel fijn zijn juist.
Dat je niet afhankelijk bent van de Thuiszorg; dat de Thuiszorg iedere keer een ander stuurt, of dat de zorgverlener niet komt, want 'oeps' vakanties niet goed geregeld. Dat Thuiszorg alleen op tijd X kan komen en niet op Y. Dat Thuiszorg niet even dat pak melk dat vergeten is, mee kan nemen, want 'niet in het takenpakket'. Niets ten nadele van Thuiszorg, maar het voordeel van PGB kán zijn dat je flexibel afspraken kan maken met je zorgverlener, zowel qua tijdstippen als qua werkzaamheden.
Dit dus. Of medewerkers met een grote mond of medewerkers die verkeerde dosis medicijnen geven en steeds fouten maken.
Alle reacties Link kopieren
Mijn ouder doet het zelfs buiten Thuiszorg om.
Zoekt en vindt zelf mensen die gecontracteerd worden. Maar dat hangt ook van de zorgbehoefte af. Als het medisch-inhoudelijk wordt, moet je het denk ik wel via een Thuiszorg doen?
Een theorie stelt dat, als iemand ooit ontdekt waar het Universum precies voor dient en waarom het er is, het meteen zal verdwijnen en vervangen zal worden door iets dat nog bizarder en onbegrijpelijker is. Een andere theorie stelt dat dit al gebeurd is.
Alle reacties Link kopieren
Coerage schreef:
29-06-2019 14:45
Maar er zijn mensen die dat wél kunnen.
TO wil juist onderzoeken of zij het aan kan.
Juist.

Ik ben niet helemaal achterlijk maar geen financieel expert. Wel zit mijn vakgebied in regelgeving dus ben van huis uit wel bekend met een en ander. Echter, ik wil niet enorm veel stress krijgen hiervan. Vandaar dat ik informeer hoeveel het behelst en wat het inhoudt.
Alle reacties Link kopieren
Verstandig.
Mocht je nog aanvullende vragen hebben, dan laat maar weten.
Een theorie stelt dat, als iemand ooit ontdekt waar het Universum precies voor dient en waarom het er is, het meteen zal verdwijnen en vervangen zal worden door iets dat nog bizarder en onbegrijpelijker is. Een andere theorie stelt dat dit al gebeurd is.
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben alles via buurtzorg destijds geregeld. Dat vind ik een hele fijne kleinschalige thuiszorg waar we hele goede afspraken mee konden maken. Ze was er zelfs bij toen mn vader overleed en heeft ons de uren erna bijgestaan totdat de uitvaartondernemer kwam.
Alle reacties Link kopieren
Voor mijn nieuwsgierigheid Gizmo, want mijn referentie is alleen mijn ouder en jij ziet meer "PGB's" > onderschrijf jij de antwoorden die ik heb gegeven? Of zie je nog andere dingen, aandachtspunten?
Een theorie stelt dat, als iemand ooit ontdekt waar het Universum precies voor dient en waarom het er is, het meteen zal verdwijnen en vervangen zal worden door iets dat nog bizarder en onbegrijpelijker is. Een andere theorie stelt dat dit al gebeurd is.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven