Geld & Recht alle pijlers

Onderbreking arbeidsverleden - duur WW uitkering

30-06-2019 10:09 9 berichten
Alle reacties Link kopieren
Is er hier iemand met verstand van WW uitkeringen?
Op de UWV site kan ik het antwoord op mijn vraag niet vinden.

Het ziet er naar uit dat ik over enkele maanden mogelijk (als ik nog niks anders heb nadat mij tijdelijk contract niet verlengd wordt) gebruik zal moeten/mogen maken van een WW uitkering. Ik heb hier totaal geen ervaring mee, maar er inmiddels wel het een en ander over gelezen.

Ik heb 2 vragen qua duur van de uitkering. Ik hoop er natuurlijk zo kort mogelijk gebruik van te moeten maken, maar wil graag weten waar ik ongeveer aan toe ben als de nood aan de man komt. Ik voldoe aan zowel de weken- als de jareneis. Dus mijn arbeidsverleden zal bepalend zijn voor de maximale duur van de uitkering.

1. Omdat ik aan de wekeneis voldoe heb ik sowieso recht op 3 maanden volgens mij. De extra maanden o.b.v. arbeidsverleden, worden die bij de 3 maanden opgeteld? Dus bij bv 6 jaren arbeidsverleden, worden het dan 9 maanden (3+6) recht op WW of gewoon 6?

2. Dit is de belangrijkste vraag. Ik heb voorafgaand aan mijn (mogelijke) werkloosheid een arbeidsverleden van 7 jaar die direct vooraf gaan aan de werkloosheid. Daarvoor heb ik 2 jaar niet gewerkt ivm een opleiding. Mijn totale arbeidsverleden is echter 16 jaar (gecheckt op de UWV site). Maakt die onderbreking van 2 jaar dat alleen de laatste 7 jaar tellen? Of maakt zo'n onderbreking niet uit en kijken ze naar je totale arbeidsverleden, of daar nou onderbrekingen in zaten of niet?

Ik hoop dat iemand dit weet. Hartelijk dank!
Er staat toch een invulschema op de site die het voor je uitrekent?
Alle reacties Link kopieren
Je kunt op de website met de rekenhulp een berekening maken.

Mocht je een digid account hebben kun je inloggen en berekenen (maar volgens mij kon het zelfs zonder inloggen)
Heb je al goed gekeken op UWV.nl?
Alle reacties Link kopieren