Geld & Recht alle pijlers

Onderbreking arbeidsverleden - duur WW uitkering

30-06-2019 10:09 9 berichten
Alle reacties Link kopieren
Is er hier iemand met verstand van WW uitkeringen?
Op de UWV site kan ik het antwoord op mijn vraag niet vinden.

Het ziet er naar uit dat ik over enkele maanden mogelijk (als ik nog niks anders heb nadat mij tijdelijk contract niet verlengd wordt) gebruik zal moeten/mogen maken van een WW uitkering. Ik heb hier totaal geen ervaring mee, maar er inmiddels wel het een en ander over gelezen.

Ik heb 2 vragen qua duur van de uitkering. Ik hoop er natuurlijk zo kort mogelijk gebruik van te moeten maken, maar wil graag weten waar ik ongeveer aan toe ben als de nood aan de man komt. Ik voldoe aan zowel de weken- als de jareneis. Dus mijn arbeidsverleden zal bepalend zijn voor de maximale duur van de uitkering.

1. Omdat ik aan de wekeneis voldoe heb ik sowieso recht op 3 maanden volgens mij. De extra maanden o.b.v. arbeidsverleden, worden die bij de 3 maanden opgeteld? Dus bij bv 6 jaren arbeidsverleden, worden het dan 9 maanden (3+6) recht op WW of gewoon 6?

2. Dit is de belangrijkste vraag. Ik heb voorafgaand aan mijn (mogelijke) werkloosheid een arbeidsverleden van 7 jaar die direct vooraf gaan aan de werkloosheid. Daarvoor heb ik 2 jaar niet gewerkt ivm een opleiding. Mijn totale arbeidsverleden is echter 16 jaar (gecheckt op de UWV site). Maakt die onderbreking van 2 jaar dat alleen de laatste 7 jaar tellen? Of maakt zo'n onderbreking niet uit en kijken ze naar je totale arbeidsverleden, of daar nou onderbrekingen in zaten of niet?

Ik hoop dat iemand dit weet. Hartelijk dank!
Er staat toch een invulschema op de site die het voor je uitrekent?
Alle reacties Link kopieren
Je kunt op de website met de rekenhulp een berekening maken.

Mocht je een digid account hebben kun je inloggen en berekenen (maar volgens mij kon het zelfs zonder inloggen)
Heb je al goed gekeken op UWV.nl?
Alle reacties Link kopieren
1) met 6 jaar arbeidsverleden heb je recht op 6 maanden WW, niet 3+6 maanden.

2) De onderbreking van 2 jaar heeft alleen als effect dat je 2 jaar minder arbeidsverleden hebt, het heeft geen effect op de jaren die tellen voor de onderbreking. Dus als jij 9 jaar gewerkt hebt, toen 2 jaar niet hebt gewerkt, en daarna 7 jaar wel, heb je een arbeidsverleden van 16 jaar en krijg je de WW uitkering die hoort bij 16 jaar arbeidsverleden.
Wow, wat zie jij er vandaag geweldig uit!
Alle reacties Link kopieren
Arbeidsonderbreking maakt niet uit. Ik heb ook 1 jaar geen arbeidsverleden maar de jaren daarvoor tellen wel mee.
Alle reacties Link kopieren
Helemaal duidelijk, dank jullie wel!
Alle reacties Link kopieren
Ik had exact dezelfde vraag en een soortgelijke situatie en kon ook niets vinden op het UWV. Wat een ondoorgrondelijke website is dat zeg!

Helaas zit ik inmiddels wel in de ww maar tellen alle arbeidsjaren dus gewoon mee, is gebleken uit mijn berekening. Alleen zit er wel een verschil in de berekening voor 2012 (uit mijn hoofd) en die daarna.

Succes met het zoeken naar een nieuwe baan!
Seriously?
Als je inlogt op Mijn UWV met digi d kun je bij ‘persoonlijke gegevens’ de duur en hoogte van je ww uitkering vinden. Ook als je nog niks hebt aangevraagd oid... dus dan weet je precies waar je recht op zou hebben. Ik heb net even voor de lol gekeken :biggrin:

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven