Geld & Recht alle pijlers

PGB en eigen bijdrage

30-06-2019 12:01 18 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hi allemaal! Ik heb nu ruim een jaar een PGB door chronische ziekte. Ik krijg ongeveer 14 uur per week hulp door een particuliere zorgaanbieder. PGB en dus geen hulp in natura, is voor mij noodzakelijk omdat zij de enige hulpverleners zijn die in mijn behoeftes kunnen voorzien. Dit zijn trouwens geen hoge kosten vergeleken met andere particuliere zorgverleners. Maar toch ik betaal per maand ongeveer 300 euro bij, omdat de gemeente maar 20 euro per uur vergoedt (en dus in mijn geval 4 euro per uur niet). Gelukkig krijg ik een Wajong uitkering, maar financieel zit ik behoorlijk aan de grond. Nu las ik bij het CAK dat de eigen bijdrage per maand per januari is veranderd en maximaal 17,50 per maand is. Ik ontvang mijn hulp van de gemeente, uit de WMO. Voor het CAK hoef ik verder niets te betalen wat deze hulp betreft (wel voor de traplift). Weet iemand hoe dit zit en zou iemand mij hierbij kunnen helpen? Alvast heel erg bedankt! :)
Zo te lezen krijg je een vergoeding op grond van informele hulp. Wil je vertellen of het huishoudelijke hulp of begeleiding is?
De zorgverlener die je gebruikt is waarschijnlijk niet gekwalificeerd, waardoor de gemeente een vergoeding geeft als voor bijvoorbeeld hulp van een familielid. Dat de zorgverlener zelf een hogere vergoeding vraagt, waardoor jij een verschil moet bijleggen, is officieel geen eigen bijdrage en staat los van de €17,50 van het CAK.
Dit is te voorkomen door gebruik te mogen van zorg in natura of een gekwalificeerde zorgverlener waarvoor de gemeente het professionele tarief zou toekennen.
Alle reacties Link kopieren
Wat voor soort hulp betreft het dan, dat alleen je huidige (blijkbaar niet gekwalificeerde) hulpverleners die kunnen bieden?
Alle reacties Link kopieren
De eigenbijdrage van het CAK is wat anders zoals Georgiana ook al heeft genoemd.

PGB tarief is lang niet altijd 100% van de totale kosten. Dit komt omdat er een vast tarief geld voor de hoogte van een PGB. Zorgaanbieders bepalen zelf hun zorgtarief. Als deze hoger ligt dan de PGB moet je dus zelf aanvullen.
Wat je nog kan doen is vragen of de zorgaanbieder wat kan doen met haar uurtarief zodat je minder moet bijbetalen. Of vragen of de zorgaanbieder voor volgend jaar een contract met de gemeente wil afsluiten.

Het heeft waarschijnlijk niks te maken met de kwalificaties van de hulpverlener, eerder met verschil in tarief.
The greatest thing you'll ever learn is just to love, and be loved in return.
Alle reacties Link kopieren
Bel morgen je zorgkantoor. Die kunnen het je uitleggen.
Fizz schreef:
30-06-2019 13:35
Wat voor soort hulp betreft het dan, dat alleen je huidige (blijkbaar niet gekwalificeerde) hulpverleners die kunnen bieden?
Dat kan heel variabel zijn.

Ik ken iemand die uit bed geholpen moet worden & hulp met aankleden nodig heeft. Omdat ze flexibele werktijden heeft (en dat lukt op zich prima) kan het voorkomen dat ze voor 7 uur 's ochtends uit bed moet worden geholpen.

Kan niet met organisaties die met het PGB werken. DIe beginnen pas om 7 uur.

Zelf heb ik ooit een begeleider voor één van mijn kinderen gehad die werkte voor een instelling waar ze ook met ZIN werkte (wij hadden PGB). Hij was vooral bezig met het invullen van standaard evaluatielijstjes voor zijn instelling dan met daadwerkelijke begeleiding zoals omschreven in het zorgplan. Ik heb al snel een ander gezocht, die niet vast zat aan dat soort verplichte kunstjes en daardoor niet aan de echte zorg toe kwam.

Was ook nog eens de helft goedkoper (35 euro ipv 60 per uur).

Helaas is de PGB erg uitgekleed tegenwoordig. Ik ben er alweer een paar jaar uit, maar ik heb begrepen dat het maximum dat mijn gemeente via het PGB uitbetaalt voor dergelijke zorg max 25 euro per uur is. ZIN mag veel meer kosten.
Bailey26 schreef:
30-06-2019 13:49
De eigenbijdrage van het CAK is wat anders zoals Georgiana ook al heeft genoemd.

PGB tarief is lang niet altijd 100% van de totale kosten. Dit komt omdat er een vast tarief geld voor de hoogte van een PGB. Zorgaanbieders bepalen zelf hun zorgtarief. Als deze hoger ligt dan de PGB moet je dus zelf aanvullen.
Wat je nog kan doen is vragen of de zorgaanbieder wat kan doen met haar uurtarief zodat je minder moet bijbetalen. Of vragen of de zorgaanbieder voor volgend jaar een contract met de gemeente wil afsluiten.

Het heeft waarschijnlijk niks te maken met de kwalificaties van de hulpverlener, eerder met verschil in tarief.
Dit, ja.

En dat tarief ligt tegenwoordig heel laag.
Alle reacties Link kopieren
quattro-stagioni schreef:
30-06-2019 15:07

Helaas is de PGB erg uitgekleed tegenwoordig.
Tja, jammer maar wel volstrekt logisch gezien het grootschalige misbruik dat er van de pgb-regeling (nog steeds) gemaakt wordt.
*Sjaan* schreef:
30-06-2019 15:24
Tja, jammer maar wel volstrekt logisch gezien het grootschalige misbruik dat er van de pgb-regeling (nog steeds) gemaakt wordt.
Vind daar niks volstrekt logisch aan.

Pak dat misbruik aan. En straf de rest niet.
Alle reacties Link kopieren
Lucifer2018 schreef:
30-06-2019 15:26
Vind daar niks volstrekt logisch aan.

Pak dat misbruik aan. En straf de rest niet.
Door het uitkleden voorkom je misbruik want niet lucratief meer. Nu is zorg in natura gewoon weer een prima optie.
Alle reacties Link kopieren
quattro-stagioni schreef:
30-06-2019 15:07
Dat kan heel variabel zijn.

Ik ken iemand die uit bed geholpen moet worden & hulp met aankleden nodig heeft. Omdat ze flexibele werktijden heeft (en dat lukt op zich prima) kan het voorkomen dat ze voor 7 uur 's ochtends uit bed moet worden geholpen.

Kan niet met organisaties die met het PGB werken. DIe beginnen pas om 7 uur.

Zelf heb ik ooit een begeleider voor één van mijn kinderen gehad die werkte voor een instelling waar ze ook met ZIN werkte (wij hadden PGB). Hij was vooral bezig met het invullen van standaard evaluatielijstjes voor zijn instelling dan met daadwerkelijke begeleiding zoals omschreven in het zorgplan. Ik heb al snel een ander gezocht, die niet vast zat aan dat soort verplichte kunstjes en daardoor niet aan de echte zorg toe kwam.

Was ook nog eens de helft goedkoper (35 euro ipv 60 per uur).

Helaas is de PGB erg uitgekleed tegenwoordig. Ik ben er alweer een paar jaar uit, maar ik heb begrepen dat het maximum dat mijn gemeente via het PGB uitbetaalt voor dergelijke zorg max 25 euro per uur is. ZIN mag veel meer kosten.
Maar 25 euro om iemand helpen om uit bed te komen en aan te kleden zou toch ook voldoende moeten zijn?
*Sjaan* schreef:
30-06-2019 15:24
Tja, jammer maar wel volstrekt logisch gezien het grootschalige misbruik dat er van de pgb-regeling (nog steeds) gemaakt wordt.
Misbruik, ja, helaas wel. Jammer, want het heeft ons veel goeds gebracht. Maar ik heb zelf ook te maken gehad met malafide bureautjes die alles uit de kast halen om je PGB-centjes op te eisen. Soms met de dreiging dat we bij BJZ worden aangegeven als we er niet op in zouden gaan, omdat we ons kind zorg zouden ontzeggen. Je moest verdomd sterk in je schoenen staan bij die bandieten.

Helaas kon je in die tijd niets tegen die bureautjes beginnen (al lagen de bewijzen op tafel), want dan bestond de kans dat wij als (ouders van) de cliënt te maken kregen met terugvordering van het ten onrechte betaalde pGB-geld (dat deden ze bij de budgethouder en niet bij die bureautjes).

Jammer. Want op zich was het hartstikke goed en zoals ik al schreef, je zat niet vast aan logge instellingen met een boel bureaucratie ten koste van de zorg (en maar roepen dat de zorg zo duur wordt... Ja duh!).
Fizz schreef:
30-06-2019 15:36
Maar 25 euro om iemand helpen om uit bed te komen en aan te kleden zou toch ook voldoende moeten zijn?
Ja. Maar blijkbaar niet.

Overigens is ZIN nog veel duurder. Ik heb een paar jaar geleden gezien wat de gemeente per uur kwijt is voor mijn thuishulp, en wat de thuishulp zelf er uiteindelijk bruto van krijgt. DIe was graag voor 15 euro per uur voor mij aan de slag gegaan via het PGB, maar dat kon niet volgens de gemeente (weet niet precies meer waarom).
*Sjaan* schreef:
30-06-2019 15:33
Door het uitkleden voorkom je misbruik want niet lucratief meer. Nu is zorg in natura gewoon weer een prima optie.
ZIN is veel duurder. Ook voor er zo werd gesneden in het PGB.
Alle reacties Link kopieren
quattro-stagioni schreef:
30-06-2019 15:41
Ja. Maar blijkbaar niet.

Overigens is ZIN nog veel duurder. Ik heb een paar jaar geleden gezien wat de gemeente per uur kwijt is voor mijn thuishulp, en wat de thuishulp zelf er uiteindelijk bruto van krijgt. DIe was graag voor 15 euro per uur voor mij aan de slag gegaan via het PGB, maar dat kon niet volgens de gemeente (weet niet precies meer waarom).
Dat begrijp ik dus ook niet. Er zitten veel te veel bureautjes tussen waar veel te veel geld aan de strijkstok blijft hangen. Degenen die het werk moeten doen, ontvangen maar een klein deel van het beschikbare geld.

Een hele tijd terug las ik een interview in de krant van een vrouwelijke arts die haar gehandicapte man ‘s ochtends hielp met zijn ontbijt voor hij naar zijn werk ging en daarvoor met PGB-gelden werd betaald. Dat was allemaal binnen de regels, maar ik vroeg mij toch af waarom dit soort simpele hulp van je partner met gemeenschapsgeld gefinancierd moet worden. Zeker als de ontvangers zelf prima voor hun inkomen kunnen zorgen.
Fizz schreef:
30-06-2019 15:47
Dat begrijp ik dus ook niet. Er zitten veel te veel bureautjes tussen waar veel te veel geld aan de strijkstok blijft hangen. Degenen die het werk moeten doen, ontvangen maar een klein deel van het beschikbare geld.

Een hele tijd terug las ik een interview in de krant van een vrouwelijke arts die haar gehandicapte man ‘s ochtends hielp met zijn ontbijt voor hij naar zijn werk ging en daarvoor met PGB-gelden werd betaald. Dat was allemaal binnen de regels, maar ik vroeg mij toch af waarom dit soort simpele hulp van je partner met gemeenschapsgeld gefinancierd moet worden. Zeker als de ontvangers zelf prima voor hun inkomen kunnen zorgen.
In bepaalde gevallen kan ik me dat wel voorstellen, nl als de zorg (en dan zorg die de gebruikelijke zorg te boven gaat natuurlijk) ten koste gaat van je eigen werk/loopbaan/carrière. Maar helpen met ontbijt lijkt me nou niet direct ten koste te gaan van je eigen werk.

Tenzij dit ontbijt slechts een deel was van een groter stuk zorg. Maar dat stond er blijkbaar niet bij dus dat blijft gissen.
Alle reacties Link kopieren
quattro-stagioni schreef:
30-06-2019 15:54
In bepaalde gevallen kan ik me dat wel voorstellen, nl als de zorg (en dan zorg die de gebruikelijke zorg te boven gaat natuurlijk) ten koste gaat van je eigen werk/loopbaan/carrière. Maar helpen met ontbijt lijkt me nou niet direct ten koste te gaan van je eigen werk.

Tenzij dit ontbijt slechts een deel was van een groter stuk zorg. Maar dat stond er blijkbaar niet bij dus dat blijft gissen.
De man ging overdag naar zijn werk en zij had ook een baan. De hulp bij het ontbijt juist speciaal genoemd als voorbeeld wat het PGB allemaal vergoedde. Zij kon die tijd dus declareren. Dan is het niet verbazingwekkend dat er zo’n enorm budget voor PGB’s beschikbaar moet zijn. Ik ken persoonlijk van heel nabij een geval waarbij er misbruik van een PGB wordt gemaakt. Het wordt zo gebracht dat het allemaal binnen de regels is, alleen wordt er bij de aanvraag niet het hele verhaal verteld. Ik kan het geval hier niet uit de doeken doen, want het is zo specifiek dat het veel te herkenbaar is. Sowieso wordt het dan nogal offtopic. Het is jammer dat er te vaak misbruik van PGB’s gemaakt wordt, zodat er voor de mensen die er echt afhankelijk van zijn minder overblijft.
Fizz schreef:
30-06-2019 16:02
De man ging overdag naar zijn werk en zij had ook een baan. De hulp bij het ontbijt juist speciaal genoemd als voorbeeld wat het PGB allemaal vergoedde. Zij kon die tijd dus declareren. Dan is het niet verbazingwekkend dat er zo’n enorm budget voor PGB’s beschikbaar moet zijn. Ik ken persoonlijk van heel nabij een geval waarbij er misbruik van een PGB wordt gemaakt. Het wordt zo gebracht dat het allemaal binnen de regels is, alleen wordt er bij de aanvraag niet het hele verhaal verteld. Ik kan het geval hier niet uit de doeken doen, want het is zo specifiek dat het veel te herkenbaar is. Sowieso wordt het dan nogal offtopic. Het is jammer dat er te vaak misbruik van PGB’s gemaakt wordt, zodat er voor de mensen die er echt afhankelijk van zijn minder overblijft.
Ik ben het met je eens.

Maar overal komt fraude voor. Niet alleen in de zorg. Alleen ligt de zorg onder een vergrootglas (en natuurlijk is elk geval van fraude, waar dan ook, er één teveel). En ja, het gaat ten koste van de mensen die er van afhankelijk zijn.

Overigens ben ik niet tegen beloning uit PGB voor familie, mits ze goed kunnen onderbouwen waarom het om extra zorg gaat en dat het ten koste gaat van het eigen werk.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven