Geld & Recht alle pijlers

Wie heeft er ervaring met een SMI

30-06-2019 15:11 43 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn man heeft een gebroken heup. Wij hebben een dochter van 3 en mijn man kan haar nu niet verzorgen.

Nu wilde ik een sociaal medische indicatie aanvragen, maar klopt het dat die bijdrage hetzelfde is als de kinderopvangtoeslag? Of worden de kosten grotendeels gedekt?
Waarom zou je die moeten aanvragen dan?
Alle reacties Link kopieren
Om de kosten te dekken voor de extra kinderopvang.
Alle reacties Link kopieren
Geen idee. Toen ik in t ziekenhuis lag en de kinderen nog klein, nam mn man gewoon zorgverlof. En toen dat op was, zijn vakantiedagen.
ik geef mn bek ook maar een douw
Ik snap hem nog steeds niet. Je krijgt KOT, waarom zou dat nu meer moeten worden?

Of is je man de minst werkende partner?
Alle reacties Link kopieren
Ik neem aan dat het om extra opvang gaat. Als ik dit stuk (https://vng.nl/files/vng/nieuws_attachm ... t_logo.pdf) goed begrijp zou je hiervoor in aanmerking kunnen komen.
Omdat je man nu niet werkt, heeft hij/jullie geen recht op kinderopvang-toeslag omdat hun thuis is. Maar omdat hij niet voor jullie dochter kan zorgen, zou dit een logische oplossing zijn.
Jullie zouden wel gek zijn om je vrije dagen in te zetten als het niet nodig is.
Mantelzorg is al zwaar genoeg.
Alle reacties Link kopieren
Is afhankelijk van welke beslissing de gemeente neemt. Dus aanvragen en dan kijken wat er vergoed wordt.
Nodig heb je het toch wel.

(Of misschien toch niet???)
Alle reacties Link kopieren
swaentje71 schreef:
30-06-2019 15:28
Ik neem aan dat het om extra opvang gaat. Als ik dit stuk (https://vng.nl/files/vng/nieuws_attachm ... t_logo.pdf) goed begrijp zou je hiervoor in aanmerking kunnen komen.
Omdat je man nu niet werkt, heeft hij/jullie geen recht op kinderopvang-toeslag omdat hun thuis is. Maar omdat hij niet voor jullie dochter kan zorgen, zou dit een logische oplossing zijn.
Jullie zouden wel gek zijn om je vrije dagen in te zetten als het niet nodig is.
Mantelzorg is al zwaar genoeg.
Dit dus.

We hebben wel recht op KOT, maar omdat hij nu geen inkomen heeft en ik niet super veel verdien zou een dekking van een deel van de extra kosten mooi zijn.
*Sjaan* schreef:
30-06-2019 15:31
Is afhankelijk van welke beslissing de gemeente neemt. Dus aanvragen en dan kijken wat er vergoed wordt.
Nodig heb je het toch wel.

(Of misschien toch niet???)

Dat vraag ik me ook af, door deze zin uit de OP:

Nu wilde ik een sociaal medische indicatie aanvragen, maar klopt het dat die bijdrage hetzelfde is als de kinderopvangtoeslag?

Het ligt er aan of de man evenveel of de minstwerkende ouder qua uren is, dus is er extra opvang nodig om zijn thuisdagen te compenseren en heb je niet nog uren over volgens de BD?

En daarnaast wat de criteria is bij de gemeente van TO, dat verschilt nogal eens. Ook wat er precies vergoed word.
anoniem_370013 wijzigde dit bericht op 30-06-2019 15:36
8.91% gewijzigd
Dat is afhankelijk van je gemeente. En alleen als jullie geen recht hebbben op KOT.
Alle reacties Link kopieren
Hij is zelfstandige?
Alle reacties Link kopieren
Ik heb het proberen aan te vragen omdat mijn man kanker had en zijn baan verloor. Helaas geeft mijn gemeente alleen een Smi aan mensen die een inkomen op bijstandsniveau hebben.. ik ben dus maar meer gaan werken en een beter betaalde baan gaan zoeken ( en heb veel oppashulp gekregen) om zo die periode door te komen. Misschien is dat laatste ook wat voor jou?
*Sjaan* schreef:
30-06-2019 15:36
Hij is zelfstandige?

En zonder verzekering/buffer voor arbeidsongeschiktheid?
Alle reacties Link kopieren
Ja hij is zelfstandig.

Denk ook dat het neer zal komen op extra opvang voor onze dochter, maar dacht kan het altijd proberen.
Alle reacties Link kopieren
Ballys_ schreef:
30-06-2019 15:37
Ik heb het proberen aan te vragen omdat mijn man kanker had en zijn baan verloor.
?
Das best raar, wat ja, kan best zijn dat zijn contract niet verlengt is en de werkgever geen risicodrager was maar dan betaald het UWV gewoon.
nerdopviva schreef:
30-06-2019 15:39
En zonder verzekering/buffer voor arbeidsongeschiktheid?
Betalen die de eventuele extra kinderopvang uit?
Alle reacties Link kopieren
Hecamel schreef:
30-06-2019 15:41
Ja hij is zelfstandig.

Denk ook dat het neer zal komen op extra opvang voor onze dochter, maar dacht kan het altijd proberen.
Dan heeft hij toch gewoon inkomen uit zijn AOV?
Alle reacties Link kopieren
*Sjaan* schreef:
30-06-2019 15:41
?
Das best raar, wat ja, kan best zijn dat zijn contract niet verlengt is en de werkgever geen risicodrager was maar dan betaald het UWV gewoon.

Maar dat lost het verlies aan KOT toch niet op.
Alle reacties Link kopieren
Lucifer2018 schreef:
30-06-2019 15:41
Betalen die de eventuele extra kinderopvang uit?
Nee, maar wel inkomen waarmee je die extra opvang kan betalen.
Hecamel schreef:
30-06-2019 15:41
Ja hij is zelfstandig.

Denk ook dat het neer zal komen op extra opvang voor onze dochter, maar dacht kan het altijd proberen.
Of er moet wel extra kinderopvang komen of niet, toch?
Alle reacties Link kopieren
*Sjaan* schreef:
30-06-2019 15:42
Dan heeft hij toch gewoon inkomen uit zijn AOV?
Die gaat pas in na 3 maanden.
Alle reacties Link kopieren
S-Groot schreef:
30-06-2019 15:42
Maar dat lost het verlies aan KOT toch niet op.
Nope, dat lost de SMI op...
Hecamel schreef:
30-06-2019 15:45
Die gaat pas in na 3 maanden.
Hoe lang moet hij genezen/ revalideren denken de artsen?

En hoeveel uur extra kinderopvang heb je echt nodig? Welke dagen/uren was hij altijd thuis en jij aan het werk?
Alle reacties Link kopieren
Lucifer2018 schreef:
30-06-2019 15:44
Of er moet wel extra kinderopvang komen of niet, toch?
Er moet wel extra kinderopvang komen.

Mocht het financieel niet haalbaar zijn, dan zal ik echt op zoek moeten naar een oplossing. En die is niet zomaar voorhanden.
Alle reacties Link kopieren
Hecamel schreef:
30-06-2019 15:41
Ja hij is zelfstandig.

Denk ook dat het neer zal komen op extra opvang voor onze dochter, maar dacht kan het altijd proberen.
En voor een tegemoetkoming in de kosten van die extra opvang kan je dus bij je gemeente een SMI aanvragen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven