Geld & Recht alle pijlers

‘Koopverslaafd’

30-06-2019 20:56 18 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik weet niet of de term echt bestaat, maar ik geef na een behoorlijke tijd toe dat ik koopverslaafd (kleding) ben. Ik woon nog thuis, maar wil eigenlijk heel graag uit huis. Daarvoor weet ik maar al te goed dat ik flink moet sparen. Toch is er iets waardoor ik het heel lastig vind om op de eerste plaats geld aan de kant te zetten (en hoeveel is dat dan?) en hier dan ook daadwerkelijk van af te blijven. Ik weet eerlijk gezegd niet goed waar deze koopverslaving vandaan komt en ik wil er heel graag van af, maar ik vind het oprecht moeilijk. Ik word heel snel geprikkeld door ‘sale’ en ik heb alsmaar het gevoel: ik moet dat shirtje, rokje etc. hebben. Heel erg en ik schaam me ervoor, dus ik wil er nu van af.

Door dit topic te openen hoop ik goede tips te krijgen die een extra stok achter de deur geven en misschien wel verhalen/ervaringen van mensen die hetzelfde hebben (gehad).
Altijd welkom in het low/no buy topic!

geld-recht/low-no-buy-challenge/list_me ... #p29953424
Heb je een bijbaan?
Hoeveel is je netto salaris?
Stel dat je € 10 netto per uur verdient.
Dan schrijf je op een kaartje:
"€ 10 = 1 uur werken"
Dat kaartje stop je in je portemonnee.
Als je een shirtje van € 25 ziet, stel je jezelf de vraag:
"Is dit shirtje me 2,5 uur werken waard?"
Daar goed over nadenken.
Als het shirtje inderdaad 2,5 uur werken waard is,
dan mag je het morgen gaan kopen.
Je stelt het dus een dag uit.

Kan je daar wat mee?
Alle reacties Link kopieren
Misschien helpt het om de confrontatie aan te gaan. Alle kleren op een hoop. Je bankafschriften en bonnetjes optellen (elke euro telt, ook de kleine uitgaven want dat kan oplopen). En ik zou een overzicht maken: wat komt er binnen, wat zijn je lasten, maak van sparen een vaste last en hou een budget over wat je vrij mag besteden (spelregels). Hoe hoog die bedragen zijn, is dus afhankelijk van jouw situatie. Inzicht krijgen dus.
Maar wat geef je uit dan?
Spaar je wel wat? Een vaste overboeking naar je spaarrekening een idee?
Alle reacties Link kopieren
Helaas is koopverslaving of een uiting van een bestaande aaandoening of een op zich zelf staande aandoening. Lees onderstaande link voor meer info.

https://www.dokterdokter.nl/gezond-leve ... /item27846

Sorry is misschien cryptisch, maar lees de link. Het is voor mij in ieder geval herkenbaar.
Begin eens met een overzichtje te maken van je inkomsten en je vaste uitgaven.
Van wat er overblijft zou ik elke maand een deel naar je spaarrekening overboeken en van de rest jezelf een vast budget geven om uit te geven. En daar dan ook niet overheen gaan.
ga geluksmomentjes uit andere dingen leren halen dan uit materiële dingen
Alle reacties Link kopieren
Heel herkenbaar. Overzichten maken helpt zeer zeker en is confronterend, maar vergeet niet dat er iets aan ten grondlag ligt. Ik ben misschien een pain in the ass, maar ligt er niets aan ten grondslag en is het een troost??
Wees eerlijk voor jezelf, want voor mij was dit the eyeopener.
Alle reacties Link kopieren
Geef je zelf ‘bedenktijd’.
Minimaal 3 dagen ofzo. En als je na die 3 dagen nog steeds meent dat je het moét hebben, dan mag je het kopen. Vaak zakt echter dat gevoel van ‘moeten’ wel na een paar dagen en is het toch niet meer zo nodig.
Zeg alle nieuwsbrieven op, bekijk geen enkele folder meer en vermijd alle winkels, zowel online als in de stad. Als je die shirtjes niet ziet, hoef je ze ook niet.
Zet op een rij hoeveel je sinds 1 januari al aan kleding hebt uitgegeven, en reken uit hoeveel uur je daarvoor hebt moeten werken.
Vergeetmenietje1980 schreef:
30-06-2019 21:19
ga geluksmomentjes uit andere dingen leren halen dan uit materiële dingen
Ja, want hoe lang ben je nou eigenlijk blij met een nieuw kledingstuk?
Alle reacties Link kopieren
Ik heb absoluut geen goed zelfbeeld. Misschien dat dit daar vandaan komt? Op dit moment voel ik me echt wel gelukkig, maar het kopen van iets nieuws geeft me een fijn gevoel.

Ik denk dat ik morgen maar eens ga kijken wat ik heb uitgegeven aan kleding afgelopen halfjaar en dat ik mijn vaste lasten bereken, zodat ik een afspraak met mijzelf maak hoe veel ik mag gebruiken en hoe veel ik op mijn spaarrekening zet. Ik denk daarnaast dat ik het bedrag wat ik maandelijks op mag maken, dat ik dat gewoon pin en mijn pinpas in huis laat .
Alle reacties Link kopieren
Het zal een functie hebben.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Wat heb je nodig om te kunnen leven?
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Ga zo nu en dan droogshoppen: online alles in je winkelwagentje gooien wat je maar mooi vindt en dan een paar dagen in je mandje laten liggen - dan nog een keer bekijken en alles er weer uitgooien. Behalve misschien dat éne dingetje dat je MOET hebben.

Wat je ook kunt doen is een rekening maken voor geld dat je mag uitgeven aan vakanties, kleding en leuke dingen. Dan stort je daar maandelijks je budget daarvoor op. En koop je teveel kleding, dan kun je dus niet op vakantie. En koop je minder kleding, dan kun je een nieuwe auto.
Alle reacties Link kopieren
Ga eens op reis. Ervaar dat ervaringen je gelukkiger maken dan het kopen van door uitgebuite mensen gemaakte en zwaar overprijsde stukjes stof. Waarmee je andere mensen probeert te imponeren.
Life is fun. Live it.
Alle reacties Link kopieren
Ruim je kledingskast eens uit met de Marie Kondo-methode.

Dus alle kleding die je bezit op een grote hoop gooien, dan ieder kleding stuk in je handen houden en je afvragen of dit je gelukkig maakt. Alleen de stukken houden waar je echt gelukkig van wordt.

Als je overzicht heb dan is het een stuk duidelijker of je nog wat nodig hebt of niet.

Dit kun je ook met je boeken, cds etc doen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven