Geld & Recht alle pijlers

Wat is gebruikelijk? (geld voor een schade offerte geven)

03-07-2019 10:12 33 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi,

Enige tijd geleden is er schade aan onze auto gereden. Deze schade is door een kennis van ons (en later ook door een schade expert) getaxeerd. De auto heeft dus ook een dag bij deze kennis zijn bedrijf gestaan i.v.m. het langskomen van deze schade expert.

Nu willen wij de schade niet laten repareren (dit was ook al bekend bij kennis) aangezien deze ons verder niet stoort.

Ik wil kennis natuurlijk wel geld geven voor geleverde diensten maar wat is gebruikelijk? Is daar een bepaald percentage voor?

De schade is 750, en ik dacht zelf aan 150 plus iets lekkers als bedankje. Maar ik weet niet of hier richtlijnen voor zijn.

Alvast bedankt.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou het zakelijk houden en vragen aan de kennis wat je hem schuldig bent voor de taxatie van de schade.
Wat eten we vanavond?
Alle reacties Link kopieren
Wow.
Waarom wil je door de hele molen van vaststellen schade en de verzekering als je het op voorhand niet wilt laten repareren op kosten van de verzekering? Je auto is niet gerepareerd natuurlijk ook een stuk minder waard. Vanwege je schadevrije jaren? Had je zelf schade gereden? Ik snap het allemaal niet zo goed.

Ik zou dan zeker je kennis geld gaan geven, vanwege deze hele nodeloze poppenkast die je hebt opgetuigd.
Je kunt het leven ook met een vrolijk gezicht serieus nemen - Irmgard Erath
Alle reacties Link kopieren
Wat makreel zegt. Hij heeft een bedrijf, tis geen hobby.
ik geef mn bek ook maar een douw
Vraag het hem, wat kost de taxatie? Ga er niet van uit dat hij geen factuur ging sturen.

Wil hij er dan toch niks voor hebben omdat het wel een vriendendienst was, een goede fles wijn of iets anders waar hij van houdt.
Ik heb mijn schade (iemand zag mij niet toen ik linksaf wilde slaan en knalde op mijn achterlicht, achterlicht kapot en bumper ontzet) laten taxeren bij een eenmansgarage. Hij heeft voor mij, toen mijn auto toch voor de keuring moest, een tweedehands lampenunit erop gezet en de bumper wat rechtgebogen. Was 10 minuten werk. Ik heb voor de taxatie 35 euro incl. btw betaald.
Arnica25 schreef:
03-07-2019 10:19
Ik heb mijn schade (iemand zag mij niet toen ik linksaf wilde slaan en knalde op mijn achterlicht, achterlicht kapot en bumper ontzet) laten taxeren bij een eenmansgarage. Hij heeft voor mij, toen mijn auto toch voor de keuring moest, een tweedehands lampenunit erop gezet en de bumper wat rechtgebogen. Was 10 minuten werk. Ik heb voor de taxatie 35 euro incl. btw betaald.

Precies, lief dat TO iets of geld wil geven maar 150 euro lijkt me voor een ( betrekkelijk kleine) schade van 750 ook wat veel.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb ook weleens een schade van 1000 euro niet laten maken. Je zag het nauwelijks. Dat geld opzij gelegd voor een andere auto.
ik geef mn bek ook maar een douw
Alle reacties Link kopieren
Doreia* schreef:
03-07-2019 10:16
Wow.
Waarom wil je door de hele molen van vaststellen schade en de verzekering als je het op voorhand niet wilt laten repareren op kosten van de verzekering? Je auto is niet gerepareerd natuurlijk ook een stuk minder waard. Vanwege je schadevrije jaren? Had je zelf schade gereden? Ik snap het allemaal niet zo goed.

Ik zou dan zeker je kennis geld gaan geven, vanwege deze hele nodeloze poppenkast die je hebt opgetuigd.
Die poppenkast viel wel mee hoor, wat kort door de bocht zeg.

Een 3e is met parkeren tegen mijn auto aan gereden. Ik was daar niet bij. Diegene heeft een briefje achtergelaten en zijn verzekering meteen ingeschakeld. De schade was met 2 min vastgesteld, de verzekeraar vd tegenpartij vroeg of de auto daar een dag kon staan gezien het schadebedrag boven de 500 euro was dus er een schade expert ingeschakeld moest worden. En nu word de schade uitbetaald.

Ik heb gewoon recht op deze schade uitkering. En zelfs de verzekeraar van de tegenpartij zei dat het niks uitmaakt of ik dit geld aan deze schade spendeer of niet. Die schade is nou eenmaal veroorzaakt door hun. En ik heb er verder geen slaatje uit geslagen oid.
Hier ook een tijdje geleden schade gehad, een auto reed achterop de onze. Taxatie voor spuiten van de bumper was rond de € 650. We hebben het uiteindelijk niet laten repareren (zelf bijgewerkt) en de garage vroeg 10% voor de taxatie.
anoniem_227343 wijzigde dit bericht op 03-07-2019 10:32
1.51% gewijzigd
Toen iemand een kleine schade bij mij veroorzaakte heb ik bij een garage gevraagd wat het zou kosten het te laten maken. Deze offerte heb ik aan mijn aanrijder gegeven en deze heeft hem cash voldaan. De kleine schade heb ik verder niet laten maken. Mijn garage vroeg niets. Was ook slechts een blik werpen en een bedrag noemen en noteren.
Alle reacties Link kopieren
makreel schreef:
03-07-2019 10:14
Ik zou het zakelijk houden en vragen aan de kennis wat je hem schuldig bent voor de taxatie van de schade.
Ja wellicht is dit inderdaad het beste.

Dan kan ik daarna altijd nog een extra bedankje doen. Wil ook niet 'vrijgevig' doen met een geldbedrag terwijl het meer zou kosten (ook al is die kans klein). Dat zou wel erg ongemakkelijk worden. :P
Alle reacties Link kopieren
We hebben overigens al een paar x eerder schade door 3en gehad. Bij de vorige 2 schades hebben we het 1x volledig laten repareren, en 1x deels. Dus het is niet zo dat we geen klant van hem zijn oid.

Ik denk dat ik het advies van Markeel op ga volgen.
Alle reacties Link kopieren
Doreia* schreef:
03-07-2019 10:16
Wow.
Waarom wil je door de hele molen van vaststellen schade en de verzekering als je het op voorhand niet wilt laten repareren op kosten van de verzekering? Je auto is niet gerepareerd natuurlijk ook een stuk minder waard. Vanwege je schadevrije jaren? Had je zelf schade gereden? Ik snap het allemaal niet zo goed.

Ik zou dan zeker je kennis geld gaan geven, vanwege deze hele nodeloze poppenkast die je hebt opgetuigd.
De schade is toch ook waardevermindering van de auto? Het is aan TO om de schade te laten repareren of om de waardevermindering te laten bestaan, maar dan is ze daarvoor wel gecompenseerd door deze schadeuitkering.
Ik heb nog nooit geld betaald als ik ergens een offerte ging opvragen. Vind het sowieso raar dat jij dat wel overweegt.
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
03-07-2019 10:42
Ik heb nog nooit geld betaald als ik ergens een offerte ging opvragen. Vind het sowieso raar dat jij dat wel overweegt.
taxatie is wat anders dan een offerte. Betalen voor taxatie voor autoschade is heel gebruikelijk als je de schade vervolgens niet laat maken.
europe86 wijzigde dit bericht op 03-07-2019 10:52
6.94% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
03-07-2019 10:42
Ik heb nog nooit geld betaald als ik ergens een offerte ging opvragen. Vind het sowieso raar dat jij dat wel overweegt.
Ik had begrepen van meerdere mensen dat dit gebruikelijk is bij het vast stellen van een schade.

Een ex collega van mij had ook een schade laten vaststellen en kreeg hier achteraf een nota voor..

Edit: het gaat ook om het vaststellen van schade, geen standaard offerte.
Pastelblauw schreef:
03-07-2019 10:52
Ik had begrepen van meerdere mensen dat dit gebruikelijk is bij het vast stellen van een schade.

Een ex collega van mij had ook een schade laten vaststellen en kreeg hier achteraf een nota voor..

Edit: het gaat ook om het vaststellen van schade, geen standaard offerte.
Mijn garage heeft me geen rekening gestuurd in elk geval.
redbulletje schreef:
03-07-2019 11:01
Mijn garage heeft me geen rekening gestuurd in elk geval.
Die is vast naar de verzekeraar gegaan dan. Een taxatie kost geld.
Lucifer2018 schreef:
03-07-2019 11:02
Die is vast naar de verzekeraar gegaan dan. Een taxatie kost geld.

Ja dat regelen de verzekeringsmaatschappijen onderling, maar in dit geval heeft TO zelf nog een taxatie laten doen. Waarom TO?
Lucifer2018 schreef:
03-07-2019 11:02
Die is vast naar de verzekeraar gegaan dan. Een taxatie kost geld.
Ik denk het in mijn geval niet. Er werd een blik geworden en gezegd als dat gemaakt moet worden dan is dat rond de 200 euro en ik zei dat ik het niet ging laten maken. Er werd op 'n briefje met garagelogo de te verwachten kosten geschreven en ik heb dat aan mijn aanrijder gegeven, die het me cash heeft betaald.
Alle reacties Link kopieren
Star² schreef:
03-07-2019 11:04
Ja dat regelen de verzekeringsmaatschappijen onderling, maar in dit geval heeft TO zelf nog een taxatie laten doen. Waarom TO?
Er werd gevraagd of ik even wilde horen, als het schade bedrag boven de 500 zat moest er een expert ingeschakeld worden. Verder is alleen verzekeraar van tegenpartij ingeschakeld, ik heb de mijne niet in hoeven schakelen (ben tevens ook niet all risk verzekerd maar WA, bij Allrisk pakt je eigen verzekeraar het volgens mij op, ook al is het schade door derden).
Pastelblauw schreef:
03-07-2019 11:19
Er werd gevraagd of ik even wilde horen, als het schade bedrag boven de 500 zat moest er een expert ingeschakeld worden. Verder is alleen verzekeraar van tegenpartij ingeschakeld, ik heb de mijne niet in hoeven schakelen (ben tevens ook niet all risk verzekerd maar WA, bij Allrisk pakt je eigen verzekeraar het volgens mij op, ook al is het schade door derden).
Het bedag wat je noemde is echt veel. Maar als jij dat 150 euro waard vind, moet je het vooral doen.
Alle reacties Link kopieren
Ik wil nog even benadrukken dat de kans dat kennis om geld vraagt hiervoor echt heel klein is tot nihil. Maar ik vind het zelf wel zo netjes om te doen.

De 'taxatie' was hier ook maar 2 min werk. En ik heb zelf gevraagd of hij deze naar mij kon mailen. De schade veroorzaker twijfelde namelijk of hij de schade zelf wilde voldoen. Ik zou zelf als schadeveroorzaker ook zwart op wit de schade willen zien. Vandaar op deze manier.
Alle reacties Link kopieren
Lucifer2018 schreef:
03-07-2019 11:20
Het bedag wat je noemde is echt veel. Maar als jij dat 150 euro waard vind, moet je het vooral doen.
Nou ik vroeg mij vooral af of hier richtlijnen voor zijn, ik ben bang dat ik gierig over kom oid. Maar gezien de reacties hier denk ik dat ik wat hoog ben gaan zitten.

Ik hou het advies van Makreel aan en vraag hem gewoon hoeveel de geleverde diensten kosten, en dan kan ik daarna altijd nog kijken voor een bedankje oid.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven