Geld & Recht alle pijlers

WW eerder beëindigen?

04-07-2019 18:47 25 berichten
Hoi Allemaal,

Ik hoop dat jullie me kunnen adviseren.
Ik heb nog 2 maanden recht op WW. De afgelopen tijd zat ik in de ziektewet ivm psychische klachten, maar bij de eerstejaarskeuring bleek dat ik wel 65% van mijn laatste salaris zou kunnen verdienen (wat niet gek is, als je nagaat dat ik een baan voor 16 uur tegen minimumloon had). Maargoed, dat is nu eenmaal hoe het werkt qua regelgeving, dus ik heb me bij dat besluit neergelegd.

Maar na deze herkeuring had ik nog recht op 2,5 maanden WW en het wringt gewoon bij mij. Ik heb niet het gevoel dat het goed is voor mij om nu (al) aan de slag te gaan, ik verwacht eigenlijk dat ik binnen de kortste keren weer terug bij af ben en weer net zo in de vernieling lig als toen ik in de ziektewet terecht kwam. Terwijl het nu in principe best goed met mij gaat, zo lang ik me heel goed aan de "regels" hou die ik bij therapie heb geleerd.

Nu zit ik er dus aan te denken om bij het UWV te laten weten dat ik door mijn aandoening het toch echt niet zie zitten om verplicht te moeten solliciteren, en dat ik daarom afzie van mijn WW uitkering. Dat lijkt me wel zo eerlijk. Maar ik vraag me af of ze dan niet gaan zeggen dat ik het moet terugbetalen omdat ik dit eerder had moeten weten?

Even voor de volledigheid: ik ben altijd blijven solliciteren, ook tijdens mijn ziektewet uitkering. Sterker nog ik ben zelfs tijdelijk weer deels aan het werk gegaan tijdens mijn ziektewet uitkering, alleen liep dit al snel weer vast. Op dat moment heb ik het denk ik een beetje opgegeven en ben gaan kijken naar andere opties zoals thuiswerk en daar verdien ik nu al 6 maanden de helft van mijn uitkering mee, maar een heel salaris zoals het hiervoor was zal dat nooit worden. Maar het geeft me wel wat voldoening en in principe hebben we er genoeg aan, denk ik.
Alle reacties Link kopieren
De belangrijkste vraag lijkt mij: hoe ver ben je gevorderd in het oplossen van je psychische klachten de afgelopen jaren, en als dat nog niet 100% is, wanneer verwacht je dan wél 100% inzetbaar te zijn?
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
Ik zou denken - gewoon je uitkering houden. Blijven solliciteren naar deeltijd- banen die bij je passen. Het UWV vindt dat je kunt werken, en je werkt toch ook al, dus hoezo is het niet eerlijk? Dat begrijp ik niet. Het is nog 2 maanden. Daarna zie je wel.
Niet afzien van je ww. Dat is echt het stomste wat je kan doen.
Alle reacties Link kopieren
Maar als je het zelf stopzet omdat je niet beschikbaar bent, ben je die 2.5 maanden recht ook kwijt. Het is niet meer zo dat je die op een later moment kunt gebruiken. Dus wat is voor jou de meerwaarde, behalve het niet hoeven solliciteren, om het stop te zetten?
Alle reacties Link kopieren
Je bent al die tijd blijven solliciteren, maar nu het een verplichting wordt wil je het niet meer?
Je bent al die tijd aan het werk, maar ‘verplicht’ werk maakt dat je denkt dat hè zo weer terug bij af bent?
Ik mis hier een beetje logica..
.
@Pejeka: ik heb 2 diagnoses, dus 2 soorten therapie gehad. De ene therapie heeft heel goed geholpen voor een aantal klachten. De andere therapie is meer om te leren accepteren en omgaan met de restklachten.

@MevrouwElf: wat voor mij de meerwaarde heeft is dat het me een hoop stress scheelt. Het is opzich niet alleen het solliciteren, maar ook alle verplichtingen eromheen. Die stress verergert mijn klachten helaas.

@Anoniem-met-cijfers: ja zo kun je het inderdaad zien. In die tijd dat het geen verplichting was kon ik ook wel eens maar één sollicitatie in een maand sturen, maar dan wel op een functie waarvan ik ook echt hoopte dat het bij mij zou passen. Nu moet ik maar gaan reageren op dingen die me helemaal niet liggen, omdat er gewoon niet altijd passende vacatures zijn. En dan vervolgens word ik dus ook nog eens op sollicitatiegesprek uitgenodigd. Dus ja, dat geeft me dan veel meer stress dan wanneer ik niet die druk heb van het verplichte solliciteren.

En ja, thuiswerk kan ik dus ook in mijn eigen tempo doen, rekening houdend met mijn afwisselende belastbaarheid. Als het een dag niet goed gaat kan ik daar rekening mee houden. Bij een "gewone" baan kan ik dat natuurlijk niet maken.
Alle reacties Link kopieren
Je moet de WW opnieuw aanvragen, wanneer je dat niet doet is er niets aan de hand.
Je bent trouwens niet geschikt verklaard voor je eigen werk maar wel voor passend werk.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Ja, die WW heb ik een maand geleden aangevraagd, maar heb er nu eigenlijk al spijt van als ik zie hoeveel stress het me geeft. Vandaar dat ik er eigenlijk uit wil. Ik had het me niet beseft toen ik het aanvroeg dat het geen goed ideee was.
Alle reacties Link kopieren
Bellen en opzeggen. Bijv aangeven dat je niet meer beschikbaar bent voor meer uren.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Kan je toch gewoon heel makkelijk stopzetten?
Robinson schreef:
04-07-2019 19:54
Kan je toch gewoon heel makkelijk stopzetten?
Dat weet ik niet.Wellicht dat ze dan gaan zeggen dat ik het terug moet betalen omdat ik het eerder had kunnen afzeggen?
Alle reacties Link kopieren
Je kunt vrij makkelijk aan je sollicitatieverplichting voldoen.

bellen naar bedrijf = 1 sollicitatieactiviteit
netwerkgesprek = 1 sollicitatieactiviteit

2x bellen en 2x praten met iemand in je omgeving, noteren en je bent weer een maand verder.
Alle reacties Link kopieren
snorriemorrie schreef:
04-07-2019 19:55
Dat weet ik niet.Wellicht dat ze dan gaan zeggen dat ik het terug moet betalen omdat ik het eerder had kunnen afzeggen?
Nee hoor, wanneer je hebt gesolliciteerd dan is er niets aan de hand. Alleen wanneer jij zelf rare verhalen gaat ophangen. Je werkt toch ook. Geef gewoon aan: ik kies toch een andere prive-/werkbalans. Ik wil de WW stoppen, niet meer solliciteren en ik stel mij vanaf nu alleen beschikbaar voor de uren die ik al werk. Of dit hebben mijn partner en ik samen besloten: er is nu genoeg inkomen om het zo te regelen.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Is het zo zwaar dan om vijf sollicitaties per maand de deur uit te doen? Als je dat op een dag doet ben je maar een dag per maand kwijt. Maak een soort standaardbrief waarin je alleen steeds een paar dingen hoeft aan te passen van het bedrijf.
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
Alle reacties Link kopieren
Mermedina schreef:
04-07-2019 20:00
Je kunt vrij makkelijk aan je sollicitatieverplichting voldoen.

bellen naar bedrijf = 1 sollicitatieactiviteit
netwerkgesprek = 1 sollicitatieactiviteit

2x bellen en 2x praten met iemand in je omgeving, noteren en je bent weer een maand verder.
Dit:

CV uploaden op een vacaturesite. Weer een sollicitatieactiviteit.

Vragen of Pietje werk voor je heeft. Weer een. Etc. Dit zou je bij wijze van spreken een uur of twee per vier weken kost. Zeker omdat het maar om 2,5 maand gaat, zou ik het toch even doorzetten. Het zijn tien dingen in totaal.
Seriously?
Verlies je niet je recht op ww als je het opzegt ?
Alle reacties Link kopieren
https://www.uwv.nl/particulieren/werklo ... stopzetten

Kan je dus wel stopzetten maar je verliest dan ook je ww recht, dat loopt door.
In dat geval zou ik gewoon laten doorlopen, is anders toch zonde dan? Zijn maar iets van 4 sollicitatietaken die je moet doen.
Je kunt de uitbetaling (en daarmee sollicitatie verplichting) stopzetten, maar je ww-recht loopt door, dus in de (nabije?) toekomst is je recht dan misschien opgebruikt en kun je geen ww meer aanvragen. Ik zou ww laten doorlopen en het geld op de spaarrekening zetten.

Kijk eens in je werkmap (?) wat er allemaal onder sollicitatieactiviteiten valt: het hoeven geen vijf brieven per maand te zijn er zijn ook vele ander opties (volgens mij hebben ze ook webinars over solliciteren en kun je t kijken van zo'n filmpje meetellen).
Mijn ervaring is dat zolang je vier soll-activiteiten per vier weken invult en het maandelijkse inkomstenformulier dan zal uwv je de eerste drie-vier maanden gewoon met rust laten en geen verplichte workshops voor je organiseren..
Het gaat natuurlijk niet alleen om de sollicitatie activiteiten. Ik moet nu bijvoorbeeld een online sollicitatie training gaan volgen op niveau Jip en Janneke. Als volwassen vrouw van 32 met ruim voldoende sollicitatie-ervaring die voordat ik in de ZW terecht kwam ook al een sollicitaitie training op locatie moest volgen word ik er een beetje gek van dat ik nu allerlei domme vragen zit te beantwoorden.

Dan mag ik volgende week ook nog op gesprek komen bij het UWV. En god mag weten wat ze volgende week weer verzinnen om me bezig te houden

@Watervrouw333: in mijn geval dus blijkbaar niet zo dat ze me gewoon laten solliciteren, waarom weet ik niet. Wellicht omdat ik uit de ziektewet kom?
Alle reacties Link kopieren
Ik denk eigenlijk dat je er zwaarder aan tilt dan dat het is. De eerste dagen moest ik mijn cv uploaden (lees vragenlijst invullen) en ik geloof een of twee 'cursussen' van ze doorlopen. Die cursussen zijn gewoon filmpjes die je moet bekijken en vragen beantwoorden (het antwoord is al logisch, maar je vind het ook in het filmpje). Dat heeft me in totaal nog geen dag gekost.

Daarnaast moet je dus per maand of vier weken, vier sollicitatieactiviteiten doorgeven. Dat houdt in: het schrijven van brieven, bellen of iemand werk heeft, een netwerk-gesprek voeren, inschrijven bij een uitzendbureau, bellen met een werkgever over werk etc. Als je hier een beetje creatief mee omgaat, zeker omdat het maar voor zo'n korte tijd aan, kom je hier wel aan. Als je iemand hebt in je omgeving kun je alleen al met het uploaden van cv's op vacaturesites en bij uitzendbureau's makkelijk aan je taak voldoen. Je moet het even spreiden. Mijn ervaring is dat veel van die cv's amper worden bekeken, mocht je wel ergens uitgepikt worden kun je ook op gesprek gaan en heb je weer een sollicitatie-activiteit.
Seriously?
Alle reacties Link kopieren
snorriemorrie schreef:
04-07-2019 20:16
Het gaat natuurlijk niet alleen om de sollicitatie activiteiten. Ik moet nu bijvoorbeeld een online sollicitatie training gaan volgen op niveau Jip en Janneke. Als volwassen vrouw van 32 met ruim voldoende sollicitatie-ervaring die voordat ik in de ZW terecht kwam ook al een sollicitaitie training op locatie moest volgen word ik er een beetje gek van dat ik nu allerlei domme vragen zit te beantwoorden.

Dan mag ik volgende week ook nog op gesprek komen bij het UWV. En god mag weten wat ze volgende week weer verzinnen om me bezig te houden

@Watervrouw333: in mijn geval dus blijkbaar niet zo dat ze me gewoon laten solliciteren, waarom weet ik niet. Wellicht omdat ik uit de ziektewet kom?
Die sollicitatie-training ben je met tien minuten doorheen. Ik heb me er kostelijk mee vermaakt, gezien die filmpjes nog uit 1999 kwamen. Drink een kop koffie, loop het door en klaar, weer wat gedaan.

Overigens houdt het na het uploaden van het cv en die sollicitatietraining wel aardig op qua verplichte taken op de sollicitatie-plichten na.
Seriously?
Alle reacties Link kopieren
Dat heeft er ook mee te maken in welke categorie je valt weet ik. Qua opleidingsniveau, leeftijd en ook hoe je die test hebt ingevuld wanneer je verwacht werk enz te vinden.
Kan dus idd zijn dat ze de ene 3 maanden met rust laten terwijl anderen veel vaker moeten komen opdraven voor vanalles.
Alle reacties Link kopieren
Robinson schreef:
04-07-2019 20:24
Dat heeft er ook mee te maken in welke categorie je valt weet ik. Qua opleidingsniveau, leeftijd en ook hoe je die test hebt ingevuld wanneer je verwacht werk enz te vinden.
Kan dus idd zijn dat ze de ene 3 maanden met rust laten terwijl anderen veel vaker moeten komen opdraven voor vanalles.
Oh dat wist ik helemaal niet! Ik moet heel eerlijk zeggen dat ik het eigenlijk nogal een lachertje vind als ik andere mensen hoor, maar dan zou dit een hoop verklaren. Overigens kom ik ook met twee vingers in de neus aan die sollicitatie-activiteiten, alleen al door brieven te schrijven en gesprekken te voeren en snap dat dat voor anderen niet zo kan zijn.
Seriously?
Voor mij was dat ook wel zo in het verleden. Alleen nu moet ik met veel meer dingen rekening houden dan voorheen, dat maakt het lastiger. In mijn regio is het toch vooral veel werk in winkels of kinderdagverblijven. Voor het een ben ik niet bepaald geknipt en voor het ander heb ik geen papieren

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven