Geld & Recht alle pijlers

Incidentele opvang en KOT

06-07-2019 21:53 38 berichten
Alle reacties Link kopieren
Misschien een hele suffe vraag, maar ik ben altijd zo onhandig met dit soort zaken. :facepalm:

Heel sporadisch heb ik een extra dag kdv nodig. Altijd precies als mijn opgespaarde ruildagen niet meer geldig zijn.

Ik kom niet aan de maximale toegestane uren voor KOT, ik neem 2 ipv 3 dagen kdv af.

Als ik nou eens een extra dag aanvraag en hiervoor een factuur ontvang, hoe kom ik dan daarvoor in aanmerking voor KOT?
Volgens mij kan je altijd je uren aanpassen per maand. Dus dan pas je jouw uren die maand aan en zet je ze volgende maand terug.

Of je 'spaart' ze op en rekent in december uit hoe je zit en past alleen december aan (deden wij altijd toen de uren per maand wisselde, een verwachting per maand vastzetten en dan in december aanpassen naar werkelijk afgenomen uren). Ze kijken toch naar uren op jaarbasis bij de belastingdienst.
Alle reacties Link kopieren
Je kan maandelijks je uren aanpassen. Je kan ook wachten tot de eventuele eindafrekening en dan meteen hele jaar corrigeren. Ligt eraan hoe hard je het nodig heb en wat je handig vindt.
Je ontvangt vd belastingdienst toch jaarlijks een formulier om je kdv uren in te vullen en terug te sturen? Deze vul je in adhv je jaaropgave van t kdv en als blijkt dat je meer uren hebt afgenomen dan keert de belastingdienst de kot uit die je nog tegoed hebt. Meestal aan t eind van t jaar.
Alle reacties Link kopieren
Ik lees even mee.
Alle reacties Link kopieren
Gatekeeper* schreef:
06-07-2019 21:59
Je ontvangt vd belastingdienst toch jaarlijks een formulier om je kdv uren in te vullen en terug te sturen? Deze vul je in adhv je jaaropgave van t kdv en als blijkt dat je meer uren hebt afgenomen dan keert de belastingdienst de kot uit die je nog tegoed hebt. Meestal aan t eind van t jaar.
Ik ken dit formulier niet. Ik vul het gewoon in op toeslagen.nl
Alle reacties Link kopieren
Je krijgt je KOT berekend over het hele jaar. Ergens is het jaar volgend op het jaar dat je kinderopvang hebt krijg je een eindafrekening. Je kan dus twee dingen doen. Of je laat je voorschotbedrag zo staan. Dan krijg je het verschil op een gegeven moment terug. Of je zet je voorschotbedrag iets hoger op de pagina van toeslagen. Dat doe je door je uren wat te verhogen.
Due-scimmie schreef:
06-07-2019 22:04
Ik ken dit formulier niet. Ik vul het gewoon in op toeslagen.nl
Ik krijg dat meestal in juli toegezonden vd Belastingdienst Toeslagen. Ontvang jij de KOT zelf of gaat dat direct naar de opvang?
Alle reacties Link kopieren
Dit kan je op meerdere manieren wijzigen.
Door diezelfde maand dat er extra opvang plaatsvond je uren aan te passen. Let wel op dat je daarna direct weer een aanpassing moet doorgeven voor de maand erna. Anders lopen de verhoogde uren door voor de daaropvolgende maanden. Voordeel is dat je de extra uren weer snel terug krijgt.

Of elke drie maanden al je afgenomen uren volgens je facturen op te tellen, delen door drie maanden en dan een wijziging met terugwerkende kracht.

Of na je laatste factuur in december alle afgenomen uren van de afgelopen 12 maanden bij elkaar op tellen en delen door 12 maanden. Of dit handig hangt af of je veel extra uren afneemt maar vooral of je die extra uren financieel zo lang kan voorschieten.

Oftewel, meerdere opties. Doen wat financieel bij je past.
Ja. Zolang je op jaarbasis onder de maximale uren voor jouw situatie blijft krijg je gewoon kot voor die incidentele dagen.

Je kan dit inderdaad of online zelf aanpassen via een wijziging die maand en dan daarna weer terug aanpassen. Of 1x per jaar.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou het gesprek op het KDV aan gaan.
Je bent alleenstaand, en hebt hen nodig om de zaken goed voor je kind te kunnen regelen.

Dat stomme systeem dat je ruildagen / extra dagen zijn verlopen op het moment dat jij ze nodig hebt... ga er over in gesprek. Desnoods dat je 2,5 dag afneemt, en die halve dag opspaart voor als je het nodig hebt.

En willen ze niet met je meedenken, dan heb je vast iets aan bovenstaande reacties.
patchouli_ wijzigde dit bericht op 06-07-2019 22:54
11.51% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Dat formulier heb ik nooit gezien. Ik heb ook nooit een eindafrekening of jaaropgave oid gekregen van het kdv en dat doorgegeven. Ik ga er altijd vanuit dat de belastingdienst alleen maar weet van mijn vooraf opgegeven uren, toch?

Afijn, het voor die maand tijdelijk verhogen dus. Ik word daar werkelijk erg nerveus van. Maar oké.
Alle reacties Link kopieren
patchouli_ schreef:
06-07-2019 22:17
Ik zou het gesprek op het KDV aan gaan.
Je bent alleenstaand, en hebt hun nodig om de zaken goed voor je kind te kunnen regelen.

Dat stomme systeem dat je ruildagen / extra dagen zijn verlopen op het moment dat jij ze nodig hebt... ga er over in gesprek.

En willen ze niet met je meedenken, dan heb je vast iets aan bovenstaande reacties.
Tja dat leverde niks op. Ik neem maximaal vrije dagen op, maar zij hanteren een houdbaarheidsduur van 4 maanden en zijn onverbiddelijk.
En precies 4 maanden na mijn 5 weken durende reis heb ik 2 extra dagen nodig want m’n ouders die een dag opvangen gaan op vakantie. Vorig jaar zelfde verhaal. Vind het echt gezeik. Zelfs de leidsters vinden het bullshit maar het hoofdkantoor verwijst naar de regels.
Alle reacties Link kopieren
Onze opvangorganisatie geeft zelf het definitieve totaal aantal afgenomen uren door aan de BD. Wij krijgen wel een afschrift van die jaaropgave, maar dat is puur ter informatie. Ik hoef qua uren dus niets door te geven. Ik begrijp dat 10% van de organisaties dit zo doet, dus wellicht die van TO ook.

Als je die extra uren op dat moment ook zelf bruto kunt betalen, kun je er dus ook voor kiezen bij de definitieve afrekening pas die extra KOT te ontvangen. Dan hoef je de uren niet steeds te wijzigen. Uiteindelijk krijg je sowieso het volledige bedrag.
lariba wijzigde dit bericht op 06-07-2019 22:33
43.67% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Lariba schreef:
06-07-2019 22:27
Onze opvangorganisatie geeft zelf het definitieve totaal aantal afgenomen uren door aan de BD. Wij krijgen wel een afschrift van die jasropgave, maar dat is puur ter informatie. Ik hoef qua uren dus niets door te geven.
Als je die extra uren op dat moment ook zelf bruto kunt betalen, kun je er dus ook voor kiezen bij de definitieve afrekening pas die extra KOT te ontvangen. Je krijgt het sowieso.
Hoe kom ik aan een definitieve afrekening?

(Ook domme vraag?)
Frizz schreef:
06-07-2019 22:30
Hoe kom ik aan een definitieve afrekening?

(Ook domme vraag?)
Van t kdv.
Alle reacties Link kopieren
Die krijg je vanzelf. Wij meestal zo halverwege het volgende kalenderjaar, maar ik begrijp hier op het forum dat die datum erg verschillend kan zijn.
Frizz schreef:
06-07-2019 22:30
Hoe kom ik aan een definitieve afrekening?

(Ook domme vraag?)
Die horen ze je te geven.

Hier kreeg ik ze naast de normale facturen per mail.
Kon ik kijken of het aantal uren klopte en het ook goed was doorgegeven aan BD.
Alle reacties Link kopieren
Gatekeeper* schreef:
06-07-2019 22:33
Van t kdv.
Nee, ik bedoel de definitieve afrekening van de KOT zelf. Dus: totale uren en kosten* afgezet tegen het definitieve jaarsalaris en aantal gewerkte uren. Die afrekening krijg je van de BD (Dienst Toeslagen).

* Deze cijfers staan idd. op het jaaroverzicht dat je krijgt van de opvangorganisatie.
lariba wijzigde dit bericht op 06-07-2019 22:38
13.19% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ik snap dat het balen is maar ik vind 4 maanden later nog ruildagen mogen inzetten erg ruim. Hier mag je de ruildag maximaal 4 weken voor of na het verzuim/verlof inzetten.

Ik vind het wel gek dat je nog nooit een afrekening hebt gehad, of is 2018 het eerste jaar geweest waarin je KOT kreeg? Zelfs als je niet afwijkt van het aantal opgegeven uren/dagen zal toch het salaris op basis waarvan je KOT krijgt niet exact het bedrag zijn dat je als schatting hebt doorgeven. Maw volgens mij zou je altijd iets moeten terugkrijgen/ontvangen dmv eindafrekening.
Alle reacties Link kopieren
Frizz schreef:
06-07-2019 22:30
Hoe kom ik aan een definitieve afrekening?

(Ook domme vraag?)
Het KDV is verplicht om die jaarlijks te verstrekken. Vaak ergens eind januari/ begin februari. Heb je het niet via mail ontvangen of in het digitale ouderportaal van de kinderopvangorganisatie?

Of het KDV nou wel of niet de definitieve uren doorgeeft aan de belastingdienst staat los van het feit dat jezelf als afnemer van de opvanguren de jaaropgaaf moet krijgen.
Lariba schreef:
06-07-2019 22:36
Nee, ik bedoel de definitieve afrekening van de KOT zelf. Dus: totale uren en kosten afgezet tegen het definitieve jaarsalaris en aantal gewerkte uren. Die afrekening krijg je van de BD (Dienst Toeslagen).
En die inderdaad van de BD, dan vergelijken. Liefst met je eigen agenda.
Alle reacties Link kopieren
Gatekeeper* schreef:
06-07-2019 22:08
Ik krijg dat meestal in juli toegezonden vd Belastingdienst Toeslagen. Ontvang jij de KOT zelf of gaat dat direct naar de opvang?
Ik ontvang het zelf
Alle reacties Link kopieren
summerheat schreef:
06-07-2019 22:12
Dit kan je op meerdere manieren wijzigen.
Door diezelfde maand dat er extra opvang plaatsvond je uren aan te passen. Let wel op dat je daarna direct weer een aanpassing moet doorgeven voor de maand erna. Anders lopen de verhoogde uren door voor de daaropvolgende maanden. Voordeel is dat je de extra uren weer snel terug krijgt.
Tegenwoordig kun je einddatum van je wijziging invoeren. Dan hoef je dus maar 1wijziging in te vullen.
Alle reacties Link kopieren
Lariba schreef:
06-07-2019 22:36
Nee, ik bedoel de definitieve afrekening van de KOT zelf. Dus: totale uren en kosten* afgezet tegen het definitieve jaarsalaris en aantal gewerkte uren. Die afrekening krijg je van de BD (Dienst Toeslagen).

* Deze cijfers staan idd. op het jaaroverzicht dat je krijgt van de opvangorganisatie.
Vanaf juni na het berekeningsjaar. De eerste definitieve beschikkingen KOT zijn al verstuurd. De meeste worden voor eind december afgerond. (dus deze periode juni-december over het haar 2018)

Soms duurt het langer. Bijv. als je(of partner) als ondernemer uitstel hebt voor de inkomstenbelasting, als je (of partner) buitenlands inkomen hebt en zo zijn er nog div. redenen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven