Geld & Recht alle pijlers

Beleid kinderopvang vakantiedagen: mag dit?

08-07-2019 15:23 67 berichten
Alle reacties Link kopieren
Onze kinderopvang, waar we verder overigens zeer tevreden over zijn, heeft een vrij strenge regeling over de afname van uren. Je bent verplicht om 52 weken per jaar af te nemen; als je vaste dag op een feestdag valt, betaal je de dag terwijl je je kind niet brengt. Ruilen mag indien mogelijk, (binnen twee weken) maar is in de praktijk heel vaak niet mogelijk. Er wordt geen tegoed opgebouwd en er volgt dan geen restitutie. Daarbij kregen we gisteren een mail van de opvang dat ruilen een gunst is en geen recht, en dat er in de zomervakantie niet geruild mag worden. Voor ons betekent dit vier gemiste dagen met twee kinderen van circa 180 euro per dag waar we wel voor betalen en die we niet terugkrijgen.

Ik begrijp dat de opvang een bepaalde grens moet trekken omdat mensen anders misbruik van de regeling maken, maar dit vind ik wel heel ver gaan. We zouden nu dus niet meer op vakantie kunnen zonder honderden euro's geld weg te gooien aan opvang.

Mag dit zo maar?
Kijk uit malloot, een kokosnoot.
Alle reacties Link kopieren
Ik weet het niet 100% zeker (heb het beleid niet bij de hand), maar volgens mij mag er bij ons in vakanties ook niet geruild worden.

Dus als wij dochter 6 weken niet brengen, kunnen we die 'gemiste' dagen van die 6 weken niet inhalen.
Alle reacties Link kopieren
Dat is bij mijn kinderopvang net zo. Hoewel ruilen vaak wel makelijk kon. Overigens ook niet in de vakanties. Leidsters gaan ook vaak in de zomerrperiode op vakantie en soms hoeft er geen extra iemand geregeld te worden omdat er ook al minder kinderen zijn. Vandaar volgens mij de regel van niet ruilen in de vakantie.
Op de vorige opvang waar de kinderen zaten ook deze regels.
soumis wijzigde dit bericht op 08-07-2019 15:28
50.60% gewijzigd
Bij ons was dat net zo. Er was een gedifferentieerd tarief. Wilde je meer flexibiliteit dan ging het uurtarief omhoog, tot (ruim) boven het maximum waarvoor je toeslag kreeg. Ik denk dat het wel mag, het staat je immers vrij om voor een andere aanbieder te kiezen.
Alle reacties Link kopieren
Dat je niet kunt ruilen in de vakantie vind ik niet erg (buiten de twee weken die we weggaan, gaan ze gewoon naar de opvang ) maar ik bouw ook geen tegoeden op. Is dat bij jullie ook zo?
Kijk uit malloot, een kokosnoot.
Bij een 52 weken contract en doorbetalen bij feestdag op je dag zit dit meestal in de uurprijs verwerkt. Je uurprijs is dan iets lager, gebaseerd op het hele jaar, in plaats van die dag terug te krijgen.

Ruilen is inderdaad een gunst en kan bij de opvang van onze zoon ook vaak niet helaas (ze zitten vol).
Lijkt me best logisch.

Stel je hebt een jaarabo op de viva, kan je toch ook niet zeggen, die 3 weken wil ik geen viva ontvangen, maar dan wil ik er 3 weken daarna de donald duck bij?
Alle reacties Link kopieren
Wat bedoel je met tegoeden? Dat je kind later nog eens gratis mag brengen zeg maar?

Nee dat is bij ons ook niet zo. Onze dochter gaat op maandag en dinsdag. Een paar keer per jaar is maandag een feestdag. Die kunnen we dus niet als tegoed verplaatsen naar een andere dag (of als korting op de rekening).
Alle reacties Link kopieren
_melon schreef:
08-07-2019 15:29
Wat bedoel je met tegoeden? Dat je kind later nog eens gratis mag brengen zeg maar?

Nee dat is bij ons ook niet zo. Onze dochter gaat op maandag en dinsdag. Een paar keer per jaar is maandag een feestdag. Die kunnen we dus niet als tegoed verplaatsen naar een andere dag (of als korting op de rekening).
Ja. Ik weet dat het bij sommige instellingen namelijk wel zo is.

Het zal juridisch ook wel kloppen hoor, maar ik wilde het wel even zeker weten. Het zou niet de eerste keer zijn dat een bedrijf ergens mee weg komt wat eigenlijk niet mag omdat niemand er wat van zegt.
Kijk uit malloot, een kokosnoot.
Alle reacties Link kopieren
Ook bij ons werkt het net zo en je bouwt inderdaad geen tegoed op. Het zit allemaal in het uurtarief verwerkt. Anders ga je heel veel meer betalen.
Alle reacties Link kopieren
Utakar schreef:
08-07-2019 15:28
Lijkt me best logisch.

Stel je hebt een jaarabo op de viva, kan je toch ook niet zeggen, die 3 weken wil ik geen viva ontvangen, maar dan wil ik er 3 weken daarna de donald duck bij?
Inhalen kan bij ons als er plek is. De opvang maakt dus geen extra kosten als onze kinderen extra komen. Ze hoeven er geen extra personeel voor in te zetten.

(ik woon in een krimpregio, de opvang zit niet 100% vol).
Kijk uit malloot, een kokosnoot.
Alle reacties Link kopieren
zot-83 schreef:
08-07-2019 15:28
Bij een 52 weken contract en doorbetalen bij feestdag op je dag zit dit meestal in de uurprijs verwerkt. Je uurprijs is dan iets lager, gebaseerd op het hele jaar, in plaats van die dag terug te krijgen.

Ruilen is inderdaad een gunst en kan bij de opvang van onze zoon ook vaak niet helaas (ze zitten vol).
Waar zou ik dat kunnen zien? Onze opvang vraagt het maximale uurtarief, geloof ik, en ze hebben maar twee tarieven: vast en flexibel.

Sowieso vind ik het bij de feestdagen nog te begrijpen (dat gaat om hooguit twee dagen per jaar) maar het nogal botte mailtje schoot me in m'n verkeerde keelgat, zeker omdat dit rechtstreeks van het hoofdkantoor komt en de leidsters zelf aangaven dat ze geen moeite hadden met ruildagen.
Kijk uit malloot, een kokosnoot.
Alle reacties Link kopieren
Maar als het overal zo is, dan zal het wel mogen. Zucht. Blij als we van die mafia af zijn. #nogtweeeneenhalfjaar
Kijk uit malloot, een kokosnoot.
Alle reacties Link kopieren
Maar dat mailtje ging over vakanties met ruildagen toch? Waar m'n dochter zit zijn verschillende groepen en tijdens vakanties worden deze samengevoegd zodat de leidsters ook op vakantie kunnen. Er kan dan ook echt niet geruild worden, want het wordt allemaal zo in elkaar gepuzzeld dat het precies uit komt met die leidster/kind ratio. Als ze alle groepen zouden blijven draaien dan kan het ruilen wel (maar dan kunnen de leidsters nooit op vakantie).
Misschien waren ze op het hoofdkantoor een beetje zuur van het plannen :hyper:
Alle reacties Link kopieren
Dit hangt ervan wat er in de voorwaarden staat. Staat de uitsluiting van de zomervakantie daar niet in, dan is dit niet toegestaan. Dan moeten ze eerst de voorwaarden wijzigen en dit is alleen toegestaan na goedkeuring van de verplichte oudercommissue.
Bij de kinderopvang waar mijn dochtertje heen gaat, kun je in vakantieperiode wel gewoon ruilen. Voor de zomervakantie geldt wel dat je tot mei kunt aangeven wanneer je kind komt en wanneer eventueel extra. Niet opgemaakte uren krijg je dan als ruiluren. Maar dat is dus een uitzondering begrijp ik.
Alle reacties Link kopieren
Maechtje schreef:
08-07-2019 15:32
Inhalen kan bij ons als er plek is. De opvang maakt dus geen extra kosten als onze kinderen extra komen. Ze hoeven er geen extra personeel voor in te zetten.

(ik woon in een krimpregio, de opvang zit niet 100% vol).
Inhalen kan bij ons ook als er plek is. Je kan dan ook kiezen tussen eigen groep of andere groep (waar dan misschien wel plek is). Hier heb je 3 maanden de tijd voor, dus dat is best ruim.
Alle reacties Link kopieren
Hier werkt het inderdaad ook zo. Dagen dat ze niet komen en feestdagen wel betalen maar kun je ook niet op een ander moment nog opnemen. En dan zijn ze ook nog een aantal dagen helemaal gesloten, die mag je ook niet op een ander moment opnemen. Vind ik wel wat van, maar heb het maar geaccepteerd want schijnt wel een normale gang van zaken te zijn. Gastouder is een alternatief waar je volgens mij alleen betaald voor wat je afneemt.
17 jaar geleden was dat ook al zo op het kdv van de oudste. Ze berekende een gemiddeld aantal uren per jaar op basis van feestdagen, vakantie en af te nemen dagen. Ruilen kon wel, maar dat was niet het hele tegoed van je opgenomen vakantie. Dit hing van de goodwill en ruimte af.

Op de bso kregen we een strippenkaart met een aantal vrij te besteden uren. Deze moest je inzetten voor de vakanties en studiedagen. Had je te weinig moest je bij kopen en had je over kreeg je geen geld terug.
Alle reacties Link kopieren
Dit is precies waarom wij voor een gastouder hebben gekozen je betaald wat je afneemt en niks meer en tarief is ook lager. Natuurlijk is het een ander soort opvang maar in de portomonnee scheelt het best wel wat.
Alle reacties Link kopieren
Persoonlijk vind ik met een feestdag een vreemde regeling. Ze zijn dan toch gewoon gesloten? Waarom moet je dan betalen. Helaas heb ik geen idee of het wel of niet mag.
Heel veel kinderdagverblijven hebben een veel losser en fijner systeem mbt dat soort dagen en ruilen enz.

Maar zij bepalen de regels en als dit in hun contract staat wat jij getekend heb.. mogen ze dat.
Alle reacties Link kopieren
Ik neem aan dat dit in de algemene voorwaarden staat? Hier kon je wel ruilen, maar dan wel alleen als er plek op de groep was, of evt een andere groep En je had een aantal compensatiedagen per jaar, weet niet meer hoeveel. Dat je dus dagen die je niet gebruikte, kon inzetten om een andere dag af te nemen. Wel weer alleen als er plek op de groep was, of evt een andere groep. Ik heb nooit gehad dat er geen plek was.
gordijn87 schreef:
08-07-2019 15:53
Dit is precies waarom wij voor een gastouder hebben gekozen je betaald wat je afneemt en niks meer en tarief is ook lager. Natuurlijk is het een ander soort opvang maar in de portomonnee scheelt het best wel wat.
Zat kinderdagverblijven zijn niet zo rigide als die van TO.
Alle reacties Link kopieren
kaartje1 schreef:
08-07-2019 15:57
Persoonlijk vind ik met een feestdag een vreemde regeling. Ze zijn dan toch gewoon gesloten? Waarom moet je dan betalen. Helaas heb ik geen idee of het wel of niet mag.
Bij ons zeggen ze dat dit in het uurtarief verrekend is. Tja. Dat zal dan wel... ;-D

Wij mogen ook geen 2 weken zomervakantie inhalen op een ander moment. Als je een 'gewone' dag minstens een week van te voren afmeldt, dan komt het op je tegoed te staan en kun je die dag in overleg op een ander moment afnemen, mits plek op de groep (en dat is er meestal niet in mijn ervaring). Eind van het kalenderjaar vervalt je tegoed trouwens weer.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven