Geld & Recht alle pijlers

Mag een verzekeraar dit zomaar weigeren?

11-07-2019 21:16 63 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik lig al een paar maanden in de knoop met mijn verzekeraar, of beter gezegd, met mijn vorige verzekeraar. Mijn auto is 6 jaar lang verzekerd geweest op de polis van mijn vader, maar ik heb wel altijd als regelmatige bestuurder op de polis gestaan (en dus ook de hoge premie betaald). Paar maanden geleden heb ik een nieuwe auto gekocht en bij het kopen van de nieuwe auto heb ik besloten om ook een polis af te sluiten op mijn naam. Wat blijkt: na het stopzetten van de verzekering komen mijn schadevrije jaren op naam van mijn vader die al lang aan de maximale no-claimkorting zit en ik kan de volle mep gaan betalen. Al vaak contact gehad met zowel de vorige verzekeraar als de huidige verzekeraar. De huidige verzekeraar kan niks zolang de oude verzekeraar de schadevrije jaren niet op mijn naam zet. Daar kan ik me iets bij voorstellen. Waar ik me niks bij kan voorstellen is dat de oude verzekeraar die schadevrije jaren niet op mijn naam kan en mag zetten. Het is 6 jaar lang duidelijk geweest dat de auto op mijn naam stond. Ik weet van Interpolis dat het kind op de polis van de ouders gewoon schadevrije jaren opbouwt. Waarom zou dat bij andere verzekeraars dan niet zijn? Ik ben aan het overwegen om hier rechtsbijstand voor in te schakelen.
Oh wat lullig. Ik heb ook een aantal jaar in een auto op naam van mijn vader gereden en dus meegelift op zijn hoogste no-claim (dit was bekend bij onze verzekeringsman die toen nog gewoon aan huis kwam) Op het moment dat ik een auto op mijn eigen naam zette en dus ook een eigen verzekering nam ging ik maar 1 tree omlaag uit coulance (en omdat ik nooit schade had gereden waarschijnlijk)
Alle reacties Link kopieren
Tuurlijk staan de schadevrije jaren op de naam van je vader. De verzekering stond op zijn naam, maakt niet uit dat jij de regelmatige bestuurder was.
Alle reacties Link kopieren
Naast het feit dat je autoverzekering op naam ouders zetten dus niet mag, kost het je op de lange termijn ook geld. Je bouwt namelijk zelf geen schadevrije jaren op als de autoverzekering op naam van je ouders staat. Wil je later alsnog een autoverzekering afsluiten op je eigen naam, dan heb je dus geen schadevrije jaren en krijg je ook niet de no-claimkorting. De premie is dan alsnog erg hoog.

Bron:geld.nl
Alle reacties Link kopieren
Vrij logisch ook
je vader kan een afstandsverklaring tekenen. zo mag jouw nieuwe maatschappij de schadevrije jaren die op naam van je vader in de landelijke databank (Roydata) staan sinds de auto daar is afgevoerd, in gebruik nemen op jouw polis. Kan zijn dat ze bewijs willen dat jij regelmatige bestuurder was op de polis van je vader, dan moet je daar een polisblad van opzoeken.
https://www.consumentenbond.nl/autoverz ... -overnemen
Alle reacties Link kopieren
Dat komt omdat Interpolis haar voorwaarden voor een gezinspolis anders interpreteert dan andere verzekeringen.
Ik denk eerlijk gezegd niet dat rechtsbijstand hier iets aan kan doen: dit is allemaal in de kleine polisletters dichtgetimmerd.
je oude maatschappij is verplicht de svj op naam van verzekeringnemer (je vader) in de databank te zetten. Daar kan RB je dus niet bij helpen. Je nieuwe maatschappij moet juist meewerken.
je oude maatschappij is verplicht de svj op naam van verzekeringnemer (je vader) in de databank te zetten. Daar kan RB je dus niet bij helpen. Je nieuwe maatschappij moet (ze moeten niks, maar dat wil jij) juist meewerken.
Dat is toch normaal.
Alle reacties Link kopieren
Heel logisch. Je was bestuurder, maar de polis stond op naam van je vader. Hij bouwt ook de schadevrije jaren op. Ook al zit hij al aan de max en betaalde jij de premie.
Zelf heel lang bij een verzekeraar gewerkt en naar mijn weten werkt het bij iedere verzekeraar zo. Ik denk dat RB inschakelen vrij kansloos is in dit geval. Als de polis op jouw naam had gestaan, had je al die jaren vele malen meer premie betaald.....
Ook al is het zuur, het positieve is dat je vanaf nu af aan zelf met opbouwen bent begonnen.
Alle reacties Link kopieren
Geen idee wat er precies over in de polis staat, maar met mijn boerenverstand vind ik het logisch. De verzekering stond niet op jouw naam. Dan isvhet toch logisch dat jij niet degene bent die schadevrije jaren opbouwt?
Blauwkleedje31 schreef:
11-07-2019 21:26
Heel logisch. Je was bestuurder, maar de polis stond op naam van je vader. Hij bouwt ook de schadevrije jaren op. Ook al zit hij al aan de max en betaalde jij de premie.
Zelf heel lang bij een verzekeraar gewerkt en naar mijn weten werkt het bij iedere verzekeraar zo. Ik denk dat RB inschakelen vrij kansloos is in dit geval. Als de polis op jouw naam had gestaan, had je al die jaren vele malen meer premie betaald.....
Ook al is het zuur, het positieve is dat je vanaf nu af aan zelf met opbouwen bent begonnen.
Geldt dus kennelijk niet in alle gevallen en niet bij iedere verzekeraar, zie link die ik hierboven plaatste. Maar om de vraag te beantwoorden, denk wel dat een verzekeraar dit mag, tenzij het natuurlijk anders in de polisvoorwaarden staat.
Bespaar je de moeite, want mij is hetzelfde overkomen. Het is heel zuur, maar eigenlijk ook terecht.
Je haalt 2 dingen door elkaar. Jouw vader is verzekeringsnemer en jij als regelmatige bestuurder bent verzekerde. De schadevrije jaren gaan naar de verzekeringnemer.

Dat gezegd hebbende is er wel een mogelijkheid. Het is mogelijk om schadevrije jaren over te dragen naar iemand anders. Met een afstandsverklaring kun je schriftelijk de opgebouwde jaren overdragen naar bijvoorbeeld je partner of kind.
Vaak mogen alleen de opgebouwde jaren worden meegenomen door de regelmatige bestuurder of partner. In enkele gevallen accepteren verzekeraars ook het overdragen van ouder op kind, maar dat geldt lang niet voor alle verzekeraars. Neem voor de precieze mogelijkheden even contact op met de verzekeraar.
Alle reacties Link kopieren
patsy84 schreef:
11-07-2019 21:21
je vader kan een afstandsverklaring tekenen. zo mag jouw nieuwe maatschappij de schadevrije jaren die op naam van je vader in de landelijke databank (Roydata) staan sinds de auto daar is afgevoerd, in gebruik nemen op jouw polis. Kan zijn dat ze bewijs willen dat jij regelmatige bestuurder was op de polis van je vader, dan moet je daar een polisblad van opzoeken.
Kanttekening hierbij is wel; als jij je auto bij dezelfde verzekeraar had afgesloten waar voorheen de polis ook liep, dan was het waarschijnlijk in no-time geregeld. Had je vader wel een afstandsverklaring moeten tekenen maar verder niets. Zij kunnen waarschijnlijk uit hun historie wel herleiden dat jij altijd op die polis hebt gestaan als bestuurder.
De nieuwe verzekeraar kan dat allemaal niet herleiden. Misschien nemen ze genoegen met een kopie polisblad, maar misschien ook niet. Dat is namelijk een momentopname en zegt niks over hoe lang jij als bestuurder op de polis hebt gestaan.
Mag ik vragen waarom je je niet vooraf hierin hebt verdiept en waarom je de verzekering bij een andere partij hebt ondergebracht?
Alle reacties Link kopieren
Ariellle schreef:
11-07-2019 21:28
Geldt dus kennelijk niet in alle gevallen en niet bij iedere verzekeraar, zie link die ik hierboven plaatste. Maar om de vraag te beantwoorden, denk wel dat een verzekeraar dit mag, tenzij het natuurlijk anders in de polisvoorwaarden staat.
Iets om goed te bekijken bij het afsluiten van een verzekering dan. Ik vind het eigenlijk ook heel logisch. Als iemand op trede 21 staat, dan is de premie ook stukken lager, dan bij iemand die op trede 3 staat. Zou best oneerlijk zijn dat je bij een schade dan wel opeens alles betaald krijgt, terwijl je de premie er niet naar betaald hebt. Dan is het voor de verzekeraar niet meer te doen qua kosten.
Het is 6 jaar lang duidelijk geweest dat de auto op mijn naam stond.

Dat is maar de vraag. De polis stond op je vaders naam, jij was slechts de regelmatige bestuurder.

Ik vrees dat je hier weinig mee kunt. De polis stond immers op naam van je vader.
Alle reacties Link kopieren
Als je een ongeluk had veroorzaakt was het ook j vader geweest die malusjaren had gekregen en niet jij.
Naar mijn weten kun je niet schuiven met schadevrije jaren. Je vader is de verzekeringnemer. Hij mag blij zijn dat je geen schade hebt gereden en jij dankbaar dat hij dat risico heeft genomen.
Vanaf nu ga je zelf opbouwen, ik denk dat je ten onrechte hebt aangenomen dat een 'regelmatige bestuurder' ook op eigen titel schadevrije jaren opbouwt.
pinda-kaas wijzigde dit bericht op 11-07-2019 21:36
0.67% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Jufjoke schreef:
11-07-2019 21:26
Geen idee wat er precies over in de polis staat, maar met mijn boerenverstand vind ik het logisch. De verzekering stond niet op jouw naam. Dan is het toch logisch dat jij niet degene bent die schadevrije jaren opbouwt?
Ik heb echt de ballen verstand van (auto)verzekeringen hoor, dus wat ik nu ga schrijven is puur voornamelijk mijn verontwaardiging. De verzekering stond niet op haar naam, maar de verzekering wist dat zij de bestuurder was.
Je bouwt toch schadevrije jaren op omdat jíj, als bestuurder, geen schades claimt al die jaren? Dus zij heeft al die jaren gezorgd dat de auto schadevrij bleef (of in ieder geval heeft ze nooit wat geclaimd) en als "dank" mag ze die jaren vervolgens niet meenemen? Ze heeft al die jaren bewezen geen schades te maken....

Ik vind het maar krom.....

Edit: eerlijk zou in mijn ogen dan zijn dat ze de jaren die ze heeft opgebouwd, op z'n minst mag "gebruiken". Dus niet in dezelfde tree als haar vader, maar ook niet met 0 moeten beginnen....
Irish_Wasser_Woman schreef:
11-07-2019 21:34
Ik heb echt de ballen verstand van (auto)verzekeringen hoor, dus wat ik nu ga schrijven is puur voornamelijk mijn verontwaardiging. De verzekering stond niet op haar naam, maar de verzekering wist dat zij de bestuurder was.
Je bouwt toch schadevrije jaren op omdat jíj, als bestuurder, geen schades claimt al die jaren? Dus zij heeft al die jaren gezorgd dat de auto schadevrij bleef (of in ieder geval heeft ze nooit wat geclaimd) en als "dank" mag ze die jaren vervolgens niet meenemen? Ze heeft al die jaren bewezen geen schades te maken....

Ik vind het maar krom.....
Waarschijnlijk heeft zij ook geprofiteerd van de schadevrije jaren van haar vader, en daardoor dus een minder hoge premie betaald dan wanneer ze de verzekering op haar eigen naam had afgesloten.
Alle reacties Link kopieren
Het scheelt per verzekeraar.
Zoon rijdt hier in man zijn auto. Man heeft maximale no claim
Wij hebben zoon als bestuurder opgegeven en betalen nu 50 euro extra per maand.
Maar dan bouwt zoon dus ook schadevrije jaren op die hij kan meenemen als hij over een paar jasr een eigen auto koopt.
Regels zijn overal anders, het scheelt per verzekeringsmaatschappij.
Als ik niet kan wat ik wil, dan wil ik wat ik kan!
Alle reacties Link kopieren
Rosalind schreef:
11-07-2019 21:36
Waarschijnlijk heeft zij ook geprofiteerd van de schadevrije jaren van haar vader, en daardoor dus een minder hoge premie betaald dan wanneer ze de verzekering op haar eigen naam had afgesloten.
Ze heeft het in de OP zelf over "de hoge premie betaald".
Alle reacties Link kopieren
Irish_Wasser_Woman schreef:
11-07-2019 21:34
Ik heb echt de ballen verstand van (auto)verzekeringen hoor, dus wat ik nu ga schrijven is puur voornamelijk mijn verontwaardiging. De verzekering stond niet op haar naam, maar de verzekering wist dat zij de bestuurder was.
Je bouwt toch schadevrije jaren op omdat jíj, als bestuurder, geen schades claimt al die jaren? Dus zij heeft al die jaren gezorgd dat de auto schadevrij bleef (of in ieder geval heeft ze nooit wat geclaimd) en als "dank" mag ze die jaren vervolgens niet meenemen? Ze heeft al die jaren bewezen geen schades te maken....

Ik vind het maar krom.....

Edit: eerlijk zou in mijn ogen dan zijn dat ze de jaren die ze heeft opgebouwd, op z'n minst mag "gebruiken". Dus niet in dezelfde tree als haar vader, maar ook niet met 0 moeten beginnen....
Gelukkig is dat niet het geval;
To was begonnen met een veel jongeren premie die lager wordt door het aantal schadevrije jaren.
Bij een verzekering begin je vooruit te betalen voor de schade die je misschien rijdt (zeker als beginnend bestuurder) hoe langer je geen schade claimt hoe meer coulance je krijgt.
To heeft haar deel nooit ingelegd: maar is via papa verzekerd geweest: vader had zijn jaren in kunnen leveren als to schade(s) had gereden.
Tenzij je een verzekering hebt die hier anders mee omgaat. Maar dat zijn die dingen die je vooraf uitzoekt.

To heeft nu pech, vader geluk dat ze geen brokken heeft gemaakt.
Ik snap de keuze vanuit ouders dan ook nooit om een autoverzekering op naam van ouder te zetten; kinderen kunnen beter opbouwen in hun jonge jaren. ( en als je het zielig vindt leg je het verschil maar bij)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven