Geld & Recht alle pijlers

Scheve verdeling financiën relatie man en vrouw

12-07-2019 16:05 496 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

Er komen regelmatig topics voorbij waarbij er een zeer scheve verdeling is van de financiën of huishouden binnen een relatie. 10 van de 10 keer springt de man er het meest gunstig uit.

Voorbeelden:
De man betaalt weinig en spaart rustig voor de kosten koper van ZIJN toekomstige huis (zegt dat ook gewoon) . Of de man doet weinig in het huishouden, niet minder werken voor de kinderen. Want “hij ziet echt niet wat er gedaan moet worden”, “hij kan echt, echt niet minder gaan werken”. Hele discussies en topic verder en TO’s zijn blij als hun partner beloofd heeft om voortaan de vuilnisbak buiten te zetten of gaat “onderzoeken” hoe het nu zit met de financiën. En dan maar “hopen” dat hij wil bijdragen.

Een paar jaar gelden was hier een topic van een gezin met kinderen, waarbij vrouw toegaf dat er niets geregeld was. Ja, voor haar dan. Huis stond op zijn naam, geen testament of samenlevingscontract.

Kortom, waarom komen vrouwen zo slecht voor zichzelf op? Vrouwen zijn steeds hoger opgeleid, ook al jaren actief op de arbeidsmarkt. Of is het toch nog naweeën van de verdeling tussen hun ouders. Waarom zijn mannen wel in staat om zo goed voor zichzelf te zorgen?
Alle reacties Link kopieren
Jullie denken dat dit niet voor komt bij een man/man of vrouw/vrouw relatie?

Daar spelen dezelfde issues ook. Waarbij de een meer werkt, vaker afwezig is en de ander meer in het huishouden doet of als eerste voor de kids zorgt. Waar niet alles juridisch goed voor elkaar geregeld is, of waar onvrede is over wie hoeveel betaald aan de gezamenlijke lasten. Dat zit hem niet per definitie in de verschillen tussen man/vrouw, maar ook in type persoon, opvoeding en voorkeursgedrag.
Alle reacties Link kopieren
felice71 schreef:
12-07-2019 16:45
Wat een onzin, met mijn 28 uur heb ik 2 jaar prima als alleenstaande moeder gedaan, inclusief koopappartement
Nou inderdaad echt onzin! Ik ruim 4 jaar met 24 uur..
Boarn schreef:
12-07-2019 18:22
Jullie denken dat dit niet voor komt bij een man/man of vrouw/vrouw relatie?
Daar gaat het niet om. Het gaat er om dat het nog steeds de norm is dat de vrouw huishouden en verzorgen doet en de man werken en financiën. En dat het kennelijk nog steeds geen vanzelfsprekendheid is dat man en vrouw gelijkwaardig zijn, en samen een huishouden en een inkomen hebben waarvoor ze beide zorg dragen. En als er iets in die status quo veranderd moet worden, dat dat kennelijk ook altijd van vrouwen vandaan moet komen omdat sommige taken kennelijk niet alleen de vrouwentaken zijn maar ook de minderwaardige/minder begeerlijke taken zijn.
Pandax schreef:
12-07-2019 16:49
Die verbazing is exact het probleem.

Het gaat er niet om dat vrouwen niet genoeg verdienen om hun eigen broek op te houden, het gaat erom dat vrouwen op íeder gebied volledig verantwoordelijk worden gesteld en mannen enkel op financieel gebied. Mannen moeten werken. Zorg, huishouden en sociale relaties onderhouden zijn optioneel: leuk als ze het doen, maar ook helemaal prima als ze het niet doen. Vrouwen moeten werken, zorgen, het huishouden doen en sociale relaties onderhouden. Alles. Dat lukt niet, omdat een dag te weinig uren heeft om op al die gebieden alles te regelen. En die verbazing, dat er vrouwen zijn die vervolgens falen op één van die gebieden, is exact het probleem. Want die verbazing bevestigt het patroon: dat vrouwen overal verantwoordelijk voor zijn. En iedereen vindt dat: vrouwen en mannen tegelijk. Geen wonder dat vrouwen in relaties verzeild raken waarin het enorm oneerlijk is verdeeld. Het is immers eerlijk dat het oneerlijk verdeeld is: moeten die vrouwen maar meer gaan werken.
Topic pas tot hier gelezen, maar deze móet ik even uitlichten.

Zoals altijd weer zó goed verwoord.

Hell to the YEAH.
Wat pandax zegt, want die heeft in 9 van de 10 gevallen gelijk en dan nog op een zeer welbespraakte en doordachte manier.

Edit: wat DeKenau zegt dus :mrgreen:
Ik word er ook doodmoe van.

Gaat man naar zijn ouders met de kinderen op zijn vrije dag (ik werk). Krijg ik een appje op mijn werk van schoonmoeder (ook nooit schoonvader) of we de dekens willen meenemen.
En ze weet dat ik werk en dat ik niet mee kom hoor.
Alle reacties Link kopieren
Pandax schreef:
12-07-2019 16:49
Die verbazing is exact het probleem.

Het gaat er niet om dat vrouwen niet genoeg verdienen om hun eigen broek op te houden, het gaat erom dat vrouwen op íeder gebied volledig verantwoordelijk worden gesteld en mannen enkel op financieel gebied. Mannen moeten werken. Zorg, huishouden en sociale relaties onderhouden zijn optioneel: leuk als ze het doen, maar ook helemaal prima als ze het niet doen. Vrouwen moeten werken, zorgen, het huishouden doen en sociale relaties onderhouden. Alles. Dat lukt niet, omdat een dag te weinig uren heeft om op al die gebieden alles te regelen. En die verbazing, dat er vrouwen zijn die vervolgens falen op één van die gebieden, is exact het probleem. Want die verbazing bevestigt het patroon: dat vrouwen overal verantwoordelijk voor zijn. En iedereen vindt dat: vrouwen en mannen tegelijk. Geen wonder dat vrouwen in relaties verzeild raken waarin het enorm oneerlijk is verdeeld. Het is immers eerlijk dat het oneerlijk verdeeld is: moeten die vrouwen maar meer gaan werken.
Hoe lang ga je nog door met vrouwen tot slachtoffers maken? Je schetst een wereld waarin waarin vrouwen op alles wordt afgerekend. Door wie dan? En nog veel belangrijker: waarom zouden de vrouwen in kwestie zich ook maar iets aantrekken van die slachtofferrol waar je ze in duwt?
Een inschattingsfout kan heel snel fataal zijn bij wat wij doen
COtweepuntnul schreef:
12-07-2019 18:48
Ik word er ook doodmoe van.

Gaat man naar zijn ouders met de kinderen op zijn vrije dag (ik werk). Krijg ik een appje op mijn werk van schoonmoeder (ook nooit schoonvader) of we de dekens willen meenemen.
En ze weet dat ik werk en dat ik niet mee kom hoor.

Schoonmoe gaat mij appen terwijl het gaat over een feestje voor man's vader. Wij vrouwen kunnen dit en dat wel even doen/regelen/halen ect.

Eh nee hoor. App je eigen kind maar even. Meteen beledigd. :roll:
Alle reacties Link kopieren
ClumsyNinja schreef:
12-07-2019 18:32
Daar gaat het niet om. Het gaat er om dat het nog steeds de norm is dat de vrouw huishouden en verzorgen doet en de man werken en financiën. En dat het kennelijk nog steeds geen vanzelfsprekendheid is dat man en vrouw gelijkwaardig zijn, en samen een huishouden en een inkomen hebben waarvoor ze beide zorg dragen. En als er iets in die status quo veranderd moet worden, dat dat kennelijk ook altijd van vrouwen vandaan moet komen omdat sommige taken kennelijk niet alleen de vrouwentaken zijn maar ook de minderwaardige/minder begeerlijke taken zijn.
Ja dat dus.
Vanzai schreef:
12-07-2019 18:53
Hoe lang ga je nog door met vrouwen tot slachtoffers maken? Je schetst een wereld waarin waarin vrouwen op alles wordt afgerekend. Door wie dan? En nog veel belangrijker: waarom zouden de vrouwen in kwestie zich ook maar iets aantrekken van die slachtofferrol waar je ze in duwt?

Ahh, je kon er op wachten.
Mainsplaining...waarom de vrouwtjes het fout zien hoor. Helemaal ook niet verwacht ook van iemand die al jaren doet alsof hij slachtoffer is van zijn exen. . :bye:
anoniem_370013 wijzigde dit bericht op 12-07-2019 19:00
6.95% gewijzigd
MrsDuck schreef:
12-07-2019 18:11
We vinden het raar dat je een kind krijgt om het vervolgens door anderen te laten verzorgen. Stel nou dat ze dan daar haar eerste woordje zegt of stapje doet? Ik veroordeel niemand die daar anders over denkt of die luxe niet heeft om te kiezen. Waarom moet ik mij dan verdedigen over besluiten die wij nemen? Maar goed... Het voelde verkeerd na jaren proberen een kindje te krijgen en we konden het ons veroorloven het te doen, dus waarom niet. Doordat ik werkloos was en mijn partner een goede baan heeft, liep het zo dat ik dus thuis was. Ze is vanaf 2 jaar wel naar de peuterspeelzaal (2 ochtenden) geweest, heeft aan peuterdans gedaan etc. we hebben haar niet achter slot en grendel gezet tot ze naar school moest. Voor een enigkind, wat ze helaas is gebleven, krijg ik alleen maar complimenten over dat ze kan delen, samen spelen, maar ook zichzelf prima kan amuseren etc. Daar zit het dus niet in. Maar nu ze groter wordt, alleen naar school gaat, werd mijn wereldje wel heel klein. En natuurlijk hebben oudere kinderen en pubers zorg nodig, maar dat is minder direct verzorgend, meer coachend. Het passend onderwijs dat ze nodig heeft loopt. En zo kan ze er ook aan wennen dat moeders er niet altijd voor haar is. Op de middelbare school moet ze het ook meer zelf gaan doen. Dus we vonden het nu beter voor mij, financieel en voor haar om weer te gaan werken. Zo moet je blijven bijstellen in wat werkt en wat nodig is. Ik heb nu een baan gevonden waar ik ook in de late avonden, hele vroege ochtend en weekenden moet werken. De opvang zal daardoor beperkt zijn tot overblijven, 1 hooguit 2 keer na school (soms ook een week niet en ik werk standaard niet op woensdagmiddag) en in vakanties. Mijn man heeft gewoon kantoortijden en kan bij ziekte/nood ook thuiswerken. Dus ik denk dat het wel goed zal gaan.
Ik vind dat dus geen luxe, je zet jezelf zo ontzettend in het nadeel hiermee.
Alle reacties Link kopieren
Leeuw32 schreef:
12-07-2019 17:48
Eens, ik woon de Randstad en heb voornamelijk hoogopgeleide en vooruitstrevend vrienden, maar in de praktijk blijft het toch verrekt lastig. In de vriendenkring van man stoppen de meeste vrouwen met werken nadat er 2 kinderen zijn omdat ze het niet rondkrijgen met alles. Merk je ook in de weekenden met vrijetijdsbesteding, de meeste vrouwen hebben geen sport met wedstrijden in het weekend, gaan met vriendinnen een week skieeen of op stedentrip.
Waarom zijn het dan de vrouwen die het niet rond krijgen met alles en niet de mannen?

En nog iets, vrouwenberoepen betalen slechter. Heel toevallig. Neem nou de zorg, typisch vrouwenberoep. Hier in de buurt werkt 85% van de vrouwen in de zorg. Alleen als je er in het management zit, dan betaalt het beter (en daar zitten dan weer wél meer mannen, hoe belanden die daar dan?).
Alle reacties Link kopieren
Mijn man werkt 32 uur en verdient het dubbele. Ik werk 24 uur en heb iets meer de zorg voor de kinderen en het huishouden. Hij draagt financieel meer bij. Ik voel me niet achtergesteld in mijn relatie. Hij werkt in een sector waar de lonen hoog zijn, ik werk in het onderwijs ( heel bewust en gelukkig). Voordat er kinderen waren werkte ik ook parttime. Ook dit is en was toen een bewuste keuze. Ik ben erg blij met de tijd die ik hierdoor voor mezelf en nu ook voor mijn gezin kan gebruiken. Maw ik word er een stuk gelukkig van. En dat heeft ook weer een positief effect op mijn omgeving.
Mocht ik in een situatie komen waarin ik er alleen voor kom te staan dan heb ik zelfs met mijn huidige parttime inkomen voldoende om van rond te komen en als het nodig is kan ik altijd meer gaan werken.

Ik ben het er mee eens dat er veel ongelijkheid is als het gaat om gelijke beloning van mannen en vrouwen en ik ben blij dat ik een man heb die veel bijdraait aan ons huishouden en de zorg van onze kinderen. Maar op het forum worden vrouwen regelmatig afgeserveerd omdat ze een keuze maken die niet geëmancipeerd is en daar krijg ik dan weer jeuk van.
Alle reacties Link kopieren
Er zijn gewoon heel veel vrouwen die zich niet geroepen voelen voor een gezinsinkomen te zorgen en zich de gevolgen daarvan in goed van pas komend slachtofferschap laten aanleunen. Mocht dat ooit gaan veranderen,
Een inschattingsfout kan heel snel fataal zijn bij wat wij doen
Alle reacties Link kopieren
Nee, er volgt niets na de komma
Een inschattingsfout kan heel snel fataal zijn bij wat wij doen
Alle reacties Link kopieren
MrsDuck schreef:
12-07-2019 18:11
We vinden het raar dat je een kind krijgt om het vervolgens door anderen te laten verzorgen. Stel nou dat ze dan daar haar eerste woordje zegt of stapje doet? Ik veroordeel niemand die daar anders over denkt of die luxe niet heeft om te kiezen. Waarom moet ik mij dan verdedigen over besluiten die wij nemen? Maar goed... Het voelde verkeerd na jaren proberen een kindje te krijgen en we konden het ons veroorloven het te doen, dus waarom niet. Doordat ik werkloos was en mijn partner een goede baan heeft, liep het zo dat ik dus thuis was.
Maar zou dat dan ook anders zijn gelopen als toevallig net op dat moment je man werkloos was? Dat hij nu een gat in zijn carrière had? Eerlijk?
Of zou het dan misschien toevallig ook net wat anders zijn gelopen. Dat er toevallig toch wat op zijn pad kwam in de tussentijd en hij weer de meeste verdienende was ofzo.
ldp wijzigde dit bericht op 12-07-2019 19:10
0.37% gewijzigd
Vanzai schreef:
12-07-2019 18:53
Hoe lang ga je nog door met vrouwen tot slachtoffers maken? Je schetst een wereld waarin waarin vrouwen op alles wordt afgerekend. Door wie dan? En nog veel belangrijker: waarom zouden de vrouwen in kwestie zich ook maar iets aantrekken van die slachtofferrol waar je ze in duwt?
Lijkt me heerlijk als vrouwen zich daar helemaal niets van aantrekken.
Maar helaas doen ze dat wel. Want jarenlange ongelijkheid zit diep in de vrouw verankerd. Kun je als slachtofferrol betitelen, maar dit is nu eenmaal de realiteit waar je als vrouw mee leeft. En niet elke vrouw is zich hier bewust van.
En toch is het geen vrije keuze van die (niet of weinig werkende) vrouwen, al denken ze zelf dat het wel zo is. Het lijkt bijna of ft werken voor vrouwen iets is om heel goed over na te willen denken, omdat nagenoeg niemand dat normaal vindt en dus impliciet verwacht (zoals bij mannen). Natuurlijk delf je dan het onderspit in de discussie met je partner over wie uren gaat minderen, en je hebt het zelf niet eens door. Vind je het zelfs logisch want vrouwen kunnen beter zorgen (OK, dat is dan wel weer waar, maar mannen doen het op hun eigen imperfecte manier die een stuk efficiënter is), en ze verdienen immers 1,50 minder per uur.
Alle reacties Link kopieren
We vinden het raar dat je een kind krijgt om het vervolgens door anderen te laten verzorgen. Stel nou dat ze dan daar haar eerste woordje zegt of stapje doet?

Wie zijn "we"?
In geval van bovenstaande kunnen dat alleen vrouwen zijn. Want mannen zijn er ook niet bij, bij dat eerste stapje of woordje, want die zijn altijd werken. Maar dat wordt niet raar gevonden.
Vrouwen worden ook als een soort frele poppetjes beschouwd. Of ik het niet zwaar vind, 4 dagen werken met kinderen. Neuh. Ik werk liever fulltime. Tis dat ik dat zielig voor de kinderen vind. Vraag t es aan mijn man ook. Dat gebeurt dan weer nooit.
Vanzai schreef:
12-07-2019 19:07
Er zijn gewoon heel veel vrouwen die zich niet geroepen voelen voor een gezinsinkomen te zorgen en zich de gevolgen daarvan in goed van pas komend slachtofferschap laten aanleunen. Mocht dat ooit gaan veranderen,
Het zijn juist de vrouwen die wél voor het gezinsinkomen zorgen die het meest benadeeld worden. Want die doen 9 van de tien keer ook het leeuwendeel van het huishouden én de kinderen. Én ze werken ook nog 3 of 4 dagen. Én ze regelen vrijwel álles. Ben je als man met een 40 urige werkweek en thuis even de bak aan de straat zetten en gras maaien vele malen beter af. En zo zijn er heel veel 'moderne' gezinnen.
Vanzai schreef:
12-07-2019 18:53
Hoe lang ga je nog door met vrouwen tot slachtoffers maken? Je schetst een wereld waarin waarin vrouwen op alles wordt afgerekend. Door wie dan? En nog veel belangrijker: waarom zouden de vrouwen in kwestie zich ook maar iets aantrekken van die slachtofferrol waar je ze in duwt?
Door andere mensen.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben alleenstaand part-time werkende ouder dus ik heb met zo goed als niemand medelijden.
Een inschattingsfout kan heel snel fataal zijn bij wat wij doen
MinkeDeWit schreef:
12-07-2019 19:13
En toch is het geen vrije keuze van die (niet of weinig werkende) vrouwen, al denken ze zelf dat het wel zo is. Het lijkt bijna of ft werken voor vrouwen iets is om heel goed over na te willen denken, omdat nagenoeg niemand dat normaal vindt en dus impliciet verwacht (zoals bij mannen). Natuurlijk delf je dan het onderspit in de discussie met je partner over wie uren gaat minderen, en je hebt het zelf niet eens door. Vind je het zelfs logisch want vrouwen kunnen beter zorgen (OK, dat is dan wel weer waar, maar mannen doen het op hun eigen imperfecte manier die een stuk efficiënter is), en ze verdienen immers 1,50 minder per uur.
Eens.

Net zo als dat het voor mannen goed nadenken is of ze ook niet parttime willen werken. Beiden parttime kan ook. Allemaal fulltime werken is meestal helemaal niet nodig ook.

Dat is ook nog niet normaal voor de meeste mannen.
We hebben ook gekeken naar de financiën toen we kinderen kregen. Man is wat ouder dan ik en zit in een sector waar salarissen hoog liggen. Dus financieel had ik beter thuis kunnen blijven. Maar dan zou ik dat gat nooit dichtlopen. Dus toen beide 4 dagen gedaan. En mijn man is best geëmancipeerd maar eigenlijk wilde hik fulltime blijven werken. Dat accepteerde ik niet.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven