Geld & Recht alle pijlers

Scheve verdeling financiën relatie man en vrouw

12-07-2019 16:05 496 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

Er komen regelmatig topics voorbij waarbij er een zeer scheve verdeling is van de financiën of huishouden binnen een relatie. 10 van de 10 keer springt de man er het meest gunstig uit.

Voorbeelden:
De man betaalt weinig en spaart rustig voor de kosten koper van ZIJN toekomstige huis (zegt dat ook gewoon) . Of de man doet weinig in het huishouden, niet minder werken voor de kinderen. Want “hij ziet echt niet wat er gedaan moet worden”, “hij kan echt, echt niet minder gaan werken”. Hele discussies en topic verder en TO’s zijn blij als hun partner beloofd heeft om voortaan de vuilnisbak buiten te zetten of gaat “onderzoeken” hoe het nu zit met de financiën. En dan maar “hopen” dat hij wil bijdragen.

Een paar jaar gelden was hier een topic van een gezin met kinderen, waarbij vrouw toegaf dat er niets geregeld was. Ja, voor haar dan. Huis stond op zijn naam, geen testament of samenlevingscontract.

Kortom, waarom komen vrouwen zo slecht voor zichzelf op? Vrouwen zijn steeds hoger opgeleid, ook al jaren actief op de arbeidsmarkt. Of is het toch nog naweeën van de verdeling tussen hun ouders. Waarom zijn mannen wel in staat om zo goed voor zichzelf te zorgen?
Lucifer2018 schreef:
12-07-2019 19:53
Goed idee. Hij kan dit nog uren volhouden, neemt topics over en gaat dan huilen over op de man en gaan staffen.



negeer hem dan ook gewoon, ik doe mijn best om hem ook te negeren en een zinvolle discussie te voeren
Marana schreef:
12-07-2019 19:52
Ik ben hier zo fel op, omdat dit dus echt niet is wat emancipatie inhoudt. Wat ik ook al eerder schreef in dit topic, en tig keer eerder in vergelijkbare topics op dit forum. Emancipatie gaat om gelijke rechten, wettelijk gelijkgesteld worden, en sociaal, politiek, wetenschappelijk en intellectueel gelijkgesteld worden.
Zolang vrouwen als jij denken dat vrijwillig kiezen om thuis te blijven of veel minder te werken en het overgrote deel van de zorg en het huishouden op zich te nemen allemaal onder emancipatie valt zal ik dit beeld blijven bestrijden.

Jij bent slechts een individu, jullie samen slechts 1 stel. Ik kan jou het nog niet volbracht zijn van de emancipatie niet verwijten. En tegenover jullie staat wellicht een ander stel dat koos voor een thuisblijfvader.

Maar maatschappelijk gezien kiezen veel en veel meer stellen voor dezelfde rolverdeling als jullie, en dat wordt normaal gevonden. Het wordt de moeders verweten als een kind vaak op de opvang zit. Het wordt normaal gevonden door vrouwen dat we gemiddeld minder verdienen. Het is heel gebruikelijk dat 'men' in de wetenschap staat voor 'mannen' en niet voor 'mannen en vrouwen', waardoor bepaalde ziektes bij vrouwen minder goed herkend worden en slechter behandeld. Er zijn nog steeds wetten die vrouwen achterstellen. En zo kan ik nog veel meer voorbeelden aanhalen.

En precies dat is waar ik tegen ageer. Dat is het duidelijke bewijs dat de emancipatie van de vrouw nog lang niet klaar is.



Hear Hear.
anoniem_370013 wijzigde dit bericht op 12-07-2019 20:01
0.66% gewijzigd
Marana schreef:
12-07-2019 19:54
negeer hem dan ook gewoon, ik doe mijn best om hem ook te negeren en een zinvolle discussie te voeren
Yes.
Heb de negeer aangezet.
Alle reacties Link kopieren
Wanneer ik slechts een part-time baantje bij de bakker zou kunnen vasthouden zou ik ook vooral zoeken naar een man met een stabiel inkomen. Werkt ie 's nachts en/of in het weekend? Who cares. Wanneer ik maar een man heb die geld binnenbrengt. Klagen ga ik wel zodra ik de kinderen die ik wil eenmaal heb.
Een inschattingsfout kan heel snel fataal zijn bij wat wij doen
MrsDuck schreef:
12-07-2019 18:11
We vinden het raar dat je een kind krijgt om het vervolgens door anderen te laten verzorgen. Stel nou dat ze dan daar haar eerste woordje zegt of stapje doet?
Typisch, dat alleen thuisblijfmoeders met een fulltime werkende partner dat zeggen. Maar je man besteedt dus wél de zorg uit aan een ander (jou). En voor hem is het dan niet erg als hij de eerste woordjes of stapjes mist?
Alle reacties Link kopieren
Of je hebt voor jezelf besloten dat je een gelijkwaardige partner wil. En ook wil doen wat daarvoor nodig is.

Die vrouwen hoor je niet, overigens. Nouja, een beetje miepen over klein huishoudelijk leed. Nou, welkom in het volwassen zijn!
Een inschattingsfout kan heel snel fataal zijn bij wat wij doen
Marana schreef:
12-07-2019 19:52
Ik ben hier zo fel op, omdat dit dus echt niet is wat emancipatie inhoudt. Wat ik ook al eerder schreef in dit topic, en tig keer eerder in vergelijkbare topics op dit forum. Emancipatie gaat om gelijke rechten, wettelijk gelijkgesteld worden, en sociaal, politiek, wetenschappelijk en intellectueel gelijkgesteld worden.
Zolang vrouwen als jij denken dat vrijwillig kiezen om thuis te blijven of veel minder te werken en het overgrote deel van de zorg en het huishouden op zich te nemen allemaal onder emancipatie valt zal ik dit beeld blijven bestrijden.

Jij bent slechts een individu, jullie samen slechts 1 stel. Ik kan jou het nog niet volbracht zijn van de emancipatie niet verwijten. En tegenover jullie staat wellicht een ander stel dat koos voor een thuisblijfvader.

Maar maatschappelijk gezien kiezen veel en veel meer stellen voor dezelfde rolverdeling als jullie, en dat wordt normaal gevonden. Het wordt de moeders verweten als een kind vaak op de opvang zit. Het wordt normaal gevonden door vrouwen dat we gemiddeld minder verdienen. Het is heel gebruikelijk dat 'men' in de wetenschap staat voor 'mannen' en niet voor 'mannen en vrouwen', waardoor bepaalde ziektes bij vrouwen minder goed herkend worden en slechter behandeld. Er zijn nog steeds wetten die vrouwen achterstellen. En zo kan ik nog veel meer voorbeelden aanhalen.

En precies dat is waar ik tegen ageer. Dat is het duidelijke bewijs dat de emancipatie van de vrouw nog lang niet klaar is.
:worship:
Alle reacties Link kopieren
Marana schreef:
12-07-2019 19:54
negeer hem dan ook gewoon, ik doe mijn best om hem ook te negeren en een zinvolle discussie te voeren
Stap 1 voor jou zou kunnen zijn om te beseffen dat je niet in je ééntje kunt bepalen wat een zinvolle discussie is. Je waardeert mijn input niet, dat is iets anders

Bij nader inzien: deze stap als stap 1 benoemen doet jou tekort. Ik vind dat je een heel eind op weg bent. Chapeau.
Een inschattingsfout kan heel snel fataal zijn bij wat wij doen
Alle reacties Link kopieren
COtweepuntnul schreef:
12-07-2019 19:38
Nee, die ruggengraatloze mannen moeten iets doen. Dat is veel effectiever.

Namelijk:
Parttime werken
50% van de uitvoerende taken binnen het gezin op zich nemen
50% van de projectmanagementtaken ("nadenken over") op zich nemen

Dan kunnen we wel eens verder praten.

In principe ben ik het met je eens. Maar helaas komt het best vaak voor dat in relatie een van de twee dit naar zich toetrekt, meestal degene die het minst werkt. Soms is dat de dynamiek en zolang je dit niet uitspreekt/doorbreekt valt dat de ander niet volledig kwalijk te nemen.

In mijn geval, een tijd geleden met ex-partner: Hij werkte 36 uur (4 om 5 dagen per week), altijd vastomlijnd qua werktijden met daarnaast af en toe een oproepdienst. Ik 45+ uur bij een bedrijf wat 24/7 doorgaat, dus ook onverwachte mails, telefoontjes etc. tijdens vrije tijd. Lullig gezegd was ik die ‘wie is die man (vrouw in mijn geval) die op zondag het vlees komt snijden’ van de SIRE reclame vroeger. Het verschil is dat die reclame werd gemaakt om zeer terecht bewustwording te creëeren dat mannen/vrouwen gelijkwaardiger zouden moeten zijn. De man werd verweten te weinig thuis te zijn en misschien een workaholic.

In mijn geval als vrouw zijnde werd me ‘prinsessengedrag’ verweten omdat ik veel minder in het huishouden deed dan mijn mannelijke partner.
Wanna grow up to be
Be a debaser
Marana schreef:
12-07-2019 19:52
Ik ben hier zo fel op, omdat dit dus echt niet is wat emancipatie inhoudt. Wat ik ook al eerder schreef in dit topic, en tig keer eerder in vergelijkbare topics op dit forum. Emancipatie gaat om gelijke rechten, wettelijk gelijkgesteld worden, en sociaal, politiek, wetenschappelijk en intellectueel gelijkgesteld worden.
Zolang vrouwen als jij denken dat vrijwillig kiezen om thuis te blijven of veel minder te werken en het overgrote deel van de zorg en het huishouden op zich te nemen allemaal onder emancipatie valt zal ik dit beeld blijven bestrijden.

Jij bent slechts een individu, jullie samen slechts 1 stel. Ik kan jou het nog niet volbracht zijn van de emancipatie niet verwijten. En tegenover jullie staat wellicht een ander stel dat koos voor een thuisblijfvader.

Maar maatschappelijk gezien kiezen veel en veel meer stellen voor dezelfde rolverdeling als jullie, en dat wordt normaal gevonden. Het wordt de moeders verweten als een kind vaak op de opvang zit. Het wordt normaal gevonden door vrouwen dat we gemiddeld minder verdienen. Het is heel gebruikelijk dat 'men' in de wetenschap staat voor 'mannen' en niet voor 'mannen en vrouwen', waardoor bepaalde ziektes bij vrouwen minder goed herkend worden en slechter behandeld. Er zijn nog steeds wetten die vrouwen achterstellen. En zo kan ik nog veel meer voorbeelden aanhalen.

En precies dat is waar ik tegen ageer. Dat is het duidelijke bewijs dat de emancipatie van de vrouw nog lang niet klaar is.
:worship: voor jou Marana.
Ik ben het hartgrondig met je eens.
Thnx dames. Het kwam ook diep uit mijn lijf merk ik, ik zat hard te rammen op m'n toetsen :proud: ik vind het zo jammer dat onze maatschappij nog steeds zo in elkaar zit.
Chienandalou schreef:
12-07-2019 20:01

In mijn geval als vrouw zijnde werd me ‘prinsessengedrag’ verweten omdat ik veel minder in het huishouden deed dan mijn mannelijke partner.


Zo stom! Hoe reageerde jij op dat soort verwijten? Kon je mensen duidelijk maken dat het raar was dat ze dit tegen jou zeiden en niet tegen mannen die net zoveel werkten?
Alle reacties Link kopieren
Marana schreef:
12-07-2019 20:08
Thnx dames. Het kwam ook diep uit mijn lijf merk ik, ik zat hard te rammen op m'n toetsen :proud: ik vind het zo jammer dat onze maatschappij nog steeds zo in elkaar zit.
Herkenbaar hoor. Ik had het pas met mijn tweedeklassers over Aletta Jacobs. Eén van de eerste commentaren die werd gegeven toen ik een foto van haar liet zien was "Lelijk. Grote neus". Toen heb ik even een kritische noot geplaatst; of ze de afgelopen tijd ook zo kritisch waren geweest op het uiterlijk van alle mannen uit de geschiedenis die voorbij waren gekomen, ik had er in de les namelijk nooit een dergelijke opmerking over gehoord. Oftewel; dat haar missie nog lang niet compleet is als vrouwen anno 2019 blijkbaar nog steeds zo, en nog steeds veel meer dan mannen, met name op hun uiterlijk worden beoordeeld.
Ik heb voor mijn gevoel altijd twee werkende ouders gehad in de jaren 80. Maar blijkbaar is mijn moeder toen wij klein waren toch thuis met ons geweest. Tot op de dag van vandaag verwijt ze mijn vader dat ze zo een gat in haar carrière had opgelopen. Maar mijn vader kookte wel altijd doordeweeks bijvoorbeeld.

Nou ja, bij ons is het er dus ingedrild om nooit te stoppen met werken, haha!

Wij zijn met 4 kinderen en we werken allemaal in banen waar je ook alleen van kunt leven. Mijn ene broer verdient een stuk minder dan zijn vrouw (maar goed, die verdient dan ook wel bijna 3x modaal, dat vind ik wel erg veel), en zij reist veel voor werk, dus hij is echt degene die het dagelijkse halen en brengen van kinderen doet enzo. Zus en andere broer hebben een wat traditionelere verdeling, maar financieel is niemand afhankelijk. Ik ben alleen dus ik heb makkelijk praten. Maar ik zou nooit stoppen met werken, gewoon om de vrijheid te hebben uit een situatie te stappen als dat nodig is.
Chienandalou schreef:
12-07-2019 20:01
In mijn geval, een tijd geleden met ex-partner: Hij werkte 36 uur (4 om 5 dagen per week), altijd vastomlijnd qua werktijden met daarnaast af en toe een oproepdienst. Ik 45+ uur bij een bedrijf wat 24/7 doorgaat, dus ook onverwachte mails, telefoontjes etc. tijdens vrije tijd. Lullig gezegd was ik die ‘wie is die man (vrouw in mijn geval) die op zondag het vlees komt snijden’ van de SIRE reclame vroeger. Het verschil is dat die reclame werd gemaakt om zeer terecht bewustwording te creëeren dat mannen/vrouwen gelijkwaardiger zouden moeten zijn. De man werd verweten te weinig thuis te zijn en misschien een workaholic.

In mijn geval als vrouw zijnde werd me ‘prinsessengedrag’ verweten omdat ik veel minder in het huishouden deed dan mijn mannelijke partner.
Bizar.
Maar goed, je wil niet weten hoevelen (vooral vrouw, helaas) mij een slechte moeder vinden omdat ik fulltime werk.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben het eens met de strekking van Vanzai. Het enige wat je als vrouw niet kan, is een stijve piemel krijgen. De rest heb je in eigen hand. Er is niets zoiets als slachtoffer zijn van je vrouw zijn.

De rest van beperkingen die blijkbaar ervaren worden zit in eigen gedrag, houding en eigenwaarde.

Prima als je de heel dag thuis wil blijven. Prima als je 80 uur per week als bouwvakker wilt werken. Prima als anderen daar iets van vinden. Laat je niet tegenhouden en gedwongen worden in iets wat niet bij je past. Go go go.
Marana schreef:
12-07-2019 19:52
Ik ben hier zo fel op, omdat dit dus echt niet is wat emancipatie inhoudt. Wat ik ook al eerder schreef in dit topic, en tig keer eerder in vergelijkbare topics op dit forum. Emancipatie gaat om gelijke rechten, wettelijk gelijkgesteld worden, en sociaal, politiek, wetenschappelijk en intellectueel gelijkgesteld worden.
Zolang vrouwen als jij denken dat vrijwillig kiezen om thuis te blijven of veel minder te werken en het overgrote deel van de zorg en het huishouden op zich te nemen allemaal onder emancipatie valt zal ik dit beeld blijven bestrijden.

Jij bent slechts een individu, jullie samen slechts 1 stel. Ik kan jou het nog niet volbracht zijn van de emancipatie niet verwijten. En tegenover jullie staat wellicht een ander stel dat koos voor een thuisblijfvader.

Maar maatschappelijk gezien kiezen veel en veel meer stellen voor dezelfde rolverdeling als jullie, en dat wordt normaal gevonden. Het wordt de moeders verweten als een kind vaak op de opvang zit. Het wordt normaal gevonden door vrouwen dat we gemiddeld minder verdienen. Het is heel gebruikelijk dat 'men' in de wetenschap staat voor 'mannen' en niet voor 'mannen en vrouwen', waardoor bepaalde ziektes bij vrouwen minder goed herkend worden en slechter behandeld. Er zijn nog steeds wetten die vrouwen achterstellen. En zo kan ik nog veel meer voorbeelden aanhalen.

En precies dat is waar ik tegen ageer. Dat is het duidelijke bewijs dat de emancipatie van de vrouw nog lang niet klaar is.



Om terug te grijpen op de openingspost: als een stel gaat samenwonen en daarbij geen afspraken maakt over geld en huishouding, dan trekt heel vaak de vrouw aan het kortste eind en moet zij later haar best doen om de boel weer gelijk te trekken. Ik vind dat net zo vreemd als de TO. Waarom zorgen die vrouwen niet direct vanaf het begin net zo goed voor zichzelf als de mannen waarmee ze gaan samenwonen voor zichzelf zorgen?

Dit dus. Emancipatie gaat niet om de individuele keuzes die je maakt, maar om maatschappelijke gelijkheid zodat iedereen vanuit een gelijke positie vrij is gelijke keuzes te maken.

Als je je binnen die gelijkheid en vrijheid vervolgens nog steeds als een vanzai wil gedragen dan mag dat gewoon. Of je wel of niet capabel bent om zonder begeleiding je veters te strikken doet daar niets aan af.
Alle reacties Link kopieren
Marana schreef:
12-07-2019 20:09
Zo stom! Hoe reageerde jij op dat soort verwijten? Kon je mensen duidelijk maken dat het raar was dat ze dit tegen jou zeiden en niet tegen mannen die net zoveel werkten?

Eerlijk gezegd snap ik die mannen wel die een pittige baan hebben en daarnaast een part time werkende vrouw, je hebt ook gewoon geen plek meer in je hoofd met deze belachelijke uren en werkdruk.

Ook ik vond het heerlijk dat thuis alles wel doorliep en werd geregeld. Dus het oordeel over ‘prinsessengedrag’ snap ik ergens wel, ik had weinig oog voor mijn partner die dit allemaal naast zijn baan deed.

Wél vind ik dat dit oordeel mijns inziens in dezelfde mate voor die ‘workaholic’ man als voor mij als vrouw zijnde telt. Helaas is dit dus nog een verschil en zijn het vaak juist vrouwen die elkaar de maat nemen.
Wanna grow up to be
Be a debaser
Vanzai schreef:
12-07-2019 19:55
Wanneer ik slechts een part-time baantje bij de bakker zou kunnen vasthouden zou ik ook vooral zoeken naar een man met een stabiel inkomen. Werkt ie 's nachts en/of in het weekend? Who cares. Wanneer ik maar een man heb die geld binnenbrengt. Klagen ga ik wel zodra ik de kinderen die ik wil eenmaal heb.
ja precies, maar dan moet die suffe man je wel willen
Alle reacties Link kopieren
Ik vraag me toch echt af waarom fulltime werken ‘de norm’ is. Ik heb jarenlang fulltime gewerkt (momenteel ook) maar altijd dolgraag parttime willen werken. Ik vond mezelf te jong daarvoor, net begonnen, geen salaris willen inleveren etc. Ik haal er gewoon geen voldoening uit om 5 van de 7 dagen te werken. Momenteel zwanger en na mijn verlof wil ik ook 3 dagen werken, desnoods een nieuwe baan zoeken als dat bij mijn huidige baan niet lukt. Heerlijk, extra vrije tijd en m’n kindje zien opgroeien. Ik kan als kind opgegroeid is toch altijd weer fulltime gaan werken tot m’n 80ste... En qua huishouden hebben wij een huishoudelijke hulp en die blijft ook dan gewoon nog.
ocean_2 schreef:
12-07-2019 20:37
Ik vraag me toch echt af waarom fulltime werken ‘de norm’ is. Ik heb jarenlang fulltime gewerkt (momenteel ook) maar altijd dolgraag parttime willen werken. Ik vond mezelf te jong daarvoor, net begonnen, geen salaris willen inleveren etc. Ik haal er gewoon geen voldoening uit om 5 van de 7 dagen te werken. Momenteel zwanger en na mijn verlof wil ik ook 3 dagen werken, desnoods een nieuwe baan zoeken als dat bij mijn huidige baan niet lukt. Heerlijk, extra vrije tijd en m’n kindje zien opgroeien. Ik kan als kind opgegroeid is toch altijd weer fulltime gaan werken tot m’n 80ste... En qua huishouden hebben wij een huishoudelijke hulp en die blijft ook dan gewoon nog.
fulltime werken is niet de norm, je eigen broek kunnen ophouden wel, en meestal is dat niet met 20 uur in de week
ocean_2 schreef:
12-07-2019 20:37
Ik vraag me toch echt af waarom fulltime werken ‘de norm’ is. Ik heb jarenlang fulltime gewerkt (momenteel ook) maar altijd dolgraag parttime willen werken. Ik vond mezelf te jong daarvoor, net begonnen, geen salaris willen inleveren etc. Ik haal er gewoon geen voldoening uit om 5 van de 7 dagen te werken. Momenteel zwanger en na mijn verlof wil ik ook 3 dagen werken, desnoods een nieuwe baan zoeken als dat bij mijn huidige baan niet lukt. Heerlijk, extra vrije tijd en m’n kindje zien opgroeien. Ik kan als kind opgegroeid is toch altijd weer fulltime gaan werken tot m’n 80ste... En qua huishouden hebben wij een huishoudelijke hulp en die blijft ook dan gewoon nog.
Ook zonder (of juist want kinderen zijn duur) is parttime werken vaak best heerlijk. Voor beiden.
Alle reacties Link kopieren
Ik probeer na te gaan of ik mij als 40+ vrouw ooit slachtoffer van mijn vrouw-zijn heb gevoeld in relatie tot werk / thuis/ verantwoordelijkheden. Dus dat mij keuzes, voorwaarden of richtingen door de strot zijn geduwd door familie, maatschappij, werkgever, collega's, rechtstaat enz.

Mijn oprechte antwoord is nee, nooit. Gelukkig maar. Maar ben ik daar echt zo alleen in en voelt de gemidddelde Nederlandse vrouw zich machteloos?
Alle reacties Link kopieren
Leergierig schreef:
12-07-2019 16:05
Waarom zijn mannen wel in staat om zo goed voor zichzelf te zorgen?
De TO had de ogen wel op de bal.
Een inschattingsfout kan heel snel fataal zijn bij wat wij doen
Zalmsnipper schreef:
12-07-2019 20:39
Ik probeer na te gaan of ik mij als 40+ vrouw ooit slachtoffer van mijn vrouw-zijn heb gevoeld in relatie tot werk / thuis/ verantwoordelijkheden. Dus dat mij keuzes, voorwaarden of richtingen door de strot zijn geduwd door familie, maatschappij, werkgever, collega's, rechtstaat enz.

Mijn oprechte antwoord is nee, nooit. Gelukkig maar. Maar ben ik daar echt zo alleen in en voelt de gemidddelde Nederlandse vrouw zich machteloos?
je bent gewoon gewend aan je onderdrukte positie

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven