Geld & Recht alle pijlers

Scheve verdeling financiën relatie man en vrouw

12-07-2019 16:05 496 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

Er komen regelmatig topics voorbij waarbij er een zeer scheve verdeling is van de financiën of huishouden binnen een relatie. 10 van de 10 keer springt de man er het meest gunstig uit.

Voorbeelden:
De man betaalt weinig en spaart rustig voor de kosten koper van ZIJN toekomstige huis (zegt dat ook gewoon) . Of de man doet weinig in het huishouden, niet minder werken voor de kinderen. Want “hij ziet echt niet wat er gedaan moet worden”, “hij kan echt, echt niet minder gaan werken”. Hele discussies en topic verder en TO’s zijn blij als hun partner beloofd heeft om voortaan de vuilnisbak buiten te zetten of gaat “onderzoeken” hoe het nu zit met de financiën. En dan maar “hopen” dat hij wil bijdragen.

Een paar jaar gelden was hier een topic van een gezin met kinderen, waarbij vrouw toegaf dat er niets geregeld was. Ja, voor haar dan. Huis stond op zijn naam, geen testament of samenlevingscontract.

Kortom, waarom komen vrouwen zo slecht voor zichzelf op? Vrouwen zijn steeds hoger opgeleid, ook al jaren actief op de arbeidsmarkt. Of is het toch nog naweeën van de verdeling tussen hun ouders. Waarom zijn mannen wel in staat om zo goed voor zichzelf te zorgen?
Alle reacties Link kopieren
S-Meds schreef:
12-07-2019 20:41
je bent gewoon gewend aan je onderdrukte positie
:proud:
Zalmsnipper schreef:
12-07-2019 20:42
:proud:
echt, het is geen grap
we zien het zelf vaak niet. maar bijv. bij dat vrouwenvoetbal, gewoon ff twee voorbeelden
1. verslaggever zegt tegen topvoetbalster dat ze op het toernooi misschien wel een voetbalvriend kan opduikelen
2. in een talkshow vraagt iemand zich af waarom er geen vrouwelijke voetbalcommentatoren zijn die live verslag doen, witte man van 50 antwoordt: die kwaliteit is er niet

en niemand kijkt hier van op
Alle reacties Link kopieren
Wie kijkt er dan ook voetbalprogramma's? Duh
Een inschattingsfout kan heel snel fataal zijn bij wat wij doen
op vf zie je het ook

man klaagt erover dat oudere collega tegen hem zegt dat hij knap is dan dat hij hem wel wil helpen met zijn carriere, man is verbolgen en vraagt wat hij kan doen want hij weet dat je man in kwestie homo is

nou knul dit is de realiteit van vrouwen, welkom in onze wereld
Alle reacties Link kopieren
S-Meds schreef:
12-07-2019 20:45
echt, het is geen grap
we zien het zelf vaak niet. maar bijv. bij dat vrouwenvoetbal, gewoon ff twee voorbeelden
1. verslaggever zegt tegen topvoetbalster dat ze op het toernooi misschien wel een voetbalvriend kan opduikelen
2. in een talkshow vraagt iemand zich af waarom er geen vrouwelijke voetbalcommentatoren zijn die live verslag doen, witte man van 50 antwoordt: die kwaliteit is er niet

en niemand kijkt hier van op
Okay. Idiote zienswijzen. Maar moeten de vrouwen waar het over gaat zich nu belemmerd voelen en zich hiernaar gaan gedragen?
en deze zegt ook veel:
mannen zijn bang dat vrouwen ze uitlachen achter hun rug om
vrouwen zijn bang dat mannen hen verkrachten en vermoorden
Ik werk fulltime, heb een thuisblijfman die onze twee kinderen opvoedt en verzorgt. Hij studeert, als beide kinderen naar school gaan is het de bedoeling dat we deze scheve balans wat rechter gaan trekken, maar voor nu was dit de voor ons beste oplossing.
Onze kinderen hebben hun vader thuis, die voor ze zorgt, met ze speelt, ze van alles leert en mij met filmpjes / foto's goed op de hoogte houdt. Ik verdiende meer dan man en vind mijn werk heel leuk, man vond zijn baan maar suf en droomde van een studie en ooit een betere baan. Win-win-situatie.

Ik wil echter niet de mensen de kost moeten geven die me vragen "ooooh vind je dat niet lastig dan, dat je zoveel mist?" of "wie troost je kind dan als hij/zij valt?". De topper vond ik nog wel iemand die opperde dat mijn dochter vast zo slecht sliep omdat ze mij miste overdag, waardoor ze me 's nachts heel vaak ging roepen. Wauw. Zou dit jaren geleden ook tegen mannen gezegd zijn? Mijn vader was de kostwinner, mijn moeder de thuisblijfmoeder. Toen de kinderen klein waren dan, later veranderde dit. Ook voor hen was dit een bewuste keuze, maar ik denk echt niet dat mijn vader dit soort vragen kreeg destijds op zijn werk!
Zalmsnipper schreef:
12-07-2019 20:47
Okay. Idiote zienswijzen. Maar moeten de vrouwen waar het over gaat zich nu belemmerd voelen en zich hiernaar gaan gedragen?
nee maar mijn punt is dat we het al doen
Teigera schreef:
12-07-2019 20:48
Ik werk fulltime, heb een thuisblijfman die onze twee kinderen opvoedt en verzorgt. Hij studeert, als beide kinderen naar school gaan is het de bedoeling dat we deze scheve balans wat rechter gaan trekken, maar voor nu was dit de voor ons beste oplossing.
Onze kinderen hebben hun vader thuis, die voor ze zorgt, met ze speelt, ze van alles leert en mij met filmpjes / foto's goed op de hoogte houdt. Ik verdiende meer dan man en vind mijn werk heel leuk, man vond zijn baan maar suf en droomde van een studie en ooit een betere baan. Win-win-situatie.

Ik wil echter niet de mensen de kost moeten geven die me vragen "ooooh vind je dat niet lastig dan, dat je zoveel mist?" of "wie troost je kind dan als hij/zij valt?". De topper vond ik nog wel iemand die opperde dat mijn dochter vast zo slecht sliep omdat ze mij miste overdag, waardoor ze me 's nachts heel vaak ging roepen. Wauw. Zou dit jaren geleden ook tegen mannen gezegd zijn? Mijn vader was de kostwinner, mijn moeder de thuisblijfmoeder. Toen de kinderen klein waren dan, later veranderde dit. Ook voor hen was dit een bewuste keuze, maar ik denk echt niet dat mijn vader dit soort vragen kreeg destijds op zijn werk!
deze bullshit wordt nooit tegen mannen gezegd, maar het zijn vooral vrouwen die gevangen zitten in het seksistisch systeem en die dit niet begrijpen die dit soort dingen roepen
Alle reacties Link kopieren
S-Meds schreef:
12-07-2019 20:38
fulltime werken is niet de norm, je eigen broek kunnen ophouden wel, en meestal is dat niet met 20 uur in de week
Dat geldt niet voor iedereen, zat banen waar je met parttime werken nog steeds je broek kan ophouden. Probleem is alleen vaak dat die banen dan weer niet parttime uit te voeren zijn. Ik ben ook bang dat dit het geval voor mij gaat zijn.
Alle reacties Link kopieren
S-Meds schreef:
12-07-2019 20:47
op vf zie je het ook

man klaagt erover dat oudere collega tegen hem zegt dat hij knap is dan dat hij hem wel wil helpen met zijn carriere, man is verbolgen en vraagt wat hij kan doen want hij weet dat je man in kwestie homo is

nou knul dit is de realiteit van vrouwen, welkom in onze wereld
En ook hier: wat als zo'n gekkie dat tegen je zegt? De meeste corporate HR afdelingen maken gehakt van zo'n vent als dit gemeld wordt. Persoonlijk zou ik hem alleen uitlachen en verbaal op zijn plaats zetten.

De wereld is niet leuk. Ook niet voor mannen. En onzijdigen. Neem het heft in eigen hand voor zover mogelijk (sommige dingen overkomen je helaas).
Alle reacties Link kopieren
S-Meds schreef:
12-07-2019 20:48
en deze zegt ook veel:
mannen zijn bang dat vrouwen ze uitlachen achter hun rug om
vrouwen zijn bang dat mannen hen verkrachten en vermoorden
Altijd een goed argument in de discussie waarom vrouwen zich van alles laten aanleunen in plaats van te werken.
Een inschattingsfout kan heel snel fataal zijn bij wat wij doen
Vanzai schreef:
12-07-2019 20:51
Altijd een goed argument in de discussie waarom vrouwen zich van alles laten aanleunen in plaats van te werken.
nee hoor, ik vind dat vrouwen moeten werken. maar om even aan te geven hoeveel privilege mannen hebben en vrouwen dat vaak niet zien
ocean_2 schreef:
12-07-2019 20:51
Dat geldt niet voor iedereen, zat banen waar je met parttime werken nog steeds je broek kan ophouden. Probleem is alleen vaak dat die banen dan weer niet parttime uit te voeren zijn. Ik ben ook bang dat dit het geval voor mij gaat zijn.
dat ligt er aan wat je broek op houden vindt, ik heb hier ook genoeg discussies gelezen om te weten dat sommigen daarmee bedoelen dat de staat dan wel deels voorziet in de huur, zorg en kinderopvangkosten
ocean_2 schreef:
12-07-2019 20:37
Ik vraag me toch echt af waarom fulltime werken ‘de norm’ is. Ik heb jarenlang fulltime gewerkt (momenteel ook) maar altijd dolgraag parttime willen werken. Ik vond mezelf te jong daarvoor, net begonnen, geen salaris willen inleveren etc. Ik haal er gewoon geen voldoening uit om 5 van de 7 dagen te werken. Momenteel zwanger en na mijn verlof wil ik ook 3 dagen werken, desnoods een nieuwe baan zoeken als dat bij mijn huidige baan niet lukt. Heerlijk, extra vrije tijd en m’n kindje zien opgroeien. Ik kan als kind opgegroeid is toch altijd weer fulltime gaan werken tot m’n 80ste... En qua huishouden hebben wij een huishoudelijke hulp en die blijft ook dan gewoon nog.


Heeft je man, de vader van je kind, dezelfde keuze om te gaan voor extra vrije tijd en het zien opgroeien van jullie kindje, met behoud van huishoudelijke hulp?
Zie je jezelf echt tot je 80e fulltime werken? Want er is een kans dat dat nodig is, omdat je door jouw keuze minder pensioen opbouwt dan iemand die minstens 4 dagen blijft werken. En als je partner dezelfde keuze maakt als jij nu, dan is dat nu erg fijn voor de extra vrije tijd die jullie nu samen hebben, maar daarmee beperken jullie wel de mogelijkheden voor jezelf later, als je lichaam niet meer in staat is om fulltime te werken, of als jullie de studie van jullie kind willen betalen ooit, of als de AOW wordt afgeschaft.
S-Meds schreef:
12-07-2019 20:50
deze bullshit wordt nooit tegen mannen gezegd, maar het zijn vooral vrouwen die gevangen zitten in het seksistisch systeem en die dit niet begrijpen die dit soort dingen roepen
Je hebt helemaal gelijk. Ik heb van mannen nooit commentaar gekregen, of dat soort vragen. Of opmerkingen "oooooh dat zou ik nóoit kunnen hoor, m'n kind achterlaten." Uhuh, ik laat haar ook in de armen van een totaal onverantwoordelijke gek achter...

Wat erg. Ik realiseer me dit nu pas. Alle opmerkingen komen van vrouwen. Waar halen we het vandaan, om elkaar zo de maat te nemen en te oordelen?
Zalmsnipper schreef:
12-07-2019 20:51
En ook hier: wat als zo'n gekkie dat tegen je zegt? De meeste corporate HR afdelingen maken gehakt van zo'n vent als dit gemeld wordt. Persoonlijk zou ik hem alleen uitlachen en verbaal op zijn plaats zetten.

De wereld is niet leuk. Ook niet voor mannen. En onzijdigen. Neem het heft in eigen hand voor zover mogelijk (sommige dingen overkomen je helaas).
mannen hebben het nog steeds beter voor elkaar dan vrouwen
Teigera schreef:
12-07-2019 20:54
Je hebt helemaal gelijk. Ik heb van mannen nooit commentaar gekregen, of dat soort vragen. Of opmerkingen "oooooh dat zou ik nóoit kunnen hoor, m'n kind achterlaten." Uhuh, ik laat haar ook in de armen van een totaal onverantwoordelijke gek achter...

Wat erg. Ik realiseer me dit nu pas. Alle opmerkingen komen van vrouwen. Waar halen we het vandaan, om elkaar zo de maat te nemen en te oordelen?
omdat dit de positie is (moeder zijn) die we in deze samenleving bekleden, het is nog het jaren vijftig model
Alle reacties Link kopieren
S-Meds schreef:
12-07-2019 20:52
nee hoor, ik vind dat vrouwen moeten werken. maar om even aan te geven hoeveel privilege mannen hebben en vrouwen dat vaak niet zien
Het gaat in dit topic over vrouwen die zich privileges aanmeten; niet of niet genoeg werken en/of klagen over hun man in plaats van er iets aan te doen.

Rode fietstoeter afgesloten sneeuwkettingen
Een inschattingsfout kan heel snel fataal zijn bij wat wij doen
en sommige vrouwen nemen dat moederschap ook veel te serieus, ze vergeten dat het maar een tijdelijke situatie is. die kinderen gaan ooit het nest uit
Vanzai schreef:
12-07-2019 20:55
Het gaat in dit topic over vrouwen die zich privileges aanmeten; niet of niet genoeg werken en/of klagen over hun man in plaats van er iets aan te doen.

Rode fietstoeter afgesloten sneeuwkettingen
bepaal jij waar het in dit topic over gaat? in de op lees ik duidelijk het privilege van de man, dus daar gaat het over
Alle reacties Link kopieren
Beter de OP lezen stel ik voor.
Een inschattingsfout kan heel snel fataal zijn bij wat wij doen
Alle reacties Link kopieren
S-Meds schreef:
12-07-2019 20:54
mannen hebben het nog steeds beter voor elkaar dan vrouwen
En ik betwist dat dat niet aan vrouwen zelf ligt. **

Sommige vrouwen maken keuzes die (naar mijn mening) leiden tot een positie die niet in balans is. Dan kan je de wereld de schuld geven of je eigen aandeel in ogenschouw nemen.

** Excessen als ze nemen je gevangen en verkrachten je om de beurt buiten beschouwing gelaten **
zalmsnipper wijzigde dit bericht op 12-07-2019 20:59
0.44% gewijzigd
S-Meds schreef:
12-07-2019 20:50
deze bullshit wordt nooit tegen mannen gezegd, maar het zijn vooral vrouwen die gevangen zitten in het seksistisch systeem en die dit niet begrijpen die dit soort dingen roepen


Inderdaad, vrouwen roepen dit tegen andere vrouwen. Raar toch? Of zou het een soort verantwoorden zijn van je eigen keuze om minder of niet te werken?
Zalmsnipper schreef:
12-07-2019 20:58
En ik betwist dat dat niet aan vrouwen zelf ligt. **

Sommige vrouwen maken keuzes die (naar mijn mening) leiden tot een positie die niet in balans is. Dan kan je de wereld de schuld geven of je eigen aandeel in ogenschouw nemen.

** Excessen als ze nemen je gevangen en verkrachten je om de beurt buiten beschouwing gelaten **
het ligt niet alleen aan de vrouw, het ligt ook aan de man, het ligt aan de samenleving, het is geïnstitutionaliseerd
en verder is het natuurlijk dom om jezelf op achterstand te zetten door persoonlijke keuzes zoals parttime werken omdat je wilt tuttelen met je baby.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven