Geld & Recht alle pijlers

Scheve verdeling financiën relatie man en vrouw

12-07-2019 16:05 496 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

Er komen regelmatig topics voorbij waarbij er een zeer scheve verdeling is van de financiën of huishouden binnen een relatie. 10 van de 10 keer springt de man er het meest gunstig uit.

Voorbeelden:
De man betaalt weinig en spaart rustig voor de kosten koper van ZIJN toekomstige huis (zegt dat ook gewoon) . Of de man doet weinig in het huishouden, niet minder werken voor de kinderen. Want “hij ziet echt niet wat er gedaan moet worden”, “hij kan echt, echt niet minder gaan werken”. Hele discussies en topic verder en TO’s zijn blij als hun partner beloofd heeft om voortaan de vuilnisbak buiten te zetten of gaat “onderzoeken” hoe het nu zit met de financiën. En dan maar “hopen” dat hij wil bijdragen.

Een paar jaar gelden was hier een topic van een gezin met kinderen, waarbij vrouw toegaf dat er niets geregeld was. Ja, voor haar dan. Huis stond op zijn naam, geen testament of samenlevingscontract.

Kortom, waarom komen vrouwen zo slecht voor zichzelf op? Vrouwen zijn steeds hoger opgeleid, ook al jaren actief op de arbeidsmarkt. Of is het toch nog naweeën van de verdeling tussen hun ouders. Waarom zijn mannen wel in staat om zo goed voor zichzelf te zorgen?
Alle reacties Link kopieren
impala schreef:
14-07-2019 11:10
Ik vind het een goede ontwikkeling dat minder dan 40 uur per week werken steeds normaler wordt. Het staat je ook niet meer in de weg als je carrière wil maken. De nieuwe generatie (leidinggevenden) wil zelf vaak ook niet meer fulltime werken. Er is veel oog voor balans tussen werk en privé.
Mijn part-time baan (80% aanstelling) is trouwens in bijna alle OESO-buitenlanden een fulltime aanstelling en in een aantal een veel meer dan fulltime baan.
Alle reacties Link kopieren
Mevrouw75 schreef:
14-07-2019 11:13
Mijn part-time baan (80% aanstelling) is trouwens in bijna alle OESO-buitenlanden een fulltime aanstelling en in een aantal een veel meer dan fulltime baan.
Random gokje....onderwijs toevallig? Ik werk me helemaal over de kop namelijk en vraag me vaak af waarom ik niet meer betaald krijg voor alle uren die ik maak.
Alle reacties Link kopieren
kataravrouw schreef:
14-07-2019 11:12
Dat denk ik ook hoor....dat ze een legitieme reden hadden/hebben. Ik oordeel daar niet over ook al vat je dat wel zo op. Je voelt je duidelijk aan gevallen en daar zul je wel je redenen voor hebben.

Feit blijft dat het vaak dezelfde ouders waren die kwamen opdraven. En zal ik je nog eens iets sterkers vertellen....diegene die je nooit zag hadden ook nog eens de grootste mond over hoe het allemaal moest en vooral over hoe het niet moest. Maar dat is weer een andere discussie denk ik.
Maar je schrijft ook nogal aanvallend, waarom is nou nodig om je laatste opmerking hoer toch nog even aan vast te plakken? Ik voel me op geen enkel punt aangevallen trouwens, maar je teksten komen wel behoorlijk bevooroordeeld over.
kataravrouw schreef:
14-07-2019 11:00
Grappig....het zou me werkelijk aan mn reet roesten wat een andere moeder over me denkt als ik bij hoogspringen sta te helpen.

Daarbij denk ik niet zo....het was destijds gewoon een constatering dat het vaak de dezelfden waren die hielpen op school en anderen nooit eens tijd hadden want.....



Vaders staan dan juist weer veel meer te helpen bij de voetbal. Op de vrije zaterdag. Of in de avonden. En die zag jij dan weer niet.
Overal zie je altijd dezelfde mensen. Gewoon omdat iedere ouder kiest voor participatie op dat gebied waar de eigen interesse ligt. Dat kan luizenpluizen zijn, of leesouder, of de ouderraad, of bij de sportclub, de muziekvereniging, de scouting.
Jouw conclusie uit deze onderzoeken is dat Nederlandse vrouwen het helemaal niet slecht doen?
Ja, Nederlandse vrouwen scoren hoog wat betreft werk hebben. Maar het grote merendeel van de Nederlandse vrouwen werkt parttime, ze scoren laag in leidinggevende posities en hoog in verschil in salaris tov mannen in dezelfde functie.

Mijn conclusie is dat Nederlandse vrouwen het helemaal niet zo goed doen qua werk, vergeleken met andere EU landen.
Poppy_del_Rio schreef:
14-07-2019 11:02
Mijn kinderen zitten nog op de basisschool maar ik ervaar dat dus echt heel anders. Ik heb altijd wat meer gewerkt en verdiend dan mijn man en mijn man doet wat meer zorgtaken. Ik krijg hier zelf nooit commentaar op, ook mijn man krijgt geen commentaar (en ook bijna nooit complimenten). Maar wij zijn dan ook helemaal geen uitzonderingen in onze omgeving. Ik vraag mee serieus af waar die sociale norm nog wel bestaat.


Ik vind het bemoedigend dat het in jouw omgeving totaal geen issue is. Dat geeft me hoop dat het ook hier in dorpen in het oosten ooit gaat veranderen.
Alle reacties Link kopieren
Timetraveler schreef:
14-07-2019 11:15
Random gokje....onderwijs toevallig? Ik werk me helemaal over de kop namelijk en vraag me vaak af waarom ik niet meer betaald krijg voor alle uren die ik maak.
Ja. Over het salaris (VO hè) heb ik dan weer niks te klagen.
Alle reacties Link kopieren
Rosalind schreef:
14-07-2019 11:16
Jouw conclusie uit deze onderzoeken is dat Nederlandse vrouwen het helemaal niet slecht doen?
Ja, Nederlandse vrouwen scoren hoog wat betreft werk hebben. Maar het grote merendeel van de Nederlandse vrouwen werkt parttime, ze scoren laag in leidinggevende posities en hoog in verschil in salaris tov mannen in dezelfde functie.

Mijn conclusie is dat Nederlandse vrouwen het helemaal niet zo goed doen qua werk, vergeleken met andere EU landen.
Mijn conclusie is da Nederlandse vrouwen het veel beter doen op bepaalde punten die hier genoemd worden en dan hier beweerd wordt. Dat is net iets anders.
Alle reacties Link kopieren
Mevrouw75 schreef:
14-07-2019 11:18
Ja. Over het salaris (VO hè) heb ik dan weer niks te klagen.
Ah ja dan zitten we in hetzelfde schuitje. Over het salaris....ik blijf als eerstegrader met allerlei extra taken hangen in LB-schaal, frustrerend. Mocht je nog tips hebben om daar uit te komen, laat het me vooral weten :rolling: Maar inderdaad, de werkdruk is soms te gek voor woorden.

Excuus voor het offtopic gaan.
Poppy_del_Rio schreef:
14-07-2019 11:02
Mijn kinderen zitten nog op de basisschool maar ik ervaar dat dus echt heel anders. Ik heb altijd wat meer gewerkt en verdiend dan mijn man en mijn man doet wat meer zorgtaken. Ik krijg hier zelf nooit commentaar op, ook mijn man krijgt geen commentaar (en ook bijna nooit complimenten). Maar wij zijn dan ook helemaal geen uitzonderingen in onze omgeving. Ik vraag mee serieus af waar die sociale norm nog wel bestaat.
Ik ben oprecht blij om te lezen dat dat in jouw omgeving geen issue is. Dat geeft hoop! Nu de rest nog..


Grappig dat ze verwijzen naar de Gender Equality Index en dan andere conclusies trekken wat betreft werk. Blijkbaar wegen ze het gebrek aan vrouwelijke managers niet zo mee, terwijl dat des te opvallender is aangezien vrouwen van 30-35 jaar gemiddeld hoger opgeleid zijn dan mannen hier in Nederland.
Rosalind schreef:
14-07-2019 11:16
Jouw conclusie uit deze onderzoeken is dat Nederlandse vrouwen het helemaal niet slecht doen?
Ja, Nederlandse vrouwen scoren hoog wat betreft werk hebben. Maar het grote merendeel van de Nederlandse vrouwen werkt parttime, ze scoren laag in leidinggevende posities en hoog in verschil in salaris tov mannen in dezelfde functie.

Mijn conclusie is dat Nederlandse vrouwen het helemaal niet zo goed doen qua werk, vergeleken met andere EU landen.


Kijk eens naar het cursieve deel in mijn post op de vorige pagina. Daarin staat de samenvatting van het onderzoek waar dit scp zich op baseert. En een link naar de originele bron. Ik vind het echt bijzonder dat de conclusies mn op de gebieden werk en tijd zo anders zijn.
Alle reacties Link kopieren
Timetraveler schreef:
14-07-2019 11:21
Ah ja dan zitten we in hetzelfde schuitje. Over het salaris....ik blijf als eerstegrader met allerlei extra taken hangen in LB-schaal, frustrerend. Mocht je nog tips hebben om daar uit te komen, laat het me vooral weten :rolling: Maar inderdaad, de werkdruk is soms te gek voor woorden.

Excuus voor het offtopic gaan.
Goede school uitzoeken.
Alle reacties Link kopieren
Saartje70 schreef:
12-07-2019 17:25
Mensen mensen, het gaat er toch om bij welke verdeling vrouwen/mannen zich het meest prettig bij voelen? Dat is voor iedereen anders. Iedereen heeft andere kwaliteiten en behoeftes. Het gaat erom dat er in een gezin een balans wordt gevonden tussen wensen en mogelijkheden van ieder individu. Daar is geen betere of slechtere vorm in...

Amen😉
ClumsyNinja schreef:
12-07-2019 17:53
Ik wil niet eens een man met wie ik ‘de verdeling bespreekbaar’ moet maken. Ik wil een man die gewoon voor zichzelf zorgt zoals ik ook voor mijzelf zorg. En als we samen komen dan zorgen we allebei voor elkaar.
Als een man er vanuit gaat dat ik wel ga huishouden en hij wel gaat financiën dan is het dus geen man voor mij. Ik ben behoorlijk feminist (ja eigenlijk heel erg) en ik date alleen maar geëmancipeerde mannen.

Met mijn huidige geliefde heb ik dus nog nooit een gesprek gehad over ‘wie is waar verantwoordelijk voor’. Het is gewoon gelijkwaardig en we kunnen allebei koken en de wasmachine aanzetten en bedenken welke boodschappen gekocht moeten worden.

De emancipatie lijkt achteruit te lopen en ik kan me daar best druk om maken.
Helemaal eens, zo staan wij er ook in.
Mijn ervaring is alleen wel dat de maatschappij ineens andere, meer traditionele verwachtingen heeft van mannen en vrouwen, wanneer er kinderen komen (sociale normen, rolpatronen).
Nadat de kinderen geboren werden, hadden mensen ineens de behoefte om ongevraagd allerlei opmerkingen etc. te maken, incl (onbewuste) oordelen, daarvoor niet. Dat ik "zoveel" bleef werken zou zielig zijn voor de kinderen/ slecht voor de hechting etc., mijn partner was een held, want hij ging 4 dagen werken. Hier zijn wij er van geschrokken en ik begrijp dat sommige gezinnen, door deze sociale druk, er voor kiezen om aan de maatschappelijke verwachting te voldoen (man fulltime werken en soms oppassen/ helpen, vrouw parttime incl zorgtaken en huishouden).
Marana schreef:
14-07-2019 11:17
Ik vind het bemoedigend dat het in jouw omgeving totaal geen issue is. Dat geeft me hoop dat het ook hier in dorpen in het oosten ooit gaat veranderen.

Misschien is het dan een dorpsprobleem, want ik heb familie en oud-studiegenoten in steden in het oosten en noorden en ook daar wordt gewoon gedeeld gewerkt en gezorgd.
kataravrouw schreef:
14-07-2019 11:00
Grappig....het zou me werkelijk aan mn reet roesten wat een andere moeder over me denkt als ik bij hoogspringen sta te helpen.

Daarbij denk ik niet zo....het was destijds gewoon een constatering dat het vaak de dezelfden waren die hielpen op school en anderen nooit eens tijd hadden want.....

Ik zag en zie het zeker niet als alleen een moedertaak.....maar vaders zag je destijds nog niet zoveel. Hopelijk nu wel ...

En dat jij denkt dat meedoen met schoolseactiviteiten voor mij een graadmeter zou zijn voor de hoeveelheid tijd besteedt aan de kinderen zegt meer over jou dan over mij......

En hartstikke fijn hoor dat je lesmateriaal en leesvoer levert aan docenten.....
Jij zegt meerdere keren dat ‘het altijd dezelfde ouders zijn’ die nooit tijd hebben. Ook al beweer je van niet, het is wel degelijk een waardeoordeel van hier tot Tokyo. Je weet helemaal niet of die andere ouders geen tijd hebben en ook niet op welke manier ze bijdragen.

En als ze ‘altijd’ wat anders te doen hebben, dan verrichten ze misschien wel baanbrekend onderzoek waardoor het leven van een kind gered kan worden. Of ze zijn het kind van de onderzoeker aan het opvangen, zodat die alsnog dat onderzoek kan doen. Fijn, als de hoogspringmoeder dat even komt veroordelen door te sneren dat je er nooit bent bij schoolactiviteiten.

Gek genoeg zijn het nou werkelijk nooit mannen die vrouwen of andere mannen aanspreken op het brengen van een kind naar de opvang of zich erop voor laten staan dat ze hun kind nooit naar de opvang hoefden te brengen.
Rosalind schreef:
14-07-2019 11:16
Jouw conclusie uit deze onderzoeken is dat Nederlandse vrouwen het helemaal niet slecht doen?
Ja, Nederlandse vrouwen scoren hoog wat betreft werk hebben. Maar het grote merendeel van de Nederlandse vrouwen werkt parttime, ze scoren laag in leidinggevende posities en hoog in verschil in salaris tov mannen in dezelfde functie.

Mijn conclusie is dat Nederlandse vrouwen het helemaal niet zo goed doen qua werk, vergeleken met andere EU landen.
nee en dat is schokkend omdat we een enorm potentieel hebben aan hoogopgeleide vrouwen
Alle reacties Link kopieren
S-Meds schreef:
14-07-2019 11:59
nee en dat is schokkend omdat we een enorm potentieel hebben aan hoogopgeleide vrouwen
Die zijn zó slim dat ze andere keuzes durven maken, en zich niet aan laten praten dat werk+carrière deWareWeg tot ontwikkeling is, en dat het zaak is de mannen van hun troon te stoten of op z’n minst er naast te gaan zitten.
:proud:
Je hebt zo’n 26.000 dagen tussen níets en eeuwigheid, je kunt lachen, je kunt klagen, maar elke dag ben je voor eeuwig kwijt.
feow schreef:
14-07-2019 12:07
Die zijn zó slim dat ze andere keuzes durven maken, en zich niet aan laten praten dat werk+carrière deWareWeg tot ontwikkeling is, en dat het zaak is de mannen van hun troon te stoten of op z’n minst er naast te gaan zitten.
:proud:
nee kijk maar even naar het linkje hier ergens onder, zij maken die keuze omdat het van ze verwacht wordt
Alle reacties Link kopieren
S-Meds schreef:
14-07-2019 12:09
nee kijk maar even naar het linkje hier ergens onder, zij maken die keuze omdat het van ze verwacht wordt
Luister, ik ben echt helemaal de ideale vrouw:
Onder andere opgevoed door een alleenstaande vader,
Kan mijn eigen broek ophouden,
Ben de kostwinner van ons gezin,
Mijn dochter is naar de technische universiteit gegaan,
Mijn man kookt elke dag,
Enz.

Maar als ik jou zou lees heb ik echt enorm veel zin om mijn hakken in het zand te zetten, een leuk jurkje aan te trekken, een lekker kopje thee voor een willekeurig man te gaan zetten en met een schattig fluisterstemmetje meisjes te benaderen met roze briefjes waarop staat: “niet doen wat je zelf wilt hoor, het is toch nooit goed genoeg. Pas op voor vrouwen, die hakken je hoe dan ook in de pan omdat je het (6) niet (6) zo (6) doet (6) als (6) goed (6) is.

Ik maak me bij mijn zonen over een boel dingen druk, maar niet over dat hun seksegenoten ze hoedanook neer zullen halen en veroordelen en voor dom uitmaken, onontwikkeld (behalve als je er niks aan kon doen, dán ben je ineens wel....???...), een slechte ouder wánt werk/thuis/combinatie, financieel onafhankelijk, financieel afhankelijk, enz.
Je hebt zo’n 26.000 dagen tussen níets en eeuwigheid, je kunt lachen, je kunt klagen, maar elke dag ben je voor eeuwig kwijt.
feow schreef:
14-07-2019 12:28
Luister, ik ben echt helemaal de ideale vrouw:
Onder andere opgevoed door een alleenstaande vader,
Kan mijn eigen broek ophouden,
Ben de kostwinner van ons gezin,
Mijn dochter is naar de technische universiteit gegaan,
Mijn man kookt elke dag,
Enz.

Maar als ik jou zou lees heb ik echt enorm veel zin om mijn hakken in het zand te zetten, een leuk jurkje aan te trekken, een lekker kopje thee voor een willekeurig man te gaan zetten en met een schattig fluisterstemmetje meisjes te benaderen met roze briefjes waarop staat: “niet doen wat je zelf wilt hoor, het is toch nooit goed genoeg. Pas op voor vrouwen, die hakken je hoe dan ook in de pan omdat je het (6) niet (6) zo (6) doet (6) als (6) goed (6) is.

Ik maak me bij mijn zonen over een boel dingen druk, maar niet over dat hun seksegenoten ze hoedanook neer zullen halen en veroordelen en voor dom uitmaken, onontwikkeld (behalve als je er niks aan kon doen, dán ben je ineens wel....???...), een slechte ouder wánt werk/thuis/combinatie, financieel onafhankelijk, financieel afhankelijk, enz.
het gaat niet om individuele kwesties, het is een maatschappelijk probleem, dus al die persoonlijke voorbeelden doen niet af aan het probleem. Het is een beetje de roken is slecht discussie en dat iemand dan zegt, ja mijn opa rookte ook en werd 94.
Alle reacties Link kopieren
S-Meds schreef:
14-07-2019 12:32
het gaat niet om individuele kwesties, het is een maatschappelijk probleem, dus al die persoonlijke voorbeelden doen niet af aan het probleem. Het is een beetje de roken is slecht discussie en dat iemand dan zegt, ja mijn opa rookte ook en werd 94.
In mijn persoonlijke leven maak ik persoonlijke keuzes.
Mevrouw75 schreef:
14-07-2019 12:33
In mijn persoonlijke leven maak ik persoonlijke keuzes.
natuurlijk, maar je keuzes zijn direct gerelateerd aan de mogelijkheden die je hebt. De overheid faciliteert parttime werken voor vrouwen, als ze daarmee ophoudt zouden die keuzes anders worden. Je kan je ook afvragen hoe vrij die keuze is, zie die link die eerder geplaatst is over dat onderzoek waaruit blijkt dat de “keuze” van vrouwen vooral gebaseerd is op schuldgevoel over zorg en opvoedtaken. Een gevoel dat bij mannen niet of minder bepalend aanwezig is
Alle reacties Link kopieren
S-Meds schreef:
14-07-2019 12:32
het gaat niet om individuele kwesties, het is een maatschappelijk probleem, dus al die persoonlijke voorbeelden doen niet af aan het probleem. Het is een beetje de roken is slecht discussie en dat iemand dan zegt, ja mijn opa rookte ook en werd 94.
Het maatschappelijke probleem is dat er een groep mensen is die zó overtuigd zijn van dat het moet op HUN manier dat ze de groei tegenhouden.

Bijvoorbeeld waar mannen die hun vrouw thuis lieten blijven mede opdraaiden voor de financiële val van die vrouw, in plaats van het bijstandsgebeuren van vroeger.
Ik ken wel mannen die daarover piepen, alleen mannen die op de blaren zitten qua verantwoordelijkheid.
En ik lees heel veel woedende vrouwen: dat anderen het dúrven om zo afhankelijk te zijn. Dat heurt zo niet, dat moet anders!

Dat vrouwen steeds later kinderen moeten krijgen omdat ze aan het ideaalbeeld van de werkende man moeten voldoen is in mijn ogen ook een hele grote denkfout. Dat hele ideaalbeeld is een denkfout. Veel mannen zijn daar trouwens wel zo’n beetje achter, maar de neersabelvrouw nog niet.
Je hebt zo’n 26.000 dagen tussen níets en eeuwigheid, je kunt lachen, je kunt klagen, maar elke dag ben je voor eeuwig kwijt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven