Geld & Recht alle pijlers

Scheve verdeling financiën relatie man en vrouw

12-07-2019 16:05 496 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

Er komen regelmatig topics voorbij waarbij er een zeer scheve verdeling is van de financiën of huishouden binnen een relatie. 10 van de 10 keer springt de man er het meest gunstig uit.

Voorbeelden:
De man betaalt weinig en spaart rustig voor de kosten koper van ZIJN toekomstige huis (zegt dat ook gewoon) . Of de man doet weinig in het huishouden, niet minder werken voor de kinderen. Want “hij ziet echt niet wat er gedaan moet worden”, “hij kan echt, echt niet minder gaan werken”. Hele discussies en topic verder en TO’s zijn blij als hun partner beloofd heeft om voortaan de vuilnisbak buiten te zetten of gaat “onderzoeken” hoe het nu zit met de financiën. En dan maar “hopen” dat hij wil bijdragen.

Een paar jaar gelden was hier een topic van een gezin met kinderen, waarbij vrouw toegaf dat er niets geregeld was. Ja, voor haar dan. Huis stond op zijn naam, geen testament of samenlevingscontract.

Kortom, waarom komen vrouwen zo slecht voor zichzelf op? Vrouwen zijn steeds hoger opgeleid, ook al jaren actief op de arbeidsmarkt. Of is het toch nog naweeën van de verdeling tussen hun ouders. Waarom zijn mannen wel in staat om zo goed voor zichzelf te zorgen?
Alle reacties Link kopieren
Mevrouw75 schreef:
14-07-2019 08:58
Het kan mij helemaal niks schelen hoe je het thuis verdeelt en die ruzies inclusief argumenten over en weer ongelofelijk stompzinnig.
De meest zinnige post. Elke paar weken moeten vrouwen onder elkaar hier elkaar de maat nemen. Slaat helemaal nergens op.
Subnautica schreef:
14-07-2019 17:37
De meest zinnige post. Elke paar weken moeten vrouwen onder elkaar hier elkaar de maat nemen. Slaat helemaal nergens op.

Je verwart deze discussie, over ervaringen en zienswijzes op een maatschappelijk probleem, met een ander topic denk ik.

Die met de dames die elkaar de maat nemen in het bed opmaakopic. Over hoe vaak en waarom. En vooral waarom zij dat moeten van zichzelf. :roll: :roll: :roll: :-D
Alle reacties Link kopieren
swannie12 schreef:
14-07-2019 17:15
Nog erger dus.
Onbegrijpelijk dan dat vrouwen massaal blijven hangen in partimebaantjes en blijven geloven dat "een scheiding hen nooit gaat gebeuren".
Ik snap dat juist heel goed.
Niet dat je denkt dat een scheiding je nooit gaat gebeuren, maar wel dat je pas fulltime gaat werken op het moment dat het echt moet.
Je hebt zo’n 26.000 dagen tussen níets en eeuwigheid, je kunt lachen, je kunt klagen, maar elke dag ben je voor eeuwig kwijt.
Alle reacties Link kopieren
Haasjehop schreef:
14-07-2019 15:07
Ik hoor vrouwen dan vaak zeggen “Maar als het moet (bijv. in geval van een scheiding) dan kan ik altijd weer (meer) gaan werken.” Ze zien het dus als noodzaak voor als het echt niet anders meer kan, i.p.v. dat het doodnormaal is om als gezond mens gewoon financieel onafhankelijk te zijn.
Mag ik dit omdraaien?
Het is dus abnormaal om als gezond mens financieel afhankelijk te zijn volgens jou?

Potjandriedubbeltjes. In dat geval zijn alle echtparen die met hun inkomen van twee fulltime banen een hypotheek, auto, twee kinderen en een spaarrekening bekostigen net zo dom hoor. Die kunnen hun leven zoals het is ook niet op dezelfde voet voortzetten.
Het is echt helemaal niet gek om een verbinding aan te gaan en daardoor afhankelijk van elkaar te worden.
Als je maar in geval van verandering of nood kunt aanpassen.
Je hebt zo’n 26.000 dagen tussen níets en eeuwigheid, je kunt lachen, je kunt klagen, maar elke dag ben je voor eeuwig kwijt.
feow schreef:
14-07-2019 18:19
Mag ik dit omdraaien?
Het is dus abnormaal om als gezond mens financieel afhankelijk te zijn volgens jou?

Potjandriedubbeltjes. In dat geval zijn alle echtparen die met hun inkomen van twee fulltime banen een hypotheek, auto, twee kinderen en een spaarrekening bekostigen net zo dom hoor. Die kunnen hun leven zoals het is ook niet op dezelfde voet voortzetten.
Het is echt helemaal niet gek om een verbinding aan te gaan en daardoor afhankelijk van elkaar te worden.
Als je maar in geval van verandering of nood kunt aanpassen.
Natuurlijk is het logisch dat je dan niet dezelfde levensstandaard kunt hanteren. Dat kan ik ook niet als mijn man en ik zouden scheiden en hij ook niet. Dat zeg ik toch ook nergens? Maar we zouden onszelf wel gewoon kunnen redden zonder allerlei toeslagen of zonder in “financiële paniek” te raken. Dat bedoelde ik. Ik vind financiële onafhankelijkheid ook bínnen een relatie belangrijk.
Haasjehop schreef:
14-07-2019 18:30
Natuurlijk is het logisch dat je dan niet dezelfde levensstandaard kunt hanteren. Dat kan ik ook niet als mijn man en ik zouden scheiden en hij ook niet. Dat zeg ik toch ook nergens? Maar we zouden onszelf wel gewoon kunnen redden zonder allerlei toeslagen of zonder in “financiële paniek” te raken. Dat bedoelde ik. Ik vind financiële onafhankelijkheid ook bínnen een relatie belangrijk.
absoluut, lees hier momenteel in twee topics alweer schrijnende verhalen van vrouwen die wel weg willen maar niet kunnen vanwege het geld
Alle reacties Link kopieren
Haasjehop schreef:
14-07-2019 18:30
Natuurlijk is het logisch dat je dan niet dezelfde levensstandaard kunt hanteren. Dat kan ik ook niet als mijn man en ik zouden scheiden en hij ook niet. Dat zeg ik toch ook nergens? Maar we zouden onszelf wel gewoon kunnen redden zonder allerlei toeslagen of zonder in “financiële paniek” te raken. Dat bedoelde ik. Ik vind financiële onafhankelijkheid ook bínnen een relatie belangrijk.
Daar ben ik het niet per se mee eens. Mijn man en ik zijn een verbintenis aangegaan, we hebben samen een gezin gesticht. Samen moeten we zorgen dat dat gezin het goed heeft op alle vlakken. Er zijn perioden geweest dat hij veel meer verdiende, er zijn perioden geweest waarin ik veel minder werkte. Er zijn perioden geweest waarin hij erg afhankelijk was van mijn inkomsten en nu zijn we financieel zo'n beetje gelijkwaardig. Over een paar jaar verwacht ik dat man veel meer verdiend dan ik. Wellicht maak ik dan de keuze iets anders te gaan doen, met minder zekerheid. Mezelf ontplooien omdat dat kan binnen onze relatie. Puntje bij paaltje kunnen we allebei prima voor onszelf zorgen, maar vinden we het niet erg op elkaar te leunen als dat voor 1 van ons, of voor het gezin een tijdje het beste is. Moet wel zeggen dat het fijn voelt dat we allebei wel eens afhankelijk zijn geweest en niet alleen ik. En ook dat ik in de gelukkige positie ben dat ik makkelijk voldoende kan verdienen om in mijn eentje het gezin te onderhouden. Maar op elk moment financieel obafhankelijk moeten zijn, voelt voor mij als op elk moment met een half been buiten de relatie staan...
snoepzak schreef:
14-07-2019 19:01
Maar op elk moment financieel onafhankelijk moeten zijn, voelt voor mij als op elk moment met een half been buiten de relatie staan...
Voor mij staat dat echt totaal los van de relatie. :)
Haasjehop schreef:
14-07-2019 19:06
Voor mij staat dat echt totaal los van de relatie. :)
ja nogal
Alle reacties Link kopieren
Ik heb niet alles gelezen in deze discussie, maar wil nog wel wat toevoegen. Dat is dat de overheid in principe wel verwacht -in slechte tijden- dat je je geld wel op een hoop gooit. Ik heb even gewerkt, werd ziek en krijg nu kleine uitkering. Mijn man heeft inkomen. Ik heb zorg uit de WLZ en de hoogte van de eigen bijdrage en alle andere kosten van mijn ziekte worden voor grotendeels betaald door mijn man. Want eigen bijdrage in WLZ zijn gebaseerd op gezamenlijke inkomen. Dat staat nogal haaks op andere normen van de overheid, inzake financiële onafhankelijkheid. Dus in feite kun je je hele leven financieel gezien onafhankelijk zijn van elkaar als "stel", maar als je vroeger of later in je leven dan op een punt komt dat er intensieve zorg nodig is of opname in verpleeghuis etc, dan wordt zorg/hulpmiddelen etc gebaseerd op het gezinsinkomen. Ik ben wel benieuwd wat jullie hiervan vinden.
Flair1995 schreef:
14-07-2019 19:46
Ik heb niet alles gelezen in deze discussie, maar wil nog wel wat toevoegen. Dat is dat de overheid in principe wel verwacht -in slechte tijden- dat je je geld wel op een hoop gooit. Ik heb even gewerkt, werd ziek en krijg nu kleine uitkering. Mijn man heeft inkomen. Ik heb zorg uit de WLZ en de hoogte van de eigen bijdrage en alle andere kosten van mijn ziekte worden voor grotendeels betaald door mijn man. Want eigen bijdrage in WLZ zijn gebaseerd op gezamenlijke inkomen. Dat staat nogal haaks op andere normen van de overheid, inzake financiële onafhankelijkheid. Dus in feite kun je je hele leven financieel gezien onafhankelijk zijn van elkaar als "stel", maar als je vroeger of later in je leven dan op een punt komt dat er intensieve zorg nodig is of opname in verpleeghuis etc, dan wordt zorg/hulpmiddelen etc gebaseerd op het gezinsinkomen. Ik ben wel benieuwd wat jullie hiervan vinden.
dat zijn overgelijkbare zaken.
Flair1995 schreef:
14-07-2019 19:46
Ik heb niet alles gelezen in deze discussie, maar wil nog wel wat toevoegen. Dat is dat de overheid in principe wel verwacht -in slechte tijden- dat je je geld wel op een hoop gooit. Ik heb even gewerkt, werd ziek en krijg nu kleine uitkering. Mijn man heeft inkomen. Ik heb zorg uit de WLZ en de hoogte van de eigen bijdrage en alle andere kosten van mijn ziekte worden voor grotendeels betaald door mijn man. Want eigen bijdrage in WLZ zijn gebaseerd op gezamenlijke inkomen. Dat staat nogal haaks op andere normen van de overheid, inzake financiële onafhankelijkheid. Dus in feite kun je je hele leven financieel gezien onafhankelijk zijn van elkaar als "stel", maar als je vroeger of later in je leven dan op een punt komt dat er intensieve zorg nodig is of opname in verpleeghuis etc, dan wordt zorg/hulpmiddelen etc gebaseerd op het gezinsinkomen. Ik ben wel benieuwd wat jullie hiervan vinden.

Hoe vervelend ook, een uitkering van de overheid vind ik geen financiële onafhankelijkheid.
Alle reacties Link kopieren
nerdopviva schreef:
14-07-2019 19:51
Hoe vervelend ook, een uitkering van de overheid vind ik geen financiële onafhankelijkheid.
To heeft die uitkering omdat ze niet meer kan werken. Haar punt is dat onafhankelijkheid ophoudt bij een uitkering. Zelfs al had ze kunnen leven van haar uitkering, dan wordt mans inkomen erbij opgeteld om eigen bijdrage te berekenen. Dan is het dus wel ineens 1 grote hoop, al heb je het zelf altijd strikt gescheiden. Ik vind dat overigens zuur, maar wel eerlijk. Je bent immers een huidhouden samen en dus zorg je samen voor elkaar. Ook als hrt echt zware tijden zijn. Maar dat is slechts mijn standpunt
snoepzak schreef:
14-07-2019 20:36
To heeft die uitkering omdat ze niet meer kan werken. Haar punt is dat onafhankelijkheid ophoudt bij een uitkering. Zelfs al had ze kunnen leven van haar uitkering, dan wordt mans inkomen erbij opgeteld om eigen bijdrage te berekenen. Dan is het dus wel ineens 1 grote hoop, al heb je het zelf altijd strikt gescheiden. Ik vind dat overigens zuur, maar wel eerlijk. Je bent immers een huidhouden samen en dus zorg je samen voor elkaar. Ook als hrt echt zware tijden zijn. Maar dat is slechts mijn standpunt
dit zijn twee totaal verschillende dingen
natuurlijk wordt er bij uitkering gekeken naar gezinsinkomen. de overheid gaat toch geen mensen sponsoren die het zelf kunnen betalen?
Economische onafhankelijkheid gaat daar ook over, zorg ervoor dat je je eigen broek kan ophouden zodat de overheid niet hoeft bij te passen als het misgaat in de relatie
Alle reacties Link kopieren
Marana schreef:
14-07-2019 12:51
Dat is ook mijn ideaalbeeld. Dat het gewoon wordt om beiden 4 dagen te werken ipv 3 om 5. Dat vier dagen het nieuwe fulltime werken wordt.
Volgens mij is dat al gewoon geworden. In elk geval wel bij de generatie twintigers/dertigers van nu. Ook op mijn werk, voorheen gedomineerd door (vooral mannelijke) workaholics die steeds meer plaatsmaken voor een nieuwe generatie van zowel mannen als vrouwen, zie ik deze verschuiving.

Het oude ethos, dat ik lees in de woorden van Meds, dat ook vrouwen liefst 40 uur moeten gaan werken, raakt gelukkig achterhaald. Mensen willen niet meer leven om te werken. En terecht.
impala wijzigde dit bericht op 14-07-2019 21:34
19.65% gewijzigd
.
Ik kan me niet voorstellen dat iemand op zijn sterfbed ooit zal denken: had ik werk en huishouden maar wat gelijkwaardiger verdeeld. Dan zou ik eerder denken: had ik maar wat meer genoten van het gezinsleven en de mensen die me dierbaar waren. Ongeacht of dan de ene partner meer of minder van het een of het ander doet.

Mijn man denkt er precies eender over, maar hij heeft daarnaast ook een baan waar hij veel energie en plezier uithaalt.Zelf heb ik dat eerlijk gezegd nog nooit ervaren, voor mij is het puur een manier om meer inkomen binnen te halen voor ons gezin. Mijn man verdient in 1 dag meer dan ik in 3 dagen zou verdienen, dus dan is de keuze gemakkelijk gemaakt. Wat anderen daarvan vinden zal me eerlijk gezegd echt aan mijn reet roesten. Tegen de tijd dat wij met pensioen mogen is het sowieso nog maar de vraag wat daar uberhaupt nog van over is, ik leef liever in het hier en nu op een manier die me hier en nu gelukkig maakt en wij zorgen er op andere manieren voor dat onze toekomst financieel goed in elkaar zit, waarbij we ook niet afhankelijk zijn van de overheid.
impala schreef:
14-07-2019 21:29
Volgens mij is dat al gewoon geworden. In elk geval wel bij de generatie twintigers/dertigers van nu. Ook op mijn werk, voorheen gedomineerd door (vooral mannelijke) workaholics die steeds meer plaatsmaken voor een nieuwe generatie van zowel mannen als vrouwen, zie ik deze verschuiving.

Het oude ethos, dat ik lees in de woorden van Meds, dat ook vrouwen liefst 40 uur moeten gaan werken, raakt gelukkig achterhaald. Mensen willen niet meer leven om te werken. En terecht.
dat lees je niet goed, voor mij hoeft niemand 40 uur te werken, je moet economisch zelfstandig zijn dat vind ik. als jij dat met 3 uur vrijwilligerswerk kan zijn omdat je een dikke erfenis hebt dan moet je dat vooral doen
Alle reacties Link kopieren
S-Meds schreef:
14-07-2019 21:55
dat lees je niet goed, voor mij hoeft niemand 40 uur te werken, je moet economisch zelfstandig zijn dat vind ik. als jij dat met 3 uur vrijwilligerswerk kan zijn omdat je een dikke erfenis hebt dan moet je dat vooral doen
Maar zonder werk kun je je niet ontwikkelen schreef jij (of zoiets tig jaar werk is tig jaar geen ontwikkeling).
Nogal arrogant, kwetsend en pertinent onwaar, vind ik.

En ik ben het verder ook gewoon niet met je eens. Niemand is economisch zelfstandig, jij ook niet. Maar goed, je bedoelt waarschijnlijk binnen het huidige systeem.
Je hebt zo’n 26.000 dagen tussen níets en eeuwigheid, je kunt lachen, je kunt klagen, maar elke dag ben je voor eeuwig kwijt.
Alle reacties Link kopieren
feow schreef:
14-07-2019 18:19
Mag ik dit omdraaien?
Het is dus abnormaal om als gezond mens financieel afhankelijk te zijn volgens jou?

Potjandriedubbeltjes. In dat geval zijn alle echtparen die met hun inkomen van twee fulltime banen een hypotheek, auto, twee kinderen en een spaarrekening bekostigen net zo dom hoor. Die kunnen hun leven zoals het is ook niet op dezelfde voet voortzetten.
Het is echt helemaal niet gek om een verbinding aan te gaan en daardoor afhankelijk van elkaar te worden.
Als je maar in geval van verandering of nood kunt aanpassen.
Klopt, maar kunnen wel een huis kopen, en hoeven geen zes jaar lang op een sociale huurwoning te wachten. Zijn niet afhankelijk van alimentatie, huursubsidie en zorgtoeslag.

Ben opgevoed met de boodschap altijd te zorgen financieel onafhankelijk te zijn, en doe dat dus ook, fulltime baan en twee kinderen waarvan één studerend nu.

De jongeren beginnen vaker met parttime werken voor er kinderen zijn, dit zorgt er wel voor dat er minder promotie inzit, en vaak in een minder interessante baan blijven hangen. Denk dat mijn generatie met niets begon en wilde opbouwen, en dat nu vrije tijd en dergelijke belangrijker is..

Wat beter is?
feow schreef:
14-07-2019 22:24
Maar zonder werk kun je je niet ontwikkelen schreef jij (of zoiets tig jaar werk is tig jaar geen ontwikkeling).
Nogal arrogant, kwetsend en pertinent onwaar, vind ik.

En ik ben het verder ook gewoon niet met je eens. Niemand is economisch zelfstandig, jij ook niet. Maar goed, je bedoelt waarschijnlijk binnen het huidige systeem.
helemaal niet onwaar, als je 30 jaar niet in een werksituatie zit word je 30 jaar niet geprikkeld om je te ontwikkelen. Het is een bijzonder comfortabele situatie waarin je zelden of niet door externen wordt geconfronteerd met jezelf
Alle reacties Link kopieren
feow schreef:
14-07-2019 13:03
[....]
Ik heb ooit in havo 4 ofzo geleerd dat vrouwen de arbeidsreserve van de maatschappij zijn.
Bij weinig werk horen ze thuis bij de kinderen, bij veel werk zijn ze gelijk enz.

[....]
Hier valt me echt de bek van open. Wat heb jij sneu onderwijs gehad zeg. Kan je ook niks aan doen. Maar 'vrouwen zijn de arbeidsreserve van de maatschappij'? Echt, what the actual fuck.
There is freedom waiting for you, on the breezes of the sky, and you ask: "What if I fall?" Oh but my darling, what if you fly? - Erin Hanson
Alle reacties Link kopieren
Om me heen zie ik zowel mensen die het gewoonweg prima hebben verdeeld als mensen bij wie de verdeling ontzettend scheef loopt. Vrouwen die fulltime werken en daarnaast inderdaad het héle huishouden doen inclusief zorg voor de kinderen. Want hij doet niks in huis.
Ik ken wat minder vrouwen die economisch niet zelfstandig zijn, omdat ik die simpelweg niet in mijn vriendengroep heb. Wel in de familie. Als zo'n huwelijk misgaat, heeft zij problemen. Ik zou zelf niet afhankelijk willen zijn van een ander.

Vroeger heb ik nog wel eens een vriendje gehad dat zichzelf uiterst geëmancipeerd vond, want vrouwen 'mochten' natuurlijk ook gewoon fulltime werken. Later kwam ik erachter dat hij dan wel verwachtte dat er een schoonmaker kwam, die ook nog eens volledig werd betaald door de vrouw. Hij ging tenslotte niks in het huishouden doen en als de vrouw werkte was er dús een schoonmaakster nodig en aangezien dat haar schuld was (omdat zij dan werkte) moest zij het ook betalen. Exit vriendje.

Och, single zijn heeft zo zijn voordelen hoor. Het is mijn huis, mijn geld, en ik leef mijn leven zoals ik wil. Ik zou best een relatie willen, maar mijn onafhankelijkheid zou ik absoluut niet kwijt willen.
There is freedom waiting for you, on the breezes of the sky, and you ask: "What if I fall?" Oh but my darling, what if you fly? - Erin Hanson
Alle reacties Link kopieren
S-Meds schreef:
14-07-2019 22:44
helemaal niet onwaar, als je 30 jaar niet in een werksituatie zit word je 30 jaar niet geprikkeld om je te ontwikkelen. Het is een bijzonder comfortabele situatie waarin je zelden of niet door externen wordt geconfronteerd met jezelf
Dat is gewoon een erg beperkte blik.
Omdat ik werk kan ik me op heel veel vlakken níet ontwikkelen.
Alle reacties Link kopieren
Gamayun schreef:
14-07-2019 22:50
Hier valt me echt de bek van open. Wat heb jij sneu onderwijs gehad zeg. Kan je ook niks aan doen. Maar 'vrouwen zijn de arbeidsreserve van de maatschappij'? Echt, what the actual fuck.
Dit dus, wat erg de generaties van mijn moeder en oma's draaien zich nu om in hun graf.

Mijn moeder en generaties voor haar hebben altijd meegewerkt, en hadden samen met hun mannen een bedrijf.

Denk aan binnenvaartschepen, boerderijen en de winkels. Het beeld dat alle vrouwen thuis zaten in vorige generaties klopt dus niet.

Mijn ouders werkten samen en zorgden samen.

Net als mijn man en ik, werken beide fulltime en hebben samen een gelijk deel in zorg en huishouden. Waar bij mijn man liever de badkamer sopt en ik strijk, hij beter kan klussen, en ik de administratie doe.. doen waar ieder goed in is en samen verantwoordelijk zijn.
Alle reacties Link kopieren
Goh, ik moet opeens denken aan een tegeltje wat bij ons thuis aan de muur hing; iedere vrouw die ernaar streeft gelijk te zijn aan de man, heeft een gebrek aan ambitie.
Niet echt naar geluisterd. Momenteel werken man en ik beide 32 uur.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven