Geld & Recht alle pijlers

Hoeveel geld geven jullie pubers uit per maand?

15-07-2019 22:35 85 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

Zoals veel andere mensen snap ik mijn puberzoon even niet, deze keer onenigheid over geld uitgeven. Hij is 18 en heeft een bijbaantje. Hij werkt nu nog gemiddeld 3 à 4 dagen in de week want hij heeft een tussenjaar. Als hij in augustus weer naar school gaat kan hij minder werken en verdient hij dus ook veel minder. En hij maakt zich nu al druk dat hij straks "helemaal geen geld meer heeft om leuke dingen te doen". Maar hij verdient straks evengoed nog rond de 180-200 euro per maand. Hij vindt dat veeeeeeeel te weinig en doet nu heel dramatisch dat hij nooooooit meer iets leuks kan doen blablabla
Ben ik nou zo raar dat ik bijna 200 euro in de maand om uit te geven aan stappen/bios/mac etc best veel vind voor een 18-jarige? Ik had dat vroeger niet hoor (nee mam jij snapt helemaal niks van deze generatie, vroeger kun je niet vergelijken met nu blabla).

Wat geven jullie pubers ongeveer per maand uit aan uitgaan etc? (als ze dat al vertellen). Of wat vinden jullie ongeveer "normaal"? Ik vind het zó zonde om zomaar 200 euro per maand op te brassen..... Ik heb zelf altijd zuinig moeten doen (alleenstaande moeder) dus daar zal het ook wel door komen dat ik er wat moeite mee heb dat hij z'n salaris zo makkelijk uitgeeft. Ik snap heus wel dat hij leuke dingen wil doen met zijn zelfverdiende geld, het is zijn geld dus ik kan er niet veel over zeggen (behalve dan goedbedoeld advies geven over sparen etc). Maar ik schrok gewoon een beetje van zijn reactie alsof 200 euro "niks" is.

Wat vinden jullie? (iemand die meer te besteden heeft zegt natuurlijk 200 euro is idd niet veel, maar voor mij is dat wel veel geld)
Alle reacties Link kopieren
Ik braste ook altijd alles op.
Vond 200 euro in de maand ook niet veel.
Benzine van betalen, keer wat lekker op school en opstap gaan. Opstap moest natuurlijk ook elk weekend dus was altijd op.
Ben je een puber als je al 18 bent?

En als hij het heeft en ook nog wat spaart, wat is het probleem?
Alle reacties Link kopieren
Hij zeurt. Er zijn plenty (werkende) volwassenen die dit niet per maand aan vrijetijdsbesteding uit kunnen geven. Geweldige kans om te leren creatief met geld om te gaan.
Love is the meaning of life
Alle reacties Link kopieren
Ik heb werkelijk geen idee wat mijn 18jarigen uitgeven. Ze hebben een bijbaantje. Kunnen sparen en een vakantie betalen. Stappen doen ze niet. Ze 'hangen' bij vrienden, gaan soms naar de film en naar de Mac oid.
Ik ben iets ouder, begin 20.Ik studeer nog en heb voor mezelf een budget van €50 per maand gegeven om leuke dingen van te doen, maar dit is inclusief abonnement telefoon en Netflix. Vaak houd ik de helft over hiervan, want ik houd niet van uitgaan ed. Ik vind 200 wel echt heel erg veel. Een enkele maand kan dat gebeuren, zeker met de zomervakantie nu, maar voor een gemiddelde maand is het veel mijns inziens. Wat doet hij er allemaal van?
anoniem_237713 wijzigde dit bericht op 15-07-2019 22:54
3.26% gewijzigd
Met 18 ben je geen puber meer hoor.

En oud genoeg om te leren dat als je geld op is, het op is.
Alle reacties Link kopieren
Ja hoor ze verdienden zo'n 300-400 per maand, en alles ging op. Hun reaktie: we zijn maar 1x jong!
Ik heb nog nooit in mn leven elke maand 400 euro aan mezelf kunnen besteden.
Ach, nu wonen ze samen en kunnen opeens wel zuinig zijn :-D
ik geef mn bek ook maar een douw
Hoeft hij geen studie, verzekering, kleding, sport, eigen risico van die 200 euro te betalen? Dat is zo op hoor. Is weinig brassen bij tenzij hij leent of van jullie krijgt.
Alle reacties Link kopieren
Ik wou dat ik 200 euro per maand kon uitgeven aan 'leuke' dingen, toen ik 18 was.

Als hij zich nu al druk maakt om straks, dan zou ik toch eens serieus met hem om tafel gaan zitten.

Betaal jij verder alles voor hem?
Of draagt hij ook bij voor bepaalde dingen?

Dat hij leuke dingen wil doen van zijn eigen verdiende geld, dat snap ik en dat moet ook een keer mogen en kunnen. Maar bij volwassen worden, horen ook volwassen dingen en dat zijn o.a. rekeningen betalen en keuzes maken.

Dus zo gek vindt ik jouw gedachten niet. En zeker niet als ik lees dat jij door omstandigheden heel zuinig hebt moeten doen.
Ze geven minder uit dan ze verdienen. Hun spaarsaldo groeit elke maand, en verder bemoei ik me er niet mee. Ze verdienen zelf hun kleedgeld, zakgeld en ze sparen.

Er zijn maanden dat er bijna niks uit gaat, en er zijn maanden dat het er uit vliegt. Allemaal prima.

Ze mopperen echter nooit dat het te weinig is. Ze zetten de tering naar de nering.
Alle reacties Link kopieren
Hij zeurt,als je het mij vraagt.
Ik had als tiener 50-80 euro in de maand. Kleding, feestjes, OV, tandarts, beltegoed.
Nou ja ik had wel meer geld maar nadat ik schoolgeld, kostgeld, verzekeringen, boodschappen, spaarrekening en lesboeken had aangeschaft/gereserveerd was er niet gek veel geld meer. Evengoed kon ik prima drie avonden een kroeg in, een cola drinken, een keer ergens wat eten en zag ik er verzorgd uit.
Zelfs een keer pretpark of paintball zat erin.
Alleen niet alles elke maand.

Maar goed. Mijn schoonzusje van 19 koopt een cadeautje van minder dan twee euro voor een jarige, want ze is blut. Staat wel elk weekend in zaal Dijk. Heet prioriteit.
Laat hem zeuren.
Hij leeft op te grote voet.

Dan zoekt ie maar een baantje dat beter betaalt per uur.

Je kan hem altijd nog de tip geven dat hij nu tijd heeft en nu dus voor een paar weken ook nog een 2de baantje kan zoeken zodat ie geen 3 dagen maar 6 dagen werkt.
Heeft ie tegelijk minder tijd om 't geld op te doen :-).

Of dat ie in schoolvakanties meer werkt dan tijdens normale schoolweken.
Alle reacties Link kopieren
Hij heeft een tussenjaar, waarom werkt bij niet gewoon 5 of 6 dagen in de week? Dit is toch de periode om een buffer aan te leggen. Snapt hij dat zelf ook niet, nu iets meer werken, straks wat meer kunnen uitgeven. (Sparen op die leeftijd zal wel uit de mode zijn gok ik).

Op zijn leeftijd werkte ik in de zomervakantie fulltime, ging niet op (zuip)vakantie. Het geld ging naar mn collegegeld, mn schoolboeken en sparen voor een rijbewijs. En die paar kadotjes, stappen en een keer naar de Mac konden er nog net vanaf. Mn ouders droegen niks bij. Ik verdiende 1400 gulden in de maand. Van hard werken wordt je a. niet minder van en b. je hebt er ook nog wat aan.
Alles bij elkaar?
Huur: 400
Eten: 300
Leuke dingen + onverwachte kosten ongeveer 350

Dus ja 200 is niet verbijsterend veel!
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor jullie reacties! En ja sorry ik noem hem nog steeds een puber maar eigenlijk zijn ze dat niet meer hè met 18. Hij woont dus nog thuis en van die 200 euro hoeft hij alleen z'n telefoonrekening en spotify te betalen. In dit tussenjaar heeft hij vooral gespaard voor zijn vakantie dus dat geld is straks op. Hij wil het liefst 100 euro sparen per maand + nog eens 250 euro vrij te besteden hebben maar dat gaat hem niet worden met een paar uur per week werken naast school. Dus ja ik vind dat hij op te grote voet leeft en alvast moet wennen aan wat minder per maand uitgeven... hij heeft vrienden met veel geld dus wil met alles meedoen, dat helpt ook niet echt. Hij is idd maar 1x jong, dat snap ik ook wel.

Kleding hoeft hij niet zelf te betalen, ik krijg nog de kinderalimentatie (daar was hij het zelf mee eens dat ik die nog in mijn beheer hield) en daar zet ik wat van opzij voor hem + deels is voor zijn verzekering, kleding, schoenen, sport etc. Die 200 euro waar hij het over heeft is dus echt om op te maken aan vooral naar de kroeg gaan en rondhangen met vrienden. Ik was eens benieuwd of anderen ook zoveel uitgeven, omdat ik daar zelf nooit zoveel geld aan uit wilde geven (eeuwen geleden toen ik nog jong was haha).
Alle reacties Link kopieren
Ik vind 200 euro opmaken voor een 18- jarige ook niet zo heel veel.
Ik werkte me suf naast mijn studie. Een avondje op stap kost al gauw 50 euro. Dit deed ik wekelijks. Ik spaarde niks en heb toen veel gefeest en alles opgemaakt. Inmiddels ben ik "volwassen" en kan ik wel sparen....
Dus hij verdient nu veel geld en kan allerlei leuken kopen en doen en dat wordt na augustus 150-200 per maand. Dat klinkt toch dan gewoon heel weinig als je lekker een jaartje alles hebt verbrast? Je bent een alleenstaande moeder met beperkt budget, laat je zoon genieten wat geld ook te bieden heeft. Je kunt een serieus gesprek met hem aangaan waarin je begrip toont en dat je hoopt dat hij ziet dat met vakkenvullen er geen extra's inzitten in de toekomst, maar nadenken over wat hij na zijn opleiding wil, wel.

Aan ieder opleiding/studie hangt een (indicatief) loonstrookje en aan elke wens die je hebt hangt een prijskaartje. Zoveel jongeren die kiezen voor leuk en ouders die dat ook nog stimuleren en dan eindigen met een diploma evenementen manager. Daar zijn weinig banen voor en verder kan je eigenlijk niks. Dat is een heel onzekere toekomst waar je je kind instuurt.

Vandaar dat dit je kans is om je zoon een figuurlijke schop onder zijn kont te geven. 3 a 4 dagen werken als je 18 jaar bent?
Alle reacties Link kopieren
petra123456 schreef:
15-07-2019 23:04
Hij zeurt,als je het mij vraagt.
Ik had als tiener 50-80 euro in de maand. Kleding, feestjes, OV, tandarts, beltegoed.
Nou ja ik had wel meer geld maar nadat ik schoolgeld, kostgeld, verzekeringen, boodschappen, spaarrekening en lesboeken had aangeschaft/gereserveerd was er niet gek veel geld meer. Evengoed kon ik prima drie avonden een kroeg in, een cola drinken, een keer ergens wat eten en zag ik er verzorgd uit.
Zelfs een keer pretpark of paintball zat erin.
Alleen niet alles elke maand.

Maar goed. Mijn schoonzusje van 19 koopt een cadeautje van minder dan twee euro voor een jarige, want ze is blut. Staat wel elk weekend in zaal Dijk. Heet prioriteit.
Hier wordt je ook moe van. Toen was alles ook veel goedkoper. En hier geef ik de jongeren generatie zeker gelijk in. Het blijven zeggen zal niet overgaan tot verbetering. Én jullie oudjes weten dat heus wel dus klaar met het gezeik!!
Het neemt niet weg dat ze minder waarde zien in het geld. We leven eenmaal met pasjes ipv contant geld, schulden zijn zo gemaakt. Soms hun eigen fout maar helaas ze doen er ook álles voor dat de jongeren hierin trappen. Het maakt veel kapot maar helaas we moeten het er mee doen. Hoe kun je je kind voor beschermen? Uitleggen hoe het werkt maar aangezien de meesten ouderen niet eens weten hoever de technologie is of überhaupt op de hoogte zijn is dit al een gemiste kans.
Je kind leren bij brengen dat dit je geld is en als het op is betekent het ook echt op kan natuurlijk wel. Afspreken dat ze niet in het rood gaan.. tot 18 jaar en eigen rekening kun je dit voor ze laten vast zetten bij de bank. En dan hopen op zegen. Maar dat deden jullie ouders ook...

Even bewust inhaken op prioriteiten. Ook dit is anders dan vroeger waar je niet mee kan en mag vergelijken. Zonde? Kun je vinden maar daar buiten zijn ook prioriteiten per persoon verschillend. Wat jij vindt hoeft een ander niet te vinden. Als je dan nog denkt dat alles moet hoe jij het ook vindt dan mag je even in de spiegel kijken. Zo werkt het helaas niet in deze wereld en dat zal iemand met veel levensjaren moeten kunnen begrijpen.

To: naar mijn mening heeft hij ook voldoende geld. Wil hij meer? Dan weet hij wat hij moet doen. Lukt het niet? Dan zal hij het echt hier mee moeten doen. Zo moet jij het doen, je man maar ook de buurman.
En als troost. Geen paniek,tot mijn 30 geen cent gespaard,alles opgemaakt aan leuke ervaringen,drank, sigaretten, café, restaurants enz. Daarna kreeg ik andere interesses en dan hou je al snel geld over.
Alle reacties Link kopieren
Tussenjaar en maar 3 dagen werken? Puber+ van bijna 19 heeft hier zonder tussenjaar enkele tientallen duizenden euro's gespaard met een bijbaan bij de supermarkt O_O Ook extreem ik weet het.

Ik zou de bal bij hem laten. Weinig werken en veel geld uitgeven is weinig overhouden.
Alle reacties Link kopieren
Je realiseert je wel dat de kinderbijslag stopt met 18?
Alle reacties Link kopieren
Mijn zoon is ook 18 jaar en heeft ook een vakantiebaan, hij probeert zoveel mogelijk te sparen voor college (wonen in VS en is behoorlijk aan de prijs). Hij geeft natuurlijk wel geld uit maar geen 200 per maand.
Maar zoveel als de zoon van Zalmsnipper heeft hij ook niet.
Alle reacties Link kopieren
Zalmsnipper schreef:
16-07-2019 00:25
Je realiseert je wel dat de kinderbijslag stopt met 18?
Ze heeft het toch niet over kinderbijslag gehad? Ze had het over kinderalimentatie, dat loopt tot 21.

Ik vind 200 euro ook niet zo bijsterveel, maar ik zou hem wel aanraden om dan nu meer te gaan werken.
Alle reacties Link kopieren
Zalmsnipper schreef:
16-07-2019 00:25
Je realiseert je wel dat de kinderbijslag stopt met 18?
Ja die krijg ik ook al een tijdje niet meer hoor (kinderalimentatie wel).
En klopt hoor, meer werken = meer verdienen = meer kunnen uitgeven. Dat weet hij ook wel, maar hij is erg gehecht aan zijn vrije tijd (en zoals veel 18-jarigen heeft hij natuurlijk het liefst dat alles vanzelf komt aanwaaien).

Ik ga sowieso na de vakantie even om de tafel zitten om duidelijke afspraken te maken. En idd op = op

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven