Geld & Recht alle pijlers

Pensioen

18-07-2019 08:18 17 berichten
Goedemorgen,

Momenteel bouw ik helaas via mijn werkgever geen pensioen op. Ik ben niet zo erg thuis in deze markt (pensioenen, beleggen verzekeringen etc.) en hoop dat iemand heel simpel uit kan leggen welke opties ik heb om toch een pensioen op te bouwen.

Bij mijn vorige werk heb ik wel gewoon pensioen opgebouwd, even ter info.

Ik hoop dat iemand mij een beetje kan helpen :-)
Alle reacties Link kopieren
Banksparen, lijfrente, beleggen.. dat zijn grofweg de mogelijkheden.
Kijk hier eens voor een toelichting: https://www.nibud.nl/consumenten/zelf-p ... -opbouwen/
liever een leuke hond in een restaurant dan zeurende kinderen
Alle reacties Link kopieren
Heb je een koophuis? Zorg dat dat is afgelost tegen de tijd dat je met pensioen wil. Dan heb je veel lagere vaste lasten tijdens je pensioen. Je krijgt dan ook nog aow, dat is een bedrag van rond de 900 euro als je alleen bent, samen krijg je iets van 1250 euro. Dus dat heb je dan sowieso al. En dan nog één van de 3 opties van Schorpioentje, en je komt een eind hoor. Het is echt wel interessant om je in te verdiepen.
Voor mij persoonlijk: ik los ons huis af, man bouwt wel pensioen op, we krijgen aow en ik beleg behoorlijk risicovol. Mijn horizon is immers 30 jaar vanaf nu, dus koersdalingen kan ik wel opvangen. Ik ben een startende ondernemer, en dit jaar had ik iets van 5000 euro vrij om te beleggen. Ik betaal nu geen belasting, maar pas bij uitkering.
Hoe hebben je collega's het geregeld?
Je moet erop te vertrouwen dat als hij bij je weg wil, hij heus wel weggaat. En tot die tijd is hij vrijwillig bij je. (Murrmurr)
Als je er verder niet te ingewikkeld over wil doen kun je bij elke pensioenverzekeraar gewoon particulier een pensioenregeling afsluiten. Dat heb ik ook ooit gedaan. Zal vast rendabeler kunnen, maar het was maar voor een paar jaar.
Alle reacties Link kopieren
Ik herken je situatie, bouw sinds 2 jaar ook geen pensioen meer op.
Na wat inlichtingen ingewonnen te hebben, hebben we gekozen voor het volgende scenario. We lossen voor nu versneld ons huis af. Dus elke maand doen we een aflossing ter hoogte van het bedrag dat voorheen ingehouden werd op mijn loon als pensioen. Dit bedrag passen we 3 x per jaar aan....sneeuwbaleffect.
Wanneer het huis afgelost is gaan we verder met sparen in box 3. Nu denken jullie allemaal waarom dat, zo weinig rendement. Toen ik uit ging zoeken wat de mogelijkheden waren bleek dat lijfrentes en banksparen aan de aow leeftijd gekoppeld zijn. Je kan je geld niet eerder opnemen. Voor ons is vrijheid belangrijk. Als ik op m'm zestigste minder wil gaan werken of stoppen moet er aanvulling zijn. Dat kon dus niet met lijfrentes en banksparen. Beleggen hebben we in het verleden eens gedaan en heeft ons best veel geld gekost, rendement was slecht onze inleg kregen we niet eens terug dus daar zijn we wat huiverig mee.
Aow is rond de 1150 opdit moment als je alleen bent..
Alle reacties Link kopieren
Wees maar blij dat je niet opbouwt via werkgever. Het is maar zien wat we daarvan gaan terugzien. Als je zelf niet wil of durft te beleggen dan inleggen bij beleggingsmaatschappijen als Brandnewday en Brightpensioen (speciaal voor zzp-ers, maar ook voor mensen die geen of te weinig pensioen opbouwen). Dan leg je in ieder geval voor jezelf in en niet voor de huidige generatie die met pensioen gaat.

Met beleggen zal het rendement (na een jaar of 20-40 toch wel) bijna gegarandeerd hoger zijn dan sparen via een bank of verzekeraar.
fireme wijzigde dit bericht op 18-07-2019 22:15
5.09% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Slim dat je erover nadenkt. Inderdaad, je hypotheek aflossen en dan nog iets van lijfrente of banksparen.
ik geef mn bek ook maar een douw
Het hangt er ook vanaf hoe oud je bent. Als je echt nog jong bent, dan ziet het er wat betreft de pensioenfondsen voor jou op lange termijn juist weer gunstig uit. Alle babyboomers zijn dan inmiddels overleden. En dan komt er juist weer veel geld vrij, haha!
Alle reacties Link kopieren
Zoals Fireme zegt, gelukkig dat je niet verplicht betaalt voor een pensioen.

Waarom?

- het NL pensioen is duur. Directeuren, dure auto's, panden, bergen met adviseurs...en dat voor elk pensioenfonds. Je betaalt het zelf, bedrijven als Blackrock of Vanguard kunnen het veel goedkoper.

- het NL pensioen is inflexibel. Heb je op je 50ste meer dan genoeg gespaard om te rentenieren in India of NL? Jammer, de overheid gaat ervan uit dat je niet met geld kan omgaan en pas op je 65ste komt jouw geld beschikbaar. Niet gewerkt na je 50ste? Je wordt enorm gekort.

- het rendement is mager. Een flink percentage wordt verplicht in spaar en staatsobligaties gestort die niet of nauwelijks renderen.

- normaal rendeert geld meer als het langer belegd is. Zo werkt het pensioenfonds in NL niet. Geld opgebouwd in je jongere jaren, resulteert nauwelijks tot een hoger pensioen, geld na je 50ste juist extra. Erg oneerlijk.

De oplossing is simpel. Beleg zelf je pensioen bij elkaar. Dan kan je erbij wanneer je wil, ben alleen jij verantwoordelijk en heb je een flink hoger rendement. Koop brede indexfondsen, ETFs en ga met pensioen als je 20x je jaarlijkse uitgaven hebt aan belegd vermogen.
Life is fun. Live it.
Alle reacties Link kopieren
Je kan via Brand New Day of Bright zelf heel makkelijk pensioen opbouwen. Hier heb ik voor gekozen.
Zebraa Ja, maar dat zijn toch wel dingen waar je dan een beetje verstand van moet hebben. En zin in moet hebben. Met beleggen moet je wel enigszins actief in de weer. Ik wil juist niet de hele tijd met mijn geld en rendement bezig zijn. Liever wat minder rendement en er dan niet meer over na hoeven denken. Maar dat is persoonlijk natuurlijk.
Alle reacties Link kopieren
Nitflex schreef:
18-07-2019 14:28
Zebraa Ja, maar dat zijn toch wel dingen waar je dan een beetje verstand van moet hebben. En zin in moet hebben. Met beleggen moet je wel enigszins actief in de weer. Ik wil juist niet de hele tijd met mijn geld en rendement bezig zijn. Liever wat minder rendement en er dan niet meer over na hoeven denken. Maar dat is persoonlijk natuurlijk.
Verstand van moet hebben? Waarom is beleggen precies moeilijk?
Beleggen moet je niet "enigszins actief mee in de weer", laat staan dat je de "hele tijd met geld en rendement bezig bent. "
Ik weet niet hoe je aan deze ideeën komt, ze zijn namelijk incorrect. Heb het sterke vermoeden dat je zelf niet belegd en ook niet uit ervaring spreekt.

- open een beleggers rekening (eenmalig en 5 minuten werk)
- stort maandelijks geld hiernaar (1 minuut werk)
- koop VTSAX (1 minuut werk)

Veel moeilijker dan geld overboeken naar een spaarrekening is het niet.

Ik vind het bijzonder dat je genoegen neemt (en zelfs adviseert) met (veel) minder rendement en veel minder flexibiliteit voor 2 minuten werk per maand. Waarom?
Mij is namelijk een veel hoger rendement en de flexibiliteit om zelf te beschikken over mijn eigen vermogen, veel meer dan een paar minuten per maand waard.
Life is fun. Live it.
Ik adviseer niemand iets. Ik geef aan wat mijn voorkeur heeft. Vaak werk je niet je hele leven bij een werkgever zonder pensioenopbouw.

Ik heb wel een beleggingsrekening. Maar ik heb er geen verstand van, en dat vind ik wel een groot nadeel. Je weet gewoon niet of je er goed aan doet.
Alle reacties Link kopieren
AOW
Man krijgt 1000 euro pensioen
Ik heb obligaties
Ons huis is ver afbetaald en heeft 150000 overwaarde
Alle reacties Link kopieren
Ik bouw wel pensioen op via mijn werk, en dat had ik liever niet gedaan, als ik zie hoeveel geld ik er letterlijk aan kwijt ben had ik er liever wat anders meegedaan. Ik spaar nu ook gewoon op een spaarrekening voor extra pensioen. Ik had ook banksparen, maar dat komt pas vrij op de aow leeftijd en wie weet tot hoe oud ik straks moet doorwerken dus daar stort ik nog maar een bedrag van 5,- per maand naartoe :lol:

Stel dat ik in de buurt ben van vermogensbelasting dan kijk ik of ik extra wil aflossen op ons huis of iets anders ermee kan doen.
Vergeef me dat ik schreeuw wat ik niet weet en dat ik zwijg over wat helder is, dat ik nooit zeg wat ik bedoel en dingen roep die ik niet voel.
Ga naar een financieel adviseur.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven